Hur gör man när allt är meningslöst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad menar du egentligen med att "allt är meningslöst" - pratar du om ditt eget liv, eller tycker du att hela världen är meningslös?
Kan du föreställa dig hur ett mera meningsfylld liv skulle vara? Evt. anser du att andra människor har mera meningsfulla liv?
Hela världen är meningslös, allt är bara en transportsträcka till döden. Jag avundas de människor som har en mening med sitt liv, men jag kommer aldrig få det även om jag skulle må bättre. Däremot när jag har en bättre period så kan jag strunta i hur meningslöst det är, men jag tycker fortfarande att allt är totalt meningslöst.

Just nu kanske du inte vill kämpa, men @Lyan imorgon kanske vill.
Det tvivlar jag på. Det enda som kan få mig att vilja kämpa är om jag hittar någon jag älskar, men det kommer alltid att vara destruktivt för man kan inte hänga upp hela sitt liv på någon annan. Och när det tar slut så kommer bara allting att upprepa sig och jag kommer att försöka ta livet av mig och förstör ännu en människas liv

Det tvivlar jag på. Det enda som kan få mig att vilja kämpa är om jag hittar någon jag älskar, men det kommer alltid att vara destruktivt för man kan inte hänga upp hela sitt liv på någon annan. Och när det tar slut så kommer bara allting att upprepa sig och jag kommer att försöka ta livet av mig och förstör ännu en människas liv

Du har helt rätt i att man inte kan hänga upp hela sitt liv på någon annan. Men inte i att det alltid kommer vara destruktivt och att du kommer förstöra den människan du älskar. Det behöver inte vara så. Inte om du kan lära dig att må bra med dig själv, så att du inte behöver hänga upp dig helt på en annan.

Men alla människor behöver att få älska någon, och att bli älskad. Det allra viktigaste är dock att man måste lära älska sig själv. Det kan vara jättesvårt, och verka fullkomligt hopplöst ibland - men det går.

Om du mår bra med dig själv så kommer det bli mycket lättare att ha en bra relation till andra människor, inkludert kärleksrelationer och en framtidiga sambo/partner/make. :heart Snälla, ge inte upp!

Jag var deprimerad i drygt 15 år. Inte hela mitt liv men det var mer än hälften av det när jag började lyckades ta mig ur depressionen. Har man levt så nära döden så länge (jag såg på mig själv i princip som död under en stor del av den här tiden, det var enda sättet jag kunde stå ut med att fortsätta andas) så kommer man nog aldrig att kunna bli samma människa som om man inte gått igenom det. Men idag har jag lärt mig att leva med det också, mitt liv är mitt liv och ingen annans. Jag älskar inte mig själv men jag trivs med mitt liv och jag vill inte dö idag, och det är gott så.

Det kommer inte finnas någon mer chans att älska någon. Jag gick in i det senaste "förhållandet" mot bättre vetande och med vetskapen om att detta var sista chansen. Det gick åt helvete och gav bara ännu mer skador. Jag kommer aldrig mer kunna lita på någon och jag kan heller inte med gott samvete gå ihop med någon med vetskapen om att när det tar slut så kommer jag att ta/försöka ta livet av mig

Det kommer inte finnas någon mer chans att älska någon. Jag gick in i det senaste "förhållandet" mot bättre vetande och med vetskapen om att detta var sista chansen. Det gick åt helvete och gav bara ännu mer skador. Jag kommer aldrig mer kunna lita på någon och jag kan heller inte med gott samvete gå ihop med någon med vetskapen om att när det tar slut så kommer jag att ta/försöka ta livet av mig

Man kan älska sin familj, vänner, djur. Eller vill du specifikt ha ett förhållande? Jag tror inge du ska ge dig in i relationer just nu, men det kan se helt annorlunda ut om ett år. Har du BRA samtalsstöd, terapi eller liknande? Du kanske behöver mer? Eller ett boendestöd som avlastar dig? Det finns så himla många olika lösningar. Det finns säkert en som passar dig också.

Ett förhållande menade jag, men det kommer jag aldrig våga mig på igen, vilket gör livet ännu mer meningslöst.
Boendestöd har jag provat men det gjorde bara att jag mådde mycket sämre. Min läkare har frågat flera gånger om jag vill ha en ny samtalskontakt eller gå på olika gruppgrejer på mellanvården men jag ligger hellre hemma med värsta ångesten

Jag vet inte. Ångrar att jag skrev tråden för jag vet att det är många som tycker att jag bara är lat och gör mig till ett offer och vill att alla andra ska lösa mina problem. Jag klarar iallafall uppenbarligen ingenting och det finns inte någon anledning för mig att leva alls. Det finns ingen här som kan hjälpa mig utan jag bara tar upp folks tid och får dem att bry sig om något som inte är lönt. Jag har ingen att visa tråden för. Mamma har sagt att hon får ont i magen bara jag ringer och jag gissar att det är samma med mormor och mina syskon. Vänner har jag ingen som jag vill ska veta.
Ringde tydligen mamma ett halvt dygn efter jag tagit tabletterna men det kommer jag inte ihåg alls. Vaknade på sjukhuset. Borde inte ha överlevt, tog typ dubbel dödlig dos. De andra gångerna tog jag ännu mer. Varför dör jag inte?!

Tycker du ska se det som ett tecken!! Det finns mer för dig i ditt jordeliv.
Jag brukar tänka när stunden är som svartast att : "det kan bara bli bättre" och om jag dör nu, hur ska jag då veta hur det gick för mig?
Du säger du är trött hela tiden, hur har du det med mat? Äter du bra?
Jag tror på dig! Sysselsätt dig med något, Gå tillbaka till ridning, hästar är bra medicin! (Rider själv)

Väl mött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter