Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Tjockilot får ingen stödfodring.

Han kan få en näve kross när jag har tagit in dom, men det gör jag inte så ofta.

Hur har ni det hemma i prylväg? Planerar ni inköp av spännande saker? Såg att några redan satt i gång...:D

Jag är i samma situation som du. Älskar verkligen att shoppa hästgrejer men inte sjutton behövs det. :crazy: Har ju haft två fjordhästar tidigare och även om jag sålt och slängt en hel del efter dem så finns det massor kvar. Vojlockar och benlindor förökar sig definitivt. Samma problem har jag med benskydd och boots, har räknat ut att jag har tre uppsättningar av varje (för alla fyra ben). :eek:

Däremot måste jag köpa en ny sadel till henne, har ingenting som ens är i närheten av att passa. Försöker dock hålla i pengarna så mycket det går, eftersom jag gärna vill skicka henne till en trevlig hingst nästa sommar. :D

Håller bara med fattar inte hur grejerna förökar sej:).Kommit på att vi har en liten bortskämd sak,på dagarna så vill hon komma in och sova i sin box.Sen har hon kommit på att bli duschad med slangen är göörskönt.

Hur har ni det hemma i prylväg? Planerar ni inköp av spännande saker? Såg att några redan satt i gång...:D

Amazing är ju min första helt egna häst så det blir till att shoppa i stort sett allt nytt! :d:D Tur att jag snart fyller år ;)

Att göra som jag o planera hästens tävlingsfärger (ja, alla andra "vardagsfärger" också såklart :grin:) när hästen är 6 månader är kanske dock lite väääl ambitiöst?! :angel: :D

Men just nu är det ju då benskydd (som är beställda), träns och tyglar, bett (nova, sötmalms 3-delat) och sadel som är prio 1! :love:

Att göra som jag o planera hästens tävlingsfärger (ja, alla andra "vardagsfärger" också såklart :grin:) när hästen är 6 månader är kanske dock lite väääl ambitiöst?! :angel: :D

Näe då! Jag köpte Ariels distansträns när hon var sex månader och bestämde därmed att hennes tävlingsfärger skulle bli svart och rött. Trodde då att jag inte skulle använda tränset på fyra år, men det har varit min bästa vän under hela utbildningstiden. Speciellt nu när jag vant vid bett, då jag kan ha bettet i munnen men ändå använda tränset som ett sidepull. :love:

Just nu funderar jag på vilken tävlingsfärg fölungen skall ha. :rofl:

Jag har alldeles för mkt grejjer. Älskar att shoppa men har har enna fått lägga band på mig. Har inte köpt så mkt nytt till Plutten, bara något träns så nu har jag väl typ 15 st.. Lite lätt onödigt men det är ju så kul:D

Det enda jag eg behöver är en dressyrsadel då dom jag har inte kommer att passa. Men hoppsadeln ligger kanon så den får det bli till inridningen:)

Har ni några speciella färger på grejjerna som ni har till era små??

Kommer att varva färger till Raketen. Vissa tävlingsgrenar får han ha mossgrönt och andra mörkblått. Ev. att det även blir flerfärgat ibland. Utrustningen i övrigt är mörkt läder. Jag kommer självklart ha matchande skjorta och hatt ;)

Jag har allting färgkodat. :angel: Till tävling är det svart och rött som gäller, och när jag köper nytt blir det alltid någon utav dessa färger. Dock använder jag ändå gamla grejer i "fel" färg, för lite snål är jag av mig.

Exempel på färgkodning är mina trasor. Röd = till näsborrarna, blå = till ögonen, gul = till juvret och grön = till under svansen.

Amazings "förstafärger" är svart och guld! :love:

Men sen passar hon även bra i marinblått, vitt, olivgrönt och grått! :D

Idag fick Amazing bada! :D Hon blev riktigt ren och fin, skönt att få bort gammalt fett osv nu efter sommarens början! :laugh:

Och innan det så testade vi att tömköra för första ggn! :D Amazing gick som en VÄLDIGT energisk ängel och skötte sig utmärkt, lyssnade bra på mig som gick bak med tömmarna! :love: Hon var lite spänd till en början men på tillbakavägen (gick bara några 100m) slappnade hon av bra :) Att hon stegrade en gång och försökte knuffa ner min kompis några ggr i diket (hon ledde fram) behöver vi inte räkna med! :angel: ;)

Petra är stolt! :bump:

Duktig liten häst:D

Ska nog också ge hästarna ett sommarbad hade jag tänkt:) Nu har Plutten bara gått och skrotat i hagen ett tag men jag får nog ta ner honom till stallet nån dag och gå en promenad:)

Idag kom det en ny häst till deras hage så nu är dom 8 grabbar som har sommarlov ihop:)

Ska nog också ge hästarna ett sommarbad hade jag tänkt:)

Själv velar jag kring bad. Ariel har aldrig badat tidigare och det vore roligt med en helt ren häst på tvåårskortet. Samtidigt så tar man ju bort en del av deras flugskydd när man badar dem. :crazy:

Jag har börjat få hemlängtan (och Ariel-längtan) och jag har tre veckor kvar här uppe. :eek:

Vad roligt de måste ha i hagen när de är så många. Här går mina 2 hästar själva i år, för alla här har så gott om bete och väljer att ha sina hästar hemma. I vanliga fall är det inga problem att få hästar på bete.
Men mina rejsar rejält i hagen ibland och det är ett under att de inte skadar sig.
Nu är höet inne och ensilaget plastat. Har några små åkrar kvar men får se hur vi gör med det.
Annars tar vi det väldigt lugnt just nu. Mellan 25-30 grader varmt. Orkar ingenting.:angel:
Jo, förresten jag var duktig tidigt i morse när jag tömde permanent bäddarna i stallet. Ca 30 kärror till 2 boxar. Nu ska det bara städas och målas också, men det får bli en senare fråga. Nu är ju det värsta över iallafall.
När det gäller att handla grejer skulle jag kunna köpa hur mycket som helst till båda mina hästar. Tyvärr tillåter inte ekonomin det och stallet är ju redan fullt med grejer. Men ett fint träns ska hon få i höst och eventuellt en sadel efter jul. Om inte någon av de jag har passar.

Själv velar jag kring bad. Ariel har aldrig badat tidigare och det vore roligt med en helt ren häst på tvåårskortet. Samtidigt så tar man ju bort en del av deras flugskydd när man badar dem. :crazy:

Jag har börjat få hemlängtan (och Ariel-längtan) och jag har tre veckor kvar här uppe. :eek:

Jag undviker bad...däremot kommer mina fram och vill bli duschade när jag ska fylla baljan med vatten och det står jag till tjänst med ;) ... Dom gillar att bli svalkade för att sen genast damma in sig i lerdamm. Det är bra mot insekterna :D

Vi har också passat på städa stallet!

Iklädda bikini och gummistövlar, med högtryckstvätten i högsta hugg, tog vi oss an skiten och svor över gubb:devil: som gjöt grunden fel så att allt vatten samlas längst in och golvbrunnen är golvets högsta punkt. Vatten är inte lätt att sopa ut. Tur att vi har ett litet litet stall.

Nu är det iallafall rent och fint och hästarna behöver inte skämmas.

Funderar på att bada Lanzelot med ett shampo som innehåller Niem. Det skyddar mot fästingar och andra kryp. Lindrar även syster Ellas sommarexem/knottallergi.

Killarna har bosatt sej under ett par granar i hagen, kommer bara fram för att dricka. :D Om man har tur ser man en brun rumpa skymta mellan grenarna.

*KL*

Nu börjar jag se lite ljus i tunneln :laugh: Prince har inte haft temp sen han kom från djursjukhuset och såret läker som det ska. Men vilket meck o ha häst på boxvila med massa promenader o sen sjukhage..puh alltså det e massor o göra. Massa mockning oxå juh..
Prince blev glad när han fick komma ut i sin lilla sjukhage men det har varit så varmt så han har fått stå inne istället. ingen skugga i en så liten hage.

069.jpg

Igår kväll släppte jag ut honom me sin kompis i den vanliga hagen. Gissa om han va glad :angel: han gjorde ett riktigt snyggt galoppombyte så jag satt o va lite nöjd..haha.
Idag har han gått ute hela dagen o det ser fint ut nu i opsåret.
Nästa vecka ska vi på återbesök så jag hoppas verkligen jag kan få släppa honom på bete då igen för gud va han har tappat..och han ville ju inte ha kraftfoder heller ett tag.
Så nu e det gräs som gäller o massor med hö..

Men vi hoppas det e över nu..
Så snart e vi igång igen..Har gjort våra promenader med benskydd på och han brydde sig inte alls om dom :D

Han en trevlig kväll..Jessica o princen..

kl

Nu har Plutten fått sitt årliga bad! Han tyckte att det var jätteskönt och stod bara och njöt.
28323770.jpg

Sen fick han stå inne några timmar och torka och det var nog minst lika skönt:) Mamma fick assistera och släppa ut honom sen och jag antar att han var snäll eftersom hon inte ringde och svor på mig :D

Kan även skryta med om att Plutten fick beröm av en dressyrtjej som släppte sin häst på bete hos oss. Hon tyckte tydligen att han var riktigt snygg och hade bra gångarter. Stallägaren berättade detta idag och man måste ju bli lite stolt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 421
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 388
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV