Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Va härligt det ser ut:)

Har aldrig tänkt på att han har helt svart svans, mycket praktiskt:D

Gud vad kul:D Skönt att det gick så bra:)

Ska bli riktigt kul när man kan rida dom på riktigt nästa år:)

Just ja... Bra balans får man efter typ femtio avramlingar. :crazy::angel: Själv är jag uppe i totalt 33 avramlingar, så jag behöver ju några till för att bli en fullfjädrad ryttare. :rofl:

Nene minst 100 gånger ska man ramla av så du har några gånger kvar:p Själv måste jag vara expert vid det här laget så många gånger som jag har suttit på backen och smakat på sanden:angel: Fast det värsta är nog att jag inte har ramlat av på ca 8 år nu ( man räknar väl inte när man har vält omkull hästarna och hamnat under?? :D) Så nu är man ju lite skraj för att ramla av!

Påtal om benskydd så använder jag det oftast när jag har honom som handhäst eftersom jag rider en hel del off road. Tar jag en lugn promenad har jag det inte. Sen åker dom på vid hoppning och arbete på volten. Mycke är för att han ska få vänja sig:)

Vad roligt att se att fler och fler vågar sej upp på sina hästar.:)
Fast det var riktigt pirrigt första gången.:D

Imorgon ska jag rida med sadel på Lanzelot för första gången.:eek: Snart kommer jag väl få rida utan ledare...:crazy: Mamma ska utrustas med kamera.

Hur kommer ni att lägga upp höstens/vinterns träning?

Juli: Vänja vid ryttare, start och stopp.
Augusti: Styrtam
September: trav, fortsatt styrträning, rida ut
Oktober: Samma som ovan
November: Galopp(om jag vågar)
December: vila

Får nog rida ut själv i höst/vinter, det är dåligt med utrittsfolk här i byn och syrran ska reproducera sej, så jag ska rida hennes häst också. Svårt att sitta i två sadlar samtidigt.:angel:

Ja, alltså, bakdelen börjar ju närma sig rätt höjd i a f.
Rekordet på skillnaden mellan fram och bak är än så länge 8 cm...

Men 8 cm är väl inget :angel: Lille Ville diffar på 10 cm nu och då tycker vi att han börjar se riktigt jämn och fin ut...:eek::D Störtloppsbacken no 1...;)

Jag kommer nog börja "rida" i september efter betet. Se till att han går att rida ut på i skritt trav och galopp. Sen blir det nog vila november till feberuari. Om jag kommer att hålla den planen återstår att se. Kommer max att rida/arbeta 2 dar i veckan vad jag har tänkt.

Tänkte bidra med några bilder på min tös, vi har varit med i tråden någon gång tidigare men det börjar vara väldigt länge sen.
Hon fyller två år på lördag och är i dagsläget ca 165cm, så hon blir nog en rejäl pålle i framtiden :laugh: min andra häst som är 157cm ser ut som en liten ponny bredvid :P

dsc01346_47089038.jpg

dsc01348_47089131.jpg

dsc01349_47089238.jpg

inte så bra bilder direkt, men de färskaste.

Jag har inte vågat mig upp på hennes rygg än eftersom hon växer så mycket och fortfarande är lite väl tunn enligt mitt tycke. men vi tömkör och löshoppar en hel del.

Jag har lagt upp träningen lite löst än så länge. Det blir klättring en dag i veckan, promenad vid hand (tömkörning om vi har sällskap) en dag i veckan och antingen löslongering eller löshoppning den tredje dagen. Totalt hinner jag med fem löshoppningspass fram till vilan.

Planerar att vila henne november och december, för då är jag ofta hästless. :p Verkar hon behöva någon vila innan det så får hon förstås det också.

I allt det här skall även sadelvänjningen in, men den ingår liksom i begreppet löslongering (= ibland med sadel) och promenad vid hand (= någon minuter sitter matte upp).

Målet är att kunna åka uppsuttet på henne i skritt 5 minuter, skulle vi hinna något mer är det bara en bonus. Löshoppningsmässigt har jag tänkt dels köra vår vanliga övning (hjälphinder-hjälphinder-oxer) och dels testa att ha två galoppsprång till oxern. Maxhöjden är satt till 80 cm, får se om jag vågar höja upp så mycket. :D

*kl*

Idag fick lilla Alice löshoppa lite igen, så här får ni lite bilder från det =)
Hon skötte sig jättebra men blev trött ganska fort, hon gör fotfarande
lite grodhopp eftersom hon tittar så mkt på allt annat än hindren, men idag
så tog hon tag lite mer i hindren ä'n de tidigare två ggrna iaf =)
(alltså 3e gången hon löshoppar)

28748949.jpg

28748950.jpg

28748948.jpg

28748958.jpg

28748957.jpg

söt är hon iaf :D<3

I går tömkörde jag i korallen. Jag hade tömmarna i bettet för första gången utan något stöd. Provade att svänga genom volten ett par gånger och det gick ganska bra. Lite konstigt förstås när bettet rörde sig i munnen.

Hur brukar ni göra för att lära dem att acceptera bettet? Jag har både ridit in hästar på westernvis samt vanlig dressyr och det brukar ju skilja sig lite där i mellan. Jag kommer ihåg när jag tränade western (för många år sedan), då var det mkt att att hästen skulle ge efter och släppa stödet och man höll oftast ganska konstant tills hästen släppte efter. Jag vill ju ha ett mjukt stöd och att hästen ska gå fram till bettet och inte tvärtom.

Miragon är kontrollerad i munnen och tandläkaren tyckte att jag skulle vänja in med bett nu och sen ha uppehåll fram till i vår och hålla koll på tandväxlingen.

Intressant att se hur ni resonerar!

Jo men hon är väl närmre 165 bak typ :p:p:p

O jisses, riktig skidbacke. Läst först sedan jag skrivit om mina diffande 5 cm, att andra hade 8 cm. Så tänk så det kan vara. Skulle vara kul att se en bild av.

Hälsning Maja

Ne kanske inte:D Han var ju duktig och brydde sig ingenting om när stigbyglarna åkte ner. Men jag ser att den knubbiga magen och att matte spänner sadelgjorden dåligt resulterar i att sadeln glider fram:p

Även fast jag inte använder korallen överdrivet mycket är den väldigt bra att ha:)

Vi vill ha bildbevis när ni sitter upp på era små:D

Ja, det där kan vara ett elände med sadlar som glider fram. Min erfarenhet är att det brukar vara en för trång bom som orsakar det. Det är ju smalast just över manken och dit vill då sadeln.

Detta är veckan då det är dags. Igår tänkte jag känna på hur hans humör var, vad som skulle kunna göras, hur långt att han tänkte låta mig gå och ändå stå lungt som att inget hänt.

Började med att jag klev upp på en stol i stallgången och grejade med honom ovanifrån mycket. La lite tyngd på honom.

Sedan ut på promenad med sadeln. Checka bromsen = se att han när jag begär kan vika huvudet åt sidan åt mig och stå still. Sedan in på ridbanan. Ställde oss lugnt i mitten. Tyngde med handen i stigbyglen. Sedan satte i foten, för att sedan lägga hela min tyngd i stigbygeln. Pallar hästen det, ja, då är den tålig, med sådan snedvikt. Och sedan ner igen och upp igen och nu hela jag steg upp på ena sidan och la min tyngd mitt i sadeln (utan att sitta upp). Sedan lugnt ner. Så var det gjort. Jippie....

Han tittade på mig som att ok, nu har jag stått still, skall vi använda longerlina och longerpisken nu. För han har verkligen börjat förstå det här med att få springa runt och tycker det är riktigt kul, när han "fattat galoppen" rent bokstavligt (ha, ha...alltså förstått vad går ut på). Så igår galopperade han på kommando och i balans, ville knappt stanna. Innan har han tyckt det vara svårt och helst velat bryta av efter ett halvt varv. Men nu har han hittat balansen i en lätt inspänning.

Det är så kul det här.

Hälsning Maja

PS. Bildbevis, ja, det måste jag försöka få till.

Jaaaa bildbevis såklart :D vi andra kanske tror du har slängt över benet på en gunghäst :angel: man måste visa bilder..:laugh:

Bildbevis.....

Kanske inte världens bästa foton men det viktiga syns ju i alla fall ;)

Min sambo skulle försöka att både fota och hålla i grimskaftet...

Bry er inte om hur kossan som sitter på ser ut :p

28722580.jpg

Duktig liten häst du har :)

Ne, för smal det är den då rakt inte:) Men när man får in mer än två handbredder mellan häst och sadelgjord då är det inte många sadlar som inte glider:D Den brukar ligga helt still:)

Hur brukar ni göra för att lära dem att acceptera bettet?

Jag har haft bett i Ariels mun sedan årsskiftet, då såren efter vargtänderna hade läkt. Jag har varvat med att vissa promenader inte ha bett och vissa ha bett. Ariel föredrar sitt nova-bett och tuggar lite väl häftigt om hon har ett metallbett, så vi avvaktar lite med dem.

När vi tömkört har jag alltid haft bett i munnen, men däremot har jag aldrig rört bettet. Eftersom jag använder ett sidepull med påkopplade sidostycken så går alla mina hjälper genom nosen och inte munnen. Tanken är att när jag väl tycker att damen är styrbar (uppsutten) med sidepull så skall jag successivt gå över till bett. :)

Inspirerad av er andra kunde jag inte låta bli att sitta upp på Ariel idag! :laugh: Men som alltid med den här filuren till häst blir det inte riktigt som man tänkt sig... Satte upp barbacka (sadelprovning torsdag...) medan hon mumsade kraftfoder ur hink. Men nästan direkt efter att jag suttit upp puttade hon ilsket iväg hinken så hon var tvungen att ta några steg framåt för att kunna fortsätta äta. Hon brydde sig inte ett smack över att jag satt ovanpå och vinglade. Sedan när hon ätit klart höjde hon huvudet och undrade vad vi nu skulle hitta på? Så jag smackade och då gick hon snällt längs stallgången, men så tyckte hon att vi skulle ta till höger och jag tyckte vänster. Jag vann. :angel:

Några steg senare tyckte jag att det var nog, så då ptroade jag samt drog lätt i tygeln. Fina flickan stannade direkt så matte kunde sitta av. :love: Däremot verkade hon mest fundersam när jag suttit av, hon förstod inte alls varför matte blev så exalterad och öste beröm över henne...

Vår stallgång:

stallet-008_31561483.jpg

J :

Under hösten blir det långa tyglar, longering och turer på byn/i skogen för hela slanten. Fortsatt träning med vadagslydnaden och hantering. För hoppningsvis kommer jag börja hänga på henne lite. sadel och träns-tillvänjing blir i vinter när jag inte orkar eller kan göra så mye annat.

ska sitta upp till sommar, inte en sekund tidigare. Frieserhästar växer, precis som många andra raser tills de är 7-8 år så jag har absolut inte bråttom med detta. Det blir när vi känner oss redo.

100_4428B.jpg

100_4430B.jpg

100_4151.jpg

Nu har jag suttit på Miragon! Longerade henne med sadel över lite bommar och när vi var klara så hoppade jag lite i stiglädret. Vips hängde jag över hennes rygg...ingen reaktion. Jag ropade på min kompis som stod utanför ridbanan mest för att visa. Hon undrade om hon skulle komma in och hålla så att jag kunde svinga mig upp. Nej då sa jag, jag har ändå ingen väst på mig. Jag hängde en stund till men sen kunde jag liksom inte låta bli att lyfta över benet och plötsligt satt jag på min häst :laugh: Fortfarande ingen reaktion och när jag skulle hoppa av så råkade jag putta till henne på korset med benet men hon brydde sig inte alls så jag puttade lite till för att vänja henne. Det kan vara bra att de är vana med osmidiga mattar :angel:

Så stolt över henne!

Nu har jag ridit ett varv på ridbanan i SADEL!:bump::bump:
Lånade syrrans lånesadel då mellansyrran glömde att ta med min.

Kort blev det inga för mamma åkte iväg på bilbingo.

Förberedelser för dagens aktivitet:
Lånade morfars gamla traktor (62:a:D) och skrapade bort gräs, bajs, flis och dyl från ridbanan. Det tog ett tag för den har nog inte blivit skrapad/harvad de senaste 10 åren. :o Men nu kan man se sanden igen.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur