Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Inte alls mastigt om den är redo mentalt och fysiskt för det.

Det går på ett par veckor om hästen är lugn och trygg. Och om den som rider in är van.

Lanzelot är ju ganska "färdig" i sin kropp så vi tror inte att det kan vara fel med inridning i höst och sen vintervila.

När du skriver så låter det ju okej, men enligt boken skall man rida varannan dag och under hela hösten. :crazy:

Jag kommer ju köra mitt eget race med Ariel och det är ganska beroende av andra hjälpande krafter. När hon väl är styrbar på ridbanan/hagen/stallplanen i skritt så tänker jag använda mig av draghjälp på uteritterna. Då gäller det ju att den andra hästägaren vill rida samtidigt som mig. :p

Det låter bra att köra sitt eget race och få ta det i sin egen takt. Gör det som känns rätt för dej och hästen. Grannen tittade förbi här i våras och tyckte (seriöst) att Lanzelot såg så färdig ut att det var ju bara att hoppa upp o rida direkt. Jag svarade att jag redan hade bestämt en plan för inridningen och att jag tänkte följa den.:devil:

Jag vet inte om jag vågar GALOPPERA i höst, har blivit feg på gamla dar och vår eventuella draghjälps motto är "fullt ös medvetslös". Och så brukar hon spöa skiten ur sin stackars lillebror...:crazy:

När han väl är sittvan måste jag gå några kg så att han orkar röra sej...:D Blir svårt med den fortsatta inridningen annars.

Åh, det påminner mig om när jag red in min förra unghäst. Jag och draghjälpen (min medryttare på unghästens mamma) hade kommit överens om att fatta galopp direkt efter t-korsningen (grusväg). De skulle galoppera i bredd och galoppera i ett lugnt tempo. Vid korsningen sade jag "ga'lopp" till unghästen och han fattade lydigt galopp. Vi galopperade i ett lugnt tempo och jag njöt verkligen av hans galoppsprång. Tills jag vände mig om och insåg att hans mamma gick i fyrsprång bakom oss för att hinna med. :crazy:

Det visade sig sedan att unghästen hade ett mycket längre steg (och språng) än sin mamma, så det var nästan hopplöst för henne att hålla jämna steg. :angel:

Ja, inte ska man rida varje dag o träna den unga hästen. Det är bra med varannan/var tredje dag.

När jag skrev ett par veckor så menade jag inte typ tre veckor. Men inom två månader så går det att få en häst stadig i alla tre gångarterna även om man skyndar långsamt och mest rider i skogen. Har provat själv, visserligen på äldre hästar än de i den här tråden. Men det är viktigt att det får ta den tid det tar. Att köra sitt eget race och känna sig för och känna sig säker är det viktigaste.

Senast ändrad:

Det visade sig sedan att unghästen hade ett mycket längre steg (och språng) än sin mamma, så det var nästan hopplöst för henne att hålla jämna steg. :angel:

Det där låter lovande. Fulltösmedvetslösstorasyster har mycket mindre gång än Lanzelot så när hon ångar på så kanske det är som en trevlig söndagsgalopp för honom.:D

Ah menade korsning men det var bara ett lamt skämt som lät roligt i mitt huvud är jag rädd! :o:eek:;)

Fick inga hästsaker på födelsedagen, dom kommer på lördag när det är dags för det riktiga kalaset tror jag! :d:d

Fick samlarglas osv i går! :D

Jag har den boken hemma :love::bow: och min plan är också att jag ska kunna rida henne rakt fram i alla tre gångarter innan vintervilan Nov/Dec el Dec/Jan beroende på väder och hur "ridningen" utvecklas :)

Kommer inte påbörja inridningen förrän tidigast nästa år. Som 3-åring alltså, men ev. blir det inte förrän som 4-åring beroende på hur långt vi hinner med körningen. Ska göra körprov både vid 3 och 4 års ålder och tror det kommer att vara fullt upp att hinna med. Föredrar hursomhelst att köra in först så hästen hinner växa till sig och bygga muskler på detta sätt först.

Fin, ser "färdig" ut.

*kl*

Har fler börjat med inridningen ännu? Alltså börjat hänga/sitta? Eller väntar ni tills efter betessäsongen?

Jag väntar till sensommaren med att vänja vid sadel. Då börjar även mer seriöst jobb vid handen. Någon gång i vinter sitter jag upp men rider inte förrän runt vårvinter/vår nästa år. Visserligen är han rätt färdig, min Raket men har inte bråttom. Han är extremt arbetsvillig och blir rent av lycklig när jag bara ägnar mig åt honom. Hade jag inte varit korrigerad själv hade jag nog jobbat vid handen redan nu men det är lite tidigt efter operationen ;) . Vill inte riskera nåt...

Ah menade korsning men det var bara ett lamt skämt som lät roligt i mitt huvud är jag rädd! :o:eek:;)

Haha, nejdå ingen fara. Jag blev bara förvirrad över hur två ston skulle få ihop det. :p

Personligen är jag mycket förtjust i den korsningen och kan tänka mig att göra en sådan själv någon gång (men Ariels första föl skall vara renrasigt). :laugh:

Grattis! Det såg ju riktigt bra ut :D

Nu har det varit så varmt här så jag har inte orkat göra nåt med hästen. Men även jag som Habina längtar till den 22 juli för då börjar den efterlängtade semestern:bump::bump:

Då är planen att jag ska sitta upp några gånger till och kanske gå några steg:laugh:

Hahaha! :D:D Vad är det för hingst du har tänkt till henne? :)

Nästa år blir det nog den här gentlemannen:

allman-204tredje_41648217.jpg

Han tävlar just nu medelsvår hoppning, precis som Ariels far. :angel:

Jisses...27 grader i skuggan på norrsidan av huset:eek:...bra mycket varmare i solen. Var precis ute och bytte vatten till hästarna och bägge kom genast och ville ha en svalkande dusch. Raketen är rätt kul för han tycker fortfarande att det låter lite mysko om vattnet men älskar att bli avkyld så han backar fort in mot mig så jag får spola honom och sen studsar han iväg för att få lite utlopp...sen backar han genast mot mig igen för att få mer vatten på sig :D

Ohhh vilken snygging! :love::love:

Nu kom jag o tänka på en av de snyggaste fjordhingstar jag sett (ägs av en på Buke) finns med i många "före och efter trådar". Nån som vet vem jag menar? :)

Och den underbara hopphästen (Linus??!!) är också för go! :p

Kanske skulle ta o skaffa en fjordis till mamma och syrran :angel:

Linus känner jag till, men inte den andra fjordhästen...

Jag är omåttligt förtjust i Allman (hingsten på bilden), men det är lite osäkert än så länge om jag kan skrapa ihop pengar för betäckning. Eller snarare alla kringkostnader, betäckningen är ju inte så dyr. :p

Har fler börjat med inridningen ännu? Alltså börjat hänga/sitta? Eller väntar ni tills efter betessäsongen?

Ja Lexus är nu så att säja inhängd och sutten på med sadel o träns, skrittat fram o tillbaka i stallgången, lite svårt med vändningarna, genast blev stallgången väldigt trång ;) men han är en liten (?) pärla, helt oberörd, funderade mest på syftet med att gå fraaaam o tillbaaaks när man kan stanna o äta o prata med vännerna istället:p

Hej alla,

har en filur som är född juli 07. Jag vet inte om jag är kontroversiell som inte har börjat jobba med honom. Naturligtvis kan han gå i grimma, stå uppbunden bli verkad, och allt annat i hanteringen. Men jag tänkte inte börja med honom förrän vid årsskiftet 2010-11 och börja inridningen hösten 2011.

Jag tänkte behålla honom som hingst så länge han är snäll mot andra hästar och människor.

Om man har problem med att hästen är ömfotad kan detta bero på felverkning. Alla hovslagare är tyvärr inte så duktiga på barfota gång, det är iallafall min erfarenhet.

Lycka till med era små som börjar bli stora!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 417
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 381
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV