Hur gick det här till...röntgen resultat.

Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Vart var det och vad var resultatet? ?

Det var hos Audell i Upp-Väsby, vad hans klinik nu heter. Han sa A på vänster och C på höger, och att jag skulle muskla upp henne så röntgar vi om om ett halvår.

Resultatet blev precis så, och nu har det snart gått ett halvår, så vi får se om träning gjort nån skillnad.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har hört att det är viktigt, för ett "bra" resultat, att de som röntgar lägger hunden rätt i "vaggan", en felaktig ställning kan tydligen ge sämre resultat! Kan det verkligen stämma??? Min hund ska röntgas i februari, så jag är något nervös...
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Men vad spelar det för roll? C-höfter är ingen fara. Det är bara att köra på som vanligt och antagligen kommer höfterna inte märkas av, och gör dem det så har iaf hunden haft ett bra och aktivt liv. Med de syskonen är hon ju ändå inget avelsmaterial.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Det var hos Audell i Upp-Väsby, vad hans klinik nu heter. Han sa A på vänster och C på höger, och att jag skulle muskla upp henne så röntgar vi om om ett halvår.

Resultatet blev precis så, och nu har det snart gått ett halvår, så vi får se om träning gjort nån skillnad.

Jag har också hört att en välmusklad hund skulle få bättre resultat men hur funkar det? , det är väl skelletet och skelletets läge man tittar på och då borde ju muskler inte göra någon skillnad!?
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Vad är ex bäst rent genetiskt att välja; en avkomma där ena föräldern har lindrig HD men som bara lämnat HD fria avkommor, eller en avkomma efter HD fria föräldrar men som tidigare har ämnat HD belastade avkommor?

Alternativ 1 skulle jag säga, men givetvis mycket beroende på val av ytterligare avelsdjur.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Hunden ligger på rygg när man röntgar och har fått lugnande. Är hunden då ordentligt musklar runt höfterna så "håller de ihop" leden och ger bättre stöd vilket minskar risken för att höftkulorna ska glida ut och röntgenplåtarna ser bättre ut. Kort förklarat.

Frågan är ju då om höfterna verkligen är bättre eller inte.

Jag var också på Gudby klinik hos Audell och fick direkt besked om D/D höfter plus benpålagringar runt om.

Jag har hört att det är viktigt, för ett "bra" resultat, att de som röntgar lägger hunden rätt i "vaggan", en felaktig ställning kan tydligen ge sämre resultat! Kan det verkligen stämma??? Min hund ska röntgas i februari, så jag är något nervös...

Vaggan, vilket lugnande hunden får, hur erfarna personalen är... Det finns många faktorer som kan påverka. Inte blev du lugnare nu va? ;)
Har hunden fina höfter så har den och då syns det. Sen i vilken grad de är dåliga... Tja, är de dåliga så är de iaf.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har också hört att en välmusklad hund skulle få bättre resultat men hur funkar det? , det är väl skelletet och skelletets läge man tittar på och då borde ju muskler inte göra någon skillnad!?

Jag är inte rätt person att svara, men eftersom jag fick tipset av honom att muskla upp och omröntga så testar jag. En gång, inte mer än så.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har hört att det är viktigt, för ett "bra" resultat, att de som röntgar lägger hunden rätt i "vaggan", en felaktig ställning kan tydligen ge sämre resultat! Kan det verkligen stämma??? Min hund ska röntgas i februari, så jag är något nervös...

hunden skall ligga "spik"rak i vaggan om den får plats där i, det är det som e det viktigt.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Hunden ligger på rygg när man röntgar och har fått lugnande. Är hunden då ordentligt musklar runt höfterna så "håller de ihop" leden och ger bättre stöd vilket minskar risken för att höftkulorna ska glida ut och röntgenplåtarna ser bättre ut. Kort förklarat.

Frågan är ju då om höfterna verkligen är bättre eller inte.

.

Samtidigt är det ju många som musklar upp hundarna rejält innan första röntgen, och kanske får B höfter, istället för C-höfter om hunden hade varit omusklad. Svårt att säga vilket som är bäst. Det är ju inte fel att ha en muskulös hund, och den som röntgar fritt i första läget röntgar ju sällan om med hunden i sämre kondition ett halvår senare.

Vad gäller att ligga stilla och vara avslappnad var min motsatsen. Hon stod och gick och tog kommandon och sprattlade som Pinocchio i vaggan. Huruvida det påverkade har jag ingen aning om.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har också hört att en välmusklad hund skulle få bättre resultat men hur funkar det? , det är väl skelletet och skelletets läge man tittar på och då borde ju muskler inte göra någon skillnad!?

Det kan hjälpa om leden är slapp, på så vis att ökad muskelmassa maskerar en småtaskig led, som det sedan är fritt fram att avla på... :crazy:
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Ja precis. Många fint musklade djur kanske går igenom som perfekta avelsdjur, fast så inte är fallet.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Visst är det så.

Jag musklar inte upp mina innan röntgen, utan de är normalmusklade.
Det resultat de får är det som står och jag röntgar INTE om en hund.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*KL*

Även jag röntgade hos Audell senast och han sa vad han trodde det skulle bli och så blev det....

----------------------------------------------------
På tal om vad som ska avlas på;
En uppfödare i min ras har precis röntgat sin egenuppfödda hane och blev så glada när han fick A/ua så nu ska de börja para honom till både höger och vänster. Det låter ju bra om det inte vore för att 2 av hans syskon har HD (C och E) och hela 5 st har AD (2 med 3:or, 2 med 2:or och en med 1). Två stycken i kullen är inte röntgade då de är avlivade p.g.a allergi innan röntgningsbar ålder :crazy:

Hur f-n tänker folk egentligen??
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Ja att LA har rätt när han uttalar sig är inte så konstigt med tanke på att han under många år var ensam avläsare.
PL
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*KL*


På tal om vad som ska avlas på;
En uppfödare i min ras har precis röntgat sin egenuppfödda hane och blev så glada när han fick A/ua så nu ska de börja para honom till både höger och vänster. Det låter ju bra om det inte vore för att 2 av hans syskon har HD (C och E) och hela 5 st har AD (2 med 3:or, 2 med 2:or och en med 1). Två stycken i kullen är inte röntgade då de är avlivade p.g.a allergi innan röntgningsbar ålder :crazy:

Hur f-n tänker folk egentligen??

Sånt vansinne! Det är ju bl.a. därför det är så bra med Hunddata, man kan gå in och kolla hela kullar innan man bestämmer sig för vem man ska köpa valp från och efter vilka föräldrar!
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

kom o tänka på en sak...om det är omvänt, hunden är otroligt välmusklad o får ett C innebär det då att kanske hunden egentligen är sämre i leden (D, E )

eller KAN det bero på att hunden blivit för hårt tränad o lett till problem med leden, vad tror ni?

mvh prillan
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Citat av Skogstrollet: Vaggan, vilket lugnande hunden får, hur erfarna personalen är... Det finns många faktorer som kan påverka. Inte blev du lugnare nu va? ;)


Menar du att det har betydelse vilket typ av lugnande hunden får???? Vilken typ är "bäst" då?? Min ras (Beauceron) är känslig för lugnande och tydligen är Plegicil bäst för dem, och en något lägre mängd än normalt (man ska visst dra av 10 kg från hundens vikt och ge dos därefter). Nu blir jag ju ännu mer nervös!!
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Visst är det så.

Jag musklar inte upp mina innan röntgen, utan de är normalmusklade.
Det resultat de får är det som står och jag röntgar INTE om en hund.

Jag är nyfiken, så jag vill se om det blir nån skillnad.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag har heller inte varit med om att en vet. säger att det är UA. Däremot kan de säga att det ser OK ut och att det inte är någon grov dysplasi. De har också poängterat att de INTE kopplar den bedömningen mot SKKs avläsning, utan mot att det ser ut att vara en hund man kan jobba med. Norbergs vinkel kan ju för den skull fela och det kommer ett C som ett brev på posten. Det vet man ju inte... Däremot har jag varit och röntgat tillsammans med en ortoped och hon slängde sig över plåten när veterinären gick ut och mätte på egen hand och konstaterade nöjt att hennes hund såg bra ut. Det gjorde han också ;)
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

För att få riktigt dåligt resultat krävs det att höftskålen är grund (eller helt obefintlig) Då spelar det ingen roll hur mycket musklad hunden är. En normal höft som är slapp är inte samma sak som en dåligt utvecklad höft.

Jag tipsar om att googla på "Norbergs vinkel". Där kan du säkerligen hitta mycket intressant. Jag är för trött och kan inte riktigt förklara allt direkt ur huvudet utan att kolla upp det först, så jag hoppar över det för att inte ösa in för mycket faktafel ;)

Men en C-höft som är en "skelettdefekt" går aldrig att muskla till. En slapp höft kan gå att "få i bättre läge".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Otherside
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp