Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Sådär då har jag köpt häst och är SÅÅÅÅ nöjd. Min man var dock lite uttråkad när vi släppte ut min nya Qvintus och Bionix för att ut i hagen kom två tjuren Ferdinand. "Alla de andra små unghästarna bockade och ..... men det gjorde inte Qvintus, han bara gick där och luktade på blommorna".

Själv tänker jag att det blir så bra så, när man nu skall sitta upp på hästen med. Lugnt och fint och stabilt temperament är vad jag gillar.

Qvintus är född 2007, så honom får jag också skriva om här. Är e.Qalle ee.Quite Easy u.Polarfahrt ue.Elfenspuck. Qvintus är SWB. Far och farfar rids båda av Peter Eriksson.

Här är de lilla av action jag lyckades fånga. Qvintus är till höger på första bilden och Bionix är den som syns mest i filmen.

QvintusochBionix020.jpg

[/URL]

Och så en bild som mer motsvarar verkligenheten hur de betedde sig. Men hur spännande är det.

QvintusochBionix031.jpg

Är avundsjuk på alla andra som lyckas ta så fina bilder. Detta är mitt bästa. :eek:

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det blev en hel del skratt idag måste jag erkänna. Ariel märkte verkligen direkt att jag inte var 100 % fokuserad på henne (utan på att filma) och gjorde en hel del bus istället för att hoppa. :p Bland annat hoppade hon ut ur löshoppnigsgången före första hindret (planket som hon avskyr) och sedan in igen så hon kunde hoppa andra och tredje hindret. :eek: Det blev dessutom studshopp över infångarna vilket hon tydligen trodde var smart. :angel:

Fick en vettig sekvens fångad på film, här hoppar hon planket på 60 cm, koppelräcket på 60 cm och oxern på 60 cm.

http://www.youtube.com/watch?v=NeCha7F-sJM

Jag tycker det verkar lite för lågt för henne egentligen. :crazy:

Har också försökt filma Bionix när han löshoppar utan medhjälpare. Det enda som händer då när jag inte driver på är att han stannar och tittar på mig frågande "Får jag komma till dig nu?".

Hälsning Maja

Hur går det med er andra med sadelutprovning?

Hur ser era hästars ryggar ut?

Plutten har näst intill spikrak rygg till min förtvivlan. Sadeln jag har nu är något för svängd och för vid men det får han leva med ett tag. Vi ska lägga ner krutet på att hitta en dressyrsadel vid senare tillfälle och det tror jag kan bli svårare än att hitta hoppsadel:grin:

Det finns uppsjöar av jätte raka sadlar så det blir nog ingen match att hitta varken hopp eller dressyr sadel! Här är ett par st:
Pfiff, Globus, Morris & Norlan, Cliff barnsby, Pessoa, Kentaur, Pfiff, clincher, Lemtex, Albion, Otto Schumacher, Jeremy Rudge, arabian, farmland, kieffer, crown, Ainsley, Spalding, Klimke miller, Trainers :D

Haha jag kanske ska anlita dig när jag ska leta sadel :D Dock är jag ganska kräsen vad det gäller sadlar och det är väl kanske där det största problemet sitter:p

Nja det ska du nog hoppa över. Men jag har bara haft rakryggade hästar och har nu ännu en som det ska ska börjas leta sadel efter så det där är listan över vad jag ska börja testa... Dock tänkte jag börja med att köpa en hoppsadel som inte kostar allt för mycket och den måste vara ganska vid så det tar bort ganska många av ovanstående sadel. Ska man hitta en billig begagnad sadel tittar man inte direkt på clincher tex :D

Idag är jag SÅ nöjd med Amazing! :love: (som alltid)

Vi började med att longera henne ett tag i båda varven så att hon skulle få springa av sig lite! Hon vill gärna springa i trav ioch jobbar bäst där, men jag fick henne riktigt bra i skritten idag också. Hon började galoppera självmant ett par ggr och jag lät henne hållas för hon gjorde fina lugna övergångar utan bus.
Efter ett tag var hon bra avslappnad och lite trött så då testade vi att hoppa ordentligt i stigbygeln, det tyckte hon var lugnt. Sen fick vi hjälp (Jag & Nathalie av S) och jag testade att hänga mig över henne. Hon kollade lite gran och sen var den inte mer med det! :bow: Fick mig bara en puss på handen när jag skulle hälsa med den handen som var på andra sidan! :love:
Jag gled av och sen upprepade vi det ett par ggr och la till några steg, Amazing följde med N fint och till sist skrittade vi från mitten av hagen till grinden medan S höll mitt ben så att jag skulle ligga extra stadigt (20m) :D:D

Egentligen var det planerat att sitta upp men eftersom att hon var så HIIIIMLA SNÄLL OCH COOL så valde jag att "bara hänga idag" så att man tar det lugnt och inte stressar bara för att hon är så duktig, jag är så sjukt stolt och jättenöjd med henne! :love:

Sitter förmodligen upp nästa helg istället, o då drar jag med mamma och pappa som får fota! :d

Nu blev jag faktiskt lite besviken! Har ju suttit här och väntat på bilder på när du sitter på din häst:p

Ska du va me på löshoppningen på tisdag?

Hehehe! :) Den som väntar på något gott... ;)

Nej tyvärr, Lotta skulle höra av sig när det finns plats :) Hoppas din lilla gubbe är duktig! :D

Näe mamma är brun paint och pappa är skimmelskäck! Så färgen har hon fått efter sin pappa:)

Ljulius Tack vännen:love:

Igår var det dags för premiär-borstning av lill-tjejen, var väääldigt skönt att bli borstad med den hårda borsten. Tapir-mulen kom fram och lååång hals:D Dock så upptäckte jag att hon är kittlig under magen, skulle känna över henne och rörde vid juvret. Hoppsan så kom där ett viftande bakben:eek: Men som hon skämdes när jag sa till henne och resten av tiden så stod hon som ett ljus!

Annars så tränar vi på att inte rusa ut när matte öppnar boxdörren, det är svårt för det kryper i benen på henne:angel: Tur att matte är bra envis och backar tillbaka henne så fort hon försöker.

Dessutom var hon jätteduktig igår när jag ledde ut dem! Ledde henne i ena handen och nordisen i den andra, första gången för Enya att gå ihop med någon annan. Men hon gick så duktigt förbi alla läskiga grejer! :love:

Vad fin han ser ut:) Hur stor är han??

Mätte båda hästarna idag. De var båda exakt 156 cm i manken. Bionix 157 cm i baken och nye hästen Qvintus 158 cm.

En bild till på Qvintus.

qvintusdag2026.jpg

Följde dem länge i hagen idag med kamera. De hade mest huvudet i backen, tråkmånsarna. Lite senare gick jag för att titta till dem. Då höll de på att leka. När de fick se mig kom de direkt och blev kliade en stund. Sedan motade jag bort dem och då började de leka igen. Länge. Så roligt att se, men ingen kamera.

Hälsning Maja

Vilken snygg häst. 157 cm är väl alldeles lagom för det lär väl bli några centimetrar till. Hästar strax över 160 är nog den bästa mankhöjden som jag ser det. Större, för mycket häst, och ev. risk för leder av den orsaken.

Bock och bus, ja, det är väl som det skall, bara de slutar när man säger ifrån. Själv rider jag Bionix i kapson nu i början. För då kan jag ta tag i honom ordentligt när han busar lite. Men känner att det snart är dags att lägga på en tygel med bett också. Rida med dubbla tyglar.

Letade efter Corlensky på ASVH, men hittade ingen jag tyckte passade. Men jag kanske letade i fel avelsförening. För man är ju nyfiken på stam när man ser snygga hästar.

Hälsning Maja

Hans mamma har okänd stam så han har grå papper. En bekant fick mormor(fbl??) från ett ställe där hon farit mkt illa så jag köpte lilla fölet. Blev en trevlig ridhäst med bra ridbarhet och språng så det blev 2 föl.

Jag har en halsring som jag kan ta tag i och han backar av mot den. Tömkörde honom i kapson men han kom på att man kunde krulla ihop sig och sen länga steget mer och mer :rofl:. Skulle bromsa honom mot några hösilagebalar men då hoppade han:laugh:. Är inte så illa som det låter, han har humor på nåt sätt och är supergo. Hoppas han blir 163 iaf, mamman var 161. Han är så kort bara :grin: (125 i täcken) o så lätt. Vägde 370 kg i juni när vi var på strömsholm och då var han lite knubbig.
BUT I LOVE HIM !!:bump::bump::banana::bump:

Många såna småhästar i den här tråden :D
Jag vågar inte mäta min längre och kommer nog att undvika att göra det. Tur är väl att dom är lite högre i bakkant:)

*kl*

Idag hände det som inte får hända, eller igår blir det med tanke på vad klockan hunnit bli.. Jag har tömkört tobbe mycket och jag har också tömkört med linor/svängel och det har gått bra, även om jag vet att man inte ska göra det när man är själv. Idag gjorde jag det igen, och idag gick det inte bra. Jag ska inte säga vad det var som hände för det vet jag inte både för att det gick så fort och för chocken, men i alla fall, hästen sticker, skenar, drar genom tre staket och drar järnet över grannens stubbåker. Jag ser en hysterisk häst försvinna och inser att jag ändå inte kan stoppa honom, utan rusar för att stänga av strömmen om han skulle fastna och rusar sen för att lokalisera honom. Ser honom på avstånd stå helt stilla och jag blir rädd - bergis att han har brutit något, när jag är nästan där blir han hysterisk igen och drar järnet i full galopp och slår så in i ---. Lyckas ta mig bort till honom när han stannar och fånga honom men dum som man är så hade jag inte fått knic med mig, utan ska försöka trassla ut den härva av linor och tömmar som befinner sig runt hästens högra bakben, och med en halv hysterisk häst känns det sådär att stå och hålla i tömmen och luta sig ner under magen för att plocka runt det ben som han vevar med. Får honom att lugna sig och lyckas trassla loss en del, men då gör han en häftig rörelse, får en smäll och sticker hysterisk igen. När han drar över vägen rusar jag bort till mammas transport, där ska finnas en kniv men hittade den inte, men fjordhästägare som man är finns alltid en vas sax i ryktlådan, hugger den och ett kedjegrimskaft och sätter av efter hästen, som nu letat upp sina kompisar i den andra hagen. Får tag i honom och sätter på kedjan för att jag måste till varje pris kunna hålla honom stilla eller åtminstone inte dra iväg igen, för varje smäll kan innebära att det går åt h-e. Jag kommer fortfarande inte åt att skära av linorna, me jag kan i alla fall dela på tömmarna och knäppa loss dem, så att han inte drar sig själv i munnen när han slår. Ser ingen människa någonstans. Ringer mamma som borde vara på väg hem men hon svarar inte. Får tag i en kompis till mamma som är hemma och lovar att komma - jag ger upp alla försök att få loss honom utan koncentrerar mig bara på att hålla honom stilla. Försöker få tag i jourvet för det ser inte kul ut, han måste säkert behandlas när han är loss, men ingen svarar. Kompisen kommer och på mindre än två minuter är hästen loss och jag ber honom gå fram ett par steg och han traskar fram helt lugnt. När han är loss inser vi till vår stora lättnad att det bara är skrapsår bara ytliga sår, inget djupt och inget brutet,han är inte halt men går stelt så klart.
Tar honom och går mot stallet samtidigt som mamma ringer och undrar vad jag ville.. Släpper in honom i boxen tar av selen och låter honom andas ut, och jag går iväg för att hämta de avskurna linorna och svängelen. Skadan är redan skedd så inget att göra åt, en hysterisk häst går inte att hålla så det hade hänt även om vi varit två, men hjälp hade kommit lite fortare. När mamma kommer hem tar vi ut honom för att tvätta såren och hästen som för några veckor sen var hysterisk över att bada, står nu som ett ljus när jag tvättar hans garanterat ömma ben. Lite känsligt var det när jag lindade det ben som höll på att svullna upp - jag drar lindor runt det ben han precis varit fast med, men det gick bra. Han fick stå inne några timmar med BOT sen lindade jag av och släppte ut, det var ytliga sår och känns som om det är viktigast att han får röra sig.
I hagen kunde vi konstatera att han dragit med sig i princip allt, övertråden är rep så den går ju inte av utan stolparna har lagt som som plockepinn, men hästarna har snällt stannat kvar. När det hände var prio ett att få tag på skenande häst, så jag såg bara att staketet var helt där han sprungit förbi, inte tänkte jag på att det skulle trilla 100 meter därifrån. Det blev många timmars stängselarbete.
Jag är fortfarande i chock, fattar inte riktigt vad som hänt och framförallt är jag nog mest förvånad över dels att det tack gode gud gick så väl - dels att han trots det som hänt var så grymt lugn och resonlig och helt fantastisk.
Nog för att jag var öm men eftersom kläderna jag hade på mig såg förhållandevis fina ut så tänkte jag att jag hade klarat mig så jag fick nästa en chock när jag skulle byta om och såg hur jag såg ut – ett antal rejäla sparkar har man ju åkt på under tiden jag försökt få loss en förtvivlad häst.

Att det här ställer utbildningsplanerna totalt upp och ner känns helt oväsentligt just nu.

Men OJ! :eek: Vad ska man säga, blev nästan lite rädd & chockad själv när jag läste, gud vad tråkigt!! :cry::cry: Hoppas att lilla gubben blir bra i benen fort och att detta inte sätter för stora hjärnspöken på honom. (eller dig)

Men måste ändå få påpeka att det var ganska ansvarslöst av dig att jobba honom själv när du visste om att du egentligen behövt en medhjälpare till detta moment! :cool:

Sänder massa styrkekramar till både dig och polle! :)

Men måste ändå få påpeka att det var ganska ansvarslöst av dig att jobba honom själv när du visste om att du egentligen behövt en medhjälpare till detta moment! :cool:

Tack för påpekandet - det värmde - det har jag ju inte alls kunnat räkna ut själv :grin: :grin: Med tanke på att vi gjort det här innan utan problem så var det inte så självklart samt ja, stuckit hade han gjort ändå.
Allt var säkerhetskopplat för att lätt få loss om han blev rädd, men han hamnade i ett läge där allt snodde sig om varandra och det inte hjälpte.

Förra gången nåt liknande hände nån häst i min närhet (inte min häst o jag var inte med) var tio år sen, de var i ridhuset, de var tre personer att hålla hästen - den stack ändå.

Men visst, självklart kommer jag aldrig ge mig på det här igen. Det var ett försök av mig att jobba med en häst som var tänkt att bli min, med moment som han var mogen för eftersom det inte är normalt att rida på en häst som inte är 2½ år, inte om den ska hålla i längden, men av nån anledning tycks det vara helt okej men det tycker inte jag.
Absolut skulle jag låtit honom gå och mögla i hagen i 25 år och inte göra ett dugg, om 25-30 år är han förhoppningsvis så gammal och trött att han inte blir orkar bli.
Tyvärr måste jag erkänna att trots att jag vet att det är en risk att hålla på med hästar, så har jag inte hjälm på min när jag hämtar i hagen, jag rider ut själv fast att jag kna bli medvetslös och inte kunna ringa efter hjälp. Jag kör transport med min häst själv, trots att jag vet att jag kan krocka och behöva hjälp, jag har nylongrimma på min häst i vanliga fall fast att jag vet att hästen skulle kunna slå runt och strypa sig i den. Jag fodrar med kraftfoder trots att hästar kan få fång/foderstrupsförstoppning/alla möjliga sjukdomar av det. Fy på mig! Och fy - jag skar sönder hästens linor för att jag tyckte att det var bättre att hästen kom lös - nu är ju grejerna trasiga!

Summan av kardemumman - när är det självklart att det är okej att inte vara själv? Jag kan bli sparkad när jag går ut i hagen - oavsett om det är unghästar eller äldre. Hästen kan snubbla på longerlinan och sno in sig när jag är ensam. Nej, man ska aldrig vara ensam när man håller på med hästar.

med moment som han var mogen för eftersom det inte är normalt att rida på en häst som inte är 2½ år, inte om den ska hålla i längden, men av nån anledning tycks det vara helt okej men det tycker inte jag.

Men vem har sagt det? :confused: (utgår ifrån att du missat på negationen, för inte menar du väl att man skall rida en 2 ½-åring?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 649
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar