Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Mentalitet och temperament sitter INTE i pälsen. Inte underhudsfett heller för den delen... tycker den här trådens "täckeshatare" verkar ha otroligt trångsynta argument. Men ni får väl fortsätta leva i er utopi, så återgår jag till verkligheten.

vem har sagt att menaliteten sitter i pälsen?
Men har dom bättre temprament o hårdhet så lär dom ha en starkare iställning till livet än vad de flesta hundar har i dag.
Men det kommer du själv o märka den dagen du får se en bra hund.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja, för alla raser ska ju ha samma hårdhet som en schäfer :smirk: eller inte...
"En bra hund"... vad sitter du och påstår att mina hundar är, om jag får fråga...?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja, för alla raser ska ju ha samma hårdhet som en schäfer :smirk: eller inte...
"En bra hund"... vad sitter du och påstår att mina hundar är, om jag får fråga...?

Jag har inte sagt nåt om din hund alls. Du tror så mycket hela tiden.
Schäfer är inte speciellt hårda men det visst du väl redan som kan allt :smirk:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*kl*

Jag har läst lite i tråden och jag undrar bara; vad är kallt? Nån tycker att hunden ska klara av en kall vinterdag på -10, en annan tycker att när det närmar sig -20 så är det kallt. Själv bor jag högt upp i landet och har vi -10 här så är det ju nästan töväder och vårkänslorna börjar komma fram:p :D

Att täcka (OBS! täcka, inte klä) sin hund är väl upp till var och en. Själv tar det emot att sätta på en hund täcke. Men nu råkar jag ha ett måndagsexemplar av en liten tanig tax här hemma som tyvärr fryser rejält redan vid -18. Måste då täcka den lilla fjanten så han kan gå ut och göra sina behov:crazy: .

Att det är många som kallstartar sina bilar är ju ett annat :crazy: . Vet ni inte om att det rekommenderas att ha motorvärmare om det är kallare än +10. Tänk på miljön!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så vad får dig att tro att jag inte har "bra" hundar eller inte har mött "bra" hundar? Med tanke på att vi har haft kennel inom familjen innan du ens var född så har jag stött på många bra hundar i mitt liv ska du veta. Alla 7 hundar vi har nu är också "bra". Men det är klart, är det inte brukshundar hårda som sten och tuffa som lejon som klarar -40 snöstorm om det nu skulle vara så (ja, jag överdriver) är det ju inget att ha.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har aldrig sagt att dom ska ha samma mentalitet eller hårdhet men mer kan dom ha utan o sträcka sig utanför rasstandarden.

Bara o titta på andra raser som ex Rottweiler har en själv som har en god mentalitet han sitter just nu ute i hundgården inte gnäller han för det eller lider han lider inte ute på sommaren heller. Vi tävla i sommaras en stekhet sommar dag i 3 moment i slutet av dagen undra jag hur det skulle gå då ökar han bara. Få Rottweiler som är som han men det är ju dit o längre än han vi ska ha knappast sämre för då tycker jag det är en dålig hund i arbete om den inte orkar varken värme eller kyla. det är överlag ånga raser som är dåliga i klimatet. Vi lägger inte in det i våran kalkyl i aveln vilket vi borde göra i mycket större utsträckning än i dagsläget.

Kan godta om man är mycket stilla med hunden att täcke kan vara acceptabelt men inte på en ren promenad. Ni har ju tjatat om hästar o täcken inte har dom täcken under en ridtur.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bara för ni föder upp hundar innan jag ens var född säger ju inte det mig ett skit då jag aldrig sett en hund från er. Vet ju en kennel som gått i från bra hundar i början på 70-talet (födder upp Schäfer) till i dag är det rena liken som går på haserna de borde ju också lärt sig vad en bra hund är men icke de har gått bakåt.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Lägger till: varför är det så tabu att täcka sin hund medan det anses helt normalt att täcka sin häst eller lägga på en varmare jacka på sin unge? Var ligger den stora, avgörande skillnaden? Och inte något snack om att det är skillnad mellan djur och människa (som också är ett djur), det är det inte när det kommer till att frysa förutom att vi själva kan reglera vad vi har på oss.

Varför ska en hundägare som råkar ha täcke på sin hund riskera att mötas av elaka kommentarer som att "hundar är djur", eller "skaffa dig en docka istället" och den automatiska tanken att hundägaren ifråga är totalt okunnig? Om ett antal år kommer även det att ses som helt normalt, så det är lika bra att vänja sig. Eller knuffar ni ut barnen i kylan och ingorerar deras rop om att det är kallt med tanken om att "de är barn, det måste vänja sig och ska inte puttinuttas med för då blir det fel på dem"?

Att det börjar bli norm att täcka hunden är mycket tråkigt och i grund och botten gör vi arten hund en stor otjänst. Tidigare har inställningen varit att det ska vara så enkelt och roligt som möjligt att ha hund. Man ska inte behöva trixa och pjoska utan hunden ska bara fungera. Det har också gett friska och mentalt starka hundar. I dagsläget verkar dock många vilja ha en så svårskött hund som möjligt. Glöm ett friktionsfritt hundägande när man kan få en poslinsdocka i kopplet. Allt det här hänger nämligen ihop. Det har egentligen mycket lite med hundkläder att göra. Pudelns kärna är synen på hunden och hur den ska skötas. Vill vi ha hund som är hund måste vi också behandla den som hund. I det ingår inte hundpsykolog, kläder eller allehanda speciallösningar.

Dock tänkte jag till lite när jag läste Alexanda_W:s inlägg. Greyhounds är kortpälsade av en anledning och där kan jag förstå det. Det är inte särskilt praktiskt med kort päls när ens enda uppgift är att springa så fort som möjligt. Inte heller vill man ha underhundsfett på en sprinter. Det är dock inte samma sak som att medvetet avla frusna sällskapshundar.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Varför skulle man medvetet avla frusna sällskapshundar...? Som sagt, inom avel finns det betydligt mer grundstenar som är viktigare att gå på än själva klimattåligheten och det finns större problem än så. Är en hund kortpälsad så är den det av en anledning (oftast). Och bara för att vi bor i Sverige ger inte det oss rätten att ändra på en rasstandard.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så varför den kommentaren då? Oerhört onödigt. "Den dagen du får se en bra hund"...? Jo pyttsan. :mad:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bara o titta på andra raser som ex Rottweiler har en själv som har en god mentalitet han sitter just nu ute i hundgården inte gnäller han för det eller lider

Så har han både mer päls och mer underhudsfett än mina greyisar med. Som skulle lida av att sitta ute nu (minus 18 visar tempen, vet inte vad ni har för väder). Pappas riesen som du inte skulle 'godkänna' temperamentet på (liten fegis och väldigt dåligt med både dådkraft och vakt) ligger ute i snön helt frivilligt även när det är snorkallt, utan att varken frysa, gnälla eller lida. Ingen ade andra har frusit heller (oavsett temperament)

Men du kan ta den tuffaste rent temperamentsmässigt, grey du hittar, och den kommer inte kunna sitta i hundgård i minus 18 (inte utan uppvärmd lya att gå in i, min mest frusna är uppfödd och uppvuxen i hundgård förresten, men med uppvärmd koja). För de har varken päls eller hull nog för det.

det är överlag ånga raser som är dåliga i klimatet. Vi lägger inte in det i våran kalkyl i aveln vilket vi borde göra i mycket större utsträckning än i dagsläget.

TYcker du jag.. Personligen ser jag ingen anledning att försöka avla fram fetare, mer pälsade greyhounds. Ville jag ha en 'sån' kunde jag köpt en irländsk varghund och tyckt vinthund som vinthund. Men nu gillar just greyisarna, för det de är.. Och alla har inte behov av en hund som klarar kyla utan problem. De som har chinese crested har det knappast för de vill ha en hund som inte behöver täcke på vintern (då köper de en puff istället). Utan olika människor har hund för olika anledningar, och det är inte så att alla söker det DU söker i en hund.

Om jag velat ha brukshund igen hade jag ju aldrig köpt en grey t ex, lika lite som jag köpt en rottis om jag velat ha en agilityhund, eller en spaniel för att valla med.

Och samma sak gäller för hårlag, klimattålighet osv.

Kan godta om man är mycket stilla med hunden att täcke kan vara acceptabelt men inte på en ren promenad. Ni har ju tjatat om hästar o täcken inte har dom täcken under en ridtur.

Jo, frusna valacken har ländtäcke under sina ridurer, och jag ser till att han inte behöver stå still förrän han endera fått på sig sitt täcke igen, eller står under infravärmen på stallgången. Jag anser inte att några djur ska behöva frysa. Jag ser ingen anledning att täcka dem om de inte fryser, men jag skulle inte drömma om att inte täcka de som fryser. Jag har katter med, bondkatten är en ullig pälsboll som både vill och får vara ute precis hur hon vill. Siameserna får inte gå ut på vintern dock - fast'n de vill, då de inte är vana med det klimatet och inte 'tål' det (de fryser), och täcka katter - där går min gräns.. :devil:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Eftersom du och fle rinte verkar lägga något vikt vid klimattålighet anser jag att ni medvetet avlar frusna hundar (andra avlar medvetet vrmekänsliga hundar och det är inte heller bra). Att sällskapshunden ska kunna gå promenad i -15 utan täcke ser jag som självklart och är en aspekt man bör väga in när man väljer avelsdjur. Det handlar ju om hundens lämplighet och användbarhet för sjutton. Varför vill man avla eller äga sämre hundar när det finns bättre?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om din hund "borde" ha kanonpäls tillhör han ju alltså en pälsad ras, ska vi börja avla alla korthåriga raser mot Siberian Husky-hållet bara för att de råkar bo i Sverige? Tycker du inte att det finns större och allvarligare problem än så?

Finns absolut allvarligare problem, och jag vet att allting inte kommer bli så som jag och en del andra vill ha det. Men man måste fortfarande få framföra sin åsikt. Jag anser att en hund mår bäst när den slipper bli förmänskligad och så i det här fallet även fysiskt.
Det är ju människans egoism som har satt nollhårs/korthårsraser i Sverige och på så vis har behovet av ett täcke ökat, hunden fryser alltså om den bara ska göra en sån fundamentalt "hundig" sak som att vistas utomhus. Vilket den i kropp och själ var gjord för från början! Plötsligt kan den inte göra det som är naturligast för den utan att ha täcke på sig för att den inte ska förstelna eller i värsta fall frysa ihjäl. Ja, jag står för att jag tycker att det är galet.
Jag får dock inte ångest om jag ser en korthårsras ute och känner att det är världens problem. Men nu var det ju detta diskussionen handlade om och detta är det jag anser utan att dra det till det extrema.

Ja, jag tycker att man ska täcka/klä på hundar som fryser. Man måste ju för att de inte ska lida.

Min hund är en strävhårig dvärgtax, Han ska alltså ha sträv päls som ju är ideal för att klara våta/kalla och allmänt hårda klimat . Dessvärre har han inte det utan somsagt enbart silkeslena lockar som dessutom är relativt glesa. Han får ha täcke för att inte lida.
Detta är ju dock en avvikelse i rasen så detta skulle ju om allt var som det skulle inte haft ett behov av detta. Min westie har täcke på sig också, men han är gammal och jag klipper dessutom pälsen som egentligen ska trimmas för att behålla sin "hårdhet" och sitt skydd.
Detta för att han har haft dålig erfarenhet av trimmning och han är livrädd för trimkniven. Han har dessutom artros och måste hållas varm ute av medicinska själ.

Taxens kullsyskon har jag inte träffat men enligt uppfödare ska de inte ha samma problem. Vi fick ju honom mycket billigare också pga av pälsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ni förstår verkligen inte vad menalitet som temprament och hårdhet är.

Jag gillar inte din fars hund nej då den saknar det mesta jag söker,men för det

Men varken feghet eller dålig dådkraft och vakt egenskaper har ett jota med om den klarar o vara ute i strängt väder.

Sen sa jag att om hunden var stillasittande längre stund är det helt okej med täcke för tunnpälsade. men ni vill ju bara hitta skit jag sagt men ta o läs återigen vad jag skrivit. Det innebär att hunden i hundgården kan ha täcke på sig , heller aldrig sagt nåt annat i nån annan tråd heller. Mina har vinterbonad koja (utan tillsatt värme) o gå in, troligen ligger dom i den nu.

har aldrig heller sagt att vi ska avla fetare hundar eller mer päls utan tvärt om igen bättre mentalitet är enda som krävs för iaf få det bättre än i dagsläget. Min Rottweiler är den minsta jag sett iaf väger endast 45kilo och är hane det är vad en tik ska väga så fetheten spelar absolut ingen roll igentligen på en hund för o få den lite bättre mot kyla utan som sagt va mentaliteten gör den tåligare.

Den hästen kanske också har sämre mentalitet än andra vad vet ja.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

skulle 'godkänna' temperamentet på (liten fegis och väldigt dåligt med både dådkraft och vakt) ligger ute i snön helt frivilligt även när det är snorkallt, utan att varken frysa, gnälla eller lida. Ingen ade andra har frusit heller (oavsett temperament)

De som har chinese crested har det knappast för de vill ha en hund som inte behöver täcke på vintern (då köper de en puff istället). Utan olika människor har hund för olika anledningar, och det är inte så att alla söker det DU söker i en hund.
Du sa det själv. Man väljer alltså hunden efter ens eget behov och tänker inte på hundens. Man vill ha rasen för att den passar en själv.
Iaf jag vill ha en hund som kan leva naturligt också. För dens egen skull.







Jo, frusna valacken har ländtäcke under sina ridurer, och jag ser till att han inte behöver stå still förrän han endera fått på sig sitt täcke igen, eller står under infravärmen på stallgången. Jag anser inte att några djur ska behöva frysa.
Hästar rids och svettas med kroppen och behöver således täcke.
och täcka katter - där går min gräns.. :

Varför ska katter prompt behöva klara sig då?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det är ju människans egoism som har satt nollhårs/korthårsraser i Sverige och på så vis har behovet av ett täcke ökat, hunden fryser alltså om den bara ska göra en sån fundamentalt "hundig" sak som att vistas utomhus. Vilket den i kropp och själ var gjord för från början! Plötsligt kan den inte göra det som är naturligast för den utan att ha täcke på sig för att den inte ska förstelna eller i värsta fall frysa ihjäl. Ja, jag står för att jag tycker att det är galet.

Om man spinner vidare på detta, så vilka raser blir kvar?

Och var ska man dra gränsen? Är det bara temperaturen som spelar roll? Då ryker t ex njuffarna som inte riktigt fungerar optimalt i vår sommarvärme.

Men stora delar av Sverige har snö vintertid, och t ex en ras med lång hårdbeklädnad på buk och ben, t ex spaniels, får problem med tö och djupsnö. Men är det okej?

Jag förstår hur du menar och vi är eniga i grund och botten. Däremot så anser jag det är en väldigt svårt att säga att vi inte ska ha raser i Sverige som inte utan problem och/eller hjälp klarar det svenska klimatet året om. För var drar man gränsen?

Är det mindre okej att mina greys behöver täcke för att inte frysa vintertid än att jag fick klippa ner min spanielkorsning vintertid eftersom hon annars fick sådana snökokor i pälsen på ben och buk att hon hade stora svårigheter att röra sig. Alt att hon fick låta bli att flumma runt i djupsnön hela dagarna.

Sen, visst känns det enklare att klippa ner än att hålla på och mickla med täcken, frågan är dock om det ena är värre än det andra sålänge hunden inte bryr sig om sitt täcke t ex?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Du sa det själv. Man väljer alltså hunden efter ens eget behov och tänker inte på hundens. Man vill ha rasen för att den passar en själv.
Iaf jag vill ha en hund som kan leva naturligt också. För dens egen skull.

Det är individuellt det med (min förra tik, som aldrig behövde täcke, hon HATADE allt man 'satte på henne'. Hon skulle INTE varit lycklig om jag envisats med att täcka henne när hon gick ut), men ditt resonemang förutsätter att hunden lider av att ha täcke. Men en hund som är obekymrad över täcket?

Visst har jag greyhounds för att JAG vill ha det, jag tycker om rasen helt enkelt. Samtidigt så beter de sig precis likadant ute (dvs gör samma saker) med täcke som utan täcke (med undantag för att utan täcke gör de det mycket kortare tid och fryser sen och vill in), så är det så att min egoism går ut över hundarna? Eller är det så att den som 'lider' mest av täckena är MATTE? Som får hålla på och klä av och klä på.

Hästar rids och svettas med kroppen och behöver således täcke.

Han har täcket för att han fryser annars. Ingen annan anledning.


Varför ska katter prompt behöva klara sig då?
´

Nu läste du nog inte? Jag har aldrig sagt att 'äh de får klara sig'. Utan de får vara inne vintertid, så de inte fryser, eftersom att sätta täcke på katter som inte 'tål' vinterklimatet, där går min gräns. Tål de det - då gå de ut. Tål de det inte - då stannar de inne.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ni förstår verkligen inte vad menalitet som temprament och hårdhet är.

Du kanske kan förklara då?


har aldrig heller sagt att vi ska avla fetare hundar eller mer päls utan tvärt om igen bättre mentalitet är enda som krävs för iaf få det bättre än i dagsläget. Min Rottweiler är den minsta jag sett iaf väger endast 45kilo och är hane det är vad en tik ska väga så fetheten spelar absolut ingen roll igentligen på en hund för o få den lite bättre mot kyla utan som sagt va mentaliteten gör den tåligare.

Min hane väger 24 kg, och är troligen större i mankhöjd än din rottis.. Och det vore lika illa om han vägde som din rottis, som om din rottis vägde som min hane.

Men du får gärna utveckla det där med mentaliteten, för jag kan för mitt liv inte begripa hur en annan mentalitet, oavsett form, ska göra att mina greyisar blir köldtåligare? Det handlar ju inte om att de är pipiga eller så, utan att de fryser för att de inte har päls och underhudsfett för att klara kyla.

Men tiken kan utan problem vara med mig i stallet i 2 h en kall vinterdag utan att vilja gå in eller ynka eller något, men hon skakar konstant under hela den tiden och fryser ordentligt. Och jag förstår inte hur en temperamentsändring skulle få henne att frysa mindre?

Den hästen kanske också har sämre mentalitet än andra vad vet ja.[/QUOTE]
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp