Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Hur mycket tränar ni era hästar innan ni sitter upp? (tänkte på muskler)
Hur mycker väger ni och hur hög är hästen?
När ska ni börja rida ordentligt? (skritt, trav och galopp)

Min lilla går i stor hage med en riktigt busig kompis så hon bygger mycket naturliga muskler genom lek och börjar bli riktigt fin i kroppen :d om man tar bort att hon växer som en tok! :p:o
Sen tar vi promenader med en del klättring och trav, lösgalopperar, ska även börja löshoppa och tömköra innom de närmsta helgerna! (Hon är van vid bett och all vardagshantering sen länge)
Hon ligger väl närmare 165cm snart skulle jag tro, får ta o mäta henne till helgen! (Beräknas bli 170cm+) :love: Jag själv väger väl strax under 70kg och är 175cm lång!
Mitt mål är att hon ska gå i alla gångarter innan vinterlovet i november! :)

Föresten, vilka stödfodrar/extrafodrar??

Jag vågar inte ta några risker med att "lilla" A ska tappa något igen så hon får:

½kg krafft grön müsli (red mills avelserien)
½kg betfor (torrmätt)
60ml (två pump) linfröolja
varje dag + tokosel 1ggn vecka!

Senast ändrad:

Haha, min fiskbulle behöver definitivt inte stödfodras. :p Hon var ganska tunn förra våren, så under sommaren -08 var hon i perfekt hull. Det har hon hållit hela vintern och våren, men nu satsar hon på att se högdräktig ut fast hon inte är det. :rofl:

Nä, så farligt är det väl inte egentligen, det är snarare så att hon äter så mycket långt växttrådrikt gräs att hon blir rejält bukig. Men känner man på revbenen så är hon i lagom hull. Nu när de fortfarande är små ser jag inga problem med lite bukighet. :)

Jag stödutfodrar inte. Min är vid gott hull och änsålänge räcker gräset till gott och väl. Sen får jag väl se hur det blir i slutet av säsongen, i såna fall blir det nåt kg hippo alfa:)

Vilka av Eskadron skydden blev det nu då???
Jag vill ha tag i gamla modellen av kotskydden, men dom finns ju typ ingenstans.:grin:

Senskydd och bakstrykkappa i Modell Ludger Beerbaum :) (de som hööks alltid har haft inne typ) :)

Tycker att dom är kraftiga och bra, bra pris på "förstaskydd" också. :)

Senast ändrad:

Men fick du tag i bakskydden som inte är teknikskydd??

Jag har typ bara eskadronskydd dom håller ju hur länge som helst. Mycket bra skydd:)

Stödfodrar inte annat än de dagar jag tar in dom, mest för att dom ska få nåt att dona med. Då blir det lite lucern, mineraler och örter.

Jag har också bara postivt att säga om skydden!

Ja det är dom vanliga :) Teknikskydden ser mer ut som korta senskydd! :)

Senast ändrad:

jag stödfodrar fortfarande min lilla dam som inte varit i ok vikt hela förra året så vi vill ha kvar det fina hullet, men kikade lite extra på henne för två veckor sen o kom på att vi försöker ta bort över nån månad på sommaren iaf, så nu är vi nere på 0,25 kilo krafft grov 125, från 2 kilo tidigare, så snart så får hon bara knappa handfullen de får vid inkallningen då vi visiterar dem på betet.

hur gör ni på betet, går ni ut o letar reda på alla hästar eller ropar ni oxå in dem?
jag skaffade en hundvisselpipa på Hööks o det fungerade toppen, man slipper skrika o alla hör mig så bra trotts vind :love:

Vart köpte du dom om jag får fråga? Tycker jag har letat utan resultat!

Klart att du får fråga det! :D:D

Beställde från hööks hemsida i går! :) Jag tog i svart men finns i brunt också!

Jag ropar bara på henne så kommer hon! :love: Är så lycklig över att hon är så väldigt tillgiven, bara hon ser en ska hon mysa och gosa! :love: Men därimellan kommer fuxaförbannelsen fram med sitt väldigt egna humör och vilja! ;)

Ne men där ser man! Hur har jag kunnat missa dom?! Jag som ändå har varit inne på deras hemsida och svurit över att dom inte fanns :p :D

En fågel viskade att du hittar dem på sidan 3 om du kollar på benskydden! :angel: Du hittar teknikskydden på sista :p

hur gör ni på betet, går ni ut o letar reda på alla hästar eller ropar ni oxå in dem?

Jag gör en kombination. Vi har så stora beten att om de är allra längst bort, så hör de inte mina visslingar. Men så snart de hör dem så kommer Idunn och Sunna i full fart. :love: Ariel kommer alltid sist, för hon föredrar det. :grin:

*kl*

känner att jag varit dålig på att skriva om min lilla 07a här i tråden, så uppdaterar lite ^^
Hon har löshoppat de två första gångerna på riktigt i sitt liv, och gjorde stora framsteg från första till andra gången. Hon är dock väldigt koncentrerad på allt utom just hindret änsålänge, men det är bra att hon inte är bomrädd eller gör en stor sak av hoppningen iaf :)

Vi tömkör henne och hon har börjat lyssna på att svänga för bettet, än så länge är hon dock väldigt pillig och grejar mycket när hon har bettet... Försöker bita tag i tyglarna/tömmarna/grimskaftet och så fort man stannar/inte rör sig med tillräcklig energi framåt börjar hon greja med huvudet och tugga frenetiskt på bettet...
Funderar på om ni har något tips på vad för bett som kan inbjuda att hon inte tänker för mkt på det?
har provat både gummi och metall... Funderar på sötmalm eller kanske ett rakt bett istället för delat? några tankar/åsikter? vad använder ni för bett?
Jag har dock övertalat min syster (vi äger 07an ihop) att det är dags att sätta på remontgrimma på tränset så hon inte kan bita i tyglar och liknande, tror det kanske kan hjälpa henne att lugna sig med gapandet och tuggandet också? (självklart ingen hårt spänd nosgrimma, bara så hon inte kan få tag på tyglarna)

i övrigt är hon världens snällaste, kan stå uppbunden i gången och i spolspiltan själv numera, bli duschad och fixad med. Hon är ju så sjukt överkelig, och fantstiskt mysig och snäll att ha o göra med!
Vi tömkör mycket ute vilket hon tycker är himla kul, jag brukar leda i grimskaft samtidigt som syrran springer med tömmarna bakom henne, och hon är hellugn och bekväm med det. Vi har både travat och tom galopperat ute med tömkörningsgrejerna på =)

Snart ska vi börja lägga på sadeln och till hösten börja sitta på henne. Hon får växa till sig lite mera först dock (hon har precis växt ikapp sin mamma ;))
Alice är 157 cm i fram och 158cm i bak nu, hennes mamma är 157cm i mkh =)

vet inte om någon orkade läsa allt, men iaf, någon som har några bett-tips?

btw, ang fodring så får Alice just nu bara ngn näve havrekross+ betforvatten blandat med lite mineraler och foderjäst.
Innan gräset kom fick hon 0,25 kg krossat korn + 0,25 kg havrekross plus fr tillgång till grovfoder (hon går på lösdrift).
Tycker hon håller sig bra i hull hela året, lite rund om magen börjar hon bli nu när gräset växer som tusan och de har en jättehage med gräs att beta i ^^

lite bilder också:
första löshoppningen, 10e maj
27496311.jpg

utsläpp i sommarhage 2/6
27877674.jpg

27877676.jpg

uppställd 15e juni
28107519.jpg

löshoppning 16e juni
28119167.jpg

med lite utrustning på 17/6
28135958.jpg

vet inte om någon orkade läsa allt, men iaf, någon som har några bett-tips?

Klart man läser! :D Himla fin var hon också. :love:

Jag har provat både tredelat med rörliga ringar, tredelat med fasta ringar och rakt odelat novabett på Ariel. Nu har jag ju inte GJORT någonting med betten, de har bara varit i hennes mun. Men hon föredrar helt klart novabettet. :)

Princen va oxå lite meckig med bettet innan..men nu har jag ett tre-delat sweet iron bett och det älskar han..saliven flödar o han e nöjd..Köpte ett sötmalmsbett oxå fast tunt tvådelat och det gillar han lika mycke..tyckte inte om vanligt rakt..

Haha kom ju på att sweet iron bett o sötmalm är säkert samma men det tredelade har ju ett kopparinlägg i mitten :angel:

Prince har 10.5 i bett nu..

Lycka till i bettdjunglen :D

Jessivega:
ja, sweet iron och sötmalm är samma sak ^^
Men då ska jag prova det, har ju både tredelat med koppardel i itten och tvådelat (till min andra häst) så kan ju prova och se vad hon tycker om dem =)

Tack för svaret! :laugh:

Habina:
Tack, visst är hon :love:

ja, det vi provat hittils är tredelat och tvådelat med lösa ringar, tvådelat gummibett med fasta ringar (lite för tjockt bett för henne tror jag, men hon verkade ändå gilla gummit fick jag en känsla av)
Jag har funderat och pillat på ett rakt novabett faksitkt... ska nog ta och låna ett och prova, det är ju helt klart värt ett försök!

Det är ju så olika vad hästarna gillar, efter att ha haft 6 hästar har jag en bettarsenal utan dess like känns det som ^^ Men det är ju bra att ha mycket att välja på :D

*kl*

Här ute gör vi inte många knop. Lanzelot och Ville har fått vara gräsklippare hos olika grannar. De har småhagar som ska vara nedbetade, annars inget eubidrag.:devil: Snäll som jag är har jag lånat ut min lille älskling + påhänget.

Det har vart väldigt spännande att bo på främande ställen, hela 500m från matte.:D De har spanat på grannston dagarna i ända.

Men igår tyckte de att det var dags att komma hem. Lanzelot rev ned staketet i bästa Ellastil, men missade att syrran brukar gå ut ur hagen genom hålet hon har skapat. Dumilot väntade snällt på att någon skulle komma och hämta honom....:angel:

Väl utsläppta i sin egna STORA sommarhage passade killarna på att sträcka ut ordentligt. Fullt ös medvetslös runt runt i hagen.

Idag passade jag på att mäta hästarna då Lanzelot tycks ha blivit jättestor i sommar.
Lanzelot fram 161,5cm
Lanzelot bak 164cm
Han har med andra ord växt en halv cm sen sist. Men jag hoppas på att det är jag som har mätt fel eller att vårt hemmagjorda mätinstrument visar fel. Ja så är det nog...:idea:

Skidbacken Ville är 151cm i fram och 160cm i bak. Ryggen börjar att plana ut nu..

Har någon av era hästar vart så ojämna som Ville? Lanzelot har växt ganska jämt.

Nu i veckan tänkte jag lura ut min mellansyster hit med min sadel. Jag har planer på att sitta på Lanzelot för första gången. Nu är den perfekta tiden då:
1. Den :devil:ska värmen gör hästarna slöa.
2. Lanzelot är för fet för att orka med några krumbuktsprång.
3. Jag är för fet för att Lanzelot ska orka slänga av mej.

Nu när det är dags att börja med lite "vuxen arbete" började jag att fundera på utrustning till Lanzelot.

Det är ju VÄLDIGT kul att smita in till ridsportsbutiken och shoppa loss..;)

Men eftersom jag snart ska börja plugga och då bli fattig, inventerade jag först sadelkammaren. Efter 24 år med häst borde det finnas lite prylar där som man kan använda.

Jojomen. Inte en :devil: pryl behöver jag! Jag är lite besviken.
Sadel - Han kommer troligtvis kunna ha den jag hade till hans mamma om den stoppas om.
Träns - Finns femtielva olika att välja på. Kan göra ett ihopplock för personlig stil.
Schabrak - Samma som ovan, men några börjar att se lite slitna ut....:idea:
Benskydd/lindor - Vart kommer allt ifrån?
Täcken - Det har jag köpt på rean förra året.
Borstar/ diverse småprylar - Förökar dom sej i lådorna?
Grimmor/grimskaft - Vi har inte haft så många hästar!
Ridkläder - Dom verkar också föröka sej....

Nu kom jag på en sak jag behöver! En ny säkerhetsväst!:banana::banana: Min gamla är 12år. Det är dags för en ny.

Hur har ni det hemma i prylväg? Planerar ni inköp av spännande saker? Såg att några redan satt i gång...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 422
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 396
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar