Hur gör ni nu när det är kallt....

Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

starta bilen hoppa in och kör iväg hunden klarar sig bättre än vad somliga tror..:idea:
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om en hund är av modell hårdare så kommer den inte bli lika berörd av yttre miljö som ex sträng kyla eller värme. samt att den har temperament som styr allt detta. det gör att det finns en drivkraft i hunden som gör att den inte bryr sig så hemskt mycket om allt i kring den.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om man spinner vidare på detta, så vilka raser blir kvar?

Och var ska man dra gränsen? Är det bara temperaturen som spelar roll? Då ryker t ex njuffarna som inte riktigt fungerar optimalt i vår sommarvärme.

Men stora delar av Sverige har snö vintertid, och t ex en ras med lång hårdbeklädnad på buk och ben, t ex spaniels, får problem med tö och djupsnö. Men är det okej?

Jag förstår hur du menar och vi är eniga i grund och botten. Däremot så anser jag det är en väldigt svårt att säga att vi inte ska ha raser i Sverige som inte utan problem och/eller hjälp klarar det svenska klimatet året om. För var drar man gränsen?

Är det mindre okej att mina greys behöver täcke för att inte frysa vintertid än att jag fick klippa ner min spanielkorsning vintertid eftersom hon annars fick sådana snökokor i pälsen på ben och buk att hon hade stora svårigheter att röra sig. Alt att hon fick låta bli att flumma runt i djupsnön hela dagarna.

Sen, visst känns det enklare att klippa ner än att hålla på och mickla med täcken, frågan är dock om det ena är värre än det andra sålänge hunden inte bryr sig om sitt täcke t ex?

Jag anser att man kan dra gränsen där det blir extremt. När hundarna uder några förutsättningar inte kan klara sig utan täcke.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om en hund är av modell hårdare så kommer den inte bli lika berörd av yttre miljö som ex sträng kyla eller värme. samt att den har temperament som styr allt detta. det gör att det finns en drivkraft i hunden som gör att den inte bryr sig så hemskt mycket om allt i kring den.

Om jag går ut naken nu, så hur motiverad jag än är, så kommer jag att frysa, och jag kommer frysa utav bara fan. hur jädra stor drivkraft jag än har att vara ute.

Men jag fattar hur du menar nu, även om jag INTE anser att det löser att mina greyisar fryser. Däremot, så det du beskriver märks ju på tiken kontra hanen.

Hanen går ut, konstaterar att 'fan vad kallt det är', börjar frysa rätt omgående, vill gå in och springer till dörren och står där och skakar.

Tiken går ut, är som vanligt, börjar frysa efter ganska (för rasen) normal tid, men vägrar låta det påverka. Som sagt kan hon vara med mig i stallet i 2 h och skaka hysteriskt (och vara ordentligt kall med, dvs hon 'sjåpar inte'). Men hon 'vägrar' låta det bekomma henne att hon fryser sig halvt fördärvad, för hon vill vara med, hon vill vara ute osv. Hon kommer inte till dörren och vill in förrän jag gått upp till huset och visslar på henne. Fick hon välja skulle hon oftast vara ute även efter jag gått in.

MEN, hon FRYSER inte mindre för det, hon låter dock inte det PÅVERKA henne speciellt mycket rent mentalt (fysiskt påverkar det ju varesig hon vill eller inte, med nedkylning, potentiell risk att förfrysa öronspetsar, stela muskler, i förlängningen ömma muskler av det oupphörliga skakandet osv). Men själva frysandet kan hon ju inte ta bort ens med all vilja i världen, hon kan bara styra om hon tänker 'bry sig' om det eller ej.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Jag anser att man kan dra gränsen där det blir extremt. När hundarna uder några förutsättningar inte kan klara sig utan täcke.


Låter rimligt, fast hur menar du det i teorin? Talar vi om när de de facto fryser ihjäl alt blir svårt sjuk utan täcke, eller att de fryser väldigt mkt utan täcke?

Mina greyisar dör ju inte av säg 2 h utan täcke i minus 20, de riskerar förfrysa örontipparna, men förhoppningsvis gör de inte det heller. Däremot kommer de ju frysa något förbannat och få följdproblem av det (nedkylning, nämnda förfrysningsrisk, stela muskler samt i förlängningen ömma och spända muskler pga skakningarna).

Eller menar du att när hunden inte ens kan jogga med matte utan koppel (dvs där inte ens en hund som är i konstant rörelse kan vara utan täcke)?

*nyfiken*
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För min del menar jag hund som inte ens kan ta en promenad utan kläder eller för den delen, få värmeslag. Att sitta still är en sak, hund i rörelse ska dock inte behöva några direkta kläder.

Ingen hund ska behöva kläs på bara för att kunna rastas i minusgrader.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men lider en hund av att ha täcke på sig? Nej. Det är ju bara i våra moraliska/etniska ögon som det gör någon skillnad. Hunden i fråga slipper att frysa och vi vet ju att hundar inte kan "skämmas", alltså lider ju knappast hunden av att ha ett rosa täcke på sig. När det kommer till päls är det knappast så att vi avlat fram korthåriga raser för vår egen vinnings skull, tvärtom. Ty alla raser har inte Sverige som ursprungsland :angel:. En basenji kommer från Afrika t ex och då får man helt enkelt vara beredd på att den kanske inte kommer att klara vårt klimat. Ska vi då i Sverige avskärma oss från resten av världen och avla fram vår egna variant av varje korthårig ras?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Nej, den enskilda hunden kanske inte lider men i slutändan påverkar det hela arten hund då vi ställer lägre och lägre krav på deras användbarhet vilket i förlängningen ger sämre hundar.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Om jag går ut naken nu, så hur motiverad jag än är, så kommer jag att frysa, och jag kommer frysa utav bara fan. hur jädra stor drivkraft jag än har att vara ute.

Japp du kommer o frysa som satan själv men där kommer det andra saker in också som gör att du kommer o klara dig längre än andra
som din envishet, temperament, sen en viss del aggression (som gör att du får adrenalin) exakt samma egenskaper som driver en hund.

Kan bara ta ex när jag gjorde lumpen bada vi isvak och var tvungen o be om lov för få stiga upp men då var kravet att man slappna av o sa namn, rang och nr och man stamma som satan men efter en stund så tänkte man till o slappna av o kunde då berätta allt utan problem. Jag har frusit så många gånger då jag gjorde militärtjänstgöringen i skärgården o fick lära mig klara mig ändå med blöta kläder o vara frusen och hungrig men jag lever ju än. men man fick lära sig det genom och få härdas. Så är det med djur också lär man dom aldrig utan kastar på dom ett täcke innan de ens fått chansen o få vänja sig på för vintern när kylan kommer. de måste ju få en ärlig chans och ställa in sig på vinter innan vi kastar på dom täcken o skor.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men hundens hårdhet kan inte styra frysandet, sättet som musklerna skakar för att få upp temperaturen. De kan bara välja om det ska låta dem påverka dem eller ej, inte f-n kan de koppla bort viktiga kroppsfunktioner. Vad är det som säger att hundägare som täckar sina hundar inte försöker vänja dem vid kyla iaf? Det kanske misslyckas, helt enkelt. Du själv kan hoppa in och ut ur en isvak så mycket du vill, du gör det av din egna fria vilja, det gör inte hunden.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Vad är då minusgrader för en örebroare?
Jag tror det har en stor betydelse för hur många grader man pratar om. Jag t.ex med mitt måndagsexemplar måste ha täcke på för att få ut han när det är -18 och kallare. Det är inte ovanligt att här uppe i landet det är -25 till -30.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Så du menar alltså att länder som Sverige ska börja avla fram våra egna avvarter av vissa raser? Bisarrt och en utopisk tanke.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Men lider en hund av att ha täcke på sig?
Vissa gillar det ju inte, ex min westie. Han får ha det ändå. Men sen har jag aldrig skrivit något om att den skulle lida av att ha täcke på sig. Utan att den lider utan täcket. Vilket jag anser väldigt synd och galet.

. När det kommer till päls är det knappast så att vi avlat fram korthåriga raser för vår egen vinnings skull, tvärtom. Ty alla raser har inte Sverige som ursprungsland :angel:. En basenji kommer från Afrika t ex och då får man helt enkelt vara beredd på att den kanske inte kommer att klara vårt klimat. Ska vi då i Sverige avskärma oss från resten av världen och avla fram vår egna variant av varje korthårig ras
Nej, varför skulle vi göra det? Och vartifrå har du fått att man ska avla nya raser? Räcker det inte med dom vi har?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Måste fråga, har du själv erfarenhet av hundavel?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

För att det låter som att vi borde göra det av vissa inlägg här, t ex Jadzia som tycks tro att vi är det enda landet i hela världen som har hundar och borde inte ha korthåriga hundar just därför.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Ja men snälla du nu får du faktiskt ta upp hjärnan ur trosorna o tänka till.

Jag har ju skrivit 111ggr nu att vi lär ändra på aveln för o få det bättre, de hundar som finns är det ju inte mycket o göra åt. hårdheten är ju nåt de födds med inte nåt man lär dom. Men nästkommande generation borde man tänka på klimatet mer än i dagsläget.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Hård eller inte fryser hunden så gör den men rör på er då kanske den inte fryser lika mycket och isvak eller inte. Du är en människa hunden är ett djur...
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Vad är då minusgrader för en örebroare?

vi hade -18 i natt så vi har också vinter. Jag har själv bott i norra värmland där det är betydligt kallare än i Örebro i snitt mina hundar har även överlevt där.
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

Du driver med mig va? "Få upp hjärnan ur trosorna"? Du är ju skrattretande. Hej sexistiskt påhopp. Ska vi vara såna så kan du ju sluta tänka med pungkulorna.

Så du tycker på allvar att Sverige ska avskärma sig från världen och föda upp sina egna varianter av olika raser för att få bort tunn hud och korthårighet? Bara för att vi bor i Sverige?
 
Sv: Hur gör ni nu när det är kallt....

vi hade -18 i natt så vi har också vinter. Jag har själv bott i norra värmland där det är betydligt kallare än i Örebro i snitt mina hundar har även överlevt där.

-18 på natten...du är väl inte ute med hundarna på natten. Själv får man vara glad om det blir så varmt som -18 under dagen:p :D
Norra värmland- jag pratar om norrbotten och lappland här;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp