Hur gick det här till...röntgen resultat.

Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

men jo,nu sa hon det,vad hon kunde avgöra,så var det inga fel på hennes höfter,vilket då säger sej självt att man tror att det är lugnt,även jag vet och sa hela tiden,det visar sig vad skk vet säger, men vet som vet,nån aning tycker man dem ska ha
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

som jag har skrivit tidigare,innan jag fick reda på hennes ena syskons höfter,sen själv c,så nej då längre är hon ej avelsmaterial.
Vilket är otorligt synd,för det är en hund som är bra.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Min hund var inte uppmusklad inför röntgen,tagit d lugnt pga sjukdom en tid,kan det verkligen ha spelat så stor roll?
Samt hon las inte i vaggan,utan på rygg med husse som höll ben..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

min var också normalmusklad vid röntgentillfället..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*kl*

Lite allmän fråga om min fundering

Min hund hade enligt avläsning HD B på ena höften och C på andra. Är den en regel att det blir "den sämre" som står i tex hunddata? Det står C i papper.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

det där började jag också fundera på ikväll....

Nu har ju inte jag fått papprena än så jag vet ju inte vad dem har "sett" så att säga..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*kl*

Lite allmän fråga om min fundering

Min hund hade enligt avläsning HD B på ena höften och C på andra. Är den en regel att det blir "den sämre" som står i tex hunddata? Det står C i papper.


Ja det är det.
Min ena hund har A-B, men står hon har B.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

avgöra,så ,nån aning tycker man dem ska ha


Men nu har de inte det :) Lika bra att du släpper det.

Att Audell kan säga resultatet, det kan jag förstå. Just för han varit avläsare i många många år på skk. Precis som Peter skriver.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Studie av sederingens inverkan på röntgenresultatet

Läs den här studien och tala sedan om för mig varför det läggs så mycket energi på att hojta i högan sky att man absolut inte ska röntga om en hund eller att Godkända höfter är det enda rätta. Studien visar att resultatet är rätt slumpmässigt, att ett D inte behöver betyda skelettdefekter (samma höfter har också blivit godkända), och att det egentligen skule röntgas tio ggr för att veta hur medelvärdet blir. Endast den första hunden i studien skulle då vara fri...

Jag är numera mest intresserad av hur skål och kula ser ut - inte vad avläsningen ger för resultat.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Menar du att det har betydelse vilket typ av lugnande hunden får???? Vilken typ är "bäst" då?? Min ras (Beauceron) är känslig för lugnande och tydligen är Plegicil bäst för dem, och en något lägre mängd än normalt (man ska visst dra av 10 kg från hundens vikt och ge dos därefter). Nu blir jag ju ännu mer nervös!!

Vissa säger att det gör det.
Om du tycker att din hund ser ok ut så var inte nervös. Om du inte har starka planer på att låta hunden gå i avel är det ändå hur hunden rör sig som spelar roll. Mår hunden bra så gör den det. Där kan en hund med D-höfter röra sig bättre än en med C-höfter.
Min hund var inte helt ren i gången innan röntgen och plåtarna bekräftade den lilla misstanke som grott länge.

Det är ett lotteri och helt säker kan man aldrig vara. Oavsett resultat är det samma hund du har hemma som innan.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Men var inte så orolig,då min egna VET inte kunde se några fel på min tjejs höfter. Vilket kändes skönt!
C HÖFTER!!! vart kom dem ifrån?


Har hänt oss ett par ggr också. Vi röntgade en tik för flera år sen och vet. sa att hennes höfter såg jättefina ut! Så vi hade ju förhoppningar på att hon skulle ha A-B höfter. Men när svaret damp ner i brevlådan...C höfter!
Likadant nu förra året på en hane..Höfterna såg jättefina ut enligt vår vet. men även han hade C höfter.
Tycker vetrinärerna ska sluta uttrycka sig om höfterna!!
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*kl*

Lite allmän fråga om min fundering

Min hund hade enligt avläsning HD B på ena höften och C på andra. Är den en regel att det blir "den sämre" som står i tex hunddata? Det står C i papper.

Jag har förstått det som att det isåfall skrivs ut, jag har sett flera hundar på hunddata där det står ex A-C och har då förutsatt att det är höft 1 och höft 2!?
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Nej på svenska hunddata skrivs inte respektive sida ut, men på finska hunddata har de så.

Om en svensk hund Har A + B så står det B på hunddata. Så hundar det står A som resultat har alltså A + A. Står det B kan hunden ha B + B, eller A + B exempelvis.

Om hunden röntgas om står båda resultaten på hunddata.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har förstått det som att det isåfall skrivs ut, jag har sett flera hundar på hunddata där det står ex A-C och har då förutsatt att det är höft 1 och höft 2!?

Min har som sagt en A och en C och hon står som C på hunddata.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Du har rätt, jag gick tillbaka och kollade lite och det verkar vara på de olika uppfödarnas hemsidor jag har sett det uppdelat.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Men vilket resultat ska man gå efter då?
Låt säga att jag skulle röntga om hunden och få b, men att hon sen tidigare har c..

Har inga tankar idagsläget o göra det,men kom o tänka på d.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

ja..kanske dags o bli en lag om det eller ngt,att dem inte får yttra sig..
För det är inte kul o ställa in sig på att det såg bra ut,när det uppenbarligen inte gjorde det..
Väntar iaf på papper fr skk så jag vet just vad dem har sett..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

ja..kanske dags o bli en lag om det eller ngt,att dem inte får yttra sig..
För det är inte kul o ställa in sig på att det såg bra ut,när det uppenbarligen inte gjorde det..
Väntar iaf på papper fr skk så jag vet just vad dem har sett..

Eller så kan hundägarna börja inse att det är SKK:s avläsande veterinärer som lämnar det slutgiltiga omdömet?
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

För egen del går jag alltid på det sämre resultatet, eftersom vissa saker kan döljas med hjälp av mer muskler.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

ja..kanske dags o bli en lag om det eller ngt,att dem inte får yttra sig..
För det är inte kul o ställa in sig på att det såg bra ut,när det uppenbarligen inte gjorde det..
Väntar iaf på papper fr skk så jag vet just vad dem har sett..

Äh, vad spelar det för roll? Det tar ju ändå bara en vecka eller två från röntgen till färdig resultat, så det är ju inte SÅ länge ni svävat på falska förhoppningar direkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Otherside
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp