Sv: Hur går det för era 07r? Del 4!!
*kl*
Nu när min 07a är hemma från betet igen så kan jag ju hoppa in i den här tråden igen.
Han har utvecklats nåt enormt, fysiskt, under betet! Han har visserligen krympt ett par centimeter på höjden men biffat till sig rejält - nu ser han ut som en riktig häst!
Dock så hängde inte riktigt det mentala med i utvecklingen utan gick snarare bakåt och han var riktigt vidrig slyngel rent ut sagt första dagarna, men nu börjar det lossna igen!
Vi har longerat med sadel och träns en gång, tömkört ett par gånger och löshoppat två gånger. Första gången gick inte hoppningen så bra, han kom nog inte riktigt ihåg hur man höll reda på benen, men idag gjorde vi andra försöket och sista hoppet på 85 cm var han nog 2 dm över. Visar visserligen inte på att han är så hinderklok, men på kapacitet
Kom dessutom på att eftersom han krympt så kan jag nog inte räkna med att han är d-ponny till treårstestet, utan han blir kanske C och då är trots allt 90 cm maxhöjd.
Tömkörningen går lite sådär, stundtals jättebra men så fort han blir minsta osäker så är han väääldigt lätt i framdelen och reser sig högt
Jag börjar fundera på om jag ska våga rida in honom själv när den dagen kommer eller om jag ska lämna iväg honom till någon så att han får en bra grund. Jag har visserligen ridit in hans storasyster, men det var min första inridningshäst och hon är betydligt coolare än lillebror. Han är jättesnäll att hantera och inte alls dum, men har myror i skallen och hittar som sagt gärna vägen uppåt när det inte riktigt går som han vill.
Möjligheten finns ju så klart att han hinner mogna mer innan vintern och kanske lugnar sig, men har ju ändå ett helt annat temperament.
Så nu funderar jag alltså på om jag ska lämna iväg honom sent i höst/vinter 4-6 veckor nånting, dels för miljöombytet, dels för inridning eller egentligen mest bli "ryttartam" så att han inte slänger av mig det första han gör, och få en bra grund, att det som funkar i tömkörningen funkar från ryggen. Själva utbildningen sen kan jag ju göra själv och jag vill inte heller gå för fort fram för han är ju bara 2½. Alternativet är att fortsätta med tömkörningen o dyl, vila i vinter och sen hoppas att han coolat ner till våren och rida in själv. Samtidigt kan jag i så fall, om han är likadan och jag inte känner att jag vågar göra det själv, inte lämna iväg honom förrän till nästa höst eftersom jag vill ha honom hemma och träna inför treårstestet i maj och efter det vill jag att han ska få vila..
Hur hade ni gjort? Tips och tankar? Skulle vara bra att kunna bolla lite idéer och höra hur andra tänker med hästar/ponnyer i samma ålder!