Hur gick det här till...röntgen resultat.

Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Nope inte en lagotto, en Cane corso dvs en stor och relativt tung hundras som därför verkligen borde behöva bra höfter.
Ingen som har en tanke med det där med pålagringar eller ej och betydelsen av det?
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

En dyslpastisk höft får med tiden pålagringar. Det är ofrånkomligt.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Tror att det tyvärr är då med många stora tunga raser att det finns för få hundar med A eller B så därför avlar man med C eller tom D höfter. Avelsdjuren skulle helt enkelt bli för få om man bara skulle godkänna A eller B.

Det här är inget jag tycker är OK men det är nog tyvärr fakta.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

*KL*

Alla officiella rtgresultat syns. En i pappas hunds kull är röntgad två ggr, båda rtg syns i hunddata.

Och ang stora raser och rtg på C eller D höfter, så i min naivitet trodde jag de flesta raser som har höftledsprogram eller liknande har avelsförbud på C och sämre?

Sen ang omröntgen, så jag är tudelad till det. Å ena sidan så anser jag att en bra höft är en bra höft, samtidigt så spelar så många faktorer in. Pappas hund funderar jag seriöst på att röntga om. Hon fick C, men röntgades tidigt för rasen (jag visste inte bättre), hon var i underhull vid rtg, rtg utan vagga och vi hade ett HELVETE att få bra plåtar iom att det var svårt att få henne att ligga rakt (knepigt när de ligger på V formad rygg och ligger på ryggraden).

Dock, hade hon haft perfekta höfter kanske det ovan gjort att hon fort B isf A, det kan knappast anses att hennes C höfter skulle varit A höfter.

Anledning till ev omröntgen är om hon röntgas om enbart för att kunna få henne korad, avel ska hon inte gå i. 9 valpar i kullen, 2 stycken C, den andra C-hunden är omröntgad, med C igen. Sen 1 med B, och 6 med A-höfter.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

har också varit kluven t omröntgen,men funderar också på det.
En b höft och en c.. fast har inget bestämt och lutar åt att det inte blir så heller.... Men men.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Får man fråga varför du funderar på att omröntga, av ren nyfikenhet bara :)
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

mest för min egna skull..Nej,men allvarligt,klart man alltid funderar.
Hunden låg ej i vagga,var totalt nersövd,smal och omusklad.. Har ju läst en del,både här och på andra ställen,klart man börjar fundera... Även om vissa saker låter helt åt skogen och andra vettiga..Men så är det med allt!

Kommer (ska aldrig säga aldrig)inte omröntga.

Hade inte tänkt göra det för nån avlesvinnig el liknande om du trodde det..:)
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Ja jag har inte hojtat vad jag vet.

Lessen Grana, det skulle ha stått *knapplån*. Nu följer mer *knapplån* :)

Jag är fortfarande rätt förundrad över att den allmänna tonen i tråden är att C-höft är något definitivt och väldigt mätbart, och att de som röntgar om är myglare. Detta när studien visar att samma hund, vid samma tillfälle varierar starkt. Det enda som har ändrats är att hunden lagts ur läge och sedan tillbaka igen. Personalen, sederingen, utrustningen, avläsaren samt tiden i hundens liv (plåtarna tagna under samma sedering). Allt det som som sägs påverka är samma, ändå varierar resultatet kraftigt.

För mig betyder det att metoden att kontrollera HD-status är fel, och jag ser därmed inga problem med att röntga om. Egentligen borde vi med dagens metoder kräva 5 olika plåtar för att få en mer rättvisande bild. (gissa hur dyrt det skulle bli...:crazy:)Som det är nu nöjer man sig med den första eller röntar till man får det resultat man vill ha. Studien visar t.ex att hund 3, som hade ett godkänt resultat sedan tidigare, i studien hade en C-höft i 6 av de nio plåtningarna. Hund nr. 5 å andra sidan hade minst en C-höft som officiellt resultat, men i studien var den fri på 7 av de 9 plåtarna.

Ps. Jag har själv aldrig röntgat om en hund, och har inga planer på att göra det heller. Jag är som sagt mest intresserad av hur skellettet ser ut, inte vad det står för bokstav i hundens papper. Hittills har det stått A eller B, men det kan som jag ser det vara ren tur. Ds.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

ja..kanske dags o bli en lag om det eller ngt,att dem inte får yttra sig..
För det är inte kul o ställa in sig på att det såg bra ut,när det uppenbarligen inte gjorde det..
Väntar iaf på papper fr skk så jag vet just vad dem har sett..

Precis, det är verkligen inte kul! Även om det inte är så länge man gå i falska förhoppningar så bli man så j*vla besviken. Nä hade varit bättre om man inte fått höra vets. yttrande om höfterna. För antgligen så verkar det som att dem alltid säger att höfterna se bra ut, dem vågar väl inte säga annat:p
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Precis, det är verkligen inte kul! Även om det inte är så länge man gå i falska förhoppningar så bli man så j*vla besviken. Nä hade varit bättre om man inte fått höra vets. yttrande om höfterna. För antgligen så verkar det som att dem alltid säger att höfterna se bra ut, dem vågar väl inte säga annat:p

Nejdå.

Min vet sa vad han trodde, men poängterade noga att han må vara radiolog osv, men att en 'ögonbedömning' av honom kan skilja från en officiell avläsning av SKK. Men han 'gissade' B på ena höften och C på den andra på pappas hund. Hon fick C/C.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

För antgligen så verkar det som att dem alltid säger att höfterna se bra ut, dem vågar väl inte säga annat:p

Knappast så.. I mitt ena fall sade röntgande person att enligt dennes bedömning skulle det bli C på höfterna och hunden fick A+A :cool:

Oavsett, så är det inte deras sak att yttra sig över annat än om bilden är tillräckligt skarp och att hunden ligger i rätt läge för att plåten ska kunna avläsas korrekt av de som kan.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jag trodde ingenting, jag är bara nyfiken på hur man diskuterar kring omröntgen och anledningen :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Otherside
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp