Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Japp jag har själv gjort misstaget med egna hästar eftersom jag inte visste bättre. Men efter att ha umgåtts lite med "islänningsfolk" så kommer jag vara restriktiv med täcken i fortsättningen. Speciellt med tanke på att jag aldrig varit någon tävlingsryttare:D .

Jag har inget emot att tävlingsryttare vill ha rejäla täcken på sina hästar , men även många av dom täckar på tok för mycket. Regntäcke på sommaren är knappt respektabelt tycker iaf jag oavsett hur "fin" häst man än har!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Det var just det jag menade. Att om man är tävlingsryttare så är det fullt acceptabelt att täcka sina hästar av praktiska skäl (svett).:)
Och jag håller med dig om att regntäcke på sommaren är fruktansvärt.:crazy:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hunden ska inte behöva "hjälp" för att tåla vårt klimat. Det är ett jäkal fjolleri det där. Låt hunden vara hund på riktigt istället. Snart har vi inga riktiga hundar kvar utan bara porslinsdockor eller sjuka avarter.

Och de raser som ska vara tunnpälsade är inte lämpade att vistas här. Det är knappast så att araber köper ett gäng huskys och kräver att de ska tåla öknen. Köp hund efter rådande förhållanden istället för att krångla till det med kläder. Folk får ju helt fel syn av vad för djur en hund är.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Resultat av dålig avel. Hade kunnat undvikas som man bara avlat på ordentlig päls och bra höfter.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Vad skall vi människor då göra? Skall vi bara bo där vi kan springa runt nakna utan kläder? Skall vi bara ha islänningar här som tål vårat klimat och inga fullblod? Återigen vad gör vi med alla de hundar som inte tål värme så bra på sommaren. Det är snarare regel än undantag att hundar inte är på topp under sommaren och då pratar vi inte om några + 70 grader utan betydligt svalare grader. Hur många här undviker inte att gå ut när det är som varmast under dagen på sommaren med hunden?

Att du tycker det är fjolligt med täcke är ju din åsikt. Mig stör det inte på något sätt. Mina hundar duger ju enligt din standard 10 månader om året. Så för att jag vissa dagar på resten av året kanske måste ha på täcke på hundarna så skall jag ha en annan ras? Det är ingen deffekt att frysa det är naturligt. Däremot är dåliga höftleder en deffekt där hunden lider och mår dåligt hela tiden och dessutom ett sjukdomtillstånd.

Sen håller jag helt med dig att om tex en golden skulle behöva ett täcke för att inte frysa då är det något som är fel.

Nej jag är mycket nöjd med att mina hundar klarar sommarvärmen så bra. Det har alltid varit jobbigast men hundarna då det är varmt och svårast att skydda dem mot. Många gånger så är det även varm inne i huset och utan att installera AC inne så kan det vara svårt att sänka temperaturen.

Till och med min morfar som var skogsvaktmästare undvek att vara ute med hundarna när det var varmt för att det var tufft för dem och han var garanterant inte fjollig med sina jakthundar.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Inlägg #72:



*tada*



Referera korrekt, då!



Jag börjar undra om du är dum på riktigt, eller om du bara gör dig till? I nuläget skiter jag i hur mycket eller litet du månar om din hund. Det vore bättre om du iaf. FÖRSÖKTE citera och "referera" korrekt :smirk: och lät bli att manipulera andra människors åsikter och inlägg för att passa dina syften (vilka de nu kan vara).

Detta är ett diskussionsforum. Om du inte klarar av att folk har en annan åsikt än du och dessutom inte klarar av att avhålla dig från personangrepp så kanske du inte skulle diskutera här.

Om någon citeras ordagrant så skriver man jag citerar"...." eller så använder man citat funktionen som finns längst ner i högra hörnet på varje inlägg.

Att du tar åt dig får stå för dig själv. Jag har inte en aning vem som har skrivit det du stör dig så mycket på. Därför att jag inte vet har jag valt att inte citera någon utan bara gjort ett personligt samandrag av det som jag tycker är viktigt i tråden. Om du tycker att sammanfattningen har blivit felaktig så kan du påtala vad du tycker är fel utan att gå till personangrepp. Ibland kan det vara så att något behöver en extra förklaring då det man har skrivit många gånger kan tolkas på många olika sätt beroende på vem som läser. För det är det som är det svåra med att diskutera något i bara skrift. Det är många gånger svårt att få fram exakt vad man menar. Ibland behövs det en extra förklaring då någon har tolkat det man skriver på ett annat sätt än vad som var meningen. Men det kan man göra utan att hålla på med barnsliga personangrepp.


Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Folk får ha vilka åsikter de vill, bara de inte manipulerar mina, vilket du har gjort genom att ha påstått att jag anser att den minoritet hundar som fryser ska göra det eftersom majoriteten inte gör det, och lyckas även förvränga min uppmaning att referera korrekt till något som har med frysande hundar att göra. Jag skiljer även på referat och citat, och du har ju de facto refererat till saker jag sagt helt felaktigt. Jag har påtalat flera gånger vad som är fel, vilket dock bara driver dig ännu längre i dina manipulationsförsök, detta trots att jag förklarat mig flera gånger.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bara ett tillägg, jag har ett arabiskt fullblod som jag aldrig behöver använda täcke på, en normalt kall vinterdag dag.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bra inlägg! Och jag kan inte komma på en enda häst som man MÅSTE ha täcke på om man inte vill. Det är bara att inte klippa och inte täcka så klarar de sig.

Håller med PIRU. Sedan tycker jag inte det är samma sak att inte utsätta hunden för fysiskt arbete under de varmste timmarna mitt på dagen på sommaren som att behöva förvärma bilen för hunden klarar inte sitta i 5 minuter och vänta tills den blir varm.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Folk får ha vilka åsikter de vill, bara de inte manipulerar mina, vilket du har gjort genom att ha påstått att jag anser att den minoritet hundar som fryser ska göra det eftersom majoriteten inte gör det, och lyckas även förvränga min uppmaning att referera korrekt till något som har med frysande hundar att göra. Jag skiljer även på referat och citat, och du har ju de facto refererat till saker jag sagt helt felaktigt. Jag har påtalat flera gånger vad som är fel, vilket dock bara driver dig ännu längre i dina manipulationsförsök, detta trots att jag förklarat mig flera gånger.


Jag gör egna tolkningar utifrån vad du skriver. Har jag uppfattat vad du menade på fel sätt så får man förklara igen för många gånger så kan man tolka en sak på många olika sätt. Inget av det andra som du har skrivit har fått mig att tolka dig på något annat sätt. Men att hålla på med personangrepp och liknade är inte rätt sätt att göra det på. Utan man skriver att det var inte så jag menade utan jag menar mer så här........................

Så snälla kan vi inte hålla diskussionen på ett civilicerat sätt det blir så mycket trevligare då och glöm inte att alla har inte samma åsikt som du men det är inget att bli arg eller upprörd över.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bra inlägg! Och jag kan inte komma på en enda häst som man MÅSTE ha täcke på om man inte vill. Det är bara att inte klippa och inte täcka så klarar de sig.

Håller med PIRU. Sedan tycker jag inte det är samma sak att inte utsätta hunden för fysiskt arbete under de varmste timmarna mitt på dagen på sommaren som att behöva förvärma bilen för hunden klarar inte sitta i 5 minuter och vänta tills den blir varm.

Det räcker bara om man går in på täckestråden som fanns på hästvård (tror jag att det var) där det finns hur många hästar som helst som behövde täcke för att inte frysa.

Ser ingen skillnad i att hunden har svårt för värmen eller hunden har svårt för kyla. Enda skillnaden är att det är så många hundar som har svårt för värme så det är mer socialt accepterat att låta hunden vara inne hela dagen för att det är för varmt än att behöva ta på hunden ett täcke för att den kan frysa.

Sen för att förtydliga lite så tycker jag inte heller att man måste förvärma bilen. Den lilla stunden klarar de flesta hundar av utan problem. Men då jag inte vill utsätta mina hundar för obehag även om det bara är för en liten stund så kör jag gärna Defan innan.

Det jag tyckte illa om i denna tråden var att man gjorde sig löjlig över de som gjorde det. Jag kände mig faktiskt träffad då jag alltid vill mina hundar det bästa och om jag kan förhindra att de far illa ens det minsta så gör jag det.

Jag tyckte att "Hundar är djur och skall därför tåla kyla" rimmade så dåligt med min egen inställning till djur. Nämligen att jag alltid har en skyldighet att se till att mina djur har det så bra som möjligt och så få obehag som möjligt. Sen som sagt visst tål mina hundar att sitta en stund i en kall bil men om jag kan undvika det så gör jag det.

Ta återigen sommaren. Hur många skulle lämna sin hund i bilen ens om den står parkerad i skuggan? På samma sätt lämnar jag inte mina i bilen då det är minusgrader och kallt ute.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Bra inlägg! Och jag kan inte komma på en enda häst som man MÅSTE ha täcke på om man inte vill. Det är bara att inte klippa och inte täcka så klarar de sig.

.

Fast det där håller jag inte med om. Man måste klippa hästen om den rids hårt regelbundet och svettas mycket som individ, det i sin tur leder ju till att man tar bort hästens naturliga skydd mot kyla och fukt vilket gör att hästen måste ha täcke på sig. En häst som är långhårig och svettig råkar extremt lätt ut för feber och stela muskler.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men herregud, det är en hund. Det är lika kallt ute som i en kall bil. Hur jag gör? Jo jag gör såhär;

Öppnar bagageluckan; "Hopp in"
Stänger luckan
Går till förardörren
Öppnar dörren
Sätter mig
Startar bilen och kör iväg

;)

Håller me dig helt o hållet precis så gör ja me, hunden har ju päls för guds skull, har till o med hudgård me hundkoja där han gärna e ibland på dagarna även på vintern :rofl:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nämen gud vad du missförstår mig!:)

Jag håller helt med dig! Jag menade bara att det är anledningen till att man täcker hästar. Att man rider dem så att de svettas och sedan tar det lång tid att torka. Men om en häst bara ska gå i hagen och mjukridas behöver den oftast inget täcke.
Med MÅSTE så menade jag att om man inte vill täcka sin häst så behöver man inte, men då kan man inte rida den så hårt.

Men nu får vi inte prata hästar mer, folk tar illa vid sig;)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nämen gud vad du missförstår mig!:)

Jag håller helt med dig! Jag menade bara att det är anledningen till att man täcker hästar. Att man rider dem så att de svettas och sedan tar det lång tid att torka. Men om en häst bara ska gå i hagen och mjukridas behöver den oftast inget täcke.
Med MÅSTE så menade jag att om man inte vill täcka sin häst så behöver man inte, men då kan man inte rida den så hårt.

Men nu får vi inte prata hästar mer, folk tar illa vid sig;)

Ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:D (enkronan föll ner)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har alltid kupevärmen på innan och så har han filtar och täcken där bak som han brukar krypa in i.
Men då har jag en whippet som är ganska frusen.

Varför skulle man inte ha bilen varm?

-Skönt för mig
-Skönt för hunden
-Bilen mår inte bra av att bli kallstartad.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Du har nog missat hela poängen med ett diskussionsforum. Det är precis det man gör när någon skriver något. Läs de senaste inläggen som Websters girl och MrsScabtree gör till varandra. Det är så det fungerar. Webster skrev något och Scab tolkade det på sitt sätt utifrån det hon läste. Tydligen var inte den tolkningen rätt så Webster förtydligade ytterligare. Ibland är det svårt att formulera sig så att den andra personen förstår budskapet på det sättet som man menar direkt från början. Många gånger så räcker det inte alltid med en förklaring utan det kan krävas flera om och om igen. Vill det sig riktigt illa så är det inte alltid som den andra till fullo förstår vad det är man menar. Det är en svår konst att göra sig förstådd på rätt sätt genom det skrivna ordet. Vissa är väldigt bra på att formulera sig medan andra är mindre bra. Men så är det här i livet. Vissa är bättre på matte medan någon annan är bättre på att rita.

Men sättet att få någon att förstå vad man menar går inte genom personangrepp, fula ord eller liknade utan det mest framgångsrika sättet brukar helt enkelt vara att försöka förtydliga igen och igen eller försöka skriva på något annat sätt.

Men det är inte detta tråden handlar om och jag känner inte för att föra tråden in på avvägar genom diskussioner om något som inte har det minsta med huvudämnet att göra. Om du vill fortsätta denna från huvudämnet avvikande diskussion så är du välkommen att ta det genom PM eller om du hellre vill det kanske starta upp en ny tråd med tex ämnet "Hur vi tolkar det andra skriver" eller någon annan passande rubrik.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag ska göra det lätt för dig: Läs just bara det jag skriver. Är något otydligt är det bättre att fråga än att påstå att jag "minsann säger si och så!! :mad:"

Det innebär att du ska ta det bokstavligt som jag skriver och inte göra godtyckliga tolkningar. För 99% av gångerna skriver jag precis vad jag menar, varken mer eller mindre, och jag utgår ifrån att samtliga deltagare på forumet är läskunniga.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Faktum kvarstår att de flesta fortfarande har päls.

Stannar ni inne med era hundar dygnet runt när det är kallt också?

Men lite skillnad är det ju ändå- Ute kan hunden springa och röra sig men det är ju betydligt svårare att springa och hålla värmen i en kall bil.

Från en som alltid har täcke på hundarna så länge bilen är kall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp