Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Vad kommer dessa vårtor ifrån? har bara hört om dem, men vet inget...

Neywaz
Jag har en liten arab jag oxå
Har suttit på henne ett par ggr, tänkte be mor att gå en liten promenad med oss idag så har man en panikbroms om tygeltagen inte fungerar lika bra när man väl sitter på ryggen som de gör från marken. Återkommer med bilder o höjd på den lilla :)

Jag har dock börjat kika lite efter vargtänder, men inte hittat några såna heller än så länge (peppar, peppar)

Jag är så himla glad att vargtänderna redan är dragna på Ariel, det är nog med att bekymra sig över tandväxlingen ändå. :grin: Hade en bekant som skulle ta vargtänderna på sin treåring, men de satt för hårt åt. :crazy: Vet en annan (fjordhäst) där de var tvungen att operera eftersom vargtänderna hade vuxit fast i käken. :eek:

Jag skulle också ha velat kunna ta ut vargtänderna redan, men de har inte varit ens i näreheten av att visa sig på henne...
Nu däremot har hon haft lite bulor nedanför ganaschen, så jag antar att det börjar närma sig ett tandbyte eller två...?

konstigt, jag har aldrig hört att det ska vara några problem med att ta dem på en treåring? Nåja, hur som helst så kommer det en tandis ut i stallet under hösten/vintern som ska få ta en kik. Det blev ingen bild med selen på i dag, hann ta av den från min tröttnos innan sambon kom ut för att fota, men här är en ny bild på försök till uppställning för showmanship at halter med enbart fokus på hur han ställer fötterna :) En myyycket trött liten grabb som gick in i stallet i kväll :)

apollo_uppstalld2.jpg

Glöm förresten det jag skrev för ett litet tag sen om att han är så rak och jämn över rygglinjen hela tiden... :angel:

Såg att jag hade missat att svara på lite av dina frågor:) Får skylla på att jag hade bråttom till stallet:D

Han är 158 så han är en liten skit, men vi hoppas på att han hamnar på minst 160 iaf:) Sen så är ju jag nån cm över 170. Hans pappa är en holsteiner hingst som heter Flaneur. Tyvärr är inte han godkänd för svensk avel så min lille har grå papper. Mamman är efter Kaliber-Lansiär.

Vad är det för stam på din??

konstigt, jag har aldrig hört att det ska vara några problem med att ta dem på en treåring?

Nä, det behöver inte vara något problem. De hästar jag stött på har alla varit fjordhästar, kanske får de "rejälare" vargtänder än andra raser? Det är ju vanligt med betar även på ston i den rasen. :idea:

Idag har mor lett mig lite grann i hagen på bäs! O det gick så bra så! :love:nöjd o stolt.
Passade på o mäta henne oxå...fick det till ynka 144 cm...:cry:
28904047.jpg

Såg att jag hade missat att svara på lite av dina frågor:) Får skylla på att jag hade bråttom till stallet:D

Han är 158 så han är en liten skit, men vi hoppas på att han hamnar på minst 160 iaf:) Sen så är ju jag nån cm över 170. Hans pappa är en holsteiner hingst som heter Flaneur. Tyvärr är inte han godkänd för svensk avel så min lille har grå papper. Mamman är efter Kaliber-Lansiär.

Vad är det för stam på din??

Bionix har också grå papper. Hans pappa är en skäckhingst som heter Simsalabim e.Troll. Simsalabim är inte heller godkänd för svensk halvblodsavel, men däremot för dansk pintoavel. Mamman heter Surprice och jag antar att hon var just det då hon har okänd härstamning. Ett trevligt sto dock, av halvblodstyp som hoppar fint, på 120 nivån.

Här finns Bionix. http://www.blup.se/sv-SE/horses/208885-bionix

Hälsning Maja

Idag har mor lett mig lite grann i hagen på bäs! O det gick så bra så! :love:nöjd o stolt.
Passade på o mäta henne oxå...fick det till ynka 144 cm...:cry:
28904047.jpg

Visst är det roligt? Vad är det för ras på din häst?

Hälsning Maja

Åh jag vill oxå! Min dam växer dock mycket just nu + att jag inte direkt är flugvikt så det ska byggas lite muskler innan jag hoppar upp! Kanske släner upp lilla syster om några veckor hennes ynka 40kg känns som lagom invänjnings vikt :D

är det inte araben då? :D

Busigdemon, kul att du suttit, hästen ser lite fundersam ut hihi!

Igår har jag varit till ridhuset med ena unghingsten (Ettan), han fick trava 4 gånger över 5 cavalettibommar, sen hoppade han ett hinder som var 50 cm högt 3-4 gånger. Så himla duktig !!! :love:

Den andra unghingsten ska följa med mig ut på cykeltur nu. 10 km blir turen, solen gassar och termometern visar på 32 grader. Mina hästar är vana vid att motionera mitt på dagen när det är som varmast, jag vill att de ska klara det eftersom de ska bli tävlingshästar. Hur gör ni andra?

Vist är det Araben Syria! förklarar stoleken lite grann

lite fundersam på mor som inte kan hantera en kamera o Lotta som ska försöka förklara hur hon ska göra ;)
Gick jätte bra och är så stolt över henne! ska försöka skritta utan ledare på söndag så får vi se hur bra Det går :crazy:

låter ju alldeles ypperligt att man passar på o tränar under de förhållanden som man kan stöta på under tävling, hur ska man annars veta att de klarar av det?

Jag tycker som du att hästen ska kunna klara värme iomed framtida tävlingar :) Men jag är ju noga med att kyla henne väl dessa dagar också :)

Jaa, kyla är enormt viktigt! Jag brukar spola av dem i kallvatten med trädgårdsslangen efteråt :p Isbalsam på benen och arnika på musklerna om de gått lite längre, Noohr som följde med idag fick jogga 6 km på asfalt, 2 km på grus och så skrittade vi 2 km på asfalten som avslut. När jag joggar eller går själv med handhäst är vi mest i skogen och sånt men när jag cyklar blir det mestadels asfalten :)

Låter ju toppen! :) Men tänk på att det är skritten som bygger upp hästen bäst! :)

Idag har Ariel och jag varit ute och klättrade. Träffade på en pratglad tant, så Ariel fick träna stillastående i nästan tio minuter. :D Sedan drack hon ur en vattenho som fanns till hands, gissa om jag blev lycklig! :banana:

Här är hon i full distansmundering, även om det inte syns så bra på bilden (sidepull, bett, förbygel, martingal). :love:

28914684.jpg

Min vana troget satt jag upp (barbacka) och skrittade till hagen. Ariel har börjat få pejl på vad matte vill, men hon förklarar (gång på gång) att hon hellre vill gå andra vägar. :angel:

Absolut, det vet jag :) Men dessa hästar har följt med regelbundet på turer sedan de var fölungar vid mammornas sidor, de är således ganska "vältränade" för att vara två och halvt :) De går dessutom ute sedan födseln på lösdrift med flera jämnåriga på ca 10 hektar.

Ja va härligt!!! :) :) Min "lilla" :p har också alltid fått röra sig massor, hennes muskler börjar verkligen komma fram :)

Och så tog hon ett riktigt dikeshopp i hagen idag, jäklar vilket scoop, hoppade genom hela kroppen! :d:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 791
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 618
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 584
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar