Kan kanske vara värt att prova, för tänk om det hjälper dig, det vore ju fantastiskt. Att eventuellt riskera att gå upp lite i vikt om du eventuellt slutar ta medicinen i framtiden får vägas mot att eventuellt fortsätta må som du gör nu.
Viktökning efter att ha slutat med mediciner brukar inte drabba samtliga som tar dem, och det brukar heller inte vara permanent utan övergående.
Jag förstår att du är djupt deprimerad och att allt känns hopplöst, men mental kraft är väldigt stark. Att det finns en placebo effekt är bevisat (om jag inte förstått fel). Om du redan innan du fått bakslag med medicineringen tror att det inte kommer att fungera kanske du påverkar om den "biter" på dig eller inte. Det hjälper sällan att ta ut olycka i förskott. Tvärtom. Däremot kan man må bra av att ta ut lycka i förskott. Hellre lycklig en stund än konstant olycklig.
Det är väldigt lätt att fastna i negativa mönster, särskilt om man tillbringar mycket tid ensam och inte känner sig behövd/ nyttig, exempelvis om man är arbetslös och mestadels isolerad i sitt hem.
Det är svårt att bryta gamla mönster både beteendemässiga och gamla tankebanor. Någon sa att det tar två dagar att etablera en ovana och sådär 2000upprepningar för att jobba bort den!
Det är en stor tillgång att du har djuren, kan du kanske med hjälp av dem försöka lägga in någon ny vana i vardagen som på sikt ger lite mer energi?
Kanske ha en särskild dag då du ska ut och busa med dem i skogen, eller gå en lite längre promenad? Jag har haft perioder när jag fått ångest bara av att gå ut på stan. Men genom att tvinga ut mig själv och försöka ta in intrycken istället för att drabbas av ångest och snabbt vilja gå hem har jag lyckats återta kontrollen.
Ps. Vilket vackert marsvin på användarbilden! :-)