Hur gick det här till...röntgen resultat.

Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Men allvarligt, jag förstår att du är besviken nu och det har du all rätt att vara .

Men vaddå stifta lag?

Börjar det inte gå till en grov överdrift nu ärligt talat ?
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

jag? nej det är inte jag som säger hela tiden att vet inte bör säga resultaten,att dem inte ska säga,
Tycker då att det isf för att skona djurägaren fr missvisande resultat,bildas ngt lagliknande,att röntgande VET inte får säga något.

Jag har tidigare inlägg redan sagt att jag har accepterat att hon har c höfter,ngt annat har jag inte sagt.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

tre veckor tog det..spelar väl ingen roll hur lång tid det tar?

Nu är det som det är.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Ok,som jag då. Har inga tankar i dagsläget att röntga om hursom.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Om en vårdare säger det, så tar jag det med en stor nypa salt..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Jo...
men hade denna ej sagt ngt,hade jag inte förväntat mig ngt,åt vare sig det braiga håller el dåliga.

nu är d gjort iaf.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Var ingen vårdare..självaste Vet själv..det som är så..hmm..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Röntgen är som ett lotteri om man går till fel vet.
Var med min riesentik hos Väsby vet.mott. för ett par år sedan hon var då 1 år. För tidigt att röntga en riesen dumt av mig. Sövde hunden först samt talade om att vaggan var trasig strax efter. Hade jag vetat de så hade det aldrig blivit någon röntgen den dagen.
Personalen klarade inte av att hålla henne rakt. Plåtarna såg ut som ryggraden var ett S. Fick svaret med B-C. Fick gratis omröntgen ett par månader senare pga att vaggan i fungerade. Personalen tog säker mellan 5-7 plåtar och ingen var särskilt bra trots att nu vaggan var hel igen. Aldrig mer röntga någon hund där och resultatet B-C igen. Tog sedan året därpå kontakt med Audells vet klinik och där togs en plåt som blev perfekt från början och sedan resultatet B-B som jag fick veta på en gång (Audells fru tog plåtarna på den tiden 2003).
Viktigt att personalen vet vad dom håller på med nu med denna berömda Norbergska vinkeln som nog stjälper fler än tidigare. Sämre resultat och fler C-hundar. Min yngsta riesentik var där i början av sommaren och röntgade, Det blev A-A samt ua på armbågarna.
Fick själv se båda plåtarna och svaret kom jättesnabbt. Tror att Audell skickar via datan in till SKK. När jag frågade om resultatet sa han hon är som de ska både höfter och armbågar = helt perfekta det var jätteroligt men hennes släkt på mammasidan med flera generationer är alla utom en A-hundar, den ena kusinen har B. Pappa sidan är lite mer difus finns Glorishundar längre bak som man inte vet så mycket om. Riesen har bättre hd status än schäfer. (Jag har haft schäfer tidigare på -80-talet).
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Lånar.
Har läst lite på olika ställen..

Min hund las dock inte i vagga,kan det verkligen spela så stor roll?
Hon vart ganska rejält drogad och sov mer lr mindre,var inte vid medvetande..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Trisst att få reda på en C höft!
Är ju inget avelsmaterial (vet ju inte dina planer) men måste säga att de inte behöver vara negativt för hälsan, visst de hade ju kunnat vara bättre men våran BC hanne har C höft och tävlar på Sm nivå :)
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

lånar.
Papprena fr skk har kommit.
Hö bak: B vä bak:c
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Okej, då räknas hunden som total C.

Men det är inte alls hela världen, det finns många c-hundar som tränar och tävlar aktivt inom olika hundsportgrenar.

:)
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Är Norbergs vinkel negativt för hundarna eller hundägarna???
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

KL: fortsätter lite med mina fundringar.

Är olika HD status, olika belastande, beroende på ras? Dvs är en C eller D höft ett lika stort problem för den enskilda hunden oavsett ras?
I den ras jag planerar att köpa är ju c helt ok att avla på och förekommer flitigt i stamtavlorna. Hundarna med C (och även D höft ) verkar leva lika länge länge och obekymrat som de fria och verkar inte påverkas nämvärt.

En uppfödare sa till mig att det som är intressant är, om de får/har pålagringar eller ej då det är pålagringarna som gör ont ( logiskt kanske) och vad gäller den här rasen så verkar ex de flesta c och D hundar inte få pålagringar och därför inte heller problem.

Om detat nu stämmer och att de med ex c och d höfter generellt inte får pålagringar, är då vinkeln egentligen intressant eller är det missvisande?

Jag har förstått att det framförs kritik mot att vinkeln mäts likadant på alla raser och är från början gjord efter en greyhound, (stämmer?) Är det verkligen logiskt att alla raser bedöms efter samma mall?

Missförstå mig rätt, Jag är väldigt positiv till att man har krav på olika hälsoundersökningar inför avel och särskilt HD, jag har själv fått avliva en unghund under 1 år med höggradig dysplaci ( blandras) och vill inte vara med om det igen, men jag kan inte hjälpa att jag är lite fundersam över hur mätsystemet fungerar och hur tillförlitligt det är.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Studie av sederingens inverkan på röntgenresultatet

Läs den här studien och tala sedan om för mig varför det läggs så mycket energi på att hojta i högan sky att man absolut inte ska röntga om en hund eller att Godkända höfter är det enda rätta. Studien visar att resultatet är rätt slumpmässigt, att ett D inte behöver betyda skelettdefekter (samma höfter har också blivit godkända), och att det egentligen skule röntgas tio ggr för att veta hur medelvärdet blir. Endast den första hunden i studien skulle då vara fri...

Jag är numera mest intresserad av hur skål och kula ser ut - inte vad avläsningen ger för resultat.


Ja jag har inte hojtat vad jag vet.
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

Vad ska du köpa för ras? Så resonerar massor av Lagottouppfödare nämligen ;)

Visst påverkas en större och tyngre hund av sina dåliga höfter än en som är lättare. Men vart ska gränsen gå? Är det inte bättre att försöka mota Olle i grind? En dag sitter man där med sina vackra hundar med D-höfter och sen finns det inget kvar att avla på... Jag tycker att man får låta annat stå över. Kanske ögonfärg eller hur snygg svansen är - mot ett par fria höfter...
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

kl

Om jag röntgar min hund och så blir inte resultatet bra,utan jag får samma tips som Gabbi fick "muskla upp och återkom om ett halvår!,och när jag då gör det,så får jag bra resultat..

Är det bara det sista resultatet som kommer in på Hunddata?

Om det är så,varför läggs inte alla röntgenresultat in på Hunddata?
Känns ju lite som mygel med avelsdata om man åker hem igen och musklar upp hunden och gör en omröntgen efter ca 6 mån och får bra resultat,som passar fint i avelsdata..

Visst kan jag förstå att man vill göra en omröntgen om hunden ålade sig som en orm och plåtarna blev skit(ja suddiga tex) mm..
Men att muskla upp och göra om för att resultatet inte passade..nja,då ska även 1a resultatet in i avelsdata..
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

det där är undrar jag också..men tror det är bägge resultat som läggs upp
 
Sv: Hur gick det här till...röntgen resultat.

ALLA resultat ligger kvar på hunddata. Är inte så att det gamla försvinner om hunden röntgas om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Otherside
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp