Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Sicken tur du har haft då! lite avis...

Stopek

Grattis, då väntar vi bara på nån söt filmsnutt som bevis ;)

Tyvärr inga bevis i form av film. Lite svårt att både filma och sitta på hästen utan ledare första gången. Han var förvirrad. Backade snarare än gick framåt. Så när han slutligen gick framåt så blev det tonvis med beröm och avsittning.

Här är när jag hämtar honom i hagen. Tänk att det inte går att få en snyggt uppställd sida. Varenda gång jag kommit runt mot sidan så började han vända och gå mot mig. Men han är söt ändå....lilla Bionix.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=bionix1008.jpg

Sedan försökte jag filma longering. Något måste vara fel på kameran. Någon märkligt inställning som gjorde att filmerna slogs ifrån efter 10 sekunder. Märkligt. Men visa hur han ser ut och rör sig lite, kan jag ju alltid göra.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=bionix1018.flv

Stopek

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

bionix1008.jpg
[/IMG]

Stopek
[/URL][/IMG]

Äntligen lyckades jag göra det jag inte klarade av innan. Hitta rätt adress för att klistar in bilden och filmen här. Alltså samma som jag satte in ovan.

Ser att sadeln åker fram. Dags att prova den vidare bommen tror jag.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Först och främst - Maja - kul att se dig, det var inte igår! Inga araber kvar? ;)

Till alla - Jag har 3 araber födda 07 :) Har ridit korta bitar på samtliga, handlar om några minuter per häst och då endast i skritt. Övar på starten, bromsen, svänga och sånt.
De har börjat löshoppa, siktar på 1 gång varannan vecka per häst, hingstarna ska visas på treårstest i vår, och jag har påbörjat inkörning på dem också. Stoet är lite prilligt av sig så hon blir nog ingen körhäst :p Iallafall inte just nu ;)

Samtliga är vana vid att följa med som handhästar, både när jag går, joggar, cyklar och rider. Det brukar bli allt mellan 5 och 15 km, men mest runt milen och kanske 1-2 ggr/v per häst. Jag brukar stoppa in dem i släpet ibland och åka någon annanstans och cykla eller jogga för miljöombytets och tränings skull.

*kl*

Först och främst - Maja - kul att se dig, det var inte igår! Inga araber kvar? ;)

Till alla - Jag har 3 araber födda 07 :) Har ridit korta bitar på samtliga, handlar om några minuter per häst och då endast i skritt. Övar på starten, bromsen, svänga och sånt.
De har börjat löshoppa, siktar på 1 gång varannan vecka per häst, hingstarna ska visas på treårstest i vår, och jag har påbörjat inkörning på dem också. Stoet är lite prilligt av sig så hon blir nog ingen körhäst :p Iallafall inte just nu ;)

Samtliga är vana vid att följa med som handhästar, både när jag går, joggar, cyklar och rider. Det brukar bli allt mellan 5 och 15 km, men mest runt milen och kanske 1-2 ggr/v per häst. Jag brukar stoppa in dem i släpet ibland och åka någon annanstans och cykla eller jogga för miljöombytets och tränings skull.

Ja, hej. Näe...inga araber eller rättare sagt en arab, som jag lånat ut. En av Eldorados sista avkommor som tyvärr fick spatt. Så han går som skogs- och lättare dressyrhäst hos en tjej. Distansen har jag helt lagt på hyllan och är rädd för att hästintresset inte är lika starkt längre. Men en häst har jag bara som jag har uppstallad. Skall försöka hålla kvar honom, han är nog den trevligaste häst jag haft - och halvblod (fast grå papper).

Jisses, vad unghästar du har. Då kan du väl inte hinna tävla distans längre du heller?

Hälsning Maja

Nja, jag har inte ridit så mycket distans de senaste åren, har fått låna lite hästar som jag ridit ibland men det har inte varit så mycket, nej :) Jag sålde ju Delicat för att tävlingslusten försvann, och den har väl inte riktigt kommit tillbaka än - tills nu när man har sina egna uppfödningar och två som är köpta som föl. Det är ju en annan grej att ta fram sin egna tävlingshäst från föl till färdig :)

Jag har tre araber födda 2007, en född 2006 och en 2005 utöver Noora som numera bor hos en fodervärd i skåne och avlas på :)

nu avvek jag visst lite från ämnet ;)

Nja, jag har inte ridit så mycket distans de senaste åren, har fått låna lite hästar som jag ridit ibland men det har inte varit så mycket, nej :) Jag sålde ju Delicat för att tävlingslusten försvann, och den har väl inte riktigt kommit tillbaka än - tills nu när man har sina egna uppfödningar och två som är köpta som föl. Det är ju en annan grej att ta fram sin egna tävlingshäst från föl till färdig :)

Jag har tre araber födda 2007, en född 2006 och en 2005 utöver Noora som numera bor hos en fodervärd i skåne och avlas på :)

nu avvek jag visst lite från ämnet ;)

Oj, då har du att göra. Har du fött upp dem för försäljning eller bara till dig själv?

Hälsning Maja

vilken snygging.:love: Ser jättefin ut.

I morgon ska jag åka och hälsa på min 07 som jag inte sett på 6 veckor. Ska bli spännade att se hur hon er ut. Ska försöka komma i hå att ta med mätsticka och se hur stor damen har blivit. sist mät i april och då var hon 163 cm och nu har hon vuxit en del.

Idag har vi tömkört för första gången sedan 21 mars. :eek: Dessutom var det första gången någonsin som jag tömkörde Ariel ensam. Det var ömsom vin, ömsom vatten men hon förstår absolut vändande hjälper. Även om den tjuriga sidan slår till ibland och hon "låtsas" missförstå. :angel:

Innan tog jag på selen och suckade över att Ariel blivit för stor för den. Tills jag insåg att alla spännen var på innersta och det bara var att spänna ut den här och var. :o

Nu när jag vet att vi faktiskt kan tömköra ensamma så blir det lite fler rundor framöver. Kanske till och med hela farliga byrundan. :D

haha härligt att höra att det inte bara är jag som är kollrig, o skönt för er att selen inte blivit för liten ännu

Stopek,
kul med film på er! förstår preblemet o chansningen det skulle ha varit OM du hade filmat och hoppat upp samtidigt själv;)

Neywaz,
Låter som du har mkt tid, jag har bara en häst och har inte hunnit med så mkt, eller vågat? eller ja...itne blitt av iaf.
har du några bilder du kan dela med oss?

Idag har vi tömkört för första gången sedan 21 mars. :eek: Dessutom var det första gången någonsin som jag tömkörde Ariel ensam. Det var ömsom vin, ömsom vatten men hon förstår absolut vändande hjälper. Även om den tjuriga sidan slår till ibland och hon "låtsas" missförstå. :angel:

Innan tog jag på selen och suckade över att Ariel blivit för stor för den. Tills jag insåg att alla spännen var på innersta och det bara var att spänna ut den här och var. :o

Nu när jag vet att vi faktiskt kan tömköra ensamma så blir det lite fler rundor framöver. Kanske till och med hela farliga byrundan. :D

Tummen upp.

Hälsning Maja

Maja - jag ska nog sälja en eller två av dem då tiden inte riktigt räcker till :) Jag gör nog som de flesta andra, föder upp och behåller dem jag tror mest på :)

Busigdemon - jag jobbar heltid och har dessutom ett par inhyrda hästar. Så mycket tid har jag inte men är väldigt envis och energisk. Dessutom slår jag ofta två flugor i en smäll - rider en medan jag har en annan som handhäst. Det har till och med hänt att jag cyklat med en häst på varje sida... :p
Kom ihåg att mina hästar är unga än - de kräver inte så mycket "träning". Dessutom går de på lösdrift. Det blir kämpigare med tiden när de är äldre och ska ridas allihop, men jag tänkte sälja en eller två innan dess.

Jag är tyvärr ingen höjdare på att lägga upp bilder här, ska försöka med det sen, men det finns en hel hög bilder på min hemsida :)

sådär! tyvärr har jag bara gamla bilder på mina hästar :( ska försöka flirta mig till att få låna kamera med eller utan ägaren till kameran så man kan ta nya :p Men vi får börja med dessa så länge ;)

AT Ekstreem född 2007 (endast ett år på bilden...tagen 2008)
gabbi4.jpg

AT Nadira född 2007 (endast ett år på bilden...tagen 2008)
gabbi8.jpg

Och så White Reflection aka "vitnos" som är född 2006 men bara är två på denna bild. Hon är fuxen, ser ni hur stor hon är jämfört med den vuxna hästen bakom? Idag är hon tre och 159 cm :D
vitnos1.jpg

Ja, Vitnos var ett passande namn. Vilka är hennes föräldrar? Till att ha fått en sådan storlek. Nu blir jag sådär larvig och får för mig att samla på mig hästar. EN är ju allt - och knappt det - som jag hinner med nuförtiden. Fast givetvis skall du behålla din stora arab själv.

Tjusiga bruna hästar, men ack så lika. Stam på dem?

Hälsning Maja

Vitnos är från Danmark, mamman är 150 cm någonting och heter Wimpy, har lite hästar från Sax arabians i stammen och står själv i Tyskland nu. Det är pappan som är stor, han är 159 och heter Nazeem Ibn Jashana, efter FS Eternal Flame. Tror det är lite egypt där, vad jag förstått så är Vitnos en salig blandning av ryskt, egypt, polskt, spanskt och crabbet :p Har tänkt betäcka henne i vår :)

De bruna blir skimlar. De är nog lika för att de har samma pappa ;) Stammen på båda är polsk och pappan heter Ekselent, efter Ekstern PL. Mammorna till dessa pållar är mina fd distansston Nasaska och Noora :) Noora är f.ö den skimmel som syns bakom Vitnos i bild ;)

Jag red på Bionix idag...

...skritt i fem minuter. :bump: Vi följde efter distanshästen Sven ut i skogen. Det tyckte Bionix var kul. Jag tittade på klockan när jag satt upp och det var tur. Efter en liten stund kom vi till en stig och Gunnel - Svens matte - undrade om vi skulle svänga in. Men då såg jag på klockan att det var fem minuter. Bionix blev lite snopen när jag hoppade av och vi vände.

På vägen tillbaka till stallet möter vi Gunnels hundar. Som tur var hade jag både grimma och tygel. Så tygeln kunde jag haka av Bionix och koppla den stora hunden. Bionix undrade allt vad det där var. Gick och tittade snett på den stora hunden på min andra sida och vred huvudet snett och tittade lite bekymrat bak mot den lilla hunden som följde honom i hasorna. Men Bionix gick där ändå så snällt. Trots att han nyss skilts från Sven och nu hade fått lite närmre kontakt med Gunnels hundar.

Väl tillbaka, låste jag in hundarna i en box. Tog av Bionix sadeln och tog ut honom på ridbanan. Där hade jag förberett för löshoppning och fixat ett guidningsrep runt hela ridbanan. Gick alldeles utmärkt att få honom att springa runt utan att jag hade medhjälpare. Jag manade på honom med longerpisk och han fick först gå över bom på ena långsidan och jag mötte upp honom på andra långsidan med en morotsbit. När han förstod hur rutinerna var la jag upp en bom och han hoppade det fint två gånger i galopp. Nästa gång skall jag lägga till hjälphindret.

Funderar även då på att lägga upp några kavalettibommar först, när jag travar igång honom. Men undrar om det mest blir förvirrande för hästen när jag sedan vill att han skall hoppa? Vad tror ni?

Hälsning Maja

Vitnos är från Danmark, mamman är 150 cm någonting och heter Wimpy, har lite hästar från Sax arabians i stammen och står själv i Tyskland nu. Det är pappan som är stor, han är 159 och heter Nazeem Ibn Jashana, efter FS Eternal Flame. Tror det är lite egypt där, vad jag förstått så är Vitnos en salig blandning av ryskt, egypt, polskt, spanskt och crabbet :p Har tänkt betäcka henne i vår :)

De bruna blir skimlar. De är nog lika för att de har samma pappa ;) Stammen på båda är polsk och pappan heter Ekselent, efter Ekstern PL. Mammorna till dessa pållar är mina fd distansston Nasaska och Noora :) Noora är f.ö den skimmel som syns bakom Vitnos i bild ;)

Aha, så då är Vitnos inköpt med stora planer förstår jag.

Märkligt dock att de bruna blir skimlar. Trodde skimmelanlagen syntes redan vid första fällningen av fölpälsen. Fina pållar i varje fall. En av mina favvobilder är dig galopperandes på en strand i Danmark. Var det på Noora eller Nasaska? Om jag minns rätt var de väl dotter och mor?

Hälsning Maja

:D jaaa det är Noora på den bilden! :) Vad kul att du kommer ihåg den :) Och det stämmer väl att Nasaska är mamma till Noora.

Jodå, visst syns det på dem att de blir skimlar, de är litelite stickelhåriga men de skimlar långsamt. Idag är de ju två år och fortfarande lika bruna, men en vacker dag ramlar väl alla bruna hår bort och de är grå ;) Många människor som träffar dem tror att de är och förblir bruna...men vänta och se ;)

Jag hoppas det blir nåt bra av Vitnos! Jag sålde ju Delicat också för att ha råd att köpa henne :p

:D jaaa det är Noora på den bilden! :) Vad kul att du kommer ihåg den :) Och det stämmer väl att Nasaska är mamma till Noora.

Jodå, visst syns det på dem att de blir skimlar, de är litelite stickelhåriga men de skimlar långsamt. Idag är de ju två år och fortfarande lika bruna, men en vacker dag ramlar väl alla bruna hår bort och de är grå ;) Många människor som träffar dem tror att de är och förblir bruna...men vänta och se ;)

Jag hoppas det blir nåt bra av Vitnos! Jag sålde ju Delicat också för att ha råd att köpa henne :p

Vad gör Delicat nu? Oj, nu blir det här en annan tråd ser jag. Men bara en sista fråga, sedan får det bli -07:or igen.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 787
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 117
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka