Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Nu på morgonen när jag va ute o skulle tempa Prince innan ja skulle ta ut honom i hagen,kollade jag såret litegrann.
Det hade fastnat en sån där liten spånbit mitt på det såret där det droppar ut så jag mitt jävla miffo under med huvudet o skulle ta ett snabbt ryck o få bort den givetvis!!
O vad gör hästar då?? Jo sparkar ju såklart me benet..Så hans bakknä tjongade till mig rakt i huvudet..fy fan va ont d gjorde :crazy: men ja fick bort spånbiten :angel: så nu droppar det ut sakta igen.
Låg på 38.4 idag oxå så jag håller mig lugn..Blåser bra här idag så flugorna håller sig borta..skönt.

Hur går det för alla andra här inne? Mycke snack om kulor för tillfället :angel:

Vi tog ju kulorna i höstas på Lanzelot o kompisen Toby. Felet vi gjorde var att inte gå med dem tillräckligt. De ska röra sig mycket. Toby fick penicillin men Lanzelot slapp.

Man ska gärna pilla och hålla såret öppet så att det droppar ut.
Men sånt är säkert sådant ni redan vet och som veterinären om inte annat har informerat om.

Iallafall blev de båda mycket bättre när vi promenerade med dem flera ggr per dag ordentligt. Mamma t o m föste runt dem med longeringspisken i hagen, det tyckte de var jätteskoj. De sprang och fjantade sig. Och svullnaden blev mindre.

Svullna skap från i höstas:

Toby
DSC00139.jpg

Lanzelot
DSC00140.jpg

Ja dina hästar var då betydligt mer svullna än vad min är.

Nu är tempen nere på 37.8 och han får gå ut i en hage. Dock är han ett litet rastlöst monster just nu. Men en liten promenad blev det :)

Igår släppte jag Namir på bete tsm med hans bästis. Och så kom det en liten islänning, stackaren blev nästan dödad av namir :crazy: glömde kameran hem, tyvär annars hade de blivit ganska häftiga bilder!
Idag hade de kommit en friser som han gick med förra sommaren med, en en lite äldre vallack som ska uppfostra dom! Vilket Namir kan behöva!

Kl.

Lite OT men halvsystern till min 07:a fick dubbeldiplom på sitt treårstest igår. Jag hoppas på repris nästa år :)

Vad roligt!!! Det håller vi tummarna för att d et blir en upprepning! :D

Lite bilder från betessläppet :)

27602926.jpg

27603739.jpg

27603752.jpg

Hagen är på 35 hektar så jag lär ju inte se honom ngt mer i år :D

Åh vilka jättefina bilder! Vart ligger betet? Bor också i Norrtälje så jag blir lite nyfiken :)

Den första bilden är ju underbart fin:love:

Mitt lilla kräk är väldigt busig just nu. Det är tydligen tråkigt att gå själv:angel:
Vi var iaf på en liten promenad idag och hans temp är nere och ingen svullnad syns:D
Nu har Plutten och min ponny lika stora huvuden. Hade på honom det nya tränset idag och jag behövde inte ändra något:)

Ignorera den konstiga människan med det okammade håret:angel:
27608195.jpg

Oj, min ena häst står i Angarn :)
Dock inte min lilla 07:a, hon går med andra araber ute i Närtuna.

Vad fin han var med sitt nya träns. Min får fortfarande ha ett gammalt på sig. Köper nytt i höst när jag börjar jobba henne lite mer.
En ny bild på min älskling.

th_Hstar032.jpg

Förstår att det kan bli svårt :D.

Men, seriös fråga: hur gör man egentligen med tillsyn och ev. fästingplockning m.m. när betet är så stort? Jag tycker våra hagar är stora men det är ändå inget mot era...

Hagen är på 35 hektar så jag lär ju inte se honom ngt mer i år :D

Har också släppt min 07:a (nsv bruks) på bete nu! Efter att nått vårt mål i form av tömkörning med linor innan sommaren ska hon i stort sett få semester fram till fortsatt inkörning i september. Med avbrott för premiering i juli och lite träning inför den, kanske även följa med på släp på en och annan körutflykt. Hon har fått sällskap av ett trevligt 1-årssto av samma ras som ska gå hos oss över sommaren. Ska försöka återkomma med bilder.

Man har en väluppfostrad häst som kommer när man ropar ;)

Sen hjälper det att ha fasta rutiner som är anpassade till hästarnas rörelsemönster. Lite havre på marken varje gång man kommer underlättar oxå. Sen är det ett måste med tama hästar!

*KL*
Nu har Prince totalt lagt kastreringen åt sidan :angel:
Han har inte haft nån feber heller o svullnaden gått ner helt nästan..Ser superfint ut. Skönt e det..
Lite daxfärska bilder på fjollan :D

122.jpg

112.jpg

144.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 433
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 466
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar