Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

När jag ändå är i farten så lägger jag in en film på debut för båda mina (04:a och 07:a). Jag tog helt enkelt och drog med mig Rocket idag på släp ;)

Ja, hon är liten...Rocket har ju passerat Lilly som är 148-150 (ej mätt så noga). Han blir en stor kille...men det kan ju vara bra då jag är väldigt lång :o

Ja du det är nog inte omöjligt att det är en förklädd spaniel :p

Han apporterar ju borstar också..... + att han gillar att gömma mattes saker som han så fint plockar ur putsboxen.....

Häromdagen plockade han ur en påse med gummisnoddar så man såg spår efter honom vart han hade gått, det låg ju gummisnoddar överallt i hagen :p

Dom är roliga dom små liven !

såg ju ut att gå rikitgt bra!
men du! vart får man tag på en sån filmare? som hänger med långt o länge? raggat mycket o länge men icke, har tur om jag får en dålig bild hemma på stallplanen...

Jag har en god make som upptäckt att han behöver röra på sig så han kombinerar motion och filmar oss samtidigt. Maken är 0 intresserad av hästar generellt men avgudar våra så det är inga problem. Bara när vi ska på tävling som han bangar lite för han tycker det är ubertrist att sitta och vänta;)

Mja, nu är just wintec wide framtagen för breda hästar, så som jag förstod det passade just den modellen bättre på breda hästar än övriga wintec. Dessutom får man med tre koppjärn som alla är större än griffins extravida järn. Så om jag hade varit helt säker på att Ariel inte skulle bredda sig ännu mer, då hade jag nog vågat köpa en ny griffin. Men om hon faktiskt blir bredare vill jag ha lite mer marginal. :laugh:

Fast hittar jag inte någon wintec wide inom ett par månader kommer jag säkert bli vansinnig och köpa en ny griffin istället. :angel:

Då har jag nog inte råkat snubbla över den typen av Wintec.

Hälsning Maja

Det blev lite uppsutten skritt igår på Bionix. Stallkompisen som höll sa att han såg mycket världsvan ut och allt utom stressad. Skrittade i någon minut bara. Men han både stannade och gick igång på smackning, samt följde tygeln ut på spåret.

Nästa gång tror jag att jag gör det själv utan hjälp. Sedan är han att betrakta som klar för höstens träning. Då blir det korta uppsuttna skritturer 2-3 ggr i veckan. Lite lagom långa som uppvärmning och sedan roligheter på ridbanan. Löshoppning, longering, tömkörning och annat med fart och flläkt.

Hälsning Maja

Sicken tur du har haft då! lite avis...

Stopek

Grattis, då väntar vi bara på nån söt filmsnutt som bevis ;)

då hoppar jag in i denna tråd också om det är ok. Nu börjar det ju ände hända lite grejer med tvååringarna så först nu känner jag för att berätta lite.

Vi har varit ute och promenerat lite i sadel, träns och skydd utan problem några gånger, en bomb skulle kunna slå ner och jag är nästan säker på att han skulle titta lite funderande på mig och fråga vad det var för något. Vi har tagit det väldigt lugnt hela tiden och så mycker mer kommer det inte ske förrens i september nu fortsätta testa sadel osv. ett par gånger till innan dess ev. någon longering också.

Transporten stod framme i torsdags då jag varit i väg med hans mamma, så passade på att lastträna då (han är bara lastad två gånger tidigare), gick in och ur tre gånger utan problem rakt på, han tyckte dock det var lite konstigt när jag skickade in honom själv och jag stod kvar utanför.

Bjuder på ett par bilder på min lilla stjärna iallafall.
djuren092.jpg

djuren125.jpg

Senast ändrad:

Idag åkte vi hem från sommarbetet hos Nathalie (har varit UNDERBART) och hem till nya stallet! :bump: Med "väldigt blandade känslor" då jag verkligen har älskat att ha henne hos Nathalie (som förövrigt är min bästis) men det ska ändå bli skönt att ha henne hemma nu så att vi verkligen kan sätta igång o jobba med henne! Hon traskade bara på transporten som ingenting och uppförde sig som en dröm under hela färden! :love: Väl på plats gick hon ur som ingenting och vi tog av henne transportskydden :love:, sen studsade hon fram till hagen :p och fortsatte med att visa upp ett härligt travsteg och en massa flyyyyyygande passage :D Och nu innan vi åkte hem så betade hon som vanligt! Känns så bra!! :) Vi ska tillbaka lite senare o kolla till henne igen!

I morgon ska vi släppa ihop hästarna helt och jag är säker på att det kommer att bli superbra! Hon som har hästarna jobbar som både stallchef och ridlärare så jag kommer att ha massor med bra hjälp från henne! :bow:

En ungefärlig planering från oss också:

Augusti: Hänga, Vänja vid sadel.
September: Sitta upp och börja skritta så smått.
Oktober: Skritt och börja trava så smått.
November: Trava och börja galoppera så smått.
Dec/Jan vila

+ löshoppning, promenader och tömkörning emellanåt också!

Vi hängde på henne lite mer ordentligt i går för 1:a gången och underbara Amazing rörde inte en min!!! Hon bara kollade lite och tyckte att de va tråkigt att stå still, men hon sänkte eller spände inte ryggen! :love:

Idag fick hon springa några varv i corallen med sadel och träns. Sen satte jag jag foten i stigbygeln och hängde över henne, satte mig på henne och så av igen efter en liten stund. Detta gjorde vi två gånger! Duktig tjej, ingen reaktion förutom att hon luktade lite på min fot. Ska se om jag kan få lite hjälp nästa gång så ska vi prova att gå lite också.

Min plan är att hon ska gå 3-årstestet. Nu ska jag sitta in henne och kanske skritta lite på henne, sen ska hon få gå och vila och vara häst med möjligtvis lite löshoppning (vilket vi inte börjat med än). Sen tar jag nog tag i inridningen till senhösten och gör henne styrbar i alla gångarter för att hon sen ska få vila över vintern. Så fort underlaget blir bra till våren så finslipar vi lite och får upp kondisen inför testet. Vad tror ni om den planen? Beroende på hur hon växer och mår förstås!

Senast ändrad:

Idag har jag flyttat min lilla stjärna. Från lösdrift till stall. Trodde hon skulle vara ängslig i sitt nya stall med sina nya kompisar. Men icke :) Hon bara traskade rakt in i boxen och började mumsa hö. Sen släppte jag ut henne med min sexårige halvblodvalack för första gången. Och de älskade varann!
Behöver jag säga annat än att jag stod och fånlog hela tiden?

Ariel har nu invigt mattes nya pall. :laugh: Jag satt upp två gånger (utomhus!) och lät henne skritta en kort bit bägge gångerna. Hon har verkligen urusel styrning (så tjurig!) så det måste vi jobba på framöver.

Sedan kom en stallkamrat förbi och ledde oss hela vägen till hagen och var djupt imponerad över min coola häst. :love: Ariel har absolut ingenting emot att jag sitter på henne, snarare tvärtom. Däremot vill hon själv bestämma vart vi skall gå. :angel:

Nu blir det ingen mer uppsittning förrän hon är invand på sadel, utan istället tränar vi styrningen med tömkörning. :D

Här kommer en film på Miragon när hon springer i corallen för 3: dje gången i sitt liv. Lite mattare i sina rörelser än vad jag är van att se henne men det är säkert nomalt när de växer.
http://www.millan.no-ip.info/losa/miragon.avi
Vilken duktig häst!Jag är imponerad.:laugh:
Hade varit roligt att se din hjälpgivning också, förutom rösten.
Vi, jag och Eladiya , är på kindergarten-nivå jämfört med det här, blir inspirerad, även om jag står fast vid mitt beslut att inte rida förrän hon är tre.

Tack! Ja, hon är duktig och lär sig fort. Hon har inte lärt sig "traava" helt på rösten utan jag får höja longerspöt och en gång fick jag vifta till ordentligt i marken för att hon skulle förstå (reagera). Avsaktningarna går hon mest på rösten men jag försöker också huka kroppen liten och göra halt själv :).

Hon är lite longerad innan men det är stor skillnad att vara i en corall (hon står hos en kompis för tillfället) då man bara kan koncentrera sig på hjälperna och slipper lina och större yta som distraherar.

Här kommer en film på Miragon när hon springer i corallen för 3: dje gången i sitt liv. Lite mattare i sina rörelser än vad jag är van att se henne men det är säkert nomalt när de växer.
http://www.millan.no-ip.info/losa/miragon.avi

Roligt att se och att hon stannar så promt. Verkar vara samma temperament på Miragon som på Bionix. Han stannar också gärna och masar sig gärna med när det är dags att komma igång. Nu känner jag mig inspirerad till att ta en film på longering med. Det kanske fungerar bra med löslongering och filma, men gör väl att man inte kan mana på riktigt som vanligt.

Undrar bara var du lägger upp din film. Min nya kamera och Youtube verkar inte alls att komma överens. Tar evigheters evigheter att ladda upp.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 787
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 107
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar