Sv: Hur går det för era 07r? Del 3
Igår bad jag en stilla bön att min 07a skulle krympa.
I lördags åkte han ut på bte med två grabbar födda-08.
Igår ringde en tjej som har stall brevid hagen och berättade att hästarna var lösa. Vi åkte dit direkt. små grabbarna hade tagit sig ut, men staketet var helt och elen fungerade.
Jag bestämde mig för att plocka hem alla tre, vågar inte ha kvar dom där då de rymmer. så hämtade transporten och skulle lasta min Aramis född 07 först.
tidigare har han inte varit några problem att lasta.
men denna dag...
Han börjar bli stor...sidsådär 175 och lång som ett tåg och bästämde sig för att INTE gå in i transporten....
Vi började lungt och försiktigt men han reste sig gång på gång och kastade sig..
Spelade ingen roll vad vi gjorde, lockade och plockade, provade med linor och mat....efter 45 minuter var han helt svettig och förbannad...så fort jag går fram till honom kommer han glatt och vill mysa. men såfort jag ber hoom gå fram blir han förbannad.
Så efter 45minuter gav jag upp, då reste han sig såpass högt att han nästan slog runt, detta gjorde han så fort jag tog lite i grimskaftet.
Jag fick nog och sa till syrran att lasta dom andra två grabbarna medan jag började att GÅ hem ca 6-7km med arre.
För att komma hem får vi gå på en liten grusväg och sedan ca 3km på en bilväg (70 väg).
Så det var bara att börja knalla....kändes aningens spännande att gå själv med enbart grimma och grimskaft med en två åring som inte gjort mkt mer än gått på lösdrift.
men det gick fin fint. Aramis var hel nöjd med att få promenera och gick på med världens tempo. Brydde sig inte det minsta om hästar,kossor, traktorer och lastbilar som vi passerade. När han såg nått som var lite spännande gick han slickad mot mig och lät mig gå förbi först medan han smög efter.
Så efter en dryg timmes promenad var vi hemma och all tre grabbarna kunde gå ut i hage här hemma..
Nu är arre en världsvan kille som har sett halva östergötland och matte har skoskav.
istället för att se det som att det blev ett misslyckande med lastning får jag se det som att vi hade en trevlig promenad där vi hade lite tid för varandra, och att jag insåg att han är en mycket cool häst.....när det inte går emot hans vilja...Så nu blir det hemma några dagar med massa last övning innan vi byter betes hage på dom.
lille arre