Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

*Uppdaterar*

Idag har vi börjat...Slut på sötebrödsdagarna för Raketen och första passet i rundcorallen är avklarad. Han var lös och det var en hel del "jippikajjejj" mellan varven. Men, han fattar snabbt och försöker lyssna då och då...men det är ju så mycket att ha koll på utanför:angel:. Nåväl, han fick jobba lite mer seriöst idag och det ser lovande ut. Efteråt fick dom käk inne och vila där några timmar.

Har precis kommit in igen efter att ha släppt ut hästarna i hagen igen. Köpte HorseWise flugspray idag och det la jag på dom. Raketen är inte det minsta brydd över att bli sprayad överallt...han njuter. Likaså när det ska groomas då somnar han. Har även en hel del man- och pälsglans på...han har en så fin svans så den är jag så rädd om. Känns lite kul att börja starta upp jobbet med hästarna nu. Har semester hela augusti så det blir perfekt...:D

Jag anammar nog också din filosofi, i alla fall när vi jobbar i rundkorallen eller på ridbanan. Ute i skogen blir det alltid låååånga lugna promenader, men så är ju fokuset inte egentligen lydnad (det kommer på köpet) utan just att lugnt gå kilometer efter kilometer. :)

Jag hoppas att jag kan ta vid i eftermiddag, sadelprovning är inbokat idag och damen har ju inte haft en sadel på sig sedan *tänker efter* januari. :eek: Så vi får se hur det går med allt...

Uj, det är till att vara modig. Hoppas det gick bra.

Bionix fick prova dressyrsadeln och jag fick byta till en trängre bom, från x-vid till vid. :D Bra då finns det lite att växa i. Sedan hade jag köpt longerpisk, första hästen jag känner att jag behöver mana på lite. Andra har jag mer haft problem med att lugna ner tempot på. Pisken var lite läskigt och det BLEV fart i honom. Fick avsluta med att klia honom med pisken och så att han skulle se att SÅ farlig är den inte.

Han är SÅ duktig.

Hälsning Maja

Visst är det märkligt att det finns vissa sadlar som verkar passa de flesta hästar. Jag har märkt att det vanligen är sadlar med lite vidare bom. De flesta hästar går med för trång bom.

Hälsning Maja

KL
Lite svårt att tro då att hon skulle bli stor,mätte henne idag till ca 161 cm.
IMGP1850.jpg

Skitsnygg häst, blev riktigt avundsjuk när jag såg bilden :love: Gillar färgen starkt!

Tack så mkt ,joo det är roligt att se henne utvecklas speciellt som man varit med sedan hon föddes:)

Här är det också slut på de lata dagarna!

Idag har jag gått med Lanzelot till ridhuset och hoppat några skutt. Vi har mött bilar, en prickig häst och tittat på massa saker. Det enda som var lite läskigt var en granne som kom uthoppande ut ur sina hallonbuskar. Vi stannade och pratade lite med farbrorn, han undrade varför jag inte red, "Hästen är inte tillräkligt stor ännu" svarade jag. "Nähä du" sa gubben och mönstrade min "lilla" häst. :D När han var ung var ju hästarna stora om de kom över 150cm strecket.:crazy: Min lille plutt är ju hela 162,5.

Det är lustigt hur hemmablind man blir. När jag jobbade på stuteri tyckte jag att deras hästar var lagom. Deras små hästar låg på 165cm, majoriteten strax över 170 strecket. Lanzelots mamma (163)var ju yttepytte liten, men när jag bytte upp mej från ponny tyckte jag att hon var enorm.

Lanzelot är idag stoor, kanske för att han är störst här hos mej?:angel:

Under en av röjningarna i mammas förråd hittades min hästpärm.:banana::banana:

I den hittade jag mitt grönt-/fälttävlanskort (som ska användas flitigt i framtiden) OCH....

..gamla dressyrprotokoll!:eek: :o:o Låt oss bara säga att dressyruppvisningar inte var min starka sida...:o

Idag mätte jag Amazing och hon ligger runt +- 159cm! :d Men hon är GRYMT överbyggd bak och man ser att hon ska bli en hel del större :crazy: :p Jag och uppfödaren gissar på ca 172cm + nånstans! (U: 170cm E: 169cm)

Min plutt mättes igår till 146 cm fram (inte hänt på fleeeeera månader) och 152 cm bak...

:eek:

Ja, alltså, bakdelen börjar ju närma sig rätt höjd i a f.
Rekordet på skillnaden mellan fram och bak är än så länge 8 cm...

Jag kan också erkänna att dressyr inte är min starka sida, i alla fall inte tävling! :o:D

Uj, det är till att vara modig. Hoppas det gick bra.

Det blev uppskjutet till på torsdag. :grin: Men imorgon skall jag åka ut till Ariel och då tänker jag passa på och slänga på dressyrsadeln. Den passar ju inte, men det känns ändå bättre att ha testat den en gång till innan hon får en dyrare sadel på sig. :p

Rekordet på skillnaden mellan fram och bak är än så länge 8 cm...

Ariels rekord är 7,5 cm, men oftast har hon legat på 2 cm skillnad. För tillfället är det bara 1,5 cm. :banana: 138,5 cm fram och 140 cm bak. Har jag nämnt att jag länge tyckt att hon inte behöver bli högre? :angel:

Hehe! Lotta får gärna bli 155 både fram och bak...om man frågar mig. :D

Det känns ju skönare när de växer någorlunda jämt fram-bak och jag är glad att Lottas rekord är "bara" 8 cm. Vet kompisars unghästar som haft betydligt större skillnad, mitt i inridningen (som då avbrutits - ingen vill sitta i en sån nedförsbacke, om man ens skulle få för sig att sitta på en häst i det läget). De flesta har i slutändan rett ut sig och blivit okej som vuxna.

(Men som sagt, känns ju skönt att slippa sånt.)

Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag som har en slalombacke till häst :) Pamilljah mättes idag till 149 i mankhöjd och 153 bak. Jag hoppas ju att hon ska bli iaf 155, hoppas hoppas! Annars kommer nog långstånksjag bli lite väl för henne..

Samma här, jag kommer känna mig för stor för Lotta om hon inte blir i a f 153...men helst 155 eller mer...

Apollo har hela tiden varit väldigt jämn fram och bak, kanske att det har slagit på en cm eller två... hm, nåja han är ju ganska kort och kompakt och blir nog inte många cm högre än vad han är nu misstänker jag... Och jag kommer absolut känna mig för stor om han inte växer mer :crazy:

I veckan vankas det löshoppning om vi kommer iväg innan torsdag, och så tänkte jag hinna med att tömköra lite... sedan drar matte till Skara på tävlingar i fyra dagar så då blir det semester med barnvakt hihi

Jag mätte Miragon idag och hon var 162 cm, hon har vuxit 3 cm sen hon kom hem till mig i maj från lösdriften. Hon har hela tiden vuxit jämt fram och bak. Men tror du att de kan växa så mkt till som 13 cm! Då blir jag nervös om min riskerar att bli så stor....

Idag har vi provat rundcorall för första gången, vad mkt lättare det är än att longera i en stor hage. Hon hade hoppsadel och träns på sig och vi tränade på trav och halter. Sen hängde jag lite på henne samt stod och hoppade lite i stigbygeln.. kolugn. Så duktig så! Hon står för tillfället hos en kompis till mig då min andra häst är på foder på prov. Jag planerar att sitta upp på henne under den här veckan!

För några dagar sedan när jag longerade henne i hagen så styrde jag upp mot ett hinder gjort av liggande oljetunnor. Hon hoppade både en och två och tre gånger :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama