Hur gör ni med hunden på dagtid?

SLD

Trådstartare
Jag undrar hur alla ni gör med era hundar på dagtid.

* Lämnar ni dem ensamma? Hur länge i så fall?
* Har ni med dem på jobbet? Om ni gör det, vad jobbar ni med?
* Lämnar ni på hunddagis? Kostnad?
* Dagmatte/husse?

Jag och sambon pluggar båda två, och är borta båda upp till 4 timmar utan möjlighet att gå hem emellan. Är det helt omöjligt för oss att skaffa en hund? Det får ju isf vara en äldre hund, inte en valp...

Sv: Hur gör ni med hunden på dagtid?

* Lämnar ni dem ensamma?
Lämnar mina ensamma om jag ska iväg utöver jobbet. Handla, ärenden osv. Hur länge i så fall? Oftast en/ett par timmar, brukar sätta max 6 timmar vilket är rätt ovanligt att dom blir lämnade.

Japp. Jobbar på ett hundcenter.

Har haft dem på dagis ibland på mitt tidigare jobb. 200kr/dag för två hundar.

* Dagmatte/husse?
Behöver ingen själv, men vet att det inte är omöjligt att få tag på bra, seriös hundhjälp.

Jag har antingen med min tik till jobbet och jag jobbar på ett kontor där vi får ha med hundar så det fungerar super.
Men nu är min sambo sjukskriven så han har alla hundar hemma på dagarna.
Jag skulle aldrig ha hunden hemma på dagen och tex åka hem på lunchen och rasta, det skulle inte min tik klara av, hon skulle gå knäpp.

Antingen är de hos min mamma på dagarna om jag jobbar länge, eller ska iväg och inte har möjlighet att ha dem med.

Annars brukar de vara med, på ena jobbet är de med mig fram till elva ca, sen bruakr det bli så mycket folk i omlopp, så då får de ligga på kontoret. På det andra jobbet ligger de i personalrummet. annars är de hemma, också satt 6 timmar som max när de är själva. :)

Förut hade jag med mina gammelhundar på jobbet.
Nu ska jag plugga, så har varit tvungen tänka om litegrann då jag bor 5 mil från skolan. Vi har hus, men hundgård är uteslutet då hunden skäller rätt friskt då någon passerar.

Däremot bor mina gamla stackars föräldrar i stan där skolan ligger, så jag har fått lov att hunden får vara i deras garderob :rofl: Den är iofs 6kvm med ett vädringsfönster och dörr som vetter ut mot större delen av deras lägenhet. Ska bara snickra ihop en galler dörr så han hela tiden kan se vad som händer.
Under lunchrasten far jag dit och äter och passar på att rasta av hunden eftersom mina päron som sagt är rätt skröpliga :laugh:

Motion får han i form av en joggingrunda på trekvart både morgon o kväll med matte. Så jag tycker att hans garderobsvistelse (grymt det låter :angel: ) är klart försvarbar :bow:

Nej inte när jag jobbar. Min sambo jobbar hemma, när han är borta se svar om hunddagis nedan.

Nej

De är ströhundar på dagis, kostar 150 kr per hund per dag, men jag får det svart för 120 kr.

* Dagmatte/husse?
Näpp.

När jag jobbar/är på stan/gör saker där han inte kan vara med.

Nej

Näpp

* Dagmatte/husse?
Mina föräldrar ställer upp mycket, skulle inte klara mig utan dem. Jobbar själv skift 75% och de arbetar vanliga tider. Så varannan helg jobbar jag långa dagar och då är han hos päronen, jobbar jag långa kvällar (vanligtvis 13-21) så för jag dit honom innan jobbet och då är han ensam mellan 13-16. Dagtid jobbar jag oftast 07-12 eller liknande dagar och då är han hemma hos mig, är även ledig mycket på vardagarna eftersom jag jobbar mycket helger. Det är ett enda pysslande för att få det att gå ihop. Det händer (men väldigt sällan) att han är ensam en hel dag från 7-16, men han klarar sig mycket bra, det är bara det att jag får så dåligt samvete så jag gör mitt yttersta för att undvika det. Är jag ledig sover han oftast till ca 14 så han märker nog inte av om jag är hemma eller inte.

Ska jag iväg och handla eller liknande så får han vara hemma. Annars har jag med honom på jobbet, jobbar som städerska.

Ensamma ibland, det beror helt på hur föräldrarna / jag jobbar.

Ibland är de med mig på jobbet (jobbar som vet.assistent/djursjukvårdare).
Om nån av föräldrarna är lediga är de där, alt ibland där om våra arbetsdagar går ihop så de inte behöver vara ensamma mer än 4 timmar.

Bara om jag gör sånt där han inte kan vara med. Handla, köra hoj osv.. Max 3-4 timmar.

Ja, han är med mig på jobbet. Jobbar 50% som vaktmästare och 50% på kansliet. Han är med överallt.

* Lämnar ni på hunddagis? Kostnad?''

Nope.

* Dagmatte/husse?

Ska vi iväg nån gång så har vi olika alternativ. I helgen var vi på bröllop, då var han hos svärmor och hennes hund. När vi var på semester hade mina föräldrar honom. Funkar kalasbra.

Tidigare drev jag eget hundpensionat så då var hundarna naturligtvis med mig på jobbet. Nu arbetar jag också hemifrån med hästuppfödning och foto. Hundarna är med så mycket det går.

I höst hade jag tänkt börja plugga och hundarna kommer då att vara hemma under tiden jag är i skolan. Vi har en stor inhägnad tomt i anslutning till huset (på gården långt ifrån allmänheten) så hundarna får vara där och ha tillgång till ena hallen då jag är borta. Naturligtvis aktiveras de innan jag åker och då jag kommer hem.

Pluggat med korta dagar. Vid enstaka långa dagar har min kompis rastat eller så har jag skolkat halvtid.
Sen jobbade jag deltid.
När jag började jobba heltid så hade jag en dogwalker som kom varje lunch för min gamla hund och min yngre hund med lite mer behov fick vara hos sin "extrafamilj". Jag hade först tänk ha de på hundagis för 3300:- i månaden för båda tillsammans, men vi var tvugna att flytta och med den nya månadskostnade så hade jag inte råd med det.

Men tillslut fick mig egoism ha ett slut och min yngre hund fick stanna hos sin nya matte och husse :) Jag orkar inte pussla och pussla och i slutändan är det hunden som får lida av långa ensamma dagar. Inget liv för någon hund egentligen tycker jag. Men det var okej för min gamla trötta hund ett tag. Tyvärr finns hon längre inte kvar eftersom att hon blev så pass dålig.

Goliat är ensam upp till 6 timmar om dagen. Aldrig längre än så, men däremot händer det allt som oftast att han får vara själv såpass länge under veckodagarna. Detta är däremot tillfälligt, då jag egentligen studerar men sommarjobbar nu.

Jobbar på en dagträff för dementa, och får ha med hunden när jag vill. Däremot trivs han inte så bra bland såpass många människor, så jag brukar ha med honom cirka två timmar om dagen, för miljöträningens skull och för att han ska slippa vara själv hemma.
Efter två-tre timmar är han trött. Brukar hämta honom efter lunch och så får han vara kvar tills jag slutar. Sen behöver man inte aktiver a honom den dagen:angel::D
Finns ett rum han kan få ligga i utan folk, målet är väl att kunna ha med honom hela dagen och låta honom gå in och lägga sig när han börjar tröttna.

Sambon jobbar som elektriker och på vissa jobb kan han ha med sej Goliat. På helger då han har jour får vovven följa med. Den bästa aktiveringen man kan få enligt Goliat som då både får åka bil och springa runt lös (hans två favoritsysselsättningar).
* Dagmatte/husse?
När det krisar ihop sej totalt eller om jag och sambon vill åka bort tar sambons föräldrar hand om honom.

Senast ändrad:

Det händer, när jag ska iväg utöver jobbet, till stallet eller affären. Ibland när jag jobbar korta dagar får han vara hemma och då kan sambon rasta honom om hon är hemma.

Oftast är han med, ligger i trädgården om det är fint väder, annars får han vara med inne. Jag jobbar på ett ålderdomshem. Vi har en hundrädd på jobbat och en som är allergisk, vet jag att jag ska jobba med nån av dem och jag inte är helt säker på att det blir stabilt väder så får han vara hemma eller hos hundvakt.

* Dagmatte/husse?

Ska kolla upp det till hösten! Ska ev. timvicka på andra ställen så och då kanske det inte fukar att han följer med.

Han är i princip aldrig ensam hemma. Han är med till ICA också (men får då vakta bilen ;)), på fest, semester, hos vänner... Men vid tillfällen är han ensam hemma, det har även hänt att han varit hemma under en arbetsdag, men det kanske blir max 1-2 ggr/år. Ungefär lika många ggr lämnar vi bort honom till sambons föräldrar/min syster för att vi ska göra något som han inte kan följa med på.

Han är med husse på jobbet varje dag. Husse kör grävmaskin på olika byggen så de åker runt mycket. Hunden är oftast helt lös på jobbet men ibland är han bunden i lina (beror på vad byggplatsen är anpassad för).

Skulle aldrig komma på tanken att göra det.

* Dagmatte/husse?
Om vi ska till djurparken eller göra något annat där hundar inte är tillåtna, som tar en hel dag eller finns långt bort, så får han vara hos sambons föräldrar där han är uppväxt, eller hos min syster som också har hund. Vi lämnar honom bara till närmaste familjen som vi kan lita på och som har hundvana.

PÅ JOBBET
phpb3qynz.jpg

Inte jag heller, inte när det gäller min yngsta. Hon lyder enbart mig och min mor och skulle sticka därifrån och försöka leta upp mig så fort hon fick minsta chansen till en lucka.
Sen har jag ingen vidare erfarenhet av hunddagisen i mitt närområde, ska de sitta i en hundgård kan de lika gärna vara hemma...

Ibland är han ensam hemma när vi jobbar, max 5 timmar i sträck. Men oftast är nån av oss hemma. har det kört ihop sig har han följt med mig till jobbet.
Det händer ibland. Jobbar utomhus inom trädgård.
nix
* Dagmatte/husse?
nix

Mina jyckar är nästan alltid hemma då vi jobbar omlott jämt jag och min man med en överlappning på ett par tre timmar bara. Blir det nån längre stund så hänger de med mig på jobbet eller så får morsan ta ut mina en sväng.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 743
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 473
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V