Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Jag har skrittat 3 ggr på min 07:a e: Corlensky. Sista gången travade vi lite grann. Utöver det så har vi stegrat och bockat i skritt. Han blir uttråkad fort och hittar på bus men ger sig när man säger till så nu är det inga problem :D.

Tog lite bilder igår, han är lite skitig :angel:
29334318.jpg

29334320.jpg

29334321.jpg

29334325.jpg

Han är inte så stor ca 157, på nedersta bilden syns hans syster f:08 e:Livanos och hon är större :crazy:

Araben lämnar vi därhän. Ibland blir det bara för mycket prat om folk här på Buke (ja, inte i denna tråd) så det låter jag bli.

Den andra. Det är ett halvblod. Blev som jag sa riktigt förtjust. Han kommer i morgon kväll. Här är alla papper i ordning, så det blir köp på studs.

Han är nog lite mer umf i än min Bionix, men nyfiken och trevlig. Hans pappa är tydligen en riktig show off och även farfar. Bockning och bus efter utfört arbete på hoppbanan.

Hästarna skall jag och min man ha íhop och då tror jag att Bionix snabbare än den nye kan vara utan allt för mycket unghästbus under sadeln. Bionix är också tidigare utvecklad, tidigt född. Så jag jobbar nu hårt med honom. Jae... två ggr i veckan uppsutten skritt och lång tur i skogen vid hand i samband med det med.

Idag så red jag väl tio minuter. Det blev en kort travsträcka med och jisses så han sög i, i god balans, med sänkt huvud. Kändes stark och inte alls som en unghäst. Det var andra gången han gick några travsteg under ryttare.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Igår byggde jag löshoppningsbana inför morgondagens löshoppning (ev filmat! :bump: ) och givetvis var Ariel med på ett hörn och betade. Kom fram och buffade några gånger på mig som för att fråga "Men matte, skall vi inte hoppa också?" Jag schasade iväg henne och fortsatte bygga.

Men när jag väl var klar kunde jag inte låta bli att låta henne hoppa första hindret. Tack vare att jag köpt nya bomhållare till oxern, har jag kunnat använda andra hinderstöd och därmed frigjort några utav de gamla hinderstöden. Så nu har jag inte längre tre cavaletti staplade på varandra som första hinder, utan ett riktigt plank! :banana:

Lät henne hoppa över planket och jösses vad det var farligt! :rofl: Först ville hon inte hoppa men med lite understöd från matte (viftade med mätkäppen :p ) så tog hon ett stooort språng åtminstone en meter över! :eek: Hindret i sig var ju 60 cm så nog baske mig kan den där hästen hoppa. :love:

Lät henne ta hindret ett par gånger från bägge hållen tills hon hoppade lite mer normalt över det. Sedan var vi nöjda bägge två och traskade hem. Det skall bli så himla intressant att få se henne på film sedan, önskar bara att jag fått första språnget på film också!

Ja just det. det var ju en buke häst. Då kan jag hålla med om att det är bäst att ínte prata om det:)

Oj vad kul med en ny. Vad är det för stam?

Du har kommit långt med din lille, kul att det går så bra:D

Nästa gång jag rider ska jag försöka att skritta några steg ute! Men det får nog bli i slutet av veckan!

Jag har skrittat 3 ggr på min 07:a e: Corlensky. Sista gången travade vi lite grann. Utöver det så har vi stegrat och bockat i skritt. Han blir uttråkad fort och hittar på bus men ger sig när man säger till så nu är det inga problem :D.

Tog lite bilder igår, han är lite skitig :angel:
29334318.jpg

29334320.jpg

29334321.jpg

29334325.jpg

Han är inte så stor ca 157, på nedersta bilden syns hans syster f:08 e:Livanos och hon är större :crazy:

Vilken snygg häst. 157 cm är väl alldeles lagom för det lär väl bli några centimetrar till. Hästar strax över 160 är nog den bästa mankhöjden som jag ser det. Större, för mycket häst, och ev. risk för leder av den orsaken.

Bock och bus, ja, det är väl som det skall, bara de slutar när man säger ifrån. Själv rider jag Bionix i kapson nu i början. För då kan jag ta tag i honom ordentligt när han busar lite. Men känner att det snart är dags att lägga på en tygel med bett också. Rida med dubbla tyglar.

Letade efter Corlensky på ASVH, men hittade ingen jag tyckte passade. Men jag kanske letade i fel avelsförening. För man är ju nyfiken på stam när man ser snygga hästar.

Hälsning Maja

Ja just det. det var ju en buke häst. Då kan jag hålla med om att det är bäst att ínte prata om det:)

Oj vad kul med en ny. Vad är det för stam?

Du har kommit långt med din lille, kul att det går så bra:D

Nästa gång jag rider ska jag försöka att skritta några steg ute! Men det får nog bli i slutet av veckan!

Info om den nya hästen tar vi ikväll när han är MIN. För peppar, peppar, ta i trä...allt kan ju hända.

Hälsning Maja

Det blir ingen som filmar åt mig idag. :cry: Personen som skulle hänga vågade inte riskera att bli sjuk (jag har varit lite hängig) och jag förstår förstås. Men jag ville ju ha filmat när vi hoppar! :(

Skall försöka filma själv, så får vi se vad det blir för konstigheter. :angel:

Vad tråkigt att du inte fick någon som filmar med dej! Börjar oxå bli sugen på att löshoppa...

Idag har Iberica fått prova sadel för första gången! Hon brydde sig givetvis inte ett smack när jag la på den. Sen longerade jag henne i 5 min med sadel, gick strålande. Hon slog bakut ett par gånger men spände sig inte speciellt. Kommandona i longeringen börjar sitt riktigt bra nu. Efter det tog vi en skogs prommenad. Här kommer lite bildbevis:

200909131233.jpg

200909131237.jpg

Sadeln ligger jätte illa. Den vidaste jag hittade i stallet men den är fortfarnade långt ifrån tillräckligt vid. Vi har en westernsadel som är ganska vid i stallet, funderar på att använda den. Kan det vara en bra ide tror ni? Den är ju BETYDLIGT tyngre än en "vanlig" sadel men det borde väl bara vara bra. :)

Senast ändrad:

Vad tråkigt att du inte fick någon som filmar med dej! Börjar oxå bli sugen på att löshoppa...

Idag har Iberica fått prova sadel för första gången! Hon brydde sig givetvis inte ett smack när jag la på den. Sen longerade jag henne i 5 min med sadel, gick strålande. Hon slog bakut ett par gånger men spände sig inte speciellt. Kommandona i longeringen börjar sitt riktigt bra nu. Efter det tog vi en skogs prommenad. Här kommer lite bildbevis:

200909131233.jpg

200909131237.jpg

Sadeln ligger jätte illa. Den vidaste jag hittade i stallet men den är fortfarnade långt ifrån tillräckligt vid. Vi har en westernsadel som är ganska vid i stallet, funderar på att använda den. Kan det vara en bra ide tror ni? Den är ju BETYDLIGT tyngre än en "vanlig" sadel men det borde väl bara vara bra. :)

Det värsta med westernsadlar är att de har så stor anläggningsyta och är helt stela - ingen flexibilitet. Så ligger de inte rätt känns det nästan värre när det är en unghäst. Så länge man inte sitter upp tycker jag att en lite för trång eller vid engelsk sadel är bättre. Jag har turen att ha bomlöst att lägga på i början. Tycker jag känns bäst för hästen.

Hälsning Maja

*kl*

Hoppar in i tråden då jag fick hem min nya häst Enya i fredags, ett korsningssto 25% arab och 75% paint som fyllde 2år i slutet på Juli. Helt orörd utbildningsmässigt men ganska mkt hanterad i övrigt.

Enya

Otroligt spännande att börja på något nytt! Dock så kommer vi ta det väldigt lugnt. Hon är ju både ohanterad och dessutom ganska liten ännu, så hon ska få växa till sig lite innan jag börjar med sadel och hänga.

Skall försöka filma själv, så får vi se vad det blir för konstigheter. :angel:

Ja, det blev en hel del skratt idag måste jag erkänna. Ariel märkte verkligen direkt att jag inte var 100 % fokuserad på henne (utan på att filma) och gjorde en hel del bus istället för att hoppa. :p Bland annat hoppade hon ut ur löshoppnigsgången före första hindret (planket som hon avskyr) och sedan in igen så hon kunde hoppa andra och tredje hindret. :eek: Det blev dessutom studshopp över infångarna vilket hon tydligen trodde var smart. :angel:

Fick en vettig sekvens fångad på film, här hoppar hon planket på 60 cm, koppelräcket på 60 cm och oxern på 60 cm.

http://www.youtube.com/watch?v=NeCha7F-sJM

Jag tycker det verkar lite för lågt för henne egentligen. :crazy:

*kl*

Det blev ingen ridtur igår. Vi var för trötta. Upp kl 4 och hemma igen kl 15.

Det fanns inte så jättemycket på GeKås tyckte jag. En hel del skit men även bättre saker till mycket låga priser. Någon mer som vart där och handlat? Vad tycker ni om grejorna?

Jag köpte:
ett grönt fodrat regntäcke
ett grönt schabrak
en rosa/grå borste
en nummerhållare (för framtida tävlingar =))
fyra grindhandtag
en påse isolatorer
två grimskaft
pälsglans

Och idag såg syrran att någon som bor en halvmil bort satt in annons på sadlar, så vi packade in Lazelot i transporten och åkte dit. Sadlarna var jättesköna men låg ej optimalt på honom så ingen fick följa med hem. De sålde även en massa andra prylar så vi fick med oss tre täcken hem. Fjollilot är mycket lycklig över sina nya saker. :rofl:

Hur går det med er andra med sadelutprovning?

Hur ser era hästars ryggar ut?

Lanzlot har manke och lätt svängd rygg. På ryggen, där man sitter, är han platt som en pannkaka och han har ganska breda bogar. Kommer nog att bredda sej lite till så det blir till att köpa vid bom. Normal är ngt trång i dagsläget men funkar. Det bör inte vara svårt att hitta en sadel till honom. *hoppas*

Mmmmm vilken bra reflektion. Nej det är nog inte vidare alls, med hela den anläggningsytan och så stelt... tack för tipset så jag ens slapp testa. Våran westernsadel är dessutom strl stor. Nej att den här är för smal struntar jag faktiskt oxå i, har inte tänkt sitta i den!

Gekås är kul! =) Kul att du hittade lite grejjer.

Ibericas rygg är rak, vid och PLATT. Mätte henne här om dagen till närmare 100 grader. Tack vare buke har jag iaf fått en massa tips om sadelmärken som kanske kan passa. Ja, sen är hon ju överbyggd oxå, såklart. Tänkte försöka införskaffa en sadel till vintern. Och visst är det en massa pyssel man inpassning... :grin:

Jupp, det där kliver hon ju knappt över.:D

Misstänker att hon kommer klara av fjord-SM galant, där är hinderhöjden 90 cm...

Dags för större utmaningar!:bump: Som givetvis filmas...

Nja, det vet jag inte om jag vågar. :o Känns som åtminstone hjälphindren borde få vara låga. Eller tänker jag helt fel? Hoppas på att få filmat nästa gång jag löshoppar, men då får någon annan hålla i kameran. :devil:

Hur går det med er andra med sadelutprovning?

Hur ser era hästars ryggar ut?

Jag är så himla kär i min Wintec wide som passar både Ariel och mig. :love: Hoppas att Ariel inte breddar sig utan smalnar av istället så vi kan fortsätta ha den. :angel:

Ariel är ruskigt bred, mer än 100 grader och har rak rygg. Förmodligen kommer hon få mer manke när hon musklat sig mer, men än så länge är den nästan obefintlig. :grin:

*kl*

Hoppar in i tråden då jag fick hem min nya häst Enya i fredags, ett korsningssto 25% arab och 75% paint som fyllde 2år i slutet på Juli. Helt orörd utbildningsmässigt men ganska mkt hanterad i övrigt.

Enya

Otroligt spännande att börja på något nytt! Dock så kommer vi ta det väldigt lugnt. Hon är ju både ohanterad och dessutom ganska liten ännu, så hon ska få växa till sig lite innan jag börjar med sadel och hänga.

Har hon skimmelmamma? Tycker mig ha sett många sådana på sistone. Var och kikade på samma korsning själv, två stycken. De blir ju för roliga skäckar. Den ena hade mamma som hade skimmelmamma och skäckpappa. Hon såg ut som en skimmel på håll, det var bara nära man kunde se att hon hade stora vita fläckar. För den mörka huden var nästan vit skimmel och inte grå eller brun.

Kul med ny häst. Har jag med. Lägger in ett inlägg när filmen laddats ner.

Hälsning Maja

Jag är så himla kär i min Wintec wide som passar både Ariel och mig. :love: Hoppas att Ariel inte breddar sig utan smalnar av istället så vi kan fortsätta ha den. :angel:

Ariel är ruskigt bred, mer än 100 grader och har rak rygg. Förmodligen kommer hon få mer manke när hon musklat sig mer, men än så länge är den nästan obefintlig. :grin:

Risken är väl snarare att det blir mindre manke när hon musklar sig. ;) Benen i manken är ju som de är.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 649
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar