Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Min 07 e. First Wish - Ampere som mest går i hagen. Ska få komma hem snart och inridning på börjas. Har fått vårtor på hela mulen.:grin:

fortsättning...

url=http://www.pixbox.se/pic28878878]
28878878.jpg
[/url]

Haha, jaa vi glider visst ifrån ämnet lite ;) Delicat är en glad "pensionär" i värmland nu. Han är fortfarande fullt igång och pigg till tusen, men hans nya ägare är ingen tävlingsmänniska, passar bra tycker jag då han förtjänar lite lugn och ro nu med tanke på hur mycket han gjort :)

Åter till 07'orna ;)

Hur många av er här har suttit/ridit lite på era 07'or? Nån här som har araber?
Jag har "ridit" korta bitar på mina ett par gånger, lärt in start, stopp och svänga från ryggen. Vi har en pytteliten skogsstig som börjar med en backe, har diverse "hinder" och träd att sicksacka mellan och tar ca 10 minuter att gå runt.

Vårtor hade Ariel strax efter att jag köpte henne (sju månader), så jag hoppas hon är immun nu och inte skaffar nya. :crazy:

Jag har inte suttit på min än och har inga planer på att göra det på ett tag heller. Tycker inte hon känns redo för det. (Dessutom känner jag mig alldeles för tung för att sitta på en 2-åring.)

Jag har mest gått promenader och vi har påbörjat tömkörning/inkörning, men har fått hinder några gånger, men vi sätter fart igen om några veckor, när min rygg pallar med det. (Ryggen fortfarande totalpaj efter bältrosen.)

Hur många av er här har suttit/ridit lite på era 07'or? Nån här som har araber?

Jag har suttit på Ariel ett flertal gånger, dock med hala träningsbyxor + nytvättad hästrygg sprayad med glansspray. Inte en hit. :crazy: Snälla Ariel brydde sig dock inte om mattes vinglande, men hon är inte så jätteintresserad av att gå dit matte vill. Jag hoppas få min sadel om ett par dagar och när hon har vant sig vid den tror jag det blir lättare att få igenom mina ledande tygeltag (mindre risk att halka av vid hastig vändning...).

Vad jag vet har vi åtminstone två hästägare med araber här, kanske till och med fler. :o

Din flicka har verkligen ett otroligt vackert huvud!

Det har uppdaterats väldigt dåligt från min sida. Men min tjej går på bete och det ända hon gjort senaste månaden, om inte mer, är att åka lastbil 2 gånger. Hon skötte sig strålande båda gångerna. Om ca 2 veckor får hon åka igen för då är betet nog slut i andra hagen. Och då ska jag återuppta tömkörning, longering och börja vänja vid sadel. Uppsittning är det inte tal om än på ett tag. Min tjej växer så det bara knakar nu, ska bli väldigt intressant att mäta henne när hon kommer hem från betet. Det slutar väl med att jag får be till gudarna att det är dax att sluta växa nu... :grin:

Kl

Oj, vad ni har varit aktiva här. Kul att det går så bra för alla och fina bilder:D

Själv kom jag precis hem från en härlig vecka i grekland, och ska snart åka ut och kika till hästarna:)

Det enda min lille har gjort är att få naglarna fixade och han skötte sig mycket bra enligt både min mor och hovslagare:) Tur att man har folk som kan hjälpa en med hästarna när man är borta!

Jag har en arab :)

Kid Icarus är skimmel. Kastrerad i maj 09 pga att nya stallet ej tar emot hingstar (tyvärr).

E: RA Diibaaj
U: RA Kharachi

Bilder kommer snart :banana:

Min häst och jag har nyligen bytt stall så han ska få strosa med polarna ett tafg innan jag börjar med lite smått träning. På gården finns många duktiga utbildare som kan hjälpa oss. Han ska få ha träns på sig lite mer, och longeras, tönköras och så. :)

Så nu har jag varit i stallet. Det blev tömkörning ute i skogen och en liten stund i paddocken. Han skötte sig utmärkt:)
In action
28889137.jpg

Ville inte stå still
28889177.jpg

Gosig!!
28889218.jpg

Nu har jag RIDIT på Miragon! Det gick hur bra som helst. Det var inte riktigt planerat, därav min brist på ridkläder... men hon var helt stencool. Jag stannade henne för rösten och fick henne att gå med hjälp av rösten. De första varven hade jag ledare men sen tog vi av grimma och longerlina för att vi skulle fotografera och det kändes så lungt så jag skrittade några varv runt på en volt helt själv. Så otroligt lugn och oberörd min lilla tjej. Nu har jag tagit hem henne igen och hon kommer att få smälta det här ett tag.

0013.jpg

0010.jpg

Fler bilder finns på http://www.millan.no-ip.info/miragon_inridning

I morgon kommer en film också!

Nu har jag RIDIT på Miragon! Det gick hur bra som helst. Det var inte riktigt planerat, därav min brist på ridkläder... men hon var helt stencool. Jag stannade henne för rösten och fick henne att gå med hjälp av rösten. De första varven hade jag ledare men sen tog vi av grimma och longerlina för att vi skulle fotografera och det kändes så lungt så jag skrittade några varv runt på en volt helt själv. Så otroligt lugn och oberörd min lilla tjej. Nu har jag tagit hem henne igen och hon kommer att få smälta det här ett tag.

0013.jpg

0010.jpg

Fler bilder finns på http://www.millan.no-ip.info/miragon_inridning

I morgon kommer en film också!

Jag har suttit och ridit lite några gånger på Bionix (som jag tjatat om här) och visst är de så typiskt det här med att nosa på foten. Varenda gång jag sitter upp måste han först vända på huvudet och nosa på min fot en liten stund. :p

Hälsning Maja

Sv: Jag red på Bionix idag...

...skritt i fem minuter. :bump: Vi följde efter distanshästen Sven ut i skogen. Det tyckte Bionix var kul. Jag tittade på klockan när jag satt upp och det var tur. Efter en liten stund kom vi till en stig och Gunnel - Svens matte - undrade om vi skulle svänga in. Men då såg jag på klockan att det var fem minuter. Bionix blev lite snopen när jag hoppade av och vi vände.

På vägen tillbaka till stallet möter vi Gunnels hundar. Som tur var hade jag både grimma och tygel. Så tygeln kunde jag haka av Bionix och koppla den stora hunden. Bionix undrade allt vad det där var. Gick och tittade snett på den stora hunden på min andra sida och vred huvudet snett och tittade lite bekymrat bak mot den lilla hunden som följde honom i hasorna. Men Bionix gick där ändå så snällt. Trots att han nyss skilts från Sven och nu hade fått lite närmre kontakt med Gunnels hundar.

Väl tillbaka, låste jag in hundarna i en box. Tog av Bionix sadeln och tog ut honom på ridbanan. Där hade jag förberett för löshoppning och fixat ett guidningsrep runt hela ridbanan. Gick alldeles utmärkt att få honom att springa runt utan att jag hade medhjälpare. Jag manade på honom med longerpisk och han fick först gå över bom på ena långsidan och jag mötte upp honom på andra långsidan med en morotsbit. När han förstod hur rutinerna var la jag upp en bom och han hoppade det fint två gånger i galopp. Nästa gång skall jag lägga till hjälphindret.

Funderar även då på att lägga upp några kavalettibommar först, när jag travar igång honom. Men undrar om det mest blir förvirrande för hästen när jag sedan vill att han skall hoppa? Vad tror ni?

Hälsning Maja

Allt gick som på räls idag. Han skrittade hemåt till stallet, med mig på ryggen i fem minuter, utan någon Sven som gick före. Sedan löshoppade han och det gick utmärkt att starta upp med travbommar och sedan lägga på hinder.

Han har nu blivit nära 2 cm högre i rumpen än i manken, från att ha varit helt jämn. Så det är dags att fundera över att låta honom vara ett tag. Skall bara befästa det han lärt sig en eller två ggr till, sedan får han två veckors vila från all träning och bara vara i hagen. Skall bli intressant att se vad måttstickan sedan säger. Hoppas så att han växer mer, mer, men att han håller sig relativt jämn i rump och manke, så att jag kan fortsätta skritta uppsutten under hösten.

Men gud va go, han är. Märkligt att allt går enligt plan varenda gång. Det har jag väl aldrig varit med om förut. Väntar på de där busiga, testande bocksprången.

Hälsning Maja

Så nu har jag varit i stallet. Det blev tömkörning ute i skogen och en liten stund i paddocken. Han skötte sig utmärkt:)
In action
28889137.jpg

Ville inte stå still
28889177.jpg

Gosig!!
28889218.jpg

Vilken underbar färg. Vad är de för ras?

Hälsning Maja

Han är ett swb:) Väldigt tjock förtillfället, men hellre det än tunn.
Ja färgen gillar jag också och hoppas att han kan ha kvar den så länge som möjligt:D

Vad roligt att det går så bra med din häst! Vill att min ska börja växa lite nu också iofs är han väl en eller två cm högre bak och det är alltid positivt!

Han är ett swb:) Väldigt tjock förtillfället, men hellre det än tunn.
Ja färgen gillar jag också och hoppas att han kan ha kvar den så länge som möjligt:D

Vad roligt att det går så bra med din häst! Vill att min ska börja växa lite nu också iofs är han väl en eller två cm högre bak och det är alltid positivt!

Aha, är han Sällskapet Västerås Banbyggare. :D;) Har inte sett begreppet svb förut och var ju tvungen att googla det. Därav min förvirring.

Är han Swedish Warm Blood - m.a.o. svenskt halvblod? Han ser inte så stor ut i så fall. Eller så är det du som är lång och ståtlig. Vad är det för stam? Om det nu säger mig något. Är inte så insatt i halvblodsaveln, men man måste ju börja lära sig någon gång.

Hälsning Maja

Haha man skulle kunna tro det:p

Japp ett helt vanligt tråkigt halvblod är han:) Men jag hoppas att han kan vara min fula ankunge som blir en vacker svan när han blir stor:D

Haha man skulle kunna tro det:p

Japp ett helt vanligt tråkigt halvblod är han:) Men jag hoppas att han kan vara min fula ankunge som blir en vacker svan när han blir stor:D

Han är redan vacker. Lite åt sagoponny hållet, eller som jag säger om Bionix. En liten ädel damhäst. Och dam försöker jag ju vara. Hrrmff....:angel:

Hälsning Maja

*kl*

Inga vårtor här än så länge iaf, hoppas på att han ska slippa dem helt... :) Jag har dock börjat kika lite efter vargtänder, men inte hittat några såna heller än så länge (peppar, peppar)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 791
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 618
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 583
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar