Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Skönt att höra att allt gått bra,ser fram emot bilder.Hmm du kan ju testa med att blanda ut kraftfodret med betfor och skivade/rivna morötter.

Åhh va duktiga ni är ! Längtar till min tjej kommer hem efter sommaren och vi kan börja så smått....

Jag ska sätta betfor i blöt nu tänkte jag o så ska ja köpa några goda äpplen o blanda i för han älskar äpple..:laugh:

Hej hej..E det bara jag som uppdaterar här :angel::D

Jag har ju hästen 40 mil ifrån mig just nu, så det finns inte så mycket att rapportera. :p Men jag hoppas att hon äter mycket gräs och mår bra. Fast annars skulle jag i och för sig ha hört någonting.

I övrigt velar jag kring vilken foderhäst jag skall låna till hösten. Har tre på lut, ett vuxet fjordsto (vill helst ha valack) en ung welsh cob (vill helst ha äldre häst) och ett ungt fjordsto som inte kan lånas förrän i november. :crazy: Det verkar vara hopplöst att hitta en passande häst.

Drömmer om att låna det vuxna fjordstoet och betäcka både henne och Ariel så jag får två föl nästa sommar. Men hur får man ihop så mycket pengar. :crazy: :confused:

Åhh va skönt att han är bättre:) Han kommer nog snart börja äta om du blandar i goda saker. Shyfeeders b-vitamin smakar ju mkt gott det blandar jag i (ganska mkt) till mina hästar när dom ska få i sig medicin och mat.

Jag har inte så mycket att uppdatera, Plutten går mest och skräpar och drar av sig grimmor:/ Han fick komma in en stund igår och bli borstad och sprayad med flugmedel. Nu börjar ju dom rackarns flygfäna komma! Ska lastträna någon dag igen också:)

Ja, det är en riktigt härlig känsla. Men nu längtar man ännu mer tills man kan börja rida på riktigt! Tur att man har fler hästar att rida på :D

Fina hästar ni har :love:

Senast ändrad av en moderator:

Namn: Kid Icarus
Ras: Arabiskt Fullblod
Född: 8 Juni 2007

U: RA Kharachi E: RA Diibaaj

Bild finns i galleri.

... Hur mycket tränar ni era hästar innan ni sitter upp? (tänkte på muskler)
Hur mycker väger ni och hur hög är hästen?
När ska ni börja rida ordentligt? (skritt, trav och galopp)

*nyfiken* :banana:

Lycka till med era sötnosar!

Jag har väl inte tränat min häst något direkt innan jag satt upp. Han har ju gått nåra promenader, blivit löshoppad nåra gånger och longerat nåra gånger. Detta lär inte ha gjort speciellt mycket på han muskler utan mer att han är van att bli hanterad.

Man ska iofs inte tala om en kvinnas vikt:angel: Men jag gör väl ett undantag. Nu står vågen oftast på skrämmande 60kg. Hästen han är en liten skit på 157-58 cm.

I höst/vinter hade jag tänkt att han ska kunna gå i alla gångarter.

Skrämmande 60kg. Ja STACKARS din häst han dör nog... :p Själv kan jag skryta med 15kg till.... Har dock inte suttit på min än och det lär inte bli än på ett par månader iaf, hon växer som bara den. För övrigt måste jag säga att jag inte tycker det verkar helt nödvändigt att träna upp muskler för insittning, det är ju inte länge man sitter på dom då! Däremot när de ska ridas in då tycker jag det är en annan femma!

Här kommer bildbevis på tömkörning, första gången jag tömkör på volt, gick över förväntan måste jag säga!

Iberica2rtmkrning.jpg

frammåt neråt var det va?

Iberica2r.jpg

Fet och överbyggd är hon, men hon har fin färg iaf :D

Åh hon är underbart vacker! :love: Min växer också sådär jättemycket o jag lär få vänta ett tag med insittning jag med :)

Om du vill får du GÄRNA PM:a vart du har köpt ditt träns också! :p

Tränset är tyvärr ihop plock men det kom med achen nosgrimma, nitar på det och pannbandet. Köpte det på skandinavium men jag såg i vintras att det fanns på aubi*os. Nosgrimman är från gl*bus.

Hur mycket tränar ni era hästar innan ni sitter upp? (tänkte på muskler)
Hur mycker väger ni och hur hög är hästen?
När ska ni börja rida ordentligt? (skritt, trav och galopp)

Jag har "tränat" Ariel under hela våren i form av långa lugna promenader, tömkörningspass och lösgalopp i rundkorall. Alltihop är dock mest inriktat på att träna psyket, inte för att bygga muskler. Det senare gör hon utmärkt själv, i sin lösdrift.

Jag blir full i skratt när jag läser att Oxo är generad över att väga 60 kg. Lägg på 25 kg så har du min vikt. :p Jag satsar stenhårt på att minska till 70 kg, men vågen är inte alltid överens med mig. :angel: Ariel är 138 cm.

Jag kommer börja "åka" mer uterittsmässigt under nästa vår, men rida ordentligt betyder för mig att jobba hästen och det dröjer till nästa höst.

Själv väger jag ca 50-60 kg. Hästen är ca 140-145 i mkh.

Vad tycker ni en häst på 140-145 i mkh max ska bära?

Vad tycker ni en häst på 140-145 i mkh max ska bära?

Finns en speciell tråd här på ridning om det. Personligen tycker jag det handlar mycket om sunda förnuftet, hur vältränad hästen är, hurdant byggd den är, hur välbalanserad ryttaren är, vad för typ av ridning det handlar om etc.

Haha jag är tydligen nerröstad här :p
Men som Habina skriver är det inte själva vikten som är något problem för hästarna. Dock är det ju så att är en tung ryttare obalanserad så blir det mer för en häst att balansera upp.

Att väga 50-60 kg på en d-ponny ser jag inte som något som helst problem!

En obalanserad ryttare är inte bra för någon häst, oavsett vikt. Därför är det viktigt att man tränat hästen så att den har bra styrka och god balans i sig själv innan man sätter upp någon alls på den.

*Uppdaterar*
Raketen har sommarlov. Blev verkad igår och hovis sa några underbara ord som jag sög i mig som stolt matte:p ... "Han är en drömmodell av häst som jag vill ha dom" sa han:D... Ja, han är min lilla drömhäst också;)

Söker nu sadel till honom inför höstens sadelvänjning. Det föregås av mycket arbete vid handen för att jobba upp hans balans och styrka. Dock är jag korrigerad för tillfället och det passar då bra med sommarledighet för hästarnas del. Jag opererade axeln i torsdags och gör inte så mycket alls just nu:crazy:. Släppte dom på betet i förrgår och här är en bild på Raketen som faktiskt inte ligger ner. Gräset är så högt...
090622Rocket_2.jpg

Sen lägger jag in en bild där jag tycker han ser härligt trevlig ut:love:
090622Rocket_9.jpg

BTW...jag väger runt 70 kg och rider en D-ponny på 148 cm (se 04-tråden)...

Mysiga bilder!

Jag har inte kommit direkt någonstans med min 2åring. (fyller två år nu den 10 juli) Då kompisen i hagen är halt och inte får röra sig direkt så vill jag inte lämna han själv utan dom får gå o vara hästar.. Jag borstar och donar. Lärt henne att flugmedel osv inte är farligt, håller på att vänja henne vid vattenslang. Vant henne vid bett samt benskydd.. TJA vi gör sånt man kan göra i hagen..

Sitta upp kommer det inte bli förrän tidigast i vår då hon växer jättemycket och är mycket högre bak än fram, så det känns inte lönt i dagsläget att pröva ut en sadel till henne..

men jag har ingen brådska. hon behöver gå o få vara häst också med sina nya kompisar ;)

En obalanserad ryttare är inte bra för någon häst, oavsett vikt. Därför är det viktigt att man tränat hästen så att den har bra styrka och god balans i sig själv innan man sätter upp någon alls på den.

Självklart är det inte det. Men det säger ju sig självt att ju tyngre (obalanserad) ryttare desto svårare är det för en häst att bära upp. Det är ju därför vi "tränar" våra unghästar innan vi börjar rida på dom:)

Måste bara slänga in lite OT att jag har beställt benskydd till Amazing nu! :d Inga fancy fancy som hon ska få senare när vi är mer igång med ridningen(Veredus my love :love:) men väl ett par Escadron! Riktigt snygga vardagsskydd tycker jag! :laugh:

Minns att det var dom "coolaste" man kunde ha ett tag innan alla Veredus osv kom! :D:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 424
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 413
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar