Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*KL*

Jag gjorde bort mig i just den här frågan i morse. Har greyhounds, dvs frusna saker. Dock stor skillnad mellan hanen och tiken. Hanen fryser häcken av sig vintertid bara han sticker näsan utanför dörren, tiken är tåligare. Dock så är det ju lögn att påstå att någon av dem är några direkta 'vinterhundar'. Kort päls och knappt något underhudsfett gör ju att de klarar kyla himla dåligt. (Hanen har btw betydligt mer och tjockare päls, ironiskt nog).

Iaf, jag sätter inte täcke på om de 'bara ska ut och kissa' (bor på gård så behöver inte gå promenad, utan släpper ut på gården bara), om det så är minus 20 grader. De varken dör eller far illa av den korta stunden i den temperaturen. Och även om de kan stå och skaka vid dörren så slutar de samma sekund de kommer in.

När de följer med ute i stallet vad gäller intag och så så får de också vara otäckade, de kan röra sig om de fryser, och det är också sådan kort stund (ca 15 minuter). Längre stunden än det och/eller STRÄNG kyla (20 grader och mer) så täckar jag.

I alla fall, idag skulle jag åka till veterinären. Det var minus 5 grader ute, jag hade glömt sätta på kupevärmaren. Bilen tar en halv evighet (typ 20 minuter) på sig att ens BÖRJA bli varm. Jag stod i hallen och funderade på att klä på täcke men kände att 'nej vad fan, det är inte så kallt' (jag är inte överdrivet road av att hålla på med täcken på dem).

Så in i kall bil, jag hann inte ur byn innan hanen började skaka i hela kroppen, och han skakade i 20 minuter, ända tills vi var framme hos vet. Tiken började skaka efter 10 minuter och skakade fram till ankomst. De slutade skaka efter fem min i väntrummet dock. Men jag hade ändå extremt dåligt samvete för jag inte täckade dem. De ska inte behöva 'tvingas' ligga stilla och frysa, och i en bil har de ingen möjlighet att röra sig alls utan kan (får) bara ligga still.

Så, jag är inte road av att 'klä' mina hundar, jag har dock både ras och individ som behöver täcke när det är kallt och därför får de täcke. Jag ser ingen anledning att de ska behöva frysa, samtidigt som jag anser att de ändå är hundar och kan röra sig om det blir kallt (tiken brukar lägga sig i hösilagehögen i fbl box i stallet och snurra ihop sig) och kortare perioder får de helt enkelt stå ut. Men, att de ska behöva frysa i 30 - 60 minuter känns inte försvarbart, och det känns övht inte försvarbart att de ska behöva ligga STILLA och inte ha någon möjlighet att själv försöka förhindra/minska frysningen ens i 10 minuter.


Samtidigt anser jag inte att man ska täcka för täckandets skull. Jag skulle liksom aldrig ens överväga att slänga på pappas riesen ett täcke, om det så var 30 grader kallt i bilen. Hon har päls anpassad för vinterklimat, och hon ligger fullt frivilligt i snön vintertid. Men om hon hade varit en 'frusen' individ hade jag gett henne ett tcäke enligt samma premisser som greyhoundarna. Och min förra grey som inte kunde stava till frysa, hade inte fått täcke ens vid kall bil.

Men se till individen, tiden och temperaturen helt enkelt. Och överdriv inte åt något håll.

PS Jag har mössa och vantar på mig i bilen tills värmen kommit igång med.. :angel: Men kanske skulle börja köra utan, för 'det får man ju tåla'..
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

PS Jag har mössa och vantar på mig i bilen tills värmen kommit igång med.. :angel: Men kanske skulle börja köra utan, för 'det får man ju tåla'..
Jag tycker inte om att köra bil med jacka på, så ska jag köra någon längre sträcka tar jag av mig jackan, oavsett utetemperatur, innan jag sätter på mig bilbältet. Gillar inte mössa eller vantar heller. Ja, jag fryser lite, men bilen blir varm fort.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det där visar de där individuella skillnaderna (fast hos människa då). Skulle jag prova på det skulle jag köra i diket, för jag skulle skaka ohejdat. Inte en chans att jag skulle palla utan jacka i 20 minuter i minus 10.. (den andra bilen där sätesvärmen fungerar och som blir varm på fem minuter däremot - där tar jag av jackan direkt)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja inte går jag ut och värmer upp bilen iallafall, vovven klarar hålla värmen bättre än vad jag gör och hon uppskattar kylan likaså.
Har en Samojed och de klarar av det, men sen å andra sidan, spelar det någon roll om d e en Samojed eller en nakenfis?
Nog för att vi alla förhoppningsvis älskar våra djur men vi behöver väl inte gå till överdrift?

:rofl:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Alla hundraser har inte samma päls, och det borde du ju veta tycker man.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Alla hundraser har inte samma päls, och det borde du ju veta tycker man.

Ja det vet jag mycket väl.

Men en hund som rör på sig lär inte frysa sen får du säga vad du vill.
Att hundar av alla möjliga raser fryser idag har mycket med hundens hårdhet och temprament o göra.

Avla sundare o man är strax väck med problemen. Det är exakt likadant åt andra hållet alltså värme. Taskigt temprament o hårdhet så orkar dom inte jobba på sommaren heller.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej, börja springa naken i snön du så lär du inte heller frysa efter ett tag. Jag tycker att det inom ett flertal korthåriga raser finns annat att ta itu med när det gäller aveln än själva klimattåligheten och pälsstruktur är inte möjligt att förändra förrän vi själva kan styra DNA:et typ :angel: och även om man skulle försöka börja avla fram Siberian Husky-päls på Pointer eller Greyhound ( :smirk: ) så skulle det ta åtskilliga generationer innan man skulle börja se någon skillnad. För att inte tala om alla rasstandarder som måste ändras. :angel:

Sen kommer vi ändå inte ifrån individualismen, en individ ur en viss ras behöver inte frysa medan en annan gör det. Jag tror att detta tabu med att täcka sin hud kommer vara borta långt innan pälsstrukturen skulle börja förändras, så det är lika bra att ni vänjer eller lever vidare i er egen utopi. Folk snös väl åt folk som la en filt på sina hästar i början av 1900-talet också.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja det vet jag mycket väl.

Men en hund som rör på sig lär inte frysa sen får du säga vad du vill.
Att hundar av alla möjliga raser fryser idag har mycket med hundens hårdhet och temprament o göra.

Avla sundare o man är strax väck med problemen. Det är exakt likadant åt andra hållet alltså värme. Taskigt temprament o hårdhet så orkar dom inte jobba på sommaren heller.

Så du menar att en greyhound och en njuffe ska klara samma väder på samma sätt?

Så greyhounden som fryser i minus 20, den gör det inte pga tunn, mycket kort päls samt nästan inget underhudsfett utan pga vekhet och temperamentet, och njuffen som klarar vintern fint gör det inte pga den excellenta pälsen och mer underhudsfett utan pga bättre temperament och mer hårdhet.

Och i +20 grader och sol på sommaren så är samma greyhound nu bättre temperamentsmässigt och 'hårdare' och arbetar villigt trots hettan, och det beror inte på att den har en utmärkt päls för det klimatet, medan njuffen inte blir trött och flåsig och för varm på grund av sin päls, utan pga att den drabbats av en temperamentsförändring och blivit vekare?

Intressant..

Man kan inte blunda för det uppenbara, vissa hundar har helt enkelt en dålig isolering mot kyla, andra har en mycket bättre. Variationer inom rasen förekommer självklart, men det går aldrig att komma ifrån att pälslaget, mängden underhudsfett osv påverkar.

Sen, 'en hund som rör sig', det är inte heller riktigt sant att de aldrig fryser om de rör sig. En greyhound på koppelpromenad i skritt alstrar inte mycket värme, men får den däremot jogga och eller sträcka ut kommer det ta längre tid innan den fryser. Medan en mer 'pälsad' ras kommer tåla även att promenera lugnt i koppel mycket bättre.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Aldrig sagt att man ska avvika från hunden håranlag, men hundens menalitet måste bli bättre,både temprament och hårdheten.

Det är jag säker på att i de flesta fall är det ren klenhet från hundens sida att dom fryser även raser med kortare päls.

Om bara pälsen spelar roll varför fryser inte mina kamraters Dobermann eller Boxer då?

Jo för de är mentalt starka och ändå jobbar i strängkyla eller en het sommar dag.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ooh, tack, äntligen ett ordentligt svar i en annars "barn-i-sandlådan-"tråd. Trots dina sakliga svar dyker det givetvis ändå upp frågor, t ex detta med "årstidsanpassad" päls. Vad göra av dessa raser som inte har pälsen att klara vårt klimat? Skjuta av? Förbjuda helt? Otroligt tokiga tankar som helt enkelt aldrig kommer ske. Om vi bortser från detta med att svettas och återgår till det som handlar om att frysa istället, nog täckar vi våra hästar för att de inte ska frysa likväl som vi kan täcka våra hundar för att motstå detta, oavsett om de svettats minuterna innan eller inte. Även om jag förstår ditt inlägg och att det har med "frysningen" att göra bortsett från detta med att svettas som det egentligen inte handlar om.

Nej det är det inte. Om jag inte missuppfattat Jadzia och Piru så vill de understryka människans egoism genom att för det första avla på dessa "beroende" raser, men framförallt att sedan tvunget ha dom i det Svenska klimatet (bla). Tror varken Jadzia eller Piru vill skjuta av djur. Snarare förändra synen på djur/hund och människans hållning av dem. Jag håller med dem. Har en hund som borde ha kanonpäls men han har ngt fel om gör att hans päls är gles och lockig. Han fryser på vintern och måste ha täcke (såklart). Men det är inte kul att se en hund ha problem på det viset bara av att gå ut genom dörren.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Aldrig sagt att man ska avvika från hunden håranlag, men hundens menalitet måste bli bättre,både temprament och hårdheten.

Det är jag säker på att i de flesta fall är det ren klenhet från hundens sida att dom fryser även raser med kortare päls.

Om bara pälsen spelar roll varför fryser inte mina kamraters Dobermann eller Boxer då?

Jo för de är mentalt starka och ändå jobbar i strängkyla eller en het sommar dag.

Dobber och boxar har BETYDLIGT mer underhudsfett än en greyhound. Och underhudsfett isolerar många ggr bättre än päls mot kyla.

Sen, en greyhound ska INTE ha samma hårdhet och temperament som en dobber eller en boxer. Då avviker den från rasbeskrivningen. Men du verkar tycka att det ska vara brukshundsraserna kvar - och resten ska bort eller modifieras till någon form av brukshundsras?

Det är btw inget fel på mina greyisars VILJA att jobba när det är kallt, de gör det, men de fryser likförbannat. Och soms agt, en grey med dobbertemperament och dobberhårdhet är INTE en bra grey, och avviker från rasstandarden.. På samma sätt som en dobber med en greys jaktinstinkt och förmåga att jaga med synen inte är riktigt förenligt med rasstandarden.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

....och ni skall ha hunden med er i bilen?
Sätter ni hunden direkt i en kall bil ,har ni med er en varm filt ut till dom eller varmkör ni bilen först?
Jag sätter aldrig mina hundar direkt i en kall bil utan varmkör bilen först så den är varm och go. :p

Bara en nyfiken fråga så här i vintertider i brist på annat :angel:

Jag sätter min hund rakt in i en kall bil och kör. Bilen blir varm inom fem minuter och det klarar både jag och min jycke av.

Till andra i tråden: Låt var och en göra vad den anser bäst för sitt djur. Varför ska det alltid klagas och gnällas på andra bara för att man har olika åsikter om saker och ting?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag sätter min hund rakt in i en kall bil och kör. Bilen blir varm inom fem minuter och det klarar både jag och min jycke av.

Till andra i tråden: Låt var och en göra vad den anser bäst för sitt djur. Varför ska det alltid klagas och gnällas på andra bara för att man har olika åsikter om saker och ting?


Fast som nästan alltid i sådana här 'skiljefrågor' så är det bara ena sidan som hackar. I det här fallet så de som anser att täcken är fjant, hundar ska inte frysa om de är 'riktiga hundar' och ska alltså inte behöva täcken,d e försöker på alla möjliga och omöjliga vis tycka att det är så det ska vara för alla.

Täckesmänniskorna däremot tycker att 'det finns individer som behöver täcken', men (ev kan jag missat något undantag) försöker INTE få de som har hundar som inte behöver täcken att börja klä på sina hundar..
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Fast som nästan alltid i sådana här 'skiljefrågor' så är det bara ena sidan som hackar. I det här fallet så de som anser att täcken är fjant, hundar ska inte frysa om de är 'riktiga hundar' och ska alltså inte behöva täcken,d e försöker på alla möjliga och omöjliga vis tycka att det är så det ska vara för alla.

Täckesmänniskorna däremot tycker att 'det finns individer som behöver täcken', men (ev kan jag missat något undantag) försöker INTE få de som har hundar som inte behöver täcken att börja klä på sina hundar..

Jo jag vet, men bara för att jag inte klär min hund i kläder osv så hackar jag inte på dom som gör det. Jag tror och hoppas att alla gör det som passar just deras hund bäst. Hundar är ju olika individer som reagerar olika på värme och kyla och jag vet ju inte hur pass känslig grannens hund är som alltid har täcke när det är kallt exempelvis.

Jag tycker det är onödigt att hacka och gnälla på varann, låt var och en göra det den anser vara bäst istället.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Mentalitet och temperament sitter INTE i pälsen. Inte underhudsfett heller för den delen... tycker den här trådens "täckeshatare" verkar ha otroligt trångsynta argument. Men ni får väl fortsätta leva i er utopi, så återgår jag till verkligheten.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jo jag vet, men bara för att jag inte klär min hund i kläder osv så hackar jag inte på dom som gör det. Jag tror och hoppas att alla gör det som passar just deras hund bäst. Hundar är ju olika individer som reagerar olika på värme och kyla och jag vet ju inte hur pass känslig grannens hund är som alltid har täcke när det är kallt exempelvis.

Jag tycker det är onödigt att hacka och gnälla på varann, låt var och en göra det den anser vara bäst istället.

Så sant som det är sagt :bow: tycker att det är bedrövligt att man måste försvara en sådan åtgärd och sedan ses som en okunnig idiot som borde skaffa docka istället för hund...
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om din hund "borde" ha kanonpäls tillhör han ju alltså en pälsad ras, ska vi börja avla alla korthåriga raser mot Siberian Husky-hållet bara för att de råkar bo i Sverige? Tycker du inte att det finns större och allvarligare problem än så?

Nyfiken, men hur blev kullsyskonen i pälsen? Eller var det mor/far som inte hade bra päls? Vad är det för ras?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

kl

Vad är det för skräpbilar ni har egentligen. Blir de inte varma öht när ni kör? Mina hundar får allt hoppa in i kall bil. De har päls och jag tror inte de hinner frysa anmärkningsvärt under den korta tid det tar att få upp värmen i bilen.

Jag skulle aldrig lämna mina hundar ensamma i bilen när det är så här kallt.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

kl

Vad är det för skräpbilar ni har egentligen. Blir de inte varma öht när ni kör? Mina hundar får allt hoppa in i kall bil. De har päls och jag tror inte de hinner frysa anmärkningsvärt under den korta tid det tar att få upp värmen i bilen.

Jag skulle aldrig lämna mina hundar ensamma i bilen när det är så här kallt.

Som jag skrivit så 'gammelbilen' (årsmod 88) är varm på 5-10 minuter. Men nya bilen, allmänt benämnd igloon, har något allmänt tjall på värmen om tar 20 minuter på sig att bli varm (då blir den dock ordentligt varm, 'bara' att det tar en förbannad tid)

Men eftersom iaf hanen hinner börja frysa inom de där tio minuterna på 'gammelbilen', och def inom de 20 minutrarna, och i bilen kan han inte själv försöka höja värmen utan kan bara ligga still och skaka. Vilket jag inte anser är sjysst.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp