Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Okey! Men ändå! ;)

Tja det beror ju helt på henne, jag tar det ju väldigt lugnt med Amazing och grejar med henne ca 2 ggr veckan (altså typ tömkörning eller longering) och tror att vila för henne blir lagom i Dec/Jan. Under dom två månaderna kommer hon inte att ens att få se en sadel och bara få smälta allt med ryttarbiten, löshoppning 1 ggn veckan ungefär bara, annars endast haglunk och någon promenad :)

Sålänge din lilla polla är pigg och framåt så tror jag att du kan fortsätta, det är ju viktigt att allt är roligt och spännnade för henne! :) Men du känner ju henne bäst såklart! :laugh:

Sålänge din lilla polla är pigg och framåt så tror jag att du kan fortsätta, det är ju viktigt att allt är roligt och spännnade för henne! :) Men du känner ju henne bäst såklart! :laugh:

Ja, det är ju det där som är den svåra avvägningen. :crazy: Just nu är hon ju ivrig efter äventyr, men jag vill ju inte att hon skall tröttna innan jag låter henne vara ledig... Svårt det där...

Ariel aktiveras oftast 3 dagar i veckan, onsdag löslongering eller löshoppning, fredag klättring vid hand och söndag tömkörning eller gå som handhäst. Men sedan blir det ju mindre i vissa perioder, som nästa helg då jag åker på hingstpremiering, då aktiveras hon bara på onsdagen.

Planen är ju att inte vila förrän i november...

Testa att gå ner till aktivering bara 2 ggr i veckan då? :) Så får hon längta och vila en extra dag! :)

Ja, kanske det. Å andra sidan så längtar hon redan till varje aktivering. :p

*kl*

Tänkte sitta upp på Tobbe idag o då brukar han få rasta sig i linan innan, men det är ju så tråkigt, så jag tog med alla grejerna ner till hagen o tänkte att han kunde få lösgaloppera/löshoppa några språng innan istället.
Kortade ner avståndet en bra bit för att se hur han löste det när det var "riktiga" avstånd, dock för treåring.. första gången ville det sig inte men sen gick det bra. Hoppade bara några få språng eftersom han kändes lite mör, men han vill ju ändå aldrig sluta tycker hoppning är skitkul :D

La på sadeln o hängde över honom en gång, o han brydde sig inte så jag satt upp direkt. Skrittade på en stor volt, gjorde halt, skrittade på volt år andra hållet, gjorde halt, och tog ett varv till på 8-volten. När jag kom i vänster varvet avvek jag från volten ut på spåret och "skar av" hörnet och la till vänster skänkeln för att se hur han reagerade - han borde ju känna igen det från tömkörningen och jodå - han tassade snällt i sidled i skänkelvikning! :love: Skrittade några meter till, gjorde halt och satt av.

Nu när han har coolat ner och är resonabel igen så går allting alldeles för enkelt igen så vi får bromsa innan vi får nästa bakslag. Han skulle behöva köras in för att jag ska "lugna mig" med ridningen, men det är svårare att göra själv.. Får väl i alla fall prova den riktiga selen på honom och tömköra med den o se vad han säger!

kl.
Uppdaterar om min 07a e. Ronaldinho H.
Han har mest tagit det lugnt i sommar. Jag har tagit lite promenader och suttit på honom i stallet. Sadelprovare kommer den 21 september så då ska vi höra vad som kan tänkas passa herrn.
I helgen så löshoppade jag honom medans min tränare var här (hon kommer bara var 6:e vecka så det gäller att passa på). Han var iallafall jätte duktig och hoppade 1.20m lekande lätt. Dock så är väl tekniken inte den vackraste ännu men han har ju bara hoppat ett par ggr förut och inga höjder att tala om.
Han har ett par vargtänder som jag vill ta bort innan vi börjar med inridning på allvar och då måste jag åka 25 mil enkel väg så det är ingenting man fiser iväg och gör men jag hade tänkt att göra det så snart som möjligt.

KL

Pix går fortfarande bara och latar sig. Idag när jag gick runt stängslet så gick han med och helt plötsligt kom han på att hans kompis inte var med, så han travade iväg och gnäggade efter honom, då var jag inte lika intressant längre :grin:. Han är nu runt 152 cm i mkh men ser mycket mindre ut.

Hans fina svans vet jag inte vart den tagit vägen, den började bli vit och då verkar det som att han tappade det svarta :crazy: Så nu är den väldigt kort, någon som har en mirakelkur för att få taglet att växa snabbare :idea:
Februari förra året:
19412450.jpg

Idag:
28580205.jpg

28580204.jpg

Men är inte det tigrerade hästars kännetecken sparsamt med tagel?

Hälsning Maja

Jo de flesta tigrerade har inte så mycket tagel. Men både hans far, som även han var tigrerad, och hans mor som är en welsh cob hade "normalt" mycket tagel. Så jag har en liten önskan om att Pix också ska få en tjock och fin svans tillslut :)

Jag håller med Peetraa här :)

Det är lättare än man tror att låta sig luras av väldigt pigga och samarbetsvilliga unghästar och göra "för mycket". Jag själv aktiverar mina tvååringar max två dagar i veckan, deras "vilor" är inga längre perioder heller utan det är en vecka här eller två veckor där lite här och där när jag känner att de varit väldigt duktiga en period och kan behöva lite vila som belöning. Eller om de är lite trötta pga en växtperiod får de helt enkelt vila ett tag.

Jag har också såna där överenergiska tvååringar som vill vill vill mer mer mer. Det gäller som redan sagt - att behålla det :)

När de är så här unga tycker jag nog att tumregeln - ett år, en dag. Två år, två dagar. Tre år, tre dagar - per vecka är rätt lagom :) Men var och en gör såklart som de själva tycker är bäst. Din häst aktiveras ju ganska mycket på sin "fritid" också genom att gå på lösdrift precis som mina :)

Mina tvååringar tränas inför galoppen och treårstest i vår. De går en dag i veckan som handhäst till cykel/annan häst eller bara till mig som går/joggar. Vi brukar då vara ute mellan 10-15 km. Den andra dagen gör vi något annat, tömkör, löshoppar varannan vecka, tränar på vagn, tricktränar eller aktiverar skallen på något vis. Åker transport gör vi ganska ofta med, till nya ställen och tar promenader där :)

Senast ändrad:

:bow::bow:

Min Amazing är ju också en riktig arbetsmyra och man märker att hon alltid "tar i" för att göra sitt bästa och vill lära sig nya saker! :love: Därför är jag EXTRA noga med att skynda långsamt så att säga! :laugh: Tror att hon kommer att bli en sån där häst som verkligen måste ridas ordentligt 5-6 dagar i veckan för att få ur sig allt och vara nöjd både psykiskt och fyskiskt! :d:D

*kl*

Tömkörde Tobbe med lokselen idag då han växt i den nu. Han tyckte den var lite läskig först när jag kom med den eftersom den är stor och skramlar ganska mycket, men när den låg på var det lugnt. Tömkörde en stund och det var inga problem, ville springa iväg ett par gånger men det är den vanliga överskottsenergin i början, lugnade sig fort igen. Skrittade över ett par bommar. Sen knäppte jag i linorna och så fick han gå med linor o svängel några varv, första varvet tror jag inte han märkte dem ens, sen fick han ett ryck och ville springa, men lugnade sig efter ett par meter. Sen gick vi nåt varv i hagen och svängde hit och dit och gjorde halt utan problem. Drog över lite sten också så att det skramlade utan problem. Det hade varit helt otänkbart i våras, nu har han verkligen mognat även om han var helt "knäpp" när han kom tillbaka från betet.

Nu känns det plötsligt inte längre omöjligt att han ska kunna vara i vagn i höst/vinter beroende på om jag kan få hjälp! :) Känns bättre att börja jobba mer med det nu än att börja gå för fort fram i ridningen, lätt hänt när det flyter på..

Vad kul, duktig pålle!

Även min lilla har börjat vilja jobba, trevligt. Förrut drog hon mest fötterna efter sig men nu börjar det komma lite framåtbjudning. Idag har vi tömkört i paddocken, det gick strålande. Hon fick ha svanskappa på sig för första gången, och brydde sig faktiskt inte alls om den! Hon fick även galoppera för första gången tror jag i longerlina, hopp och bock... Vi har även varit ute och prommenaerat lite på sistonde förbi ensilagebalar och kor och annat läskigt. Funderar på att försöka hitta någon som vill ha tömkörnings lektioner med mej, är inte alls van att tömköra och nu när han förtår och vill samarbeta skulle det vara kul om jag kunde göra något vettigt med henne oxå...

Jag vill ju gärna bygga ryggmuskler genom klättring på Ariel, därav mitt pass med klättring på fredagar. Men kanske är det bättre att avsluta löslongeringen med klättring varannan vecka (löshoppningen tränar ju ryggen automatiskt)? :idea:

Nästa vecka hinner jag bara ut till Ariel på onsdagen, och då skall hon baske mig bara få mysa med mig, så får hon en minivila på 1 ½ vecka. :idea: Sedan får vi se om hon lugnar ned sig med sitt jag-vill-vara-nära-matte-hela-tiden-beteende. ;)

Jag har också det där "delikata" problemet...

Mina hästar...samtliga - slåss om att få stoppa sitt huvud i grimman när jag kommer med den :p Det är lika roligt varje gång jag försöker intala dem att det GÅR inte att få in tre arabhuvuden i en och samma grimma :D

*KL*

Jag har TRAVAT med Lanzelot. :eek:

Mellansyrran är här på besök och hon (:devil:) tvingade mej.

Pga att jag var övertygad om att jag nu skulle dö så är detta ej förevigat med kort eller film.

Lanzelot uppförde sej givetvis som han aldrig hade gjort annat. Syrran började helt enkelt att springa (och ignorerade mina vettskrämda pip och krampaktiga mantag) och Lanzelot följde snällt efter. För man SKA följa den som håller i grimskaftet, så har vi ALLTID gjort och då GÖR vi det nu också.

Det är lite läskigt att ha en så...maniskt lydig häst. Gud nåde den som någonsin lär honom dumheter..:mad::devil:

Imorgon ska jag och två systrar åka till Ullared. Vi ska gå upp snart.:D Storasyrran vill vara där när GeKås öppnar. På shoppinglistan står det hästprylar. Vill ha senskydd, schabrak och så vill Fjollilot ha en rosa borste.

När vi kommer hem ska jag rida UT på min lilla häst. Det blir nog bort till grannen och vända = samanlagt 200m. PuckoElla ska vara draghjälp, men jag planerar att hålla ett visst avstånd. Ella brukar inte vara så snäll mot sin lillebror.

Det blir mycket för lille Lotten denna vecka. Göra något hela TVÅ gånger! Rekord minst sagt. Har haft lite dåligt samvete för att jag ej har hunnit med min planering, men nu känns det som att jag har kommit flera steg framåt. :laugh:

Ännu kan han ha sin mammas sadel, men vi tror att han kommer att växa ur den, den har normal bom och han kommer att bredda sej mer. Sadelprovning är uppe för disskution. Väljer nog att köpa en billig förstasadel, vill inte slänga ut en förmögenhet på något man kanske måste sälja om ett år för att ha råd att köpa en ny. Lanzelot har hittills växt väldigt jämt (diff idag ca:1cm) och verkar ha ärvt sin mammas fantastiska sadelläge.:banana:

Duktiga hästar alla har!!!

Jag vill också trava på min Plutt:bump::bump::bump: Men det lär få vänta en stund!

Igår löshoppade jag några av hästarna men eftersom Plutten ska iväg på löshoppning på tisdag så fick han bara hoppa över två 50 cm hinder en gång och detta gjorde han med bravur. Efter det så hade vi "skrämselövning" med det farliga plastbandet. Men eftersom Plutten stod som en gammal uppstoppad polishäst så gav vi upp det. Plastbandet var helt enkelt inte farligt:p

kl :bump:

Väntar hem en ny häst. Araben jag har på prov åker hem i morgon (var beredd att köpa, men ja, ibland går det inte som man hoppats) och jag har hittat en annan häst och är så spänd, för jisses, vilken förälskelse det blev när jag tittade på honom i går. Bestämde mig nästan på studs. Klickade både med hästen och ägaren, som också är uppfödare.

Det är ännu en stilig tvåårig valack. Jippiiee...nu håller jag bara tummarna på att det inte skall vara för bra för att vara sant. :banana:

Hälsning Maja

Vad tråkigt, vad var det som hände med araben?

Vad är det för ny häst du har hittat? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka