Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Å han är ju så vacker :love:

Älskar kontrasterna, verkligen jättfint tecknad :)

Drömhäst! :love:

Åh så fina pollar :D:love:

Amazing trivs bra över att ha flyttat till betet, äntligen någon att busa ordentligt med! :bump:

:D Ja det e gamla trogna Blacken..han är 20 år och still going strong!
prince håller igång honom så han inte blir för tjock..Ägarna tror han är fjording/arab..han har väldigt ädelt huvud..Snällare häst finns inte. O han fostrar Prince när det behövs..Vid grindhålet t.ex..Äldst går först om jag får be!! :angel:

:eek:Givetvis har jag fler träns. Sadelkammaren är full av grejer. Men jag har inte köpt något eget till Nova än eftersom det är svårt att veta vilken storlek hon kommer få. Hon har redan vuxit ur ponnytränsen och på god väg med cob också. Därför avvaktar jag över sommaren eftersom jag vill köpa det PERFEKTA:D tränset. Men hon har faktiskt redan fått en alldeles egen sadelgjord som bara är hennes:angel:.
Tyvärr har man ju inte alltid pengar till att köpa allt man vill ha, speciellt när man har en son som håller på med en dyr sport.

Haha, då förstår jag. :D I sådana fall har ju Ariel bara ett eget träns, distanstränset. Alla de andra hade jag ju långt innan Ariel föddes. Hopptränset köpte jag 2006, dressyrtränset var min förra unghästs (köpt 1998) och vänja-vid-bett-tränset kom med min första häst 1993... :angel:

Jag tror jag såg Ariel i en hage efter vägen mellan Hallstavikavägen och 288:an, Tuna/Saringe:laugh:, du sa att hon står i Tuna och det gick en mycket söt och feminin fjording och betade gröngräs tillsammans med en brun ponny (?).
Jag var på hemväg från Stockholm och åkte " bakvägen"
Våra 07-or, Eladiya och Bithynia,får nöja sig med att gå i beteshagen hemma på andra sidan ån tillsammans med sina tanter.Hoppas det blir häst av dem ändå!
Etima

Hm... Nä, den enda fjording som brukar synas från vägen är någon annans fjording. Ariel står liksom längs vägen förbi Tuna Kyrka (inte 282:an utan byvägen). På håll kan man ibland se dem i hagen, men då ser man bara en röd, en mörkbeige och en ljusbeige prick. :p

Här är en gammal bild på alla tre:

23094573.jpg

*kl*

I fredags tömkörde jag Vilja för första gången utan ledare :D
Gick hur bra som helst. Hade repgrimma o 2 rep, hon är mest van vid repgrimman men ska nog
börja vänja in att man tar i bettet snart också.

Den 7-10 juni ska vi på kurs hos min tränare i PNH och tömkörning/körning :)

Hm... Nä, den enda fjording som brukar synas från vägen är någon annans fjording. Ariel står liksom längs vägen förbi Tuna Kyrka (inte 282:an utan byvägen). På håll kan man ibland se dem i hagen, men då ser man bara en röd, en mörkbeige och en ljusbeige prick. :p

Här är en gammal bild på alla tre:

23094573.jpg
Nej då var det en annan.
Fjordingar är ju rätt lika när man ser dem på lite håll :)

här händer det också lite saker... :) Vi tränar på trail by hand och har precis börjat med lite sidepass över bom och så har vi äntligen kommit över hela bron istället för en liten del. Jag har dessutom klängt och hängt lite på honom utan några som helst problem, så nu ska han få ett par veckor semester igen medan jag börjar med inkörningen av en annan häst, tränar för tävling på en annan och rider en tredje :P

Igår bad jag en stilla bön att min 07a skulle krympa.
I lördags åkte han ut på bte med två grabbar födda-08.
Igår ringde en tjej som har stall brevid hagen och berättade att hästarna var lösa. Vi åkte dit direkt. små grabbarna hade tagit sig ut, men staketet var helt och elen fungerade.
Jag bestämde mig för att plocka hem alla tre, vågar inte ha kvar dom där då de rymmer. så hämtade transporten och skulle lasta min Aramis född 07 först.
tidigare har han inte varit några problem att lasta.
men denna dag...:devil: Han börjar bli stor...sidsådär 175 och lång som ett tåg och bästämde sig för att INTE gå in i transporten....
Vi började lungt och försiktigt men han reste sig gång på gång och kastade sig..
Spelade ingen roll vad vi gjorde, lockade och plockade, provade med linor och mat....efter 45 minuter var han helt svettig och förbannad...så fort jag går fram till honom kommer han glatt och vill mysa. men såfort jag ber hoom gå fram blir han förbannad.

Så efter 45minuter gav jag upp, då reste han sig såpass högt att han nästan slog runt, detta gjorde han så fort jag tog lite i grimskaftet.
Jag fick nog och sa till syrran att lasta dom andra två grabbarna medan jag började att GÅ hem ca 6-7km med arre.
För att komma hem får vi gå på en liten grusväg och sedan ca 3km på en bilväg (70 väg).
Så det var bara att börja knalla....kändes aningens spännande att gå själv med enbart grimma och grimskaft med en två åring som inte gjort mkt mer än gått på lösdrift.
men det gick fin fint. Aramis var hel nöjd med att få promenera och gick på med världens tempo. Brydde sig inte det minsta om hästar,kossor, traktorer och lastbilar som vi passerade. När han såg nått som var lite spännande gick han slickad mot mig och lät mig gå förbi först medan han smög efter.
Så efter en dryg timmes promenad var vi hemma och all tre grabbarna kunde gå ut i hage här hemma..
Nu är arre en världsvan kille som har sett halva östergötland och matte har skoskav.:angel:

istället för att se det som att det blev ett misslyckande med lastning får jag se det som att vi hade en trevlig promenad där vi hade lite tid för varandra, och att jag insåg att han är en mycket cool häst.....när det inte går emot hans vilja...Så nu blir det hemma några dagar med massa last övning innan vi byter betes hage på dom.

lille arre
06-73.jpg

10-54.jpg

Senast ändrad:

175 cm???:eek:

Han har inte lugnat ner sig med växandet alls? Vi tycker att våran Lanzelot är rätt stor som är drygt 160 cm.:rofl: Men han lär inte ens som fullvuxen bli i närheten av din häst.

Men han är snygg din häst för att ha växt så mycket.

jodå han är jätte lugn och fin sålänge det inte blir någon form av press på honom:cool:
För det mesta är han som en ko....men bara för det mesta...
han är ganska fin i kroppen, dock är det ett ständigt problem att få honom att hålla sig bra i hullet när han kommer in i sina växt faser, men jag hoppas att han ska lugna sig och kunna tjocka på sig lite istället för att bara sticka iväg på höjden och längden.

ja jösses han kommer verkligen bli stor som ett hus. Hoppas iofs för hans skull att han inte växer så mycket till. Duktig kille också som skötte sig bra till slut :)

KL

Idag har vi varit ute på promenad. Han skötte sig bra även fast han nu förtiden är ett litet monster som beter sig som en tickande tidsbomb. Jag hoppas att jag får släppa ut honom på bete med kompisarna snart:)

Svårt att äta gräs med bett i munnen:)
27662248.jpg

Första gången någonsin kommer här två filmsnuttar på Ariel. Min kompis var snäll och filmade lite. :bow:

Den första är när vi tränar visning vid hand. Dock blev det lite kommunikationsmiss, så jag hade fel träns (= inte tyglar utan ledtygel), inget bett och ingen pisk. :crazy: Men man ser lite skritt i alla fall. :laugh:

http://www.youtube.com/watch?v=m_ry0dZ5mLQ

Den andra filmen visar när vi tränar i rundkorallen. Dagen till ära var Ariel alldeles tossig, normalt brukar det inte bli så där mycket galopp... Man får i alla fall se ett varvbyte på kommando och när hon kommer in till mig på kommando.

http://www.youtube.com/watch?v=rpO68mMDGrU

KL
Länge sen jag skrev ngt i denna tråden,hade med kameran igår och tog lite kort.Det vi gör annars är lite longering samt börjat löshoppa igen.
Tracy-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 432
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 449
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar