Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

*kl*

Oj vad länge sedan det var jag tittade in här och det är nog tur det, jag blir ju alldeles stressad över era framsteg :D!

Vi har haft ont om tid ett tag så min lille haflingerpojke Waradero har fått nöja sig med promenader och lite longering.

Liten och liten förresten, han är nu 22 månader gammal och hela 145 cm hög.

Waradero är en kavat herre som varken bryr sig om fladdrande presenningar, uppflygande fasaner, plastpåsar eller trafik av något slag. Det var därför lite förvånande att se att det var lite läskigt (i början) att kliva över några bommar i paddocken. Jag lägger in en lite småsöt filmsnutt där han plötsligt mitt i alltihop lyckas fiska upp min nyckel ur fickan och börjar leka med den :love:. En smula okoncentrerad kan man väl säga och väldigt intresserad av fotografen :laugh:. Det slutade iallafall med att vi travade fint över bommarna.

Tänkte att jag skulle ge mig till känna i den här tråden. Jag följer den ganska regelbundet och är lite avundsjuk på alla er som gör så mycket med era små. Själv har jag en halvblodskille som är född 07. Jag har fött upp honom själv så jag höll på en del med honom som föl men sedan har han gått på lösdrift en bit bort. Har tyvärr inte hittat någon lösdrift som jag tycker har varit ok på närmare håll. Jag är och hälsar på honom ca 1 gång i månaden och vill inte göra så mycket med honom då, är rädd att han tycker att jag är en jobbig tant som bara dyker upp då och då. Så vi håller oss till att gå till stallet och borsta lite. Han är dock van att hanteras, vara själv i stallet och spola benen så jag hoppas och tror att han ändå har en bra grund att stå på. :) Ser hur som helst fram emot hösten då han får lov att flytta hem och börja skolan.

kl.

I förrgår så hade vi miljöträning i paddocken, eller ja jag försökte iaf att skrämmas lite med en ikea påse. Men det gick sådär eftersom den är såå god att tugga på!!! Kontentan av det hela är att han inte är ett dugg rädd för den och man kan ta den över hela kroppen, om man hinner innan han har fått tag i den och börjat ruska på den.

Annars så följer han mig som en hund och både stannar och backar när jag gör det.. Iaf i paddocken ute är han lite busigare så där får man påminna lite om vem som bestämmer. Men det är ju så fruktansvärt roligt att vara ute på äventyr så man glömmer sig ibland!

igår var det dag för vaccination så jag o syrran lastade min 07 och hans jämngammla polare och åkte till vet. dom var så duktiga bägge två.. lastningen gick lungt och fint och dom åkte som två små ljus...sen blev det röj när dom var hemma igen och behövt stå stilla på transport i två timmar..

Aramis forsätter att växa och har vuxit om alla våra andra.. han har inga planer på att stanna upp....

*kl*

Så bra att jag hittade den här tråden, kan behöva lite inspiration :)

Vår 2-åring har inte gjort särskilt mycket alls egentligen, tiden har inte räckt till och han har inte riktigt varit mentalt redo, men nu har jag börjat longera och så lite grann och idag hade han sadel på sig och det gick kanonbra :D

Kul att du hittat hit också! :laugh:

*kl*

Igår var jag ute hos Ariel och hade trevligt. Vi tog en promenad ihop med Idunn, men sedan avvek hon och Ariel fick klara sig själv. Det gick över förväntan, hon blev inte alls så stressad som hon blivit tidigare. :banana:

Sista delen av promenaden körde vi stenhård lydnad. Ariel börjar bli allt bättre på att smyga, även om hon blir irriterad och frustrerad på mattes dumma idéer. Men hon gör ändå som jag säger. :love: Visst mopsade hon sig lite igår, men inte värre än att jag kan hanterade det med lite mer bestämdhet.

När hon fått stå själv inne i stallgången en stund (jag var på toa) så gnäggade hon när hon såg mig igen. :love: Hon är bra sällskapssjuk egentligen... Men det är ändå ett enormt steg framåt jämfört med för ett år sedan då hon nästan slet sig för att rusa tillbaka till de andra.

För övrigt har hon nu varit ett år i lösdriften utanför Uppsala och visst har det hänt en del. :angel:

8 månader
22697813.jpg

20 månader
26618179.jpg

Ja, jo men det handlar ju bara om ½kg krafft och 4-5 morötter morgon och kväll :) + 0,5 betfor kväll då :)

Min lilla tjej blev sparkad i måndags kväll i huvudet. Fick ett ordentligt jack på undersidan ungefär där nosgrimman sitter. Så det blev att sy 5 stygn, stackars liten…. Ska sitta i 8 dagar och sen plockas bort .

Idag har Amadeuz fått gjort lite nytta för första gången på tre veckor. Verkat lite loj och tussig, så han har bara skrotat i hagen ett tag, ätit foderjäst och gnuggat vintepäls... Guud vad han fäller!!

Han verkade glad att få springa lite i vår lilla runda manege, var mycket uppmärksam och lydig. Så det verkar vara dax att börja göra lite nytta igen!

Känns inspirerande med ljusa kvällar! Igår var det solsken när jag åkte till stallet strax före sju! Otroligt!

Jag skall icke läsa något när jag är övertrött, tolkar in både det ena och det tredje...:p

Lanzelot har förresten fått åka transport för första gången. Kaktuzblomma gick före in med en hink men det var inte förrän även jag gick in i transporten som han hoppade in.
Lite darrig var han men gjorde inte så stor teater av det hela. Vi tog en liten sväng med honom. Ska försöka göra detta en gång i veckan. Att ha en häst lika lättlastad som hans morsa är prio nr 1!!!

Han verkar växa just nu. Vi mätte honom till 161 cm i fram och 162 i bak. Oftast är han högre i fram än i bak så det tyder väl på att han växer. Syns lite på kroppen med. Och så har han tappat något hull på ryggen så jag har börjat ge lite soja.

Dumheter har han fortfarande för sig. Häromdagen så hade han lyckats få undan locket till skitbrunnen, den är i hästhagen och vi idioter har inte hägnat in det:cool: . Där stod han och sniffade och riktigt sa till mig: Matte matte, kolla, här luktar skiiiit!!!! Det såg iallafall ut som att han hade gjort en jättespännande upptäckt.

Men oj då, hoppas att det läker fort och att det inte blir några komplikationer av det hela.

En bekannt till mig har en häst som fått käken avsparkad en gång. Hästen fick en metallställning inopererad som sedan togs bort. Den gick någon msv fälttävlan efter det och fick sedan ett par föl. Så även om det är illa kan det gå väl.

Usch va tråkigt! Hoppas att det läker fint.

Nu ska jag åka och borsta på mitt fällande lilla monster. Ångrar lite att jag beställde en skimmel, det börjar ligga vitgrå hår överallt! Gissa vem som kommer att klippa sin pålle á la nakefis när han har åldern inne plus att packa in honom i en kroppsstrumpa för att minska risken att behöva ta fram klorinet varje dag:devil::angel:

Kul att du hittat hit oxå :D

Vad är det för stam på din? *nyfiken*

Gandalf har roat sig med att få en hovböld som spruckit ut genom ena ballen och det luktar verkligen BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ :eek:

Vi har varit iväg med transporten en gång i veckan ungefär på "kollo" med mina shettisar på jobbet :D Nyttigt och det är en trött kille som kommer hem på kvällen ;)

Nu börjar det snart bli dags för bete!! :bump:

När och var ska ni ha era på bete?

Härligt att lastningen gick bra, tänk vad många det är som inte tränar med sina små!

Haha, ser framför mig hans stora UPPTÄCKT :rofl:

Ne fy såna hovbölder är aldrig mysiga!

Jag hoppas att min kan få gå ut på bete i början av maj. Har kvar honom i stallet där han står nu tror jag eftersom vi har väldigt fina och stora beten. Kontrollfreak som jag är så gillar jag att kunna ha koll på hästen och veta att dom tittas till ordentligt om jag inte kan åka dit:)

Kul att du hittat hit oxå :D

Vad är det för stam på din? *nyfiken*

Han är efter Allman 204-Furubäcks Seger 159 -Vilgot 60. 2 år i maj :)

Longerade med sadel idag igen, den är äcklig att få på sig men när den väl är på går det bra - att det är jobbigt att stå stilla är ju inte sadelns fel :p

Det är ju jag oxå, tyvärr har vi inga beten i år... :(

Men det blir nog bra ändå, hagen är på 14 ha, så de kommer ha en underbar sommar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 433
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 491
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar