Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Vilja får 0.6 kg kraft groov.

Ja klickerträning är jättekul! Har börjat introducera det för Vilja.

På kul bara, hur mkt kraftfoder får era småttingar?

Jag har precis ökat på Ariels kraftfoder, eftersom hon numera räknas till den äldsta kategorin unghästar. Hon får 6 hg havre, 3 hg sojamjöl, 1 ½ hg miner vit och 30 g foderkrita.

Jisses vad ni skriver:o...Raketen jobbas inte än, direkt. Inväntar våren så bl.a. ridbanan och övrig mark blir lite mjukare. Han sköter sig toppenbra och är överlycklig sen nya flockkonstellationen blev ett faktum.

Hans mor är lite överkänslig mot "främmande" hästar så vi fick sätta ihop mitt sto med henne och unghästarna i en egen hage i några veckor så "morsan" fick vänja sig vid åsynen av den där fläckiga odågan:cool:. Sen fick mitt sto och unghästarna gå tillsammans något dygn och "morsan" i en hage bredvid...sen upptäckte hon att han var av manlig modell och blev tok-kär:eek:...så då gick det bra att släppa ihop hela gänget. Hon har noll koll på att det är sonen som återkommit efter drygt 1 års bortavaro;)

Raketen var ett kort tag lite dominant i stoflocken...men plötsligt har han degraderats till de lägre regionerna. Tjejerna håller ihop...så han håller en mer låg profil nu. Nyttigt!

Han gör allt i hanteringen rätt, är lättsam och lyhörd. Känns inte som jag behöver nöta så mycket än. Han är den första hästen som älskar att bli tränsad med bett i så ung ålder, som jag har haft. Bettet sveper in som om det vore godis och sen håller han sig koncentrerad på detta. Ska bli intressant att se om det håller i sig när vi börjar jobba mer. När jag tar av det försöker han fibbla tillbaka bettet i munnen igen...lustig unge! Ska se om jag kan ta lite nya bilder på honom, slänger in den här så länge...
image3.jpg

Lite suddig men ok nog så ni minns hur han ser ut...:angel:

Ja vi är aktiva här :D
Tror inte du gör så mkt mindre än nån annan vid denna årstiden. Det enda mitt lilla monster får göra är att följa med på släp max en gång i veckan, han har lite överskottsenergi:grin:

Vad fin han har blivit:) Dom börjar växa till sig dom små liven:love:

Japp, vi e flitiga :D

Haha, vad rolig hans mamma är, noll koll på att det är hennes son :D

Lika fin som vanligt :love:

kl.

Verkade Namir i förrgår, han tror att han har världens bästa balans och kan stå på två ben det var inte så lyckat. Men han skärpte till sig efter en stund. :)

Hjälpte min kusin härom dagen med deras 3åring som är halvbror med Namir. Andra gången dom satt på han och de gick inget vidare han var mer i luften än på marken fast de gick jätte bra första gången. Så nu är jag jätte nervös att Namir också ska va sån :o

Jisses vad ni skriver:o...Raketen jobbas inte än, direkt. Inväntar våren så bl.a. ridbanan och övrig mark blir lite mjukare.

Tja, själv har jag knappt petat på mitt sto under två veckor eftersom jag varit sjuk. Nu har jag inte sett henne på en hel vecka. :cry: Fast på ett sätt känns det skönt att jag inte måste dit, utan kan koncentrera mig på att bli frisk snabbare.

Jag längtar också till våren! :bump:

Att ni har verkligen legat i på den här tråden. Min dator har varit paj ett tag och på en gång har ni rusat iväg flera sidor.
Jag LÄNGTAR också till våren. Här har det varit ner mot -20 länge nu. Är inte så kul att hålla på med hästarna då.
Idag har jag ialla fall tömkört Nova ute i byn. Det gick jättebra och hon lyssnade hela tiden. Det enda som var farligt var en stor sten som bara hade snö på hälften. Livsfarligt.
Imorgon åker jag till Göteborg. Ska bli jättekul. Hoppas det finns massor att shoppa.

Temperaturen hos oss har senaste tiden pendlat mellan -17 till -31 som kallast. Så lille Joystick har inte varit ute på några direkta äventyr..
Fast heter man Joystick Diablo så SÖKER man äventyr.. Man FÅR ju av nån outgrundlig anledning inte bita matte när man går ut till hagen på morgonen HUR mycket överskottsenergi man än har.. Ja men NÅNTING MÅSTE man ju göra.. De kliar liksom i kroppen så den lille filuren gör grimaser hela vägen ut..bara för att..Dessutom suckar han HÖGT när jag stannar å kräver att han ska STÅ helt stilla i några sekunder...

Joystick får förutom fri tillgång på hö
I torrt skick
1 dl soja
1/2 dl betfor
1/2 dl kraft mineraler och lite foderkrita nån dag i veckan..
En morotsbit eller två eller äppelskrutt/potatis och morotsskal kan också slinka ner..

Min icke -07a Krutrök nordistravare född -93 får inte så mycket mer..
2,5 dl betfor
5 dl soja
1/2 dl mineraler och lite foderkrita ibland
En morotsbit eller två eller äppelskrutt/potatis och morotsskal kan också slinka ner..
OM han JOBBAS riktigt hårt mer än 1 dag kan han få MAX 2,5 dl fodercentralens helfoder standard..
Efter att förra året fått hjälp att beräkna foderstat åt Krutburken som då blev helt hmm.. vansinnigt pigg och fruktansvärt jobbig att hantera...DE misstaget gör vi inte om..

Anna-Carin

Uppdatering från oss då...
Ang. foder så har vi ett super-hö, analyserat, och foderstatsrådgivaren vi ringde kunde egentligen bara rekommendera att ge extra fosforbalans... Höet skulle passa bäst åt mjölkkor vad jag förstått...
Så - Attack (stor 167cm och kraftig) får:
7kg hö till natten
1 kg kornkross/dygn
ca 1/2 kg uppblött betfor/dygn
+tillskott
Fri tillgång till hö/havrehalm (med sämre värden) under dagstid, utomhus.

Nu har vi börjat tömköra lite mer regelbundet:) Grabben lär sig fort, och fixar svängar, halt, start och trav på kommando. Dock är det lite svårt att hålla en lugn och trevlig trav i mer än max ett varv innan killen börjar bocka...
Tips på detta någon?
Tömkör ungefär 2gr i veckan, är det lagom tro? Har ju som sagt tänkt köra in honom nu i vår.

Bifogar en "gammal" bild i nyredigerat format - håll till godo:
attack1.jpg

Tack:)
Men du... hur fungerar klickerträning på hästar? (tidigare inlägg)
Har hört talas om det till hund, men inte riktigt kopplat där heller...
Om du orkar - berätta gärna:)

kl.
Idag har Robbeliten äntligen fått gå ut i hagen efter 2 veckors boxvistelse. Gissa om det var mycket energi i grabben som ville ut? Han sprang o bockade o hoppade o levde loppan i säkert 10 minuter innan han hade tid att äta några höstrån.
Här är en bild från gårdagen.
Bild213.jpg

Kul att läsa om era fina hästar :laugh:

Uppdatering från mig och min lille prins är att han förra fredagen blev kastrerad !

Han har nu vant sig helt med sadel och bett, lätt att lasta, spolas utan problem, bryr sig inte om klippmaskinen och vi har påbörjat longering som har gått bra !

Det känns ibland som att allting går för bra med den lille...
Men någon gång ska det väl gå bra för en också ;)
Men, men... Vänta bara tills han ska ridas in... ;)

Uträknad foderstat till honom är:

Ca 10 kg hösilage / dag ( nu när det har varit så kallt så har han fått fritt )
1 kg müsli
Fosforbalans
Mineraler
2 dl betfor enbart för att få i honom mineralerna

Och så några foton på honom, många av er har säkert redan sett dom, men men... :p

Mvh Black

25711792.jpg

25711789.jpg

25711790.jpg

Det var mig en stadig bit! Fiin!!
Vad är det för ras? Kommer inte ihåg, du har säkert skrivit det redan :o

Imorgon ska vi löshoppa:laugh:!!! Alltid lika roligt!
Annars gör vi inte så mycket för tillfället...vi i Skåne har också en massa snö och det är bara halt och knöligt.

I mat väg får Cardelia :
2 mått (ca 2kg) musli
1kg luzern
ca 1/2 uppblött betfor
ca 9 morötter :laugh:

Man får inte lägga in bilder på fuxskäckar för så blir jag suuuur.

(och kidnappar sådana å det snaraste.:devil: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 418
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 382
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 669
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV