Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Idag har Plutten gått över lite bommar, Först var dom väldigt läskiga men eftre att matte hade visat att dom inte kommer att bita honom i hovarna gick han glatt över.
Sen fick att springa löst och när matte springer över bommarna så måste man ju förja efter. Han är rolig min min lilla skit:love:

Ja, det lär bli en hel del sånt. Får hoppas bara att han har kommit över det tills vi ska hoppa riktiga hinder för då orkar inte matte hoppa före:D

Såg att jag hade skrivit lite taskigt i inlägget innan, men det är inte för att jag är full utan för att jag är helt slut ;)

Länge sedan jag skrev här! Min Miragon växer så det knakar och är en väldigt snäll och cool tjej. I går satte jag på sadel för första gången och gick en liten sväng. Det var knappt så hon vände bak örat ens när jag spände gjorden.
Hon har haft tömkörningsgjord på sig men den är lite stor ännu så den sitter inte så hårt runt magen.

Annars så har vi inte gjort så mkt men nu kommer våren och underlaget blir bättre och bättre! Dessutom har hennes mamma kommit hem från fodervärden och jag som inte har ridit på över ett år :angel: är lite mör i kroppen nu efter våra första ridturer.

Planerar att börja tömköra och löshoppa så fort som möjligt nu. För ett tag sedan hade hon en hovböld som spökade lite men nu är pigg och glad igen. Temperamentsmässigt verkar hon mycket lugnare än sin mamma (vilket jag hade hoppats på..) så min förhoppning är att det kommer att gå smidigt med inridningen också.

Träna lite NH igår med Namir, det gick bra. Håller på att öva in lite röstkommando med han just nu. Det är kul för han göra verkligen allt han kan för att försöka göra som han tror jag menar och han tycker det är jätte kul! :D

Lite ryggning

Flytta på baken

Inkallning

Senast ändrad:

Vilket fantastiskt väder vi haft idag!! Tog en långprommenad med darlingen på dryga timmen. Vi han med att bla gå över stor, trafikerad väg, hundgårdar, stall och massa andra konstigheter och inget var speciellt läskigt enligt henne, som vanlig. Söta lilla häst. Sista meterna gick hon inte fort kan jag säga! :D

Vad härligt det låter!

Här har vi haft alla typer av väder idag, förutom driv-is kanske...

*kl*

Min 07:a kommer som jag berättat någon gång tidigare inte bli inriden (skada) utan förhoppningsvis kunna gå rakt in i avelsboxen. Hon har därmed inte fått börja sin utbildning alls egentligen. Idag blev hon dock klippt (precis som de stora tjejerna) och sedan fick hon öva lite uppställning för kameran. Bara det an vara knepigt nog för en rastlös tjej.

02-70.jpg

04-64.jpg

Va fint hon har blivit. Synd att det inte blir någon inridning.

Måste bara säga att idag har jag haft stegräknare på mig och jag har gått 16000 steg, ganska bra tycker jag själv. Plutten däremot fick bara en morot i hagen idag:)

Ja visst har det varit underbart väder idag! :D Jag planerade in mitt veckobesök hos Ariel till idag just med tanke på vädret. Vi myste mest (2 timmar!) inne i stallet, men tog även en kort (40 min) promenad. Träffade på två ettriga vovvar med tillhörande matte och det blev att vi stod och pratade en stund. Oerhört nyttig träning för Ariel som snällt stod och väntade. :love:

Sedan hittade vi tre olika vattenpölar att träna drickning i, men eftersom Ariel inte var törstig plaskade hon bara lite med mulen. Men jag är sååå stolt över att hon redan förstått vad jag vill med vattenpölar. :banana:

Fina bilder. Hästen ser lugn o fin ut.

Just det där med att flytta framdel o bakdel är något som jag upplever gör det lättare med ridningen. Jag har inte suttit många gånger på unghästen innan jag gör det från hästryggen. Upplever att hästen lär sig lyssna snabbare och blir lugnare. Har man en häst som gärna ger sig iväg från en, ökar tempot så fort man begär något, varesej det är från marken eller ryggen så har sidförflyttningar en lugnande inverkan, när de väl lärt sig att flytta sig menar jag.

Ja han är lugnet själv till motsatts till sin mamma som är mer i luften är på marken :grin:

Jag upplever också de, vill att allt ska sitta från marken innan det är dags att sitta upp. Tror att de underlättar för hästen om man gjort det mesta på marken innan man ber om det när man sitter på ryggen. Det är ju lättare att tillrättavissa på marken.

Idag blir det en lång promenad ut i skogen. Har tänka varv promenader med NH träning ungfär varannan gång jag är där.

Dethar jag nog missat, vad var det som hände?

Vacker är hon iaf :)

Hon skadade sig i hagen i spanien innan hon kom hit. Ena bakhoven är missbildad. Har varit ett antal klinikbesök och försök att rätta till innan jag triangelmärkte henne.

*halvt kl*
Idag busade hon dock som en tok i hagen utan att halta :)
12-30.jpg

tjoho

05-59.jpg

Idag har vi åkt till ridhuset och löshoppat. Det gick suuper bra. Tog inte många språng men han tycker att det är så roligt, öronen spikrakt framåt och gör allting rätt. Så härligt med en positiv häst. Tyvärr har jag inga bildbevis då filmkameran var utan batteri. Han klev på transporten utan problem, fast vi hade ju med "stora syster" som sällskap. Men Robbe gick in först utan att tramsa ändå. Efter löshoppningen var han dyngsur av svett så då fick han en liten dusch och han stod bara och njöt. Helt lovely.

Kl.

Idag har jag tömkört Plutten igen, Med bett den här gången också. Han fattade mkt snabbare att han skulle svänga när jag drog i ena tömmen. Sen tog vi en liten tur ut på vägarna, skötte sig bra men var lite väl pigg så när vi kom hem igen så fick han trava lite på volten. Känns riktigt bra:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 433
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 466
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar