Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Män, veliga konstiga män, kan få den mest stabila och trygga personen att bli ett nervvrak. Så håll dig låååångt bort från såna när du mår så dåligt som du gör.

Satsa på att hitta goda kompisar istället. Sällskap och stöd utan massa ångest.

Fast jag mådde bättre också, till han inte kunde se förbi min ångest längre och började tvivla. Nu vet jag inte om han finns kvar för att han hoppas på att vi kan hitta tillbaka eller för att han är rädd för vad jag kommer att göra om han bryter

Hade de hållit kvar mig så hade de fått söva mig
Varför är det så illa att vara där några dagar? Alltså vad är det du vill hem till så att säga? Tänkte på att tillståndet ändå är så att du inte vill göra något, orkar något osv, vad förlorar du på att vara inlagd? Vad kan liksom bli värre?

Kanske en dum fråga men är du helt ärlig mot läkarna? Alltså när det gäller hur desperat situationen är eller undanhåller du saker för att inte riskera att bli inlagd?

Varför är det så illa att vara där några dagar? Alltså vad är det du vill hem till så att säga? Tänkte på att tillståndet ändå är så att du inte vill göra något, orkar något osv, vad förlorar du på att vara inlagd?

Kanske en dum fråga men är du helt ärlig mot läkarna? Alltså när det gäller hur desperat situationen är eller undanhåller du saker för att inte riskera att bli inlagd?
Jag kan inte vara nära människor som inte betyder något för mig. Det är förnedrande när de ska ta i mig och hålla på och man är så extremt utlämnad på sjukhuset. Jag hade tur denna gången att det var fullbelagt så jag fick ett enkelrum på gyn. Förra gången släppte de mig tidigare för att jag fick total panik av att behöva ligga i samma rum som andra människor.

Klart jag inte är ärlig mot läkarna på sjukhuset hur illa det är. Bara mot min vanliga läkare

Jag kan inte vara nära människor som inte betyder något för mig. Det är förnedrande när de ska ta i mig och hålla på och man är så extremt utlämnad på sjukhuset. Jag hade tur denna gången att det var fullbelagt så jag fick ett enkelrum på gyn. Förra gången släppte de mig tidigare för att jag fick total panik av att behöva ligga i samma rum som andra människor.

Klart jag inte är ärlig mot läkarna på sjukhuset hur illa det är. Bara mot min vanliga läkare
Vet inte vart du bor men här på psyk är det väldigt sällan man får ett dubbelrum. Dom har bara något enstaka. Utlämnad till stor del är man ju på psyk såklart. Förnedrande på psyk är det också ifall man är där på lpt, annars så lämnar dom en väldigt mycket ifred ifall man vill. Min erfarenhet iallafall.

Då har du nog inte blivit utsläppt från sjukhuset efter 3 självmordsförsök pga att du inte funkar på sjukhuset utan pga att du inte var ärlig mot läkarna antar jag. Ge dom en chans att hjälpa dig istället för att åka hem till det gamla vanliga. Då har du ändå en chans att få någonting att hända. Du säger att vården har gett upp om dig men du ger dom samtidigt ingen riktig chans, är du inlagd så har dom många sätt att hjälpa en vidare i vården och få öppenvården att agera mera. Det kan leda till bra behandlingshem osv Anser vården tillslut att du är för sjuk för att vara hemma och behöver mera hjälp så kan dom trycka på om

Så om du säger till din läkare som du är helt ärlig mot att det enda du vill är att dö och att du inte vill försöka ens längre, inte orkar mera osv. Den släpper det alltså och låter dig gå hem? Hade jag vart i den situationen så hade jag känt mig otroligt osedd.

Senast ändrad:
Vet inte vart du bor men här på psyk är det väldigt sällan man får ett dubbelrum. Dom har bara något enstaka. Utlämnad till stor del är man ju på psyk såklart. Förnedrande på psyk är det också ifall man är där på lpt, annars så lämnar dom en väldigt mycket ifred ifall man vill. Min erfarenhet iallafall.

Då har du nog inte blivit utsläppt från sjukhuset efter 3 självmordsförsök pga att du inte funkar på sjukhuset utan pga att du inte var ärlig mot läkarna antar jag. Ge dom en chans att hjälpa dig istället för att åka hem till det gamla vanliga. Då har du ändå en chans att få någonting att hända. Du säger att vården har gett upp om dig men du ger dom samtidigt ingen riktig chans, är du inlagd så har dom många sätt att hjälpa en vidare i vården och få öppenvården att agera mera. Det kan leda till bra behandlingshem osv Anser vården tillslut att du är för sjuk för att vara hemma och behöver mera hjälp så kan dom trycka på om

Så om du säger till din läkare som du är helt ärlig mot att det enda du vill är att dö och att du inte vill försöka ens längre, inte orkar mera osv. Den släpper det alltså och låter dig gå hem? Hade jag vart i den situationen så hade jag känt mig otroligt osedd.

Nej, på psyk hade jag enkelrum, men dit får de mig aldrig mer om de inte söver och binder fast mig. Lika med behandlingshem. Psyk var ingen hjälp överhuvudtaget, det enda de gjorde var att droga ned mig så jag skulle bli medgörlig.

Jag har blivit utsläppt för att de litar på min läkare. Hade jag inte gett dem en chans så hade jag knappast gått igenom alla mediciner och biverkningar jag har provat. Jag har även provat akupunktur trots att jag är rädd för nålar.

Jag ser snarare att min läkare respekterar mig och att jag vet vad som är bäst för mig själv just då och det är att få vara hemma ifred. Hade hon insisterat på att jag skulle in på behandlingshem eller liknande så hade jag känt mig osedd och överkörd så det är stor skillnad på hur folk reagerar och fungerar

En som sa att han var tvungen att supa för att stå ut med livet för att jag fanns där. Förutom det är det nog ingen som har sagt exakt att jag förstör deras liv men har fått höra en hel del om hur jobbig jag är, att jag är lat osv. Vet att jag många gånger tar åt mig allt för mycket men ofta är jag som en elefant i en porslinsbutik utan att hjälpa det. Blir medveten om det först efteråt. Med denna killen så är det verkligen på riktigt att jag riskerar att förstöra hans liv för han har redan så mycket jobbiga händelser med bland annat självmord i bagaget, samtidigt tycker jag om honom så det gör ont
@niphredil har svarat som jag hade tänkt om jag inte hade hunnit läsa hennes svar innan jag postade mitt. Så läs hennes inlägg igen och låtsas att det är jag som skrivit :)

Nej, på psyk hade jag enkelrum, men dit får de mig aldrig mer om de inte söver och binder fast mig. Lika med behandlingshem. Psyk var ingen hjälp överhuvudtaget, det enda de gjorde var att droga ned mig så jag skulle bli medgörlig.
Fast samtidigt, dom erbjuder inte lugnande heller ifall man inte är ångestfylld eller mår väldigt dåligt.
Jag har blivit utsläppt för att de litar på min läkare. Hade jag inte gett dem en chans så hade jag knappast gått igenom alla mediciner och biverkningar jag har provat. Jag har även provat akupunktur trots att jag är rädd för nålar.
Det är inte samma läkare på öppenvården som på psykavdelningen? Så är det inte här iallafall, kanske är så hos dig? Eller hur har det fungerat? Har din läkare på öppenvården varit med på bedömningssamtalen och då rått att släppa ut dig oavsett? Jag vet att anhöriga har ju en hel del att säga till om tex. Har dom kanske ringt din behandlande läkare för att få dennes åsikt? Isåfall undrar jag hur ärlig den har varit för ifall den säger att ja, du vill dö, du vill inte försöka, du mår skit. Då har jag svårt att tro att dom släpper ut dig ändå.

Jag pratar mera om att ge dom en chans att verkligen se hur du mår för samtidigt så har du ju heller inte varit ärlig mot läkarna på sjukhuset. Och det borde du egentligen kunna vara eftersom din läkare ändå lyckas få ut dig därifrån? För din läkare måste ju ändå varit ärlig när dom pratat med hen? Eller vad är det som hindrar dig från att vara ärlig mot dom på sjukhuset då ändå denna läkaren har såpass inverkan att den kan få ut dig hur som helst trots att du är ärlig mot den?

Jag har bara svårt att få ihop det för jag tycker det låter otroligt oseriöst och dåligt av dom att släppa någon som mår såpass dåligt och att du dessutom är ärlig med det till din läkare på öppenvården och den ändå råder att släppa ut dig.
Jag ser snarare att min läkare respekterar mig och att jag vet vad som är bäst för mig själv just då och det är att få vara hemma ifred. Hade hon insisterat på att jag skulle in på behandlingshem eller liknande så hade jag känt mig osedd och överkörd så det är stor skillnad på hur folk reagerar och fungerar
Läste lite snabbt bara men tyckte det stod något om ett behandlingshem du hittat men du var ett år för gammal för det, tänkte att det var något du var öppen för att få komma till ett för behandling men det var kanske fel.

Nej, men det känns ändå inte bra att såra någon eller att någon tycker jag är jobbig. Jag vet nästan aldrig själv heller när jag gör över gränsen. Har ett par marsvinsmänniskor som jag frågar ibland om jag har varit för mycket och som hjälper mig när jag inte får fram vad jag vill ha sagt om det är diskussioner på nätet. Med killen så blir det istället att jag frågar alldeles för många gånger om jag är jobbig så jag blir jobbig pga det.

Jag har gått hos ett par kuratorer men det funkade inte. Den ena släppte mig för att jag gick in i en hypomani och hon tolkade det som att jag blev bättre och den andra skyllde på allt och alla och om jag bara erkände att jag var arg på en person (som jag faktiskt inte var arg på!) så skulle jag bli frisk och glad typ. Jag träffade en läkare (privat tror jag) för något år sedan som jag genast fick förtroende för men trots att mamma låg på så blev det inget mer med det.

Får se vad som händer när jag träffar min läkare nästa gång

Jag förstår hur du resonerar vad gäller dina relationer till andra människor och önskar verkligen att du kan få hjälp med att bearbeta just den sortens tankemönster med någon som du kan lita på. Du verkar inte ha haft det särskilt enkelt med kontakten inom psykiatrin heller, inte konstigt att du är avigt inställd till att träffa fler personer.

Och oavsett hur litet det än är så blir jag jätteglad över den där sista meningen! Ett möte med din läkare är nog precis vad du behöver.
Om du behöver hjälp med att ringa och ligga på om att få en tid inbokad så skriv det här! Buke är fullt med människor som är villiga att hjälpa.

Hade du mått bra av att vara hemma, då hade du ju heller inte försökt ta livet av dig heller, eller menar du att det är det bästa av två dåliga alternativ? Sen är det nog inte ovanligt att känna sig överkörd när vården tvingar på en hjälp man känner man inte vill ha men samtidigt så går man ju dit för att få hjälp.

Ibland kanske det är bra att inte läkare respekterar det som patienten vill alltid, isåfall menar du lite att läkaren ska respektera ifall patienten vill ta livet av sig också? För trots allt så är du ju såpass självmordsbenägen att du tagit dödliga överdoser nyss och ändå menar på att läkaren ska respektera din önskan att få komma hem.

Jag hade haft lite mera förståelse för hur du tänker där om det inte var ett allvarligt försök du gjort. Jag har gjort många saker där tanken aldrig var att jag skulle dö utan det har gjorts i något desperat skrik efter hjälp bara, dock svårt att övertyga läkare om det när det gäller allvarliga överdoser.

Hur menar du att din läkare gör att du känner dig sedd? Vad jag läser så låter det mera som en läkare som inte riktigt tar ditt mående på allvar då du trots allt försökt ta livet av dig så många gånger och du dessutom känner att dom har gett upp och dessutom tycker du kan gå hemma med allvarliga självmordstankar.

Vet att det är komplext och svårt och olika överallt men när jag läser såna här trådar blir jag lite mörkrädd faktiskt över hur vården fungerar. Lätt för mig att sitta och tänka så nu när jag inte är nere i den värsta skiten, då ser jag vården på ett litet annat sätt än när jag är som sämst. När jag är som sämst så tycker jag iofs också att vården bara ska respektera mig när jag vill hem efter dödliga överdoser, nu ser jag lite mer klart på det och är glad att dom inte släppt hem mig i det skicket.

Fast samtidigt, dom erbjuder inte lugnande heller ifall man inte är ångestfylld eller mår väldigt dåligt.

Det är inte samma läkare på öppenvården som på psykavdelningen? Så är det inte här iallafall, kanske är så hos dig? Eller hur har det fungerat? Har din läkare på öppenvården varit med på bedömningssamtalen och då rått att släppa ut dig oavsett? Jag vet att anhöriga har ju en hel del att säga till om tex. Har dom kanske ringt din behandlande läkare för att få dennes åsikt? Isåfall undrar jag hur ärlig den har varit för ifall den säger att ja, du vill dö, du vill inte försöka, du mår skit. Då har jag svårt att tro att dom släpper ut dig ändå.

Jag pratar mera om att ge dom en chans att verkligen se hur du mår för samtidigt så har du ju heller inte varit ärlig mot läkarna på sjukhuset. Och det borde du egentligen kunna vara eftersom din läkare ändå lyckas få ut dig därifrån? För din läkare måste ju ändå varit ärlig när dom pratat med hen? Eller vad är det som hindrar dig från att vara ärlig mot dom på sjukhuset då ändå denna läkaren har såpass inverkan att den kan få ut dig hur som helst trots att du är ärlig mot den?

Jag har bara svårt att få ihop det för jag tycker det låter otroligt oseriöst och dåligt av dom att släppa någon som mår såpass dåligt och att du dessutom är ärlig med det till din läkare på öppenvården och den ändå råder att släppa ut dig.

Läste lite snabbt bara men tyckte det stod något om ett behandlingshem du hittat men du var ett år för gammal för det, tänkte att det var något du var öppen för att få komma till ett för behandling men det var kanske fel.

De erbjöd inte, de tvingade.

Jag vet inte vad hon har sagt för att få hem mig, men hon är överläkare och har varit min läkare minst två gånger i veckan i snart 10år så de lyssnar på henne.

Behandlingshemmet var typ 2008

Jag förstår hur du resonerar vad gäller dina relationer till andra människor och önskar verkligen att du kan få hjälp med att bearbeta just den sortens tankemönster med någon som du kan lita på. Du verkar inte ha haft det särskilt enkelt med kontakten inom psykiatrin heller, inte konstigt att du är avigt inställd till att träffa fler personer.

Och oavsett hur litet det än är så blir jag jätteglad över den där sista meningen! Ett möte med din läkare är nog precis vad du behöver.
Om du behöver hjälp med att ringa och ligga på om att få en tid inbokad så skriv det här! Buke är fullt med människor som är villiga att hjälpa.

Det är jobbigt att inte vilja ha med människor att göra. Det blir värre hela tiden också.

Mamma ska ringa henne imorgon och se om det går att fixa en tidigare tid. Problemet är att hon jobbar bara två dagar i veckan då hon egentligen skulle gått i pension. Har lite smått panik över hur jag ska göra när hon slutar

Hade du mått bra av att vara hemma, då hade du ju heller inte försökt ta livet av dig heller, eller menar du att det är det bästa av två dåliga alternativ? Sen är det nog inte ovanligt att känna sig överkörd när vården tvingar på en hjälp man känner man inte vill ha men samtidigt så går man ju dit för att få hjälp.

Ibland kanske det är bra att inte läkare respekterar det som patienten vill alltid, isåfall menar du lite att läkaren ska respektera ifall patienten vill ta livet av sig också? För trots allt så är du ju såpass självmordsbenägen att du tagit dödliga överdoser nyss och ändå menar på att läkaren ska respektera din önskan att få komma hem.

Jag hade haft lite mera förståelse för hur du tänker där om det inte var ett allvarligt försök du gjort. Jag har gjort många saker där tanken aldrig var att jag skulle dö utan det har gjorts i något desperat skrik efter hjälp bara, dock svårt att övertyga läkare om det när det gäller allvarliga överdoser.

Hur menar du att din läkare gör att du känner dig sedd? Vad jag läser så låter det mera som en läkare som inte riktigt tar ditt mående på allvar då du trots allt försökt ta livet av dig så många gånger och du dessutom känner att dom har gett upp och dessutom tycker du kan gå hemma med allvarliga självmordstankar.

Vet att det är komplext och svårt och olika överallt men när jag läser såna här trådar blir jag lite mörkrädd faktiskt över hur vården fungerar. Lätt för mig att sitta och tänka så nu när jag inte är nere i den värsta skiten, då ser jag vården på ett litet annat sätt än när jag är som sämst. När jag är som sämst så tycker jag iofs också att vården bara ska respektera mig när jag vill hem efter dödliga överdoser, nu ser jag lite mer klart på det och är glad att dom inte släppt hem mig i det skicket.

Ja, det är det bästa av de alternativ som finns. Det är inte lönt att använda självmordsförsök som skrik på hjälp om man inte vill bli inlåst och det vill inte jag.

Skulle tro att hon låter mig hållas för att jag inte klarar av något annat. Jag ger upp innan jag ens försöker för jag vet redan att jag inte klarar det. Kan ändå inte ta livet av mig för mamma har nästan alla tabletter och jag är för feg för något annat

Det är jobbigt att inte vilja ha med människor att göra. Det blir värre hela tiden också.

Mamma ska ringa henne imorgon och se om det går att fixa en tidigare tid. Problemet är att hon jobbar bara två dagar i veckan då hon egentligen skulle gått i pension. Har lite smått panik över hur jag ska göra när hon slutar

Om din nuvarande läkare känner till de problem du nämner här i tråden så tror/hoppas jag att det kommer ske en överlämning gradvis. Ta upp din oro med läkaren när du träffar henne nästa gång och fråga vad tanken är.
Det finns otroligt mycket bra personal inom psykiatrin, på samma vis som det finns bra människor ute i övriga världen också.

Du vågar ge dig in i kärleksrelationer trots att du egentligen inte tycker om att möta nya människor, det borde betyda att det går att hitta en eller flera nya kontakter inom vården också. Även om det är väldigt jobbigt och även om du inte klickar med första bästa.

Någonstans mellan raderna får jag hela tiden intrycket av att du verkligen vill bli hjälpt (du försöker nå ut här på forumet) och vill må bra (djuren är en stor passion) men kör fast i gamla hjulspår. Utöver medicinering, vad har du fått för verktyg att använda dig av?

@Grazing

Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg här i tråden som ifrågasätter vården runt Lyan trots att vi knappt vet något om varken hens sjukdomshistoria, behandling, läkarens kompetens eller den akut- och öppenmottagning som Lyan besöker/har besökt.

Det enda vi kan göra är att utgå ifrån att det finns en professionalitet i botten och lyssna på det Lyan skriver här.

Att dessutom diskutera olika självmordförsöks seriositet, som att det fanns en skala, känns inte särskilt empatiskt i sammanhanget.

De erbjöd inte, de tvingade.
Då var du inne på lpt? Fast oavsett så blir man inte itvingad lugnande om man inte är ångestfylld och väldigt orolig. Annars låter det konstigt, be att få journalerna så kanske du får en förklaring till det. För tvång utan mening är allvarligt. Förstår man inte ska man få en förklaring till agerandet.
Jag vet inte vad hon har sagt för att få hem mig, men hon är överläkare och har varit min läkare minst två gånger i veckan i snart 10år så de lyssnar på henne.
Det kanske skiljer sig väldigt mycket från olika sjukhus och jag vet ju inte hur det är på just det sjukhuset men har inte varje avdelning så att säga en vårdenhetsöverläkare för den enskilda avdelningen? Din läkare är kanske överläkare på öppenvården?

Jag förstår fullt ut att ni har bett den läkaren att ringa och prata med dom på avdelningen, men eftersom du säger att du är ärlig mot den läkaren och då säger att du vill dö, du vill inte leva mera och dessutom nu gjort ett allvarligt självmordsförsök. Säger den det till läkaren på avdelningen så har jag otroligt svårt att förstå hur den kan rekommendera att släppa hem dig. Helt galet. Har du haft läkaren såpass länge och det blir hela tiden sämre, verkar det som iallafall och den inte verkar ta dina problem på allvar med tanke på att den tyckte du kunde gå hem så hoppas jag att du byter läkare.
Skulle tro att hon låter mig hållas för att jag inte klarar av något annat. Jag ger upp innan jag ens försöker för jag vet redan att jag inte klarar det. Kan ändå inte ta livet av mig för mamma har nästan alla tabletter och jag är för feg för något annat
Vadå låter dig hållas? Och vadå inte klarar något annat? Är det något du inte klarar av i dagsläget så är det ju att vara hemma. Annars hade du inte gjort en sådan här tråd och du hade inte gjort självmordsförsöket för några dagar sedan.

Näe, hoppas du byter läkare snabbt till någon som tar dig på allvar för att om det är som du säger att du är helt ärlig mot din läkare osv att du sagt till den att det var ett rent försök, alltså inget rop på hjälp, så är det katastrofalt dåligt att den får ut dig från psyk i sådant här tillstånd.

Några snabba tankar, till sömn: theralen eller quetiapin (snabbverkande seroquel)?

Ang Lamictal/lamotrigin: har du medicinerats länge med det? Har du svängt mer eller haft fler skov? På mig förvärrar den min bipolära sjukdom. (Förstår vi nu när jag inte längre står på den).

Tycker det låter som att du är "mixad" när du beskriver dina episider med självmordsförsök? Äter du även seroquel utöver lamictal/lamotrigin? Jag upplevde den bra mot mixat skov (hade 300 mg lamotrigin och 300 mg seroquel).

Jag har förstått att du inte velat ha kontaktperson, det låter som att du har tät läkarkontakt istället? Själv träffar jag kontaktperson en gång i v och hon sköter läkarkontakt osv. Kontaktperson är absolut viktigast för mig. Tänker, kan du inte överväga att ge det ett försök? Din kontaktperson kan även komma på hembesök om det underlättar?

Har du blivit erbjuden att gå i dagvård? Tex pysselgrupp? Gruppterapi? Patientutbildningar?

Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina inlägg här i tråden som ifrågasätter vården runt Lyan trots att vi knappt vet något om varken hens sjukdomshistoria, behandling, läkarens kompetens eller den akut- och öppenmottagning som Lyan besöker/har besökt.
Jag utgår från det som Ts skriver, och ärligt talat så blir jag mörkrädd när jag läser att Ts är ärlig mot sin läkare som hon haft i 10 år och träffat 2 ggr i veckan osv, säger till den att hon vill dö, inte leva mera osv och gör ett allvarligt försök. Sen så får den läkaren ut Ts från psyk direkt trots alla allvarliga självmordsförsök som inte varit rop på hjälp utan seriösa försök. Som den vet om, hur en läkare kan rekommendera hemgång så snabbt efter ett försök förstår inte jag.
Det enda vi kan göra är att utgå ifrån att det finns en professionalitet i botten och lyssna på det Lyan skriver här.
Ja, jag ser vad hon skriver och det är det som gör att jag blir smått mörkrädd. Och utifrån vad hon skriver hoppas jag att hon får en läkare snart som faktiskt agerar och gör något innan nästa försök.
Att dessutom diskutera olika självmordförsöks seriositet, som att det fanns en skala, känns inte särskilt empatiskt i sammanhanget.
Vart har jag gjort det nånstans? Skrev bara att jag förstår ifall den ordinarie läkaren som känner Ts hade pratat med avdelningen om det och sagt att nej, detta var inte allvarligt menat och därför är det bättre att skriva ut Ts. Det hade jag inte tyckt varit konstigt alls. Jag har inte ifrågasatt att hur allvarliga försöken var. Ts har ju skrivit att dom var det och då går jag på det. Och blir ännu mera förvirrad hur hennes läkare agerar.

Och vart jag vill komma...vill bara förstå hur vården kan fungerar så dåligt i sådana här allvarliga situationer. Hur en överläkare kan låta det gå så långt som till allvarligt försök för en patient som varit helt ärlig mot den och berättat om önskan att dö osv ändå pratar ut personen från psyk så tätt efter.

Senast ändrad:
Jag utgår från det som Ts skriver, och ärligt talat så blir jag mörkrädd när jag läser att Ts är ärlig mot sin läkare som hon haft i 10 år och träffat 2 ggr i veckan osv, säger till den att hon vill dö, inte leva mera osv och gör ett allvarligt försök. Sen så får den läkaren ut Ts från psyk direkt trots alla allvarliga självmordsförsök som inte varit rop på hjälp utan seriösa försök. Som den vet om, hur en läkare kan rekommendera hemgång så snabbt efter ett försök förstår inte jag.

Ja, jag ser vad hon skriver och det är det som gör att jag blir smått mörkrädd. Och utifrån vad hon skriver hoppas jag att hon får en läkare snart som faktiskt agerar och gör något innan nästa försök.

Men du vet ju inte hur behandlingsplanen ser ut. Du vet inte på vilka grunder läkaren anser att Lyan mår bättre hemma än inlagd. Läkaren är inte här och kan svara för sig.
Om Lyan har förtroende för den här personen och ingen annan i hela världen så har uppenbarligen något positivt skett under åren som gått. Att förkasta det på ett forum är knappast till någon hjälp.

Vart har jag gjort det nånstans? Skrev bara att jag förstår ifall den ordinarie läkaren som känner Ts hade pratat med avdelningen om det och sagt att nej, detta var inte allvarligt menat och därför är det bättre att skriva ut Ts. Det hade jag inte tyckt varit konstigt alls. Jag har inte ifrågasatt att hur allvarliga försöken var. Ts har ju skrivit att dom var det och då går jag på det. Och blir ännu mera förvirrad hur hennes läkare agerar.

Du skrev det här:
Jag hade haft lite mera förståelse för hur du tänker där om det inte var ett allvarligt försök du gjort.

Återigen så vet vi inte omständigheterna kring den specifika händelsen men du fick det att låta som att vissa suicidförsök kan avfärdas som triviala och därmed kan patienten skickas hem med lite ångestdämpande. Inga suicidförsök är triviala och ska aldrig hanteras som det.

Men du vet ju inte hur behandlingsplanen ser ut. Du vet inte på vilka grunder läkaren anser att Lyan mår bättre hemma än inlagd. Läkaren är inte här och kan svara för sig.
Om Lyan har förtroende för den här personen och ingen annan i hela världen så har uppenbarligen något positivt skett under åren som gått. Att förkasta det på ett forum är knappast till någon hjälp.
Vården har fått mycket kritik för att dom släpper patienter snabbt efter självmordsförsök, det är inget nytt. Och jag kan bara reagera på det som Ts skriver. Och vad för positivt, utifrån det jag läst tycker jag det enda som får Ts att uppskatta läkaren mer eller mindre är att läkaren inte går emot Ts vilja och respekterar det som Ts vill. Vilket jag kan tycka inte alltid är det bästa för en som mår dåligt. Ts har ju skrivit att det blivit värre och värre också, det som var kul är inte kul längre osv. Det ser inte jag som något positivt.

Det räcker det som Ts skriver här för att jag ska tycka det är fel och oansvarigt av läkaren, det är därför som jag skrev att om det var ett rop på hjälp, då hade jag förstått det helt och hållet. Men släppa ut någon direkt efter ett allvarligt försök när det dessutom skett flera allvarliga försök innan är inte okej.

Och visst, dom kanske har en behandlingsplan men nu blev Ts akut dålig och gjorde ett allvarligt försök. Då bör det vara en liten observation några dagar iallafall för att se så allt är stabilt innan utgång.
Återigen så vet vi inte omständigheterna kring den specifika händelsen men du fick det att låta som att vissa suicidförsök kan avfärdas som triviala och därmed kan patienten skickas hem med lite ångestdämpande. Inga suicidförsök är triviala och ska aldrig hanteras som det.
Men det är så det är. Så är det för mig och säkerligen för många andra. Jag är tex "känd" inom psykiatrin, dom vet om hur jag fungerar och dom vet att jag i ett extremt ångestanfall kan ställa mig på broar, kan agera på ett sätt som skadar mig men där jag aldrig haft för avsikt att dö även om det ser ut så utifrån sett. Då behöver jag bara tillfällig hjälp men behöver ingen inläggning utan klarnar till relativt snabbt.

Dock ska alltid självmordsförsök även om dom inte är allvarliga tas på allvar, men det är inte alltid man måste ligga inne för dom. Även bara tankar på det ska tas på allvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar