Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte. På sätt och vis hoppas jag verkligen det så de hittar något och fixar de det och så blir allt bra! Men alla destruktiva tankar och sådant jag har lärt mig genom åren kommer ju att sitta kvar ändå

Det är läkarens uppgift att sortera vad hen kan göra något åt, dessutom är det ju många fysiska sjukdomar och brister som ger psykiska symptom och många mediciner mot fysiska sjukdomar eller brister som ger psykiska biverkningar. Så sortera inte bort för mycket när du pratar med läkaren. Som någon sade, det hänger ju ihop. Kroppen och själen samsas i en organism. Nu kommer jag inte ihåg vilka värden som var skumma hos dig - järnet var en grej men var det något lurt med sköldkörteln också? Det är ju ett lömskt litet organ som kan vara en riktig energibov.

Ja, sköldkörteln också. Fast när jag läser om sköldkörtelproblem så stämmer det inte på mig. Önskar att jag hade fått tiden när jag verkligen mådde dåligt i kroppen, nu är det redan så längesedan att jag har glömt mycket. Nu är det bara skruvat i huvudet igen

Jag vet inte. På sätt och vis hoppas jag verkligen det så de hittar något och fixar de det och så blir allt bra! Men alla destruktiva tankar och sådant jag har lärt mig genom åren kommer ju att sitta kvar ändå

Man kan ändra tankemönster, men de flesta behöver hjälp. Det är svårt (men som med att sluta röka, inte för alla) men långt ifrån omöjligt.

Jag klarar inte ens att sluta bita på naglarna. Jag kommer aldrig att kunna förändra mig

Inte just nu, men kanske sen.
Jag biter periodvis, men inte konstant. Jag har lyckats sluta pilla sönder nagelbanden till exempel.

Du måste försöka se de små, positiva sakerna. Även om du tycker du misslyckas med något, tillåt dig att vara glad över vad du faktiskt gör också.

Fast inget bra i mitt liv håller i sig :cry: Det varar aldrig längre än två veckor, om jag har extrem tur, sedan kraschar allting igen :cry:

Träffade min bror idag hos mormor och han berättade att han har börjat ta cdb-olja och att det har hjälpt honom. Han har en extra flaska liggande hemma som jag kan få om jag vill. Funderar faktiskt på att prova

Jag funderar på det du skriver om att stänga av. Jag tänker att du menar stänga av känslor, och då stänger du även av ångestattacker?

För mig har det alltid varit så att avstängda känslor, även avstängda egentligen positiva känslor, alltid kommer ut i form av ångest när jag slutar stänga av dem.

Man säger ibland att ångest är den enda känsla man inte kan sublimera. Dvs avstängd ångest kan bara komma ut som ångest. Andra känslor kan komma ut lite hur som helst, men däribland som just ångest - som på mig.

Kan det möjligen av det skälet vara till nytta för dig att undvika att stänga av?

Observera att jag mest tänker högt. Jag vet ju inte ens om du och jag menar samma sak med att "stänga av".

Jag funderar på det du skriver om att stänga av. Jag tänker att du menar stänga av känslor, och då stänger du även av ångestattacker?

För mig har det alltid varit så att avstängda känslor, även avstängda egentligen positiva känslor, alltid kommer ut i form av ångest när jag slutar stänga av dem.

Man säger ibland att ångest är den enda känsla man inte kan sublimera. Dvs avstängd ångest kan bara komma ut som ångest. Andra känslor kan komma ut lite hur som helst, men däribland som just ångest - som på mig.

Kan det möjligen av det skälet vara till nytta för dig att undvika att stänga av?

Observera att jag mest tänker högt. Jag vet ju inte ens om du och jag menar samma sak med att "stänga av".
Jag kan till viss del även stänga av ångestattacker ja, men bara om jag är ensam. Jag har tidigare kunnat känna en del glädje trots att jag stängt av dåliga känslor, men nu känner jag ytterst sällan glädje och jag vet inte om det har med avstängandet av andra känslor att göra. Till viss del tror jag att jag har blivit så passiv av att hela tiden vara ensam och aldrig ha något meningsfullt att göra, men samtidigt så blir det färre och färre saker som jag kan känna någon mening med och då blir det svårt att försöka göra dem. Tidigare blev jag jätteglad om något av marsvinen vann på en utställning men nu är det bara "jaha". Utställningarna var också roliga, men nu är det nästan bara ångest av dem. Har jag en bättre period så kan jag tvinga mig att göra saker och känna lite positiva känslor, men i en dålig period är det omöjligt. Att stänga av har hjälpt mig att hantera väldigt mycket som jag omöjligt klarar att hantera annars, jag klarar inte känslor.

Varit hos läkaren nu och jag vet inte riktigt hur det gick. Han var väldigt förvirrad över remissen men höll med om att värdena inte var något vidare. Han skickade iväg mig för flera blodprover och sedan ska jag få en ny tid om några veckor. Så nu är det bara att fortsätta vänta :meh:

Känner iallafall att jag nog är på väg in en bra period, får bara se hur länge det varar. Sitter på planerar utställningar. Jag vill åka på två utställningar som ligger rätt långt borta men det är bara sex dagar mellan dem och jag vet inte om jag kommer att orka det. Dessutom är jag orolig att jag ska börja känna ännu mer meningslöshet inför utställningarna. Nu är det så länge sedan jag var iväg att jag har nästan glömt allt som är jobbigt med dem och hur mycket pengar och energi det går åt men även om jag inte minns själva känslan så minns jag ju att jag inte mådde bra på de sista utställningarna

Tack för kramen :heart jag orkar inte utveckla just nu, det är alldeles för rörigt och för mycket som har hänt. Just nu är jag hemma hos mamma och väntar på att min morbror ska bli klar för jag kör och behöver verkligen hem och sova

Och nu är det ännu värre :cry: Jag förstår ju varför min morbror ville stanna hos mamma för han ville träffa min brorsdotter när de kom (de ska sova där inatt innan de åker hem imorgon. Min svägerska har varit på begravning idag och har 50mil hem) men jag ville verkligen åka tidigare för jag mådde dåligt och har huvudvärk, men sa inget. Det har redan varit jobbigt att umgås med min morbror. Jag får jättedåligt samvete när jag säger det men han stinker verkligen. Och på vägen hem så kräktes han och jag har kräkfobi så nu har jag massor av ångest och kommer få panik om jag måste åka bil med honom igen.

Marsvinen har slagits, vaktlarna har förstört sin svindyra lampa och jag är pank. Sassy är jättestor och jag är så orolig för sist jag hade en så stor hona så dog både hon och alla ungarna :cry: Det är nästan en månad tills de kommer! Det är totalt uppror i marsvinsföreningen och just nu känns det tveksamt att det kommer att lösa sig så att vi får tillbaka den trevliga stämning vi tidigare haft även om det löser sig. Just nu är det kris och krig och en splittring av föreningen ligger nära. Utställningarna har ju varit det enda som fått mig att fortsätta många gånger och nu kommer det kanske inte att finnas kvar :cry::cry:
Jag mår skit för all vikt jag har gått upp och för att håret forsätter att rasa av. Har nästan slutat borsta det för jag klarar inte av att se allt hår som fastnar på borsten. Jag har svullat godis halva dagen, naglarna är nedbitna tills de nästan blöder efter att följt kriget i föreningen och jag saknar Xíexie så mycket att det känns som att jag håller på att bli itusliten på mitten :cry::cry::cry:

Nu lever dessutom äckelgrannen rövare i trappen också

Min syster har gått ned jättemycket i vikt och jag har blivit fet och äcklig :cry: och jag kan inte sova för det enda jag kan tänka på är hur obehagligt och otäckt det var när min morbror kräktes

Min syster har gått ned jättemycket i vikt och jag har blivit fet och äcklig :cry: och jag kan inte sova för det enda jag kan tänka på är hur obehagligt och otäckt det var när min morbror kräktes

Du är inte fet eller äcklig. Kan du försöka lyssna på musik? Eller radio eller nåt som får tankarna över på annat?

Låter som du haft en riktig skitdag, hoppast att det vänder och blir bättre imorgon...

Har musik på, det hjälper lite. Ligger och spelar spel på telefonen för att slippa tänka men om jag för det länge till så kommer jag att bli så övertrött att jag inte kan somna därför. Skitdag deluxe :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 113
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar