Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Vad kul att det går så bra!
Jag var oxå ute med min igår. Hade en diskussion om hurvida vi skulle gå från de andra hästarna eller inte men efter det gick hon den lilla rundan som en klocka :laugh:. Passade även på att tvätta av henne lite, undra hur länge svansen kommer glänsa i solen :grin:

Jag är tvungen att spola ur svansen varje dag för här har den härliga leran blomstrat upp. Men tvätta det lär jag vänta med för dom dumma stora hästarna lär honom att man kan rulla sig i leran så han är ett damm monster nu.

*kl*

Här rasar det päls i stora sjok och fröken har myror i skinnet. Så vi har skippat tömkörningen ett tag för att inte bråka mer än nödvändigt.
Suck, trodde jag hade skaffat ett robust halvblod med bra hovar och tålig/okänslig hud, men fullblodet i henne har visst slagit igenom....

Vi har tagit upp slangträningen igen så länge, fram är inga problem och bak börjar gå hyfsat. Men INTE högre än magen :devil:

Annat som börjar märkas är att den runda, bulliga bäbisrumpan har börjat försvinna på allvar och hon draaaas ut på längden.
Ingenting är som det borde vara, stora knän, småååå hovar, liiiiten näsa, kantigt kors, två stora bogar som bara petar ut...
Min lilla prinsessa som alltid varit så vacker :eek::cry:
Enda positiva är att hon har klättrat över 160-sträcket, så bara 6-7cm till så är mamma nöjd!

Kul att det gick så bra, skulle oxå vilja komma iväg!

skönt att lastningen funkade så bra!

*kl*

Idag fick Gandalf följa med till jobbet och vara på kolla med shettisarna, det var rätt kul att se!!

Bilder kommer!

kl.

Nu ger jag snart upp! Hästarna ser ut som pansarbeklädda lermonster, speciellt det lilla monstret som går utan täcke. Ja måste skaffa mig en dammsugare så jag kan få rent hästarna. Jag hatar att borsta!!!

Haha känner mig lite negativ men allt är ju dammigt och smutsigt!

Ja fy för denna lera,tack och lov för täcken så blir det lite mindre.Har tur än så länge min lilla 07:a är tydligen lite förnäm av sej ,gillar inte alla lerpölar och håller sej till att rulla sej i boxen:)

Var glad för det:) Min lille står och tittar när dom stora killarna (med täcken) rullar sig och när dom har rest sig så går han och lägger sig på exakt samma ställe. Jag bara bävar inför den dag då han har blivit vit, då kommer stackarn få gå omkring i en kropps strumpa:devil:

*knapp*

Så himla glad idag! :bump:

Analysen på höet var toppen och Amazing ska nu enligt hippocampus få:

11-12kg hö (ungefär vad hon äter)
0.5kg betfor
+ selen

Men jag ska även ge henne 1kg krafft grön müsli som hon älskar :d (tar bort grooven som hon tröttnat så på) för att jag tycker att de har en tendens att ligga lite lågt i värderna och så linfröoljan då :)

Underbart att slippa 3kg krafft om dagen! Fyller hellre upp med morötter så att det ska bli lite mer i krubban! :)

Jag tänkte precis på det här med lera idag, när jag var ute hos Ariel. Där går hon i sin hage dygnet runt och den enda lera hon har är det lilla stänk som kommer av att vi går från hagen till stallet. :D Tänk, min lilla lerbrotterska har blivit en riktigt fin prinsessa. :love:

Precis som min Ninja då, hon har aldrig rullat sig i lera:laugh:, om hon ska lägga sig i hagen så är det på ett garanterat torrt och lerfritt ställe. Behöver knappast tillägga att jag verkligen älskar den speciella vanan i allafall:love:

Just nu är jag så stolt över Ariel att jag nästan spricker. Vi tömkörde igår och hade förstås "draghjälpen" Idunn med oss. Men nu hade Ariel massor med egen motor och den skritt hon visade upp var verkligen :d Visar hon den på utställning så får hon garanterat en nia. Fast det vågar jag inte ens hoppas på, det kräver ju att hon är lika avslappnad som igår.

Hursom så tränade vi på att turas om att gå först, gå förbi varandra och även springa förbi varandra. Ariel var superduktig! :love: Hon ville verkligen följa med Idunn när hon sprang förbi, men en mjuk kramning i tömmen och hon stod kvar. Tog inte ens ett steg framåt, utan bara "tänkte" fram. Sedan fick jag henne att trava först flera gånger! :banana:

Roligast var nog när jag bad om trav (s-ljud) flera gånger utan reaktion, så då markerade jag med spö och Ariel svarade med ett bakben. :devil: Det finns humör i henne ändå! Men hon galopperade sedan några språng och gick sedan ned till trav. Nästa gång jag bad henne om trav så började hon trava direkt vid s-ljudet. :D

Tror ni det är okej om man tömkör på utställningen? :angel: :rofl:

kl.

Idag har jag försökt att fotografera min pålle, utan direkt bra resultat men men här kommer några bilder på lerhögen:)
www.pixbox.se/pic_show_id26705512.html
såhär ser man ut efter att ha luktat på bajs:
www.pixbox.se/pic_show_id26705534.html

Här är Plutten med bästisen Cardan:
www.pixbox.se/pic_show_id26705645.html

Och med mina andra två lerhögar till hästar:
www.pixbox.se/pic_show_id26705700.html

Fattar inte varför dom envisas med att vistas i leran när dom har det här:
www.pixbox.se/pic_show_id26705700.html

*kl*

Här har leran försvunnit under ett tjockt lager snö!:eek: Precis när vår lilla ridbana har tinat och torkat upp....:mad: Nu får träningen vänta tills eländet har försvunnit... eller så får lille Ville lära sej att vara själv väldigt fort, för jag har ÄNTLIGEN fått tag på ägaren till det fina ridhuset ett par km bort. :bump:Där finns det hinder och cavaletti och massor av annat att titta på, Lanzelot behöver lära sej vad hinder är till för om vi ska lyckas med mina framtidsplaner. :idea:

Ang lera så är Fjollilot mycket ovillig att smutsa ned sej. Han HAR rullat sej, det kliar ju vid fällningen, men jag vet inte vart:confused:, hagen är gjort av gegga och gammalt gräs så jag borde ha ett lermonster men det har jag inte..

Igårkväll fick JAG nog av leran när jag skulle ta in dom. Hagen är långsmal med öppning på ena kortsidan. Givetvis stod kräken lääängst ned så jag fick klafsa, halka och snubbla i mörkret, fånga in två glada och pussiga hästar (ja, dom tycker faktist om mej..) och sedan klafsa, halka och snubbla tillbaka med dom i släptåg och försvara lille Ville mot Dumilot som vill ha matte för sej själv.

Idag släpptes dom i en annan mindre och torrare hage. Det har vart uppvisning i den högre skolan hela förmiddagen tack vare den nya utsikten och ett trädgårdsälskande rådjur. :rofl:

KL
Jag var ute o gick med Gagarin ox igår. Vi har inte varit där vi gick på ett tag.
Man går in i skogen och behöver gå över ett litet dike. Inget djupt o bara lite vatten. Han har hängt med över förut utan större protester.
Men igår skulle han inte. Jag hoppade fram o tillbaka (eller klev för värre var det inte). Men hästen ville inte.
Istället för att bli besvärad över detta så blev jag glad. Äntligen något som gör att vi övar på ledarskapet. Så jag kämpade på o efter ett tag så tog han sats o skuttade över.
Det är ju igentligen bättre att övervinna motgångar än att aldrig få några.
// Linda

Kl

Jag har kommit fram till att min häst nu har kommit in i sin ful period. Han har sett väldigt jämn och fin ut nästan hela tiden men nu ser han bara ut som ett tuffsigt och lerigt monster som är helt ojämn. Ska väl iofs se det som en positiv grej att han växer, men vacker är han INTE...
Så nu ska Pluttelutt få gå och skräpa ett tag:)

Här var det dålig aktivitet:p

Hur går det för alla med era småttingar?

Jag gör ju som sagt inget med min förutom att borsta och upptäcka nya sår, så han mår nog rätt bra :)

Jag har precis lämnat en mycket deprimerad Ariel... :cry: Tog in henne i stallet för att pyssla och klippa man, sedan hade jag så bråttom hem att jag släppte ut henne i hagen igen. Men det ville hon inte! :eek: Hon ställde sig i riktning mot promenadvägen med spetsade öron och låtsades inte alls om att jag drog i grimskaftet. Inte förrän jag sade till på skarpen gav hon med sig och gick in i hagen. Hon vill verkligen vara ute på äventyr och jag hade så dåligt samvete att jag inte hann. :(

Sedan när jag gick hem följde hon mig hela vägen längs staketet, ända tills hagen tog slut. :love:

Vi ska ha våran alldeles första tömkörningslektion för en B-tränare idag! :eek:

Är skitnervös, men har inga större förhoppningar än att fröken inte är på "det där" humöret, så vi får se vart vi landar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 433
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 499
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar