Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är alldeles för skadad av det som har varit för att jag ska klara att leva ett bra liv

Jag har velat dö sedan jag var tillräckligt gammal för att veta vad döden var, alldeles för ung för att jag ska kunna komma ihåg det själv ens, mamma har berättat

Just nu vill jag bara gå och dunka huvudet i väggen :cry: Fattar inte varför jag ska hålla på och kämpa till ingen nytta för det kommer ändå aldrig bli bättre

Det vet du inte. ❤️ De flesta som är djupt deprimerade, särskilt om det pågått i många år känner precis som du att det inte finns någon ljusning. Men man har i princip alltid möjligheten att ta kontrollen över sitt eget liv. Försök minnas de stunder i livet som faktiskt har varit bra. Livet är bitvis vansinnigt jobbigt, tungt och orättvist. Men också utmanande, roligt och härligt!

Det är väldigt lätt att identifiera sig med en bild av sig själv som delvis skapats av andras förväntningar, men egentligen skapar vi oss själva. Det är dessutom fritt fram att uppfinna sig själv på nytt om man vantrivs med den person man uppfattar sig som idag.

Jag förstår att det kanske inte är ett starkt argument för dig, för tar du livet av dig är du ju borta, men jag har själv plötsligt förlorat någon som var alldeles för ung (oväntat dödsfall men ej självmord). Jag kommer aldrig att bli riktigt densamma igen, och syskon och föräldrar ska vi inte tala om. :( Hade h*n tagit livet av sig hade det antagligen känts helt vidrigt mycket värre, och det var redan så illa att bara att vakna på morgonen och försöka förmå sig att lyfta en arm var ett jätteprojekt eftersom världen kändes helt åt helvete. Nu har det gått fyra år, och jag klarar att stiga upp på mornarna, men den djupa sorgen och tomheten tror jag knappast kommer att gå bort.

Du upplever dig kanske inte som viktig för andra, men det tror jag att du visst är.

Jag hoppas verkligen att det vänder för dig och att du hittar livsglädjen och positiva saker att fokusera på. Så småningom kanske börjar jobba och bilda familj. Der finns mycket att leva för. ❤️

Det finns inga bra stunder att gå tillbaka till. Hade jag haft det så hade det säkert varit lättare.

Jag vet att min familj älskar mig massor och att det hade varit fruktansvärt för dem att mista mig. Men samtidigt hade det nog varit en lättnad för dem också för nu måste de hela tiden gå och oroa sig. De vet hur dåligt jag mår och om de älskar mig tillräckligt så kommer de att förstå att det bästa för mig inte är det bästa för dem

Inte tillräckligt bra stunder för att det ska ens minsta lilla uppväga det dåliga. Före detta partners finns det inget positivt alls med, det är över och allting som hände under förhållandet är i efterhand endast nedbrytande och slöseri

Det är det verkligen och jag önskar verkligen att jag inte hade varit den jag är men det har alltid varit likadant, hela livet, och jag kan inte ändra på det. Allt är meningslöst

Det är det verkligen och jag önskar verkligen att jag inte hade varit den jag är men det har alltid varit likadant, hela livet, och jag kan inte ändra på det. Allt är meningslöst

Vad menar du egentligen med att "allt är meningslöst" - pratar du om ditt eget liv, eller tycker du att hela världen är meningslös?
Kan du föreställa dig hur ett mera meningsfylld liv skulle vara? Evt. anser du att andra människor har mera meningsfulla liv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter