Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Visst finns det säkert bra lastgaller, jag tycker mest att utrymmesbiten är viktig.
Sen känns det lättare att städa, inte hår i Hela bilen längre, samt
att vovvan ligger still i sin bur, istället för att fnatta runt.
Inte heller kan hon hoppa ur när någon öppnar bakluckan, vilket hon ofelbart gör annars.

Jag gillar bur.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag har ju lyxigt nog kupevärmare, är dte riktigt kallt har grabbarne täcken på sig för att inte stelna till, detta är dock om dom skall vila i bilen mellan träningstillfällena...annars får dom frysa lika mycket som matte tills bilen värmts upp.;)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ingen bil ska stå på tomgång, liten som stor. För dig är det bara fyra minuter, men det finns säkert några miljoner människor till som tänker samma sak och så blev det många extra minuter. Vi har alla ett personligt ansvar för miljön. Jag vidhåller att de som varmkör bilen i onödan är miljöbovar. (och ja, dit räknar jag definitivt de som varmkör för hundens skull eller under tiden man skrapar rutorna)

Is kan man skrapa bort från rutorna (för det mesta). Imma är en annan femma så det får man väl lov att ånga bort på tomgång.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja, djur ska tåla kyla...och värme. Om rasen inte pallar svenskt klimat utan kläder kanske den inte ska vara här alls. Täcken och dylikt är till för varmhållning vid träning eller riktigt jäkla busväder, inte lite minusgrader.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja, djur ska tåla kyla...och värme. Om rasen inte pallar svenskt klimat utan kläder kanske den inte ska vara här alls. Täcken och dylikt är till för varmhållning vid träning eller riktigt jäkla busväder, inte lite minusgrader.
Mycket intressant tanke. :)

Jag tycker t.ex. att Siberian Husky är en jättemysig hund, men av flera olika anledningar, bl.a. klimatet, tänker jag inte skaffa en sådan.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*kl*

Om hunden skulle frysa, använd kupévärmare eller en bra filt.
Annars gör det för din egen skull för att du är frusen, eller låt bli.

Varför göra en sådan grej av det?

Nej precis det finns ingen anledning att göra någon grej utav det och det är hela tiden den jag har frågat varför det har varit så trisst attityd i många utav inläggen. Folk som gör sig löjliga över en helt vanlig fråga. Kan man inte bara svara vanligt utan att göra sig löjlig över TS eller de som faktist bryr sig om att hunden fryser? För mig är bla dessa kommentarer inte bra djurhållning:

Eftersom hunden är ett djur så skall den tåla kyla och inte frysa
Hundar skall härdas att tåla kyla
Om värmen i bilen inte fungerar så får hunden vackert finna sig i det vare sig den fryser eller inte
Eftersom majoriteten av hundarna inte fryser så får de som fryser vackert finna sig i att frysa
osv

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja, djur ska tåla kyla...och värme. Om rasen inte pallar svenskt klimat utan kläder kanske den inte ska vara här alls. Täcken och dylikt är till för varmhållning vid träning eller riktigt jäkla busväder, inte lite minusgrader.

Mina hundar tål sommarvärme mycket bra. Medan andra hundar bara ligger och flämtar i skuggen så är mina hur pigga som helst. På vinter så är de dock lite frusna utav sig.

Min förra hund gillade att ligga ute när det var -10 grader då han tyckte det var för varmt inne. Han frös aldrig. Däremot så gillade han som sagt inte sommaren utan han låg inne i huset på ett svalt ställe i princip hela dagen tills solen gick ner.

Så med andra ord så skulle jag ha bott på Island när jag hade min första hund och nu skall jag då bo i Spanien när jag har mina nuvarande hundar.

Detta med att täcka hunden är tydligen ett väldigt känsligt ämne. Om man vågar gå mot strömmen och faktiskt inser att även hundar kan frysa så ses man inte med blida ögon.

Alla hundar har som sagt päls men alla hundar har inte likadan päls. Det finns varianter från mycket lurvig till nästan inget alls. Visst hade det ultimata varit att bara ha hundar i Sverige som tål både svensk sommar och svensk vinter utan problem. Men är det verkligen realistiskt? Bara för att hunden mår bäst av att ha ett täcke på vintern? Hur skall man avgöra om hunden tål värme eller inte? Om hunden inte mår bra av att åka i en bil utan AC på sommaren när solen skiner är det då en ras man inte skall ha i Sverige? Är det förresten också lika laddat i hundvärlden att man köper bil med AC bara för att hunden skall må bra på sommaren också?

Ta en sån vanlig "hästhund" som tex Jack Russeln. Det finns så otroligt stor variation där. Vissa bryr sig inte alls om att det är kallt medan andra bara sitter där ihoprullade och skakar så att tänderna nästan skallrar på dem. Skall denna hunden då få fortsätta frysa för att den är ett djur och alltså skall tåla kyla? Eller så får den inte ha täcke för att det är bara till för varmhållning vid träning?

Detta är precis som med barfotagång när det kommer till hästar. Vissa tycker att hästar skall kunna gå barfota utan undantag vare sig det behövs eller inte. Medan andra inser att visst det bästa och mest "normala" är barfotagång men det finns faktiskt hästar som behöver skor av olika anledningar och att dessa hästar mår dåligt utan skor.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Eftersom majoriteten av hundarna inte fryser så får de som fryser vackert finna sig i att frysa
...felciterar den som påstår sig läsa just bara det jag skriver. Skärp dig! :mad: :devil: :mad:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ingen hund ska behöva frysa eller flämta i solen bara för sakens skulle. Däremot ska man inte använda sådana hundar i avel som inte tål kyla/värme. Okej för att enstaka exemplar av en ras är mer eller rmindre frusna eller värmekänsliga, men det ska inte vara standard. Kläder till hund ska inte vara norm. De raser som är för tunnpälsade passar inte här och det gör inte heller raser som är avlade för polarklimat. En hund ska helt enkelt gå att använda utan krusiduller året om. Kläder och anpassning till värme ska bara behöva ske vid extrema temperaturer och förhållanden. Det är inte två minusgrader eller 15 grader varmt utan -30 eller +30.

En bil kan bli 70 grader varm så det är inte riktigt jämförbart. Där kan det behövas AC för både människor och djur.

Så, hundar kan frysa, men de ska inte. Därför ska vi alla, via aveln, sträva efter att förhindra temperaturkänslighet.

Man får dessutom tänka på att trots att Sverige har tempererat klimat så är det betydligt oftare kallt än varmt. Det är sommar två-tre månader om året och kallt resten. Hellre då en hund som är lite påverkad av gassande sol och värme än en som måste kläs på för att kunna gå ut i oktober.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*hugger sista*

Har bara skummat igenom tråden lite men såg att någon skrev att "inte tar man väl med sig kupévärmaren ut på kisserundan", eller något i den stilen.. Men är det inte skillnad på att sätta in en hund i en kall bil där hunden sitter/ligger stilla än att vara ute på promenad där hunden rör sig hela tiden? Jag sätter in min hund i kall bil också men inte kan man väl jämföra promenaden med att sitta i bilen? Visst, det tar inte lång tid innan bilen blir varm men om man nu har en hund som fryser, vad är det för fel att ha på den ett täcke? Hästar har ju också päls, varför lägger vi på dom täcke när det är kallt eller regnigt ute? Bara lite funderingar såhär på eftermiddagen. Allt för att slippa städa...! :o

Är det vi själva som fryser och "tror" vi då att hunden/hästen också fryser..?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Säger du emot dig själv nu eller är jag bara trött :confused:

Jag varmkör INTE min bil för hundarnas skull... ser de som ett + att bilen är varm när ja går in o hämtar dom... ;)

Om jag väljer att ha min bil på tomgång för att få upp värmen för att kunna få bort isen o imman på rutan får de stå för mig.. o som du skriver säkert miljoner människor till.. Men dom tar inte ja ansvar för.....





Ingen bil ska stå på tomgång, liten som stor. För dig är det bara fyra minuter, men det finns säkert några miljoner människor till som tänker samma sak och så blev det många extra minuter. Vi har alla ett personligt ansvar för miljön. Jag vidhåller att de som varmkör bilen i onödan är miljöbovar. (och ja, dit räknar jag definitivt de som varmkör för hundens skull eller under tiden man skrapar rutorna)

Is kan man skrapa bort från rutorna (för det mesta). Imma är en annan femma så det får man väl lov att ånga bort på tomgång.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

...felciterar den som påstår sig läsa just bara det jag skriver. Skärp dig! :mad: :devil: :mad:

Ja du var har jag påstått att jag bara läser det du har skrivit? Jag har hela tiden refererat till hela tråden och dess trissta attityd. Där man bla förespråkar att man skall härda hunden och att hundar bara får ha täcke mellan träningarna osv. Är det verkligen att måna om hunden? Bara för att den skall tåla kyla? Man skall alltid se till att ens djur inte behöver lida. Att se till att hunden inte fryser trodde jag hörde till de grundläggande omsorgen om hunden.

Så jag som månar om min hund så att den inte fryser skall alltså skärpa mig?

Mvh

Tora
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ingen hund ska behöva frysa eller flämta i solen bara för sakens skulle. Däremot ska man inte använda sådana hundar i avel som inte tål kyla/värme. Okej för att enstaka exemplar av en ras är mer eller rmindre frusna eller värmekänsliga, men det ska inte vara standard. Kläder till hund ska inte vara norm. De raser som är för tunnpälsade passar inte här och det gör inte heller raser som är avlade för polarklimat. En hund ska helt enkelt gå att använda utan krusiduller året om. Kläder och anpassning till värme ska bara behöva ske vid extrema temperaturer och förhållanden. Det är inte två minusgrader eller 15 grader varmt utan -30 eller +30.

En bil kan bli 70 grader varm så det är inte riktigt jämförbart. Där kan det behövas AC för både människor och djur.

Så, hundar kan frysa, men de ska inte. Därför ska vi alla, via aveln, sträva efter att förhindra temperaturkänslighet.

Man får dessutom tänka på att trots att Sverige har tempererat klimat så är det betydligt oftare kallt än varmt. Det är sommar två-tre månader om året och kallt resten. Hellre då en hund som är lite påverkad av gassande sol och värme än en som måste kläs på för att kunna gå ut i oktober.

Tja du det finns gott om hundar som inte mår bra på sommaren i en bil där fläkten går för fullt och då är det inte +70 inne i bilen.

Du tycker alltså att en hund inte skall frysa. Att sätta på hunden ett täcke bara för att den inte skall frysa är alltså skadligt för hunden på något sätt? Precis som sönderavlade höfter, hundar som inte kan föda på naturligt sätt, hundar med konstanta hudinfektioner osv. Allt detta är oftast mycket obehagligt för hunden och många gånger inget att göra åt. Har man tur så går det att åtgärda med en operatioen eller medicinering.

Du tycker inte att en hund skall ha täcke. För mig är det helt okej att sätta på ett täcke på hunden när det är kallt och jag skall ut i stallet. Då jag vet att hunden kan frysa när hon inte rör sig så mycket utan mest sitter stilla och tittar på när jag mockar. Precis som jag också tar på mig en mössa när det är kallt. För bortsett från att hunden står och huttrar lite om hon inte har täcke så är det inget som skadar henne som tex defekta höfter. Dessutom är hjälpen så otroligt enkel, helt smärtfri och helt utan obehag för hunden. Oftast så rör det sig dessutom i värsta fall om kanske tre månader om året när det är som kallast. Denna vintern har jag tex bara tagit på täcket några enstaka gånger.

Så bara för att du inte tycker att hundar skall ha täcke så skall man inte avla på frusna individer. Men jag då som tycker det är helt okej att sätta på täcke på en hund när den behöver det? För jag ser inget självändamål i sig med att hunden inte skall ha täcke. Däremot säg tex en golden som skulle behöva ett täcke där är något fel för den rasen har en päls som gör att den borde tåla kyla utan problem. Sen att den inte klarar värme så bra som mina hundar är en annan sak. För där finns det återigen ett enkelt och smärtfritt sätt att hjälpa hunden på, nämligen att undvika solen och att ha AC i bilen. Mina hundar brukar sällan tjosta (hänga med tungan som en slipps och flåsa ordentligt) i bilen på sommaren och jag har ingen AC eller liknade (har en Land Rover Defender där det mest avancerade är rumpvärmare som dessutom inte ens fungerar).

Så nej man skall inte avla på hundar som fryser om man har en ras som skall tåla kyla men däremot att avla på alla hundar för att de inte skall frysa bara för att man rent generellt inte tycker att hundar skall ha täcke tycker jag inte är ett självändamål.

Jag föredrar en hund som fryser lite på vintern men tål sommaren mycket bra då jag upplever det som jobbigare att skydda hunden från värme (och nej då rör det sig inte om +70 utan om betydligt svalare grader) än att skydda den från kyla. Oftast så är det ju när det blir varmt som de flesta hundar får problem.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Inlägg #72:

Jag kan bara läsa det du skriver

*tada*

Jag har hela tiden refererat till hela tråden

Referera korrekt, då!

Så jag som månar om min hund så att den inte fryser skall alltså skärpa mig?

Jag börjar undra om du är dum på riktigt, eller om du bara gör dig till? I nuläget skiter jag i hur mycket eller litet du månar om din hund. Det vore bättre om du iaf. FÖRSÖKTE citera och "referera" korrekt :smirk: och lät bli att manipulera andra människors åsikter och inlägg för att passa dina syften (vilka de nu kan vara).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

*hugger sista*

Hästar har ju också päls, varför lägger vi på dom täcke när det är kallt eller regnigt ute? Bara lite funderingar såhär på eftermiddagen. Allt för att slippa städa...! :o

Är det vi själva som fryser och "tror" vi då att hunden/hästen också fryser..?


Skillnaden mellan hund och häst vad gäller täckning och dylikt är att hundar KAN inte svettas genom sin kropp, de kan enbar hjässa och utsöndra svett genom tunga/mun/tassar. En häst kan svettas med hela kroppen precis som vi människor och risken är alltså större att den blir nerkyld, därför täckar vi dem! Man täckar även hästar som rids ordentligt (e x tävlingshästar) iom att man måste raka dem på vintern. Man rakar ju hästarna för att de ska torka fortare om de har svettats, annars är risken stor för nerkylning= feber. En hund blir inte nerkyld på samma sätt och bör därför klara sig mycket bättre!
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

:bow: Håller med och skulle även vilja tillägga att många täcker sina hästar för mycket. (Av precis samma anledning som de som täcker sina hundar för mycket: de fryser alltså måste hunden också frysa)
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

:bow: Håller med och skulle även vilja tillägga att många täcker sina hästar för mycket. (Av precis samma anledning som de som täcker sina hundar för mycket: de fryser alltså måste hunden också frysa)

Ja, jag förstår speciellt inte folk som ska ha rambos bästa vintertäcken på sina hästar som rids två dagar i veckan i skogen.:crazy: Kan tillägga att min medryttarhäst är övertäckt (tycker jag) trots att hon rids relaivt regelbundet. Man är nog lite naiv där.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Japp jag har själv gjort misstaget med egna hästar eftersom jag inte visste bättre. Men efter att ha umgåtts lite med "islänningsfolk" så kommer jag vara restriktiv med täcken i fortsättningen. Speciellt med tanke på att jag aldrig varit någon tävlingsryttare:D .
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Finns ju de hundar som lever som gårdshundar också.

Jag passade gårdens hund (labbekorsning) på dagarna när jag jobbade på hästgård. Hon frös lätt när vi var ute ett längre tag och hade dessutom dåliga höfter men ett täcke löste de problemen.

Att släppa in henne var inte ett alternativ, hon ville vara med oss andra ute i stallet.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Finns ju de hundar som lever som gårdshundar också.

Jag passade gårdens hund (labbekorsning) på dagarna när jag jobbade på hästgård. Hon frös lätt när vi var ute ett längre tag och hade dessutom dåliga höfter men ett täcke löste de problemen.

Att släppa in henne var inte ett alternativ, hon ville vara med oss andra ute i stallet.

Om jag inte misstar mig så var det precis det Jadzia menade. Att standard ska vara att hunden klara kyla och värme utan att för den sakens skull "lida". Sen att det finns avvikare i rasen är en annan sak eller om hunden är ex sjuk. Har själv en tax som ska vara strävhårig men är både gles och lockig i sin päls= måste bära täcke. Westien har klarat sig bra men nu på äldre dagar får han ha täcke pga sin artros.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp