Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Amazing tackar så mycket för komplimagen! :bump: (Och jag blir så glad för vi hade ett evigt nötande när det gällde att få henne upp i vikt, nu är hon nästan lite rund istället :p)

Jo halsen är lång, OCH stark ;) detta i kombination är väldigt spännande då hon ska "buffa" och vara med överallt :D Hon har även en lång överläpp som gillar att grejja och smaka på alllt :d:grin:

Ja färgen och virvlarna i pannan är utmärkta att skylla på när hon blir sådär vild och galen ;)

Oh ja, snaaaart ska jag löshoppa! :D

Senast ändrad:

En liten undran om löshoppning: är det inte risk att de hoppar mot staketet istället? Är jättesugen på att löshoppa Nova, men har ingen egen ridbana och grannen som jag lånar av säger att man bara ska löshoppa i ridhus? Har någon varit med om att hästar hoppar ut ur paddocken vid löshoppning?
Min andra granne håller på att göra ridbana nu så jag kanske kan löshoppa där istället.

Nu har äntligen mina hästar fått sällskap i hagen:laugh:. Så nu är de ialla fall 4 hästar.
Har aldrig varit med om att det var så smidigt att släppa ihop hästar tidigare.
Inte en enda spark och alla fyra står i en klunga och kliar på varandra.
Det bästa av allt är att hagen är precis utanför köksfönstret så jag har bra utsikt när jag äter:d.

Jo visst är det en risk. Jag har aldrig varit med om att någon hoppat ut när jag har löshoppat. Däremot har en häst hoppat ut när jag har löslongerat. Man får se till att ha höga staket och att inte låta hästen hoppa mot själva öppningen av paddocken.

Vad roligt att dom har fått hagkompisar. Våra grabbar är just nu 10 stycken:)

Har någon varit med om att hästar hoppar ut ur paddocken vid löshoppning?

Jodå, Ariel har hoppat ur vår paddock. :grin: Det är alltid en risk, men nu när hon är mer lugn fast hon är ensam häst så har situationen inte uppkommit igen. Jag är noga med att alltid löshoppa från grinden (dvs från det ställe som "drar") och när vi löshoppar så stannar hon alltid och betar precis vid grinden, som för att markera att hon egentligen skulle vilja ta sig ur, men samtidigt tycker att löshoppningen är för rolig.

Det gäller att utrusta sig med en rejäl hink med godsaker då, så att hon verkligen vill stanna hos matte och inte hoppa över staketet.
Nova har alldeles själv övat löshoppning i hagen i dag. Vi har en liten bäck som rinner genom hagen och den var jättekul att hoppa över. Hon lyckades få med sig de andra hästarna också, så de kom i full galopp och hoppade på led och sen vände de och kom i full galopp från andra hållet. Mina hästar brallade som bara den efteråt. Hoppas verkligen inte hon gör så när det är dags att rida in.
Synd att man inte har kameran framme vid sådana tillfällen.

En liten undran om löshoppning: är det inte risk att de hoppar mot staketet istället?

Jajamän, rymmer gör de och hoppar över det högre infångningsstaketet istället för hindren och gärna in över staketet till hästkompisarna.:D Hästar är smarta rackare som testar allt.

Men en sak som jag aldrig gör om, (jag ska då göra allt dumt i denna värld...), och det är att sätta upp infångningsstaket med hjälp av hinderstöd och en töm. En häst som försöker hoppa igenom det kan lätt fastna och dra med sig både töm och stolpar.:crazy: Bättre med plastband som går av. Hör och lär av förste idiot i denna värld. (Fast det kanske är självklart för normala männsker att man inte binder en töm mellan hinderstöden:p ).

Men en sak som jag aldrig gör om, (jag ska då göra allt dumt i denna värld...), och det är att sätta upp infångningsstaket med hjälp av hinderstöd och en töm. En häst som försöker hoppa igenom det kan lätt fastna och dra med sig både töm och stolpar.:crazy: Bättre med plastband som går av. Hör och lär av förste idiot i denna värld. (Fast det kanske är självklart för normala männsker att man inte binder en töm mellan hinderstöden:p ).

Själv har jag inga infångare. :o Jag har inte heller någon godishink, utan utbildar mina hästar utifrån devisen att hoppningen skall vara det roliga, hoppningen skall vara belöningen. :)

Kan vara svårt att få hästen att koncentrera sig på hoppningen när hästpolarna fjantar omkring i hagen bredvid. I ridhus går det lättare, när det inte finns andra som stör.

Självklart ska hästen tycka att det är roligt. Det är väl det viktigaste?

Jaha då va det dax för lite posering idag..
Blåser storm här idag så det blev inte så bra. Sen e han inte riktigt i form efter sin vistelse på djursjukhuset. Men det börjar ta sig. Han får komma in o äta på dagarna oxå..Gottegrisen :D
Iaf här e två bilder. ignorera miffot :angel:

145.jpg

152.jpg

Tack tack..:laugh:
Jag hoppas bara han växer ordentligt på höjden för ja tycker han är för liten :crazy: o då kommer ja sälja honom.
Han ska gå o mysa två veckor till sen ska ja börja löshoppningen igen. har hoppat två gånger me han innan...

Dom inne i Hbg gillade honom så det e skoj. Hoppas ja slipper åka dit mer bara :mad:

Ingen mer som har bilder på era löshoppningar..Hur högt hoppar ni?

KL

Idag har jag haft en fotograf för första gången på evigheter, tyvärr så hade det regnat så Pix var blöt och han hade inte ro att stå still i mer än 2 sekunder :p

28670163.jpg

oj va biffig han har blivit :laugh:
Dom va så små när vi hämta dom..prince va ju bara en tolle hög..hahaha:D

Har ni några tips på olika löshoppningsövningar?

Puttar upp min fråga och ser om fler svarar... Annars tänker jag lägga in en i hoppforumet, kanske vet de mer där. :confused:

Jag skall strax ut till Ariel, förmodligen blir det bildbevis på tjockisen. Om jag inte skäms för mycket vill säga. :o

Hur ofta tänker ni löshoppa under hösten och våren? Jag hade tänkt en gång i månaden under hösten och två gånger i månaden under våren, men det blir ju bara tre hoppomgångar i höst, vilket känns väldigt lite. Till våren blir det i och för sig fler gånger, men samtidigt tycker hon ju att det är så förbaskat kul att hoppa. Hur tänker ni?

Jag kan tycka att en gång varannan vecka är mer lagom än en gång i månaden, men jag vill ju hinna förbereda Amazing för 3:års höjderna på ett bra och lungt sätt så att hon hinner med i både huvud och teknik OCH fortsätter att tycka det är roligt :)

Så jag tror att en gång varannan tex helg blir bra?!?

Nu är det inga små pluttar vi alla har längre, dom börjar bli stora nu :p

Det går undan....

Sätter in ett foto på vår när han var 1 och några nytagna foton nu när han precis fyllt 2, han är född i Juni... Jag hade inga bra foton där man ser ordentligt så jag hoppas dom här duger ;)

1 år:

24235570.jpg

Nu:

28675497.jpg

28675494.jpg

28675531.jpg

Själv kör jag det gärna i sjok på låga, låga höjder. Innan semestern i våras hoppade jag in Bionix kanske fem ggr under två, tre veckors tid. Sedan blev det semester för oss båda.

Nu har jag kommit igång med mer träning. Sadling, longering, skogspromenader och annan träning från marken för lydnad och kommandon. Han är tämligen grön på det mesta. Så då får löshoppningen stryka på foten ett tag.

Jag tror definitivt på oftare och mycket korta stunder när man väl gör det. För det är klurigt för dem. Så ett par ggr i veckan när man hoppar in hästen tror jag på och då bara på en nivå av att vänja hästens hjärna och inte testa dess kapacitet. Senare tror jag på en gång i veckan. Och riktiga prövningar i löshoppning först sedan den är inriden och upptränad i skritt rakt fram under en tid.

Jag har en tvååring med som jag nu fokuserar på att komma upp på. Tänker under hösten rida två-tre ggr i veckan under korta stunder i skritt bara rakt fram och sedan fortsätta med träning från marken med givetvis. Nu känner jag mig riktigt taggad, efter att nästan ha hållit på att tröttna ett tag.

So go Bionix. Nu är det dags. En mer tacksam unghäst att jobba med får man leta efter. :D

Hälsning Maja

Ja, det är ju också en variant. Ser man det rent materialmässigt är det ju enklare att bygga upp en serie och träna ett par pass i rad, istället för att bygga bort varje gång. :idea:

Jag har verkligen världens snällaste tvååring. :love: Har inte sett henne på sex veckor, ändå följde hon mig utan knot till stallet (lämnade sin bästis gnäggandes i hagen), där hon fick stå uppbunden medan jag borstade, klippte manen och tvättade henne. Sade inte ett pip förrän jag tog fram kameran, då gäspade hon. :p

Hon har vuxit en halv cm i manken, så nu är hon hela 138,5 cm hög. Jag var ju nöjd med höjden för länge sedan, men jag får väl acceptera att hon blir d-ponny ändå.

Den superfeta fjordhästen lyste dock med sin frånvaro. Tror inte min stallägare sett så många feta fjordhästar i sitt liv, eller vad säger ni? :angel:

28677579.jpg

Hon har i och för sig en hel del övervikt, men hon var inte alls så hemsk som jag förberedde mig på. Här syns magen en del + de där öronen som någon trodde att hon skulle växa i. :angel:

28677583.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 741
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama