Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

(kl)

Idag har jag och Attack varit på våran första riktiga träning:) Jag vill ju rida in honom själv, men eftersom det är min första unghäst vill jag ha hjälp och stöd av en tränare som jag litar på (och har samma åsikter som).

Det gick verkligen jättebra, otroligt roligt alltihopa:D
Han gick på trailern på en gång, inga problem alls. Väl framme blev det markarbete i rundkorallen, flytta fram och bakdel (trampa över), rygga, longera, samt allmänt hästetikett... (Min tränare visade först hur jag ska arbeta, sen fick jag prova de olika momenten.)
Sen la vi på den tänkta sadeln och lät honom springa med stigbyglarna hängandes en stund. Gick också jättebra - inga protester alls:laugh:
Slutligen fick jag hänga på honom ett par gånger (första gången vi gjort det), inte heller det några problem...
Sen åkte vi hem igen, pålle traska lika glatt in denna gång. Underbara häst!

Med andra ord - matte är jättenöjd, och fullmatad med information och träningsupplägg. Samt väldigt stolt då min tränare gratulerade mig till en väldigt fin häst:angel:

Som vanligt glömmer man kameran då man koncentrerar sig på annat, men här är två nya bilder på pållen i alla fall:
attackjuli091.jpg

attackjuli092.jpg

Wow, vilken färg. Det är som om han i bakändan plötsligt kom på att han var skimmel.

Det var mycket på en gång med träning. Men det måste ha fått tag i en häst med ett fantastiskt lynne. Så go.

Vad är det för ras?

Hälsning Maja

Skogspromis idag! Raketen skötte sig fint, hade träns på så han "äntligen" fick ha nåt i munnen. Det hindrade honom dock inte från att söka nappa åt sig longerlinan ändå...rackarunge!

Han stissade upp lite när hagkompisen drog igång med värsta tempot i hagen av upprördhet över att bli lämnad. Men han höll sig från att studsa förbi mig, iallafall ;) . I skogen gick han snyggt och städat, följde mina fotspår. Inga problem att skicka honom över stockar och annat som erbjöds. Blev en rätt mysig runda där och han verkade uppskatta det väldigt. En bra uppföljning på hans coralljobb igår. Kommer att jobba intensivt med honom under en period nu så att vi kommer igenom grunderna igen.

*knapplån*

Det kommer ta ett tag innan nån sitter upp på Lotta, men däremot hoppas jag på att kunna visa er lite körbilder under hösten. Det är målet i a f.

Så här såg det ut i hagen igår:
28780491.jpg

28780489.jpg

Så här såg Lotta ut i förra veckan:
28653902.jpg

Oh...något högre bak för dagen ;) ... Men hon är tjusig, lilla (?) Lotta. Hon har uppenbart växt en hel del...;)

*kl*

Idag fick vi "domen" från min kompis. :p Hon hade med sig fyra olika sadlar som alla var vida i bommen, men det var bara den allra vidaste som passade. :crazy: Med en ännu vidare bom skulle även sadeln för 15000 kr (:eek:) passa, men som det ser ut nu är jag på jakt efter en Wintec wide till min tjej. Förmodligen kommer jag dock kunna ha den sadeln länge, eftersom det går att byta ut koppjärnen både bredare och smalare. :banana:

Jag är också sugen på att löshoppa. Jag har longerat henne över liggande oljefat men aldrig stället upp en riktig löshoppningsgång. Igår tömkörde jag igen. Först fick hon springa lite i korallen och sen tog jag ut henne på ridbanan med tömmarna i grimman. Hon fattade snabbt att hon skulle svänga. Satte då tömamrna i bettringarna och det gick finnemang! Jag har satt på bettskivor på bettet så att det ska ligga mer stilla och det gjorde susen, hon var helt stilla i munnen och följde tömtagen trots att det bara var andra gången hon hade "tryck" i bettet.

Skogspromis idag! Raketen skötte sig fint, hade träns på så han "äntligen" fick ha nåt i munnen. Det hindrade honom dock inte från att söka nappa åt sig longerlinan ändå...rackarunge!

Han stissade upp lite när hagkompisen drog igång med värsta tempot i hagen av upprördhet över att bli lämnad. Men han höll sig från att studsa förbi mig, iallafall ;) . I skogen gick han snyggt och städat, följde mina fotspår. Inga problem att skicka honom över stockar och annat som erbjöds. Blev en rätt mysig runda där och han verkade uppskatta det väldigt. En bra uppföljning på hans coralljobb igår. Kommer att jobba intensivt med honom under en period nu så att vi kommer igenom grunderna igen.

Det är väl märkligt det där med att bebisar måste smaka på allt. Min har fått ha bett i munnen ett, men inte tyglar från. Dock inspänningstyglar. Så han får går i träns och grimma. Varav det senare som jag leder ifrån och longerar.

Så i förrgår satte jag tygeln från grimman för att se om han kunde förstå lite ledande tygeltag. Vips sa det så skulle det smakas på tygeln.

Har en 9-årig, riktigt barnslig valack också, som så snart tillfälle ges när man leder (som tur ej när man är uppsutten) också lekfullt nappar åt sig tygeln. En gång en bebis alltid en bebis. Bebisarna gillar ju vanligen också att grejja med mattes kläder och undersöka ben och skor, jackor m.m. Som om "aha matte, om du grejar med mig så grejar jag lite med dig. Känns det bra?".

Hälsning Maja

*knapplån*

Det kommer ta ett tag innan nån sitter upp på Lotta, men däremot hoppas jag på att kunna visa er lite körbilder under hösten. Det är målet i a f.

Så här såg det ut i hagen igår:
28780491.jpg

28780489.jpg

Så här såg Lotta ut i förra veckan:
28653902.jpg

:rofl::rofl::rofl: .....torkar tårarna. Allvar, stackars liten, hon måste ha växtvärk. Men kan bakkärran skjuta i höjden så på en vecka, så skall val framänden snart vara i fatt.

Hoppas Bionix snart får lite växtvärk med. Jag pausar gärna uppsittningen och får en större häst. ;)

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Idag fick vi "domen" från min kompis. :p Hon hade med sig fyra olika sadlar som alla var vida i bommen, men det var bara den allra vidaste som passade. :crazy: Med en ännu vidare bom skulle även sadeln för 15000 kr (:eek:) passa, men som det ser ut nu är jag på jakt efter en Wintec wide till min tjej. Förmodligen kommer jag dock kunna ha den sadeln länge, eftersom det går att byta ut koppjärnen både bredare och smalare. :banana:

Jag har en Griffin med utbytbara koppjärn. Det är en något billigare variant än Wintec och jag tycker att modellen är bättre för lite bredare hästar än vad Wintecen är. Jag har koppjärnen vid och extravid. Tycker personligen också att de nya Griffinsadlarna är underbart sköna. Det lönar sig att köpa nytt där, för utvecklingen går framåt när det gäller sadlar.

Hälsning Maja

Idag blir det uppsittning och lite skritt. Om inte samma sak hänt med Bionix över natt som hände med Lotta på en vecka. Nog bäst att jag klämmer igenom honom ordentligt före, så att han inte har växtvärk.

Hälsning Maja

Jag har en Griffin med utbytbara koppjärn. Det är en något billigare variant än Wintec och jag tycker att modellen är bättre för lite bredare hästar än vad Wintecen är. Jag har koppjärnen vid och extravid.

Mja, nu är just wintec wide framtagen för breda hästar, så som jag förstod det passade just den modellen bättre på breda hästar än övriga wintec. Dessutom får man med tre koppjärn som alla är större än griffins extravida järn. Så om jag hade varit helt säker på att Ariel inte skulle bredda sig ännu mer, då hade jag nog vågat köpa en ny griffin. Men om hon faktiskt blir bredare vill jag ha lite mer marginal. :laugh:

Fast hittar jag inte någon wintec wide inom ett par månader kommer jag säkert bli vansinnig och köpa en ny griffin istället. :angel:

6240_1173432863845_1468758410_436203_7009774_n.jpg

Fick hem lilla pållen i våras,vi hann bara ha träns på o ledas lite,sen var det dags att gå på bete och växa till sig då hon var så smal när ja fick hem henne. Hoppas att det är bra väder så de kan gå hela september ut..;D sen blir det att utbilda till en framtida FT-häst..;))

Senast ändrad av en moderator:

Idag har jag tömkört Nova runt byn. Gick jättebra och hon lyssnar fint på bettet. Styrde lite åttor och volter och övade på stopp, skritt och trav. Hon lyssnar bra på rösten och börjar trava på sssljud och saktar av på ptro.
Synd bara att jag inte har en passande vagn och att ekonomin inte tillåter ett inköp just nu. Det är alltid så mycket annat man behöver. Min andra häst behöver en ny sadel och Nova behöver också en under hösten, så vagnen får vänta. Om jag inte hittar en riktigt billig.:D
Sen kräver min sambo att jag ska köpa en säkerhetsväst efter alla vurpor med min andra häst innan Nova rids in. Sen är nog pengarna på hästkontot så gott som slut. Tyvärr, för det är det roligaste som finns att köpa hästgrejor:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 751
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama