Hur gör ni med hunden på dagtid?

Sv: Hur gör ni med hunden på dagtid?

Mannen och jag jobbar heltid just nu, så då har vi dagmatte. Under terminerna är vi borta max. 4-5 h. åt gången så då får han klara sig själv.

* Lämnar ni dem ensamma? Hur länge i så fall?
Brukar lämna hunden ensam på dagarna, pappa går ut med honom klockan 5 på morgonen, sen jag ungefär klockan 8 sen beroende på hur mamma jobbar så runt 9-10, sen om syrran eller hennes sambo är hemma (bro granne) så brukar någon av dem rasta. där någon gång under dagen, annars får han vara själv (max 6 timmar), men han sover bara så det gör då ingenting.

* Har ni med dem på jobbet? Om ni gör det, vad jobbar ni med?
Nej, men om det skulle krisa så skulle pappa kunna göra det.

* Lämnar ni på hunddagis? Kostnad?
Nope. Aldrig gjort. KAN bli aktuellt senare.

* Dagmatte/husse?
Som sagt syster och hennes sambo.

Jag har varit hemma det senaste året och därför bara behövt lämna honom kortare stunder för att träffa vänner utan hund, bio, handla eller bara en paus.
Blir lämnad 1 - 4 h/tillfälle ett par gånger i veckan, vid längre stunder än så får han vara hos/med mina föräldrar.

Han brukar få följa med min mamma till jobbet då och då, sällan men det händer. Kontor på landstingskansliet.
Till hösten kommer det bli oftare (ca 1-3 dag/vecka) då ska jag återuppta heltidspluggandet på univ. med föreläsningar ca 3 dagar i veckan och resten hemstudier.

Nej

* Dagmatte/husse?
Förutom min mamma, nej.

Senast ändrad av en moderator:

Våran hund är hemma medan vi jobbar,oftast blir det runt 4 tim och ca 4 dagar i veckan!

Jag jobbar vardagar mellan kl 05-14,sambon jobbar olika dagar mellan 10-19,han är ibland ledig vardagar då han ska jobba helg!

Dyrt men ffa är det svårt att hitta ett dagis som verkligen ser individen och gör något vettigt med varje hund hela tiden. Min hund behöver en uppgift och har sällan stort nöje av andra hundar. Det skule kunna bli bra, man vet ju aldrig, men jag tar inte risken. Dessutom är det ju totalt okända människor för mig. Tycker att det är bättre att lämna honom till någon som han känner, som redan är delvis flockmedlemmar i vår familj. Det känns onaturligt som det är att som flock lämna honom. Han ska ju egentligen vara med oss.

Men hos sambons pappa är han uppväxt och uppfostrad både med dom och deras hund (sambon bodde hemma första året). Så även om det inte är detsamma som att vara med oss, så är det ändå inte en helt annan flock. Vi är ofta där.

För vår hund är de flesta hunddagis ingen bra lösning.

Jag undrar hur alla ni gör med era hundar på dagtid.

Utöver jobbet har jag en känslomäässig gräns på max 4 timmar då min fortfarande bara är 8 månader. Dock blir hon sällan själv så länge..
Jobbar i färgbutik och har med vovvan där!
pass
* Dagmatte/husse?
pass

Jag och sambon pluggar båda två, och är borta båda upp till 4 timmar utan möjlighet att gå hem emellan. Är det helt omöjligt för oss att skaffa en hund? Det får ju isf vara en äldre hund, inte en valp...

Kan ni bara få hjälp den första perioden ser jag ingen omöjlighet i att ha valp heller... aktivering innan man ska vara ensam så ska de ju klara sig i 4 timmar :)

Vår hund kan vara ensam hemma väldigt länge utan problem. Han bara sover då... I början tuggade han på saker, antagligen i ren protest. Han valde en sak, styckade sönder den och lämnade den väl synlig mitt på golvet :p Nu gör han aldrig något sådant längre - men så har han ju blivit äldre och mer förståndig också.

Tidigare var han ensam ca 6 timmar om dagen, med rast kl 7 och kl halv tio-tio ungefär. Sen när vi kom hem igen runt kl 17. När vi är hemma är han ute i trädgården (stoooor trädgård) och leker nästan hela tiden. Plus promenader. Nu har mamma varit sjukskriven senaste året och således har han fått rastas närhelst det behövs.

Tycker det beror på hunden om den kan vara ensam länge. Vår har aldrig gjort något inomhus, och han står inte och trycker vid dörren och måste tokkissa när vi kommer hem heller. Men han är lite speciell. :)

[
På 14 dagar lämnar vi honom ensam max 3 dagar max 6 tim.

Ibland, när det inte är så mkt personal här. Arbetsledare.

Nej

* Dagmatte/husse?
Min mamma hjälper oss ibland. :)

Mina är hos mamma på dagarna om dom inte är med mig på "jobbet". Jag jobbar med att träna travare. När jag har mycket att köra får dom inte vara med, får då måste jag ändå bara låsa in dom nånstans.

Hundarna är inte själva under dagarna jag jobbar natt och min sambo dagtid.
Känns bra att jag jobbar natt för behöver hundarna gå ut en extra gång så säger dom bara till, har hänt någon gång så de känns trygt.

Innan jag bestämde mig för att bytta till natt tjänst så var hundarna med mig när jag hade längre pass på jobb eller vi inte fick tag i någon hundvakt.

Nu har vi mer friitid bättre inkomst och hundar som inte är själva.

Mina tre hundar (två 10-åringar som bor hos mor & far + en ettåring som bor med mig) är hemma i mammas och pappas villa när vi jobbar.

Jag och mamma kan lätt samköra våra scheman, eftersom vi jobbar på samma jobb :D! Brukar bli så att hon börjar jobba sju, strax innan åtta åker jag hem till dem och lämnar av min lille hund, sen till jobbet vid åtta.

Vid 12 åker mamma hem på lunch och hundarna får springa ute i trädgården. Vid 13 kommer jag dit på lunch, och mamma åker tillbaka till jobbet. Vi går omlott där så hundarna ska få två timmars utegång mitt på dagen.

Sen brukar vi vara hemma från jobbet igen mellan 16-17. Så då får hundarna vara ensamma 6-7 timmar om dagen med en tvåtimmars "paus" mitt på dagen.

Jag och sambon jobbar heltid, vår hund är på hunddagis på dagarna. Det funkar jättebra för oss och jag är mycket nöjd med dagiset. Det är duktig och välutbildad personal och dom har bra filosofi. Hunden får gå långa skogspromenader plus aktiveras med problemlösning eller tex agilityträning, men även vila och ha lugn och ro. Han mår bra och är harmonisk, och det sköna är att jag känner att det är helt OK att ha en slapparkväll ibland, eftersom han både aktiveras och motioneras på dagis så lider han inte av att vi tar det lugnt hemma. Dagiset kostar väl någonstans runt 2300:-/mån.

Vi har varit dåliga på att ensamhetsträna honom - han är 13 månader nu och det är först sista månaden vi har börjat lämna honom ensam. Jag tror han har varit ensam som max 2 timmar.

För hundpassning kan jag fråga min pappa, men han bor 1 timmas bilresa bort enkel väg, så det blir totalt 4 timmar i bil för att lämna och hämta hunden i så fall. Så det är bara i sällsynta fall vi utnyttjar det.

Ja, när jag jobbar. Hon är ensam ca 6-7 timmar på vardagarna, inte i sträck då. På helgerna försöker jag att inte lämna henne ensam, men ska jag ut eller på bio eller nåt så får hon vara ensam, men det blir ju inte så länge.

Nej, vi får inte ha hundar på jobbet, tycker det är dumt men jag bestämmer inte reglerna så.

Nej. Funderar på det till hösten.

* Dagmatte/husse?
Pappa tar ut henne på dagen, och leker lite med henne, han brukar vara hos henne i en timme ungefär. När det är lite på jobbet kan jag dra från jobbet och vara hemma 11 eller 12 på dagen och då tar jag ut henne själv.

*kl*

Min är hemma hos föräldrarna när jag jobbar. De jobbar en hel del hemma och pappa jobbar deltid skift, så det blir verkligen minimalt med tid ensamma (utan människor hemma, de har ju alltid varandras sällskap) och vi har lite delad vårdnad på fritiden så de är med den som de har mest utbyte av att vara hos.
När de får vara ensamma ligger de bara och sover.

Synd att vi bor på andra sidan stan, annars hade jag kunnat hjälpa till ibland, men det blir ju en redig resa det också. Jag är ju hundlös nu :(

Våran hund brukar max vara ensam 5-6 h och då får hon en ordentlig promenad innan och efter. Några få gånger har hon fått vara ensam 7-8 h, då vi har har arbetat ungefär samma skift, men då har oftast någon av mina vänner varit och rastat henne. Någongång har hon tuggat på t.ex. min sko, men det har varit för att man själv har varit lite slarvig med o stimulera henne. Men nu ligger hon bara och sover när hon är ensam.

Nej

Nej, finns inget här

* Dagmatte/husse?
Hon har fått vara hos min sambos föräldrar när vi har åkt iväg över en helg eller liknande och där trivs hon för där finns även hennes mamma. Sedan har hon varit några enstaka gånger hos min kompis familj där hon har fått vara med deras två hundar.

Nej det är väldigt sällan dom är ensamma. När dom är det blir det just nu högst två timmar eftersom vi har valpen.

Innan vi fick valpen brukade vi inte lämna den stora mer än högst fem timmar om det var nått särskilt. Han har varit ensam längre men det är väldigt väldigt sällan det händer.

Som sagt så är dom sällan ensamma hemma men om det behövs så funkar det bra endå.

Jag tar inte med dom på jobbet och inte sambon iheller. Jag jobbar oftast kvällar/nätter och då är sambon hemma med dom och sen när han jobbar är jag hemma med dom så det fungerar bra på det viset.

Jag lämnar aldrig mina hundar på hunddagis eller till dagmatte. Det enda alternativet om vi måste vara borta länge eller över nån dag, vilket händer MYCKET sällan är att någon utav mina systrar passar dom hemma hos oss.

Min stora kan vara ensam 6timmar åt gången. Det varierar hur ofta han behöver vara det. Jag pluggar på terminerna och särbon jobbar bara fyra timmar om dan.
Min lilla kan inte lämnas ensam mer än en minut så honom har jag dagmatte åt
100/kr dag.

Just nu fram till 20 augusti, är jag heltidsarbetslös, annars är alltid någon av föräldrarna hemma (har hunden ihop med dem).

De få gånger Izor behövt vara ensam högst ett par timmar sover han på hallmattan (pappa filmade en gång bara för att se vad som hände i huset - vovven var i hallen hela tiden, med andra ord var det en väldigt tråkig film att titta på:D).

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 743
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 641
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 473
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010