hur gör man?

S

sinner

alltså, jag skaffade mig en LITEN shettis. dels till sällskap men jag tänkte att min dotter på nu två år kunde skumpa runt lite på henne också...
problemet är att hon är åtta år och varken inkörd eller inriden...

ponnyn är lättlärd och ganska orädd, hon är typen som heldre fryser fast i backen än skenar..(ett plus tycker jag)
köra in henne är inga problem, det löser jag nog, men hur sjutton bär man sig åt för att rida in en så liten??
jag kan ju knappast sätta mig på henne, och jag har ingen lust att knyta fast min dotter på henne heller:crazy:
känner inga ungar som är så pass duktiga ryttare heller( tänker på att jag inte vill utsätta nån annans unge för risker..)

detta ligger ju en bra bit in i framtiden ännu, men jag bara undrar hur man GÖR?

Sv: hur gör man?

Du kan börja med att låta henne sitta på ponnyn barbacka när du leder ponnyn och pappa håller dottern. Händer ngt lyfter pappa bara av dottern.

I och med att du kör in henne kommer hon att lära sig tygeltag, vända och stanna. Lär henne alla komandon från marken i lugn och ro. Det viktiga är att hon har respekt för dig och tycker du är kul att vara med.

Ponnyn ska altså vara inkörd och insutten i lugn och ro. Sedan kan du hitta en lätt ryttare som hjälper er vidare...

Man tömkör hästen med någon på ryggen! Eller bara tömkör..

Eller hittar på en liten lätt ryttare ;) min häst var helt ohanterad när jag köpte honom . jag väger 41 kg och är bara 157 cm l¨ång. red in honom när han var van vid miljön och var lätt att hantera i våras hade vi kunnat tävlat om jag inte vart tvungen och sälja :( NÅGOT JAG ÅNGRAR SÅ MKT

vaa :S ? huvudsaken inte den lilla ryttaren är för tung så är det nog väldigt lätt att hitta någon ;)

Sorry, men det lät så lustigt när du skrev att man skulle hitta på en ryttare. En låtsasryttare alltså.

I akademisk ridning kan du lära dej hur du lär din häst allting ifrån marken, utom just att bära ryttaren (som tidigare inlägg hade en fin lösning på genom att pappan lyfter upp ungen om det blir tokigt), samt ytterskänkelns betydelse. Du arbetar då hästen vid handen och lär den innertygel, yttertygel samt innerskänkel, alla gångarter, tempon (shettis) och riktningar och böjningar. Du kan gymnastisera, stärka och skola hästen och träna den i samling innan den ens burit ryttare första gången!

Du kan också sätta på en halmdocka e.d., det gör man ibland på svåra hästar, innan de får en riktig ryttare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar