Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Lille Ture var och löshoppade i söndags, jag var hyfsat mör efter att ha varit på arrangörssidan av kvalitets på lördagen men det gäller att löshoppa när det är bokat i ridhuset.

Han sköter sig utmärkt och är mycket lugn och fin mellan sprången och hoppar obekymrat. Men jag räknar med att han tänder till mer när han blir mer rutinerad.
Tekniken ser helt ok ut med + för bakbenen.

*kl*

Eftersom alla börjar skriva om sina uppsittningar så tänket jag att jag också måste skriva att jag har ridit på Tobbe! Idag satt jag upp och skrittade för tredje gången (andra gången ensam). Vi skrittade två varv på en 8-volt sen satt jag av igen. Det gick bra att både stanna och skritta igång, enda som var lite jobbigt var att stå stilla när jag skulle sitta av men det gick också bra.
Lite komiskt tycker jag att det är att jag kommer ihåg att jag blev kritiserad av någon i våras i någon buke-tråd att jag skrev att man skulle "driva på" en unghäst som stannade. Detta var heeeeeeelt fel eftersom nyss inridna unghästar aldrig kunde förstå vad en drivning betydde. Jag har visserligen bara ridit in två hästar helt från grunden, men nu är det andra hästen jag sitter på som direkt fattar att "jaha, jag ska gå framåt.."... Undrar om jag har ovanligt intelligenta hästar? :angel: Fast om jag hade varit häst så om någon "gungar" igång mig så att jag blir tvungen att ta ett steg framåt för att hålla balansen och jag får massor av beröm, då hade jag börjat röra på mig nästa gång någon gjorde så också, oavsett om någon kombinerar detta med smackning eller ej! Det är i alla fall tur att jag och mina hästar tänker likadant! :D

Jag tycker inte det är så konstigt att de ska kunna framåtdrivande hjälp redan som unghästar, det trodde jag var normalt? :crazy: Eller så kanske mina är lika överintelligenta som din ;) :D

Det trodde jag också, men jag blev fullkomligt idiotförklarad, och tillsagd att man inte kan komma med så korkade råd när man inte förstår nåt i princip :crazy:
Att hästen kopplar ihop drivning med säte/skänkel med att gå framåt ganska fort tycker inte jag är konstigt alls... Om man dessutom kombinerar att "rubba balansen" med en smackning eller annat kommando (som jag förutsätter att hästen kan) så är man ju till och med övertydlig!

Men vi har nog otroligt smarta hästar helt enkelt! ;)

Oj vad det har hänt mycket på denna tråden sedan jag var inne sist.
Amigo har varit på bete sedan slutet på april då haft helt ledigt från annat än vardagligt pyssel. Idag la vi på sadel igen för första gången sedan i våras och Amigo skötte sig som den pärla han är. :love:
Ser verkligen framemot hösten och att jobba vidare med honom. Dessutom måste ju matte iväg och inhandla nytt träns och andra nödvändiga prylar :angel:

9919_125625492935_669557935_2306453_997221_n.jpg

9919_125625497935_669557935_2306454_5043547_n.jpg

*knapplån*
ÄNTLIGEN har jag fått över bilderna från den gamla mobilen (som dog för en vecka sen)! :bump:

Jag hade sambon med mig ut och "tömkörde" Lotta för en vecka sen:
lottatmkrning_52429361.jpg

Lotta JÄTTEDUKTIG! Jag är fortfarande så himla nöjd med henne. :love:
(Tyvärr suddig bild, men blir så med gammal mobil i rörelse.)

Bulan är redan mycket mindre än i lördags (jag har varit ute och masserat med arnica gel dagligen) och idag var hon ren i gången, så snart kan vi fortsätta igen! :banana:

Åh så söt ! :)

Ja att shoppa nytt till dessa "småttingar" är underbart! Gav mig ut på en galen shoppingtur :d och efter vad kvittorna visar så kommer Amazing inte behöva nått nytt på länge, hon har i stort sett allt utan en egen sadel med tillbehör och många fler schabrak ;)

Hittade du ingen sadel på 3 hästar?

Hade dom många dressyrsadlar? Måste hitta en eller två nya till två av hästarna.

kl

Har suttit på Plutten idag igen. Gick jättebra och vi skrittade ett varv. Nästa gång får det bli ute i skogen tror jag:)

Najs! Ni är så duktiga! Ska bli så roligt att sitta på Amazing på söndag! :banana::banana:

Nej jag kollade inte jättemycket, köpte en jättebra padd som jag ska ha under "skruttsadeln" först, ska boka sadelutprövning i slutet av månaden tror jag :) Ska bli kul att börja med henne! Dags för trav i oktober ju! :eek:;)

Ja just det du har ju ditt schema:) Det kommer säkert gå bra! Vad har vi för sadelutprovare i närheten?

Ja det tror jag också! :love: Ja men jag dör inte om det inte följs helt, men jag älskar att ha ordentliga riktlinjer iaf! :) Är näääästan klar med körkortet (halkan bokad) och jag hoppas på att få det i November nånstans, blir underbart då jag slipper vara beroende av att någon ska köra mig, eller cykla som jag gör ibland nu! :)

Tre Hästar
Sjöängens (Tjörn, du vet?! :laugh:)

Ska nog boka på Tre Hästar, fick så himla bra service där nu när jag va o shoppade! :D (kostar 300kr och dom får man tillbaka om man köper en sadel)

Senast ändrad:

Ja det är bra med riktlinjer, men jag känner att jag skulle ha svårt att följa dom. Jag borde börja planera bättre. Idag hade jag tex 5 hästar att rida, men i morgon har jag bara 3 som tur är:)

Lycka till med körkortet:)

Ja dom visste jag ju iofs om:) Jobbigt att leta sadlar, Köpte du något kul?

Jaa sadlar är sååå svårt, är helt lost! Tur att jag har hjälp säger jag bara! Finns ju en uppsjö av billiga sadlar på nätet men vågar man sig på att köpa? Känns ju underligt att dessa "märkessadlar" är så billiga efter 1-4 år i ägo!

Jag shoppade loss ordentligt på först Tre Hästar och sen en sväng på Hööks också :angel: Ska försöka komma ihåg allt :p

- Regntäcke, Bucas Smartex Rain
- Spön, Körpisk och kort dressyrspö
- Sadelpadd, MediLamb :love:
- Handskar, Roekl
- Läderfett
- Två par strumpor
- Pälsglans
- Ryktsten
- Två par bettskivor (till en kompis iof)
- Stövlar :d
- Säkerhetsväst, Racesafe rs 2000
- Ett träns att ha som "byta pannband träns", då hennes Dyon är så läckert att det får vara som det är!
- Schampo
- DVD Strömsholmsmetoden (hoppning)
- 2 täckesgalgar
- 4 påsar hästgodis
- En box väska

Nu tror jag att jag har fått med allt, säkert nått som jag glömt av! :o:o

Kul med shopping:)

kl

Idag har Plutten blivit verkad och fått mycket beröm av hovis som tyckte att han skötte sig oklanderligt:D

Eftersom alla är så flitiga med att skriva här i tråden så kommer mitt bidrag åxå:D

Igår hade jag sadel på plutten för första gången. Skötte sig utmärkt! Brydde sig varken när jag la på den eller spände jorden.(har haft longerjord på sig innan)
Sen var vi ute på gårdsplanen och tränade lite koncentration. (det kan vara svårt när man ska koncentrera sig på mamma OCH tjejerna samtidigt) Skötte sig super efter ett tag och så satte jag foten i stigbyglen och skulle studdsa lite berivd honom. Han flyttade undan sigg ett par gånger, för att han tittade på annat, men annars var han super duktig. Studdsade på båda sidor om honom.
Sen studdsade jag lite långsammare så att han fick tyngd i stigbyglen, brydde sig inte på vänstersidan men på högersidan skulle han bita mig i rumpan:o:D
"upp med dig nu mamma, stå inte där och va tung i gumpen:p"
Sen kunde jag inte hålla mig från att kravla upp lite...
Hängde på magen i sadlen och klappade på andra sidan av halsen och drog honom i öronen. Verkligen super duktig:love:
Sen ville jag inte utmana ödet genom att bli för kaxig, dels för att han var så duktig och dels för att jag var själv i gympadojjor, joggingbyxor och utan hjälm:eek::o
Ska ut i morgon igen och kravla lite:laugh:

Ja det var behövligt, nu har hon det mesta hon behöver! :)

Åh va duktig han är! :laugh::laugh:

Idag longerade jag Amazing i träns (första ggn, och hon började jobba fint) och med padden till "skrutt"sadel, den låg bättre och nu kan jag med gott samvete sitta upp och börja skritta med den! :D Hoppade lite i stigbygeln och hon brydde sig knappt, bara kollade lite vad jag gjorde! :love:

I går kom min 07 hem, efter 2 år på lösdrift en bit bort från mig. Hade gått bra att transportera, fick hjälp med det av honom som hon gått hos. Hon var lite svettig när hon kom fram men lugn. Fick komma in en stund i stallet och äta lite hö, och kolla läget. Hon är uppfödd på gården så hon har sett miljön tidigare. Sen blev hon utsläppt med sina nya kompisar. Ett blandat gäng med 2 avelsston med föl, en 3 åring och en 1 åring. Hästarna drog en repa men stannade sen och hälsade på varandra. Hennes mamma visade att hon fortfarande är högst i rang. Det var en ganska trött häst på kvällen när jag åkte hem. Först resa till nytt stall och sen springa runt med nya kompisar. Nu kommer hon gå ute dygnet runt i någon månad till och långsamt vänjas in på stall. Ska bli så spännande. Bilder och uppdatering kommer…

Igår red jag iväg ensam på Ariel. :love: Vi får en hel del motorstopp längs vägen, men med smackningar och ibland lite sits- och skänkelhjälper så kommer hon igång igen. Hon blir ivrigare när vi passerat grinden till hagen, så jag funderar på att våga sitta upp bortanför stallplanen... :)

Va roligt! Va fort ni avancerar! :)

Nja, vi håller oss ju till samma vägstump. :p Men som jag skrev tidigare är jag lite fundersam på om jag skall lägga in en kortare vila snart, just för att det går så himla fort. Eller om jag kanske bara skall låta henne vila från insittningen. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 795
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka