Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*kl*

I söndags var Grotte och jag ute på långritt tillsammans med en vän och gammelvalacken. :D Grotte skötte sig jättebra, han blev lite pratsjuk med fåren o kossorna efter vägen så han gick o gnäggade till dom. Både kossorna o fåren svarade honom, sen hade dom nog en trevlig konversation lät det som. :rofl:

Grotte var iaf hur duktig som helst, vi mötte traktorer, bilar, får, kossor, barn som lekte och allt möjligt och han bara skrittade på. Jobbade lite sidvärts efter vägen, han dansade fram. Så duktig han var. :D Nu har han även mött älgar, sett rådjur och det har gått bra. Duktig pålle ! :D

På lördag åker han hem, det blev framflyttat en vecka till så i veckan (om solen vill kika fram igen) ska vi bara träna lättare pass och bara se så allt stämmer.

Önskar Allessa och familjen all lycka i framtiden med Grotte !

Hihi, Grotte kanske är en språktalang! Förstår mer än bara hästspråk, kanske till och med kan översätta? :)

Idag tog jag in Avalon, precis innan åskan kom! Han såg lite förvånad ut när han såg sin gamla box, men nu när jag kvällsfodrade så såg han ut att ha gjort sig lite mer hemma. Tunnade ut manen idag och jag överdriver inte om jag säger att allt jag fick av utan problem kunde räckt till två hela hästmanar. Han har SÅ tjock hårrem! Flätade över den på ena sidan, får se om den kan hålla sig där. Innan har han ju haft lika mycket man på båda sidorna.

I morgon kommer hovis och sedan ska vi ut och rida!

Köpte förresten en ny dressyrpisk idag, som ska vara "balanserad" på ett speciellt sätt. Svart med två trästoppar ute i ena änden. Någon som har erfarenhet av att rida med det? Kändes lätt och smidigt, ska testa i morgon.

Vi säljer sådana spön, och jag är inne på mitt andra! :) Det första fick min hundvalp tag i och sedan var båda "träklossarna" uppätna! :angel: Jag tycker att det är toppenbra och alldeles lagom tungt, så du kommer nog bli nöjd!

Ja usch vad jobbigt det är med sköra hovar. Flisan har vertikala sprickor på båda framfötterna men enligt hovis så är de bara ytliga och kommer inte vålla några problem framöver så till vida att man sköter hovarna ordentligt. Men precis som du säger så är det ett helsike med de vita fötterna om de får tappskor. :( Jag håller alla tummar för att buttan gör susen och att din fina grabb blir frisk och kry igen. Vad har du fått för instruktioner av veterinären? Ska han stå på box eller får han lov att gå ute? Får han lov att äta gräs och hösilage? Anledningen till att jag frågar är pga. att jag själv är väldigt dålig på eventuella fånghästar och att vi just nu har en häst i stallet som har kraftig fång. Det jag reagerar på i just detta fall är att denna får fri tillgång till hösilage samt att den går ute på VÄLDIGT mycket gräs. Denna stackars häst kan knappt ta sig till hagen och ligger allra mest ned då den har alltför ont för att både gå eller stå. Tilläggas skall är att hästen i fråga är 22 år gammal, och att den är undersökt av veterinär. Då jag själv inte anser mig kunnig nog har jag inte vågat ifrågasätta det hela, men i magen känns det inte riktigt som rätt sätt att behandla en fånghäst, då jag trodde att gräs och hösilage var jätte förbjudet vid kraftiga fånganfall och ofta även i framtiden för "fånghästar". Lite mer kunskap hade inte skadat så därför slänger jag ut min fundering här! :laugh:

Tyvärr blev det ingen film idag då Flis antingen har lyckats slå sig själv eller blivit osams med någon hagkompis. Hon hade nämligen fått ett sår på insidan av ena bakbenet som var ganska svullet. Hon var väl inte direkt halt men såg lite oren ut och inte helt fräsch. Typiskt att hon skulle lyckas slå sig precis nu när jag verkligen behöver rida! Hon blir bara tjockare och tjockare så snart tror man att hon är dräktig! :grin: Istället passade jag på att filma stallkamraterna, men dem kan jag ju förstås inte hänga ut här! :p

Ja hon börjar ta sig riktigt ordentligt i kroppen (inte bara runt magen! :angel:). Hon var ju jätte tunn när jag fick hem henne så det är roligt att se skillnaden. Hon har nog ganska trevliga vinklar och bra djup tror jag, hon kan fortfarande bredda sig ytterligare men det kommer väl så småningom. Din ser också kanonfin ut i kroppen. Tror dock att din är mer krallig än vad min Flis är, men då är ju han kille också. :d

Vad fodrar du din häst med? Mängd? Min är ju svår att hålla hull på och det är alltid kul med tips från folk med samma tendens på sina hästar.

Min äter Alfa, Build-up müsli från D&H, Max E glo risgranulat, 10kg hö och betfor.

Kom ju in från betet idag så resultatet kan jag inte berätta om än. Men har god erfarenhet av den foderkombon sedan tidigare på hans mamma.

Jag kan inte påstå att jag har det problemet längre då hon numera ser ut som en tunna. :angel: Men när jag fick hem henne såg hon bedrövlig ut, väldigt tunn och muskelfattig. Då var hon dock inte inriden, hade rest från Tyskland och hade förmodligen växt mycket så det berodde nog på det också. Men jag tryckte i stort sett i henne proteiner. Hon fick så mycket lusern som hon orkade äta, 1liter KRAFT GROV 125, 0,5liter havre, + lite betfor och mineraler per dag. Ett tag fick hon även någon sorts mussli men jag fick för mig att det blev för mycket olika sorter så då slutade jag med det. Sedan fick hon äta obegränsat med hö och hösilage med toppenfina värden. Det är svårt med hästar som inte vill gå upp i vikt, man får nog prova sig fram och se vad som passar för just ens egen häst. Kanske är det så enkelt att han bara behövs avmaskas? Du verkar ju göra allt för att din häst ska gå upp i vikt så det löser sig nog snart ska du se. Jag har för mig att han är stor och har växt mycket också? Det är ju inte ovanligt att de faller ur när de växer.
Just nu går Flisan ute dygnet runt i stora gräshagar och får nu endast lite havre och betfor så just nu är hon väldigt billig i drift!
Lycka till med din häst och det hade varit kul och höra om din nya "fodringskur" ger resultat framöver!

KL

slänger upp en bild på en (smutsig och blöt) Durito som äntligen börjar få lite mer massa!
SP_A0424.jpg

SP_A0425.jpg

vad tycker ni? han är finare än någonsin att rida nu :)

så här såg han ut i kroppen precis i igångsättningen i mars efter att ha stått i princip i 4 månader.
SP_A0132.jpg

och två ovisade bilder från P&J i maj
bild9.jpg

bild1.jpg

Haha ja, han är säkert en språktalang som kan tala med kossor o får ;) Dom pratade ganska länge med varandra, sen när vi red iväg igen så stod kossorna o muade efter oss. Dom ville nog att Grotte skulle stanna kvar där ;)

Köpte förresten en ny dressyrpisk idag, som ska vara "balanserad" på ett speciellt sätt. Svart med två trästoppar ute i ena änden. Någon som har erfarenhet av att rida med det? Kändes lätt och smidigt, ska testa i morgon.

Jag har ett sånt, det är jätteskönt att hålla i o rida med. Inte för att jag har nån häst att använda det på (än) men det kommer väl. Red mkt med ett sånt spö i höstas på olika hästar. :)

hahaha ja oj vilken liten skitgris hihi:P Tycker han ser riktigt fin ut i kroppen!

Idag fick Decibell "löshoppa" för första gången på väldigt länge. Hon har ju väldigt dåligt självförtroende i löshoppningen och vill helst att matte ska sitta på ryggen och vara med som stöd, hihi. Lite konstigt kan jag tycka men sån är hon. Tyvärr så får man ju inte hoppa 4-åriga ponnyer uppsuttet på kvalitén och därför måste vi traggla med löshoppningen för att hon ska känna sig trygg och bekväm med det. Tycker det är lite trist att det inte är som för de stora hästarna där man får hoppa uppsuttet om man vill det.

Det är väääälsigt små hinder som gäller och bara några få språng per gång. Tror ni jag kan löshoppa henne ganska koncentrerat under några veckor (men bara pyttelågt och 5-6 språng)?

Red med det idag, det var kanon!

Någon annan som var kanon det var Avalon. Han kom in igår från betet, fick skor idag och 1h efter tog vi en skritttur med Sandra och Oppe. Man märkte inte alls att han inte haft någon på ryggen de senaste 2 månaderna. Gick så fint fram överallt, ibland först och ibland sist. Riktigt stolt var jag efteråt!

Jag ska rida denna veckan och sedan vilar han en vecka så jag tänkte skritta tisdag, torsdag, fredag. Hur länge skrittar ni era när ni sätter igång? Han kändes så himla fräsch idag, traskade på med långa kliv. Han har ju inte direkt såsat på betet, fullt sjå att hålla koll på ponny-stona ju ;)

Jag tänker mig ca 2 veckors skrittande, sedan trav på rakt spår, galopp på rakt spår och sedan börja träna på ridbana. Någonstans mitt i börjar vi tömköra lite igen. Kan det vara rimligt?

kl

Håller på och sätter igång Cesar igen efter några veckor på betet. Jag har legat deckad med Körtelfeber, så än så länge longerar vi. Men Idag tog jag lite bilder då vi longerade

28670165.jpg

28670168.jpg

28670288.jpg

28670137.jpg

28670125.jpg

28670322.jpg

28670145.jpg

Lite nyfiken bara,:) köpte du någon av hästarna du visade i tråden för ett tag sedan? Har du kommit dig ned mot Uddevalla nu eller bliv det inget m jobbet?

Idag ska jag med min vän och provrida denna 05:a http://www.youtube.com/watch?v=OEFSuzeVsOI
Vad tycker ni om den? (mkt lite riden)

såg den på annons (rätta mig om jag minns fel?) och att den säljs väldigt billigt, och undrade lite varför den låg ute till det priset? :)

själv sitter jag och letar efter en 07a, ungponny.. Har hittat en jag ev. ska åka och kika på :). Jag har ju flyttat tillbaka in i mitt "gamla" stall på gården.
Vi har ju ett storstall med 9 storhästboxar där jag haft Dörren sista 2 åren, sen även "lilla stallet" där jag hade min förra ponny tillsammans med en inhyrning.
Nu har jag det helt själv och det är alltså en box ledig. Antingen får en av travarna som är i ponnystorlek flytta in som sällskap men skulle helst vilja ha en till unghäst.
Jag har möjligheterna till det så nu gäller det bara att hitta "den" hästen :)

Nae, har blivit trassel med försäkringsbolaget med min nuvarande häst. Har varit på typ 100 besök hos veterinären nu känns det som och den 12e augusti är det dags igen, förhoppningsvis för sista gången.
Så än så länge har jag tyvärr inte kunnat köpa nån av hästarna jag visat här i tråden, men båda finns fortfarande kvar så jag hoppas de gör det även när allt är klart med min nuvarande häst (helst att bara en är kvar för skulle vara skönt att slippa välja eftersom jag gillar båda så himla mycket!). Men det viktigaste just nu är att det löser sig på bästa sätt för min nuvarande häst.
Blev ingen flytt till uddevalla heller för jag ramlade av en polle och skadade mitt knä (som alltid har varit dåligt) så jag vågar helt enkelt inte försöka börja på ett så fysiskt arbete. Är glad om knäet håller för mina egna hästar. Dessutom fick jag erbjudande om jobb här hemma som jag bara inte kunde säga nej till. Lite trist för det hade nog varit kul att jobba på M***gården, men man kan inte få allt här i livet.
Hoppas alla håller tummarna för att det går bra hos veterinären den 12e så att det blir klart med triangelmärkning och hon kan åka till sin blivande ägare (förhoppningsvis i allafall, än så länge vill hon fortfarande ha henne. är så glad för det för det skulle vara perfekt). Med stor sannolikhet kommer jag då dyka upp här med ännu en 05a, hihi:P

Hejsan!

Har du ett litet sto, det var mer än vad jag visste. Söt och fin var hon iaf :)

Jag längtar ihjäl mig tills jag får hem mina fyrbenta vänner... 05an ska besiktigas och förhoppningsvis komma hit i nästa vecka, bilder på henne och mer info kommer då. Visserligen mammas häst men ja ganska mycket min. Ska däremot flytta ifrån henne då jag har fått jobb på ett stuteri :D

Sen står Duna min 03a på djursjukhuset i helsingborg :cry: minst en månad om hon blir bra.

Hopplöst det där med hästar ser iaf fram emot att rapportera om den nya 05an i tråden.

YES !

Jag kanske blir kvar i denna tråd (om ni inte kastar ut mig ;)) för jag ska iväg o kolla på en 05a snart :D

Ett sto som verkar lovande (islandshäst) och om jag köper henne får jag 2-3 månaders inridning på köpet. Härligt ! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 940
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka