Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Undrade just vart du blivit av! Saknat er ju!

*kl*

Tandläkaren undersökte mina djur idag och Avalon var lite vass och hade början till hakar. Inget ovanligt för en häst i hans ålder. Han hade fällt alla babytänder utom de längst ut på sidorna i framkäken, de var på gång!

Annars såg han fin ut och det vassa som raspades bort kunde vara orsak att han biter sig fast lite i högersidan när man rider. Får se om det lättat imorgon kanske. Sedan skulle jag köpa ett lite kortare bett. Det var inget som var akut men för att kunna ha det lagom högt utan att få sidostycken som viker sig utåt så rekomenderade han det.

Kändes skönt att få honom kollad och att allt var som det skulle. Inga knipskador eller skador på lanerna från bettet.

Mammahäst hade inga som helst ålderstecken i munnen trots sin ringa ålder på 22 år!

Nope, mitt är inte i läder överhuvudtaget, det är i Biothane :D i sverige finns det bara en butik, och den är inriktad på distans.

CindyLou: hon kan det mesta, det enda är kanske galoppombyten, passage samt piruetter som hon ska kunna i framtiden, men jag kommer ju inte rida dressyr på stångbett.

Iaraphel: tur att nån gillar det, min tränare tycker det är skitfult :rofl:

Kl

Har precis börjat rida Brixie igen med lilla Nova på släp, så går den lilla fölisen och blir halt!!! Tror att hon håller på att få en hovböld :(
Har precis köpt ny sadel, har inte ens hunnit rida i den (bara provridningen då förstås) den är suuuper skön. Äntligen en dressyrsadel, har bara ridit i hopp/allround på henne hitills.

Åh jag är så stolt över min Beppe. Han har inte blivit riden på drygt 1 månad, utan han har haft semester och gått på bete, och har fått växa och sådär. Det blev såhär då jag har varit väldigt sjuk.

Har under veckan nu, longerat och tömkört, och idag satt jag upp för första gången, och Cesar, betedde sej som att vi inte gjort annat än att rida. Han var jättepositiv och fin. Och poletten har verkligen ramlat ner vad gäller galoppfattningar nu, tidigare kunde han fatta fel galopp ibland, men nu fattar han rätt galopp hela tiden, och han fattar galopp så fort som man lägger galopphjälpen.

Det känns verkligen att han har mognat väldigt mycket, och jag tror att dom här veckorna på betet har varit bra för honom :)

Jag är dock lite skakis, då jag lika gärna kunde haft en häst med ett avsparkat ben nu. Jag stod och mockade, och hade Cesar på skötplatsen undertiden. Det kom in en annan i stallet som skulle gå förbi med sin häst, och det är gott om plats i gången så jag tänkte inte på det utan fortsatte mocka. Sedan ser jag precis lite i ögonvrån, att Cesar slänger sej bakåt och den andra hästen riktar en spark mot honom, men hon missar och det blir världens smäll då sparken tar i stolpen istället. Den hästen leds in i boxen och jag skyndar mej fram för att kolla så att Cesar är okej. Och han var helt oskadd, tack vare att han hann kasta sej bakåt. Huaa sånt där är inte kul när det händer, nu kommer ingen häst få komma in i stallet om jag har Cesar på skötplatsen, han ska in i boxen först.

28705825.jpg

Står och beundrar sej själv i spegeln

28670187.jpg

Cesar har alltid tid till att visa upp sej för tjejerna (taget för några dagar sedan)

länge sedan jag uppdaterade nu!
Gustav kom ju hem till mig den 11, dagen innan jag åkte till Falsterbo. Så under min vecka i Falsterbo och massa shopping till honom så fick han gå på sommarbete och äta upp sig lite. När jag kom hem den 19 så hade han skadat sig under natten, så på en vecka hos mig lyckas hästan att skada sig! Jag älskar att jag har sådan himla tur! suck! :mad:

Han har fått sig en spark på framknät så är svullen och halt. Han ska nu gå på pencilin under 5 dagar och vandra runt i sjukhage. Så himla tråkigt! Jag som var så himla peppad att komma igång med honom efter Falsterbo, men de får vänta ett tag. Dock så är han mycket bättre i benet nu så de känns visserligen bra :)

28700614.jpg

28700616.jpg

usch vilken otur! stackare! skönt att han verkar vara på bättringsvägen i allafall:)

*kl*

Nu var det jäklar en evighet sen jag skrev något:eek:... Har läst lite under tiden men har haft en del annat för mig oxå. Thinis fick lite sommarvila efter en liten klubbfälttävlan i juni på två veckor och när jag tömkört henne en gång så fick hon ett sticksår i bakknäet och var rejält svullen. Efter detta blev det penicillinbehandling i fem dagar och butta i tio sen började jag tömköra henne litegranna och efter första gången uppsuttet igen så tappade hon en sko. Igår var hovis här och slog på den så idag red jag igen å jag som tyckte hon var fin förra gången jag red henne. Hon är heeeeelt underbar att rida nu, har mognat så enormt under sommaren. Pigg, framåt, samarbetsvillig och positiv till allt:bump:. Är så glad så jag svävar på rosa moln. Desutom så tror jag att mediciner och skadan har svetsat oss ännu närmre nu än innan. Å det tror jag hjälper till i ridningen, vi förstår varann mycket bättre nu helt enkelt. Jag älskar min häst och jag tror att det finns lite potential i henne oxå. Lägger upp en länk till en film från förra veckan.

6211_103321346397_750436397_2215453_8283480_n.jpg

6211_103321381397_750436397_2215458_8124660_n.jpg

6211_103321471397_750436397_2215476_7797502_n.jpg

6211_103321501397_750436397_2215482_7280866_n.jpg

å så filmen: http://www.youtube.com/watch?v=gabsep_UxaQ

Åhh va fina ni är! tråkigt med alla små motgångar, men man ska ju bli starkare efter sådana ;P

åhh, kul det lät med klubbfälttävlan?! vad är det för klubb som annordnar sådana? och på vilken nivå(klasser?) och har du bilder?

Här kommer en liten film på oss.

Har några fina bilder men orkar inte tanka in dem nu ;)
Lite öppen form fortfarande... problemet för oss just nu är att om jag får in näsan på honom så tappar han lite bjudning o jag ville hellre visa fram hans rörelser. tycker att det har hänt en hel del med ffa traven.

http://www.youtube.com/watch?v=M_cpe3GtkLM

*KL*

Jag tänkte att jag oxå skulle få vara med i denna tråd med min nya häst:D

Det är ett sto, -05 såklart;), e: Argentinus - ue: Denver, ca 175 cm.

Hon har hoppat små hinder men skall löshoppa kanon, det får vi se imorgon när hon skall löshoppas =).

100_5157.jpg

100_5152.jpg

Då har Galvé landat på hemma plan :) eller hon kom hit i torsdags rättare sagt men idag är iaf första dagen vi red henne här, jag har definitivt glömt bort hur det var när min trollpacka (03a) var 4 och insåg plötsligt vad bortskämd man är med att hästen förstår precis vad man vill hehe. Men det gick bra iaf :).

Mamma som rider på bilderna, är ju hennes häst :)

Galvdag1.jpg

dag1.jpg

dag01.jpg

Nu äntligen är Grotte hemma igen.
Han traskade rätt in i transporten, ledd i grimskaftet av 10-åriga dottern.
Han fick stå inne i box själv över natten då vi inte var framme förrän sju-snåret på kvällen och det gick hur bra som helst, han var hur lugn som helst.
Nu på morgonen så borstade barnen av honom och ställägaren fixade hovarna som inte såg så bra ut. Sen släppte vi ut honom i hagen med de andra hästarna och det gick jättebra.
I morgon ska Hanna (dottern) få provrida honom i paddocken och då ska vi filma. Efter att hon har ridit så ska en av tjejerna där få prova så vi ser lite bättre vad han kan.
Men han verkar trivas bra. Är i superfint hull och urläcker i färgen.
Vi ska som sagt filma i morgon och lägga in det här.
Men det är så skönt att ha honom hemma igen.
/allessa

*kl*

Lyssna på det här;
U-formad korsvirkesgård uppförd 2004-2005. Välbyggt, påkostat, smakfullt uppfört i gedigna material. Enhetligt, fräscht och tilltalande! Bostad om ca 220 m2 fördelat på stort allrum och kök med öppen planslösning, fyra sovrum, två badrum. Bra planlösning och med möjlighet att utöka boytan om så önskas. Extra lägenhet om ca 50 m2. Trevlig och lättskött trädgård med bl.a. lusthus. Stall (i direkt anslutning till bostadens grovkök) med 4 boxar och en ponnybox. Maskinhall/förråd (6 x 23 m) möjligt att inreda till stall. Belyst ridbana ca 20 x 60 m och flera inhägnade hagar i direkt anslutning till gården. 15,0016 ha varav ca 14 ha åker.

En kompis till min svägerska har köpt detta ställe, för 8mkr :eek:
De har inga hästar själv och inget intresse för det. De ska förmodligen hyra ut stallet och jag och en stallkompis är första-aspiranter! Jag hoppas VERKLIGEN att detta går i lås, det hade varit en dröm som blir sann!

marwin, du kan nog klura ut vart det ligger om jag säger mitt emot Stuteri #1 ;)

Vilken snygging! Är det en import?

Välkommen till tråden önskar i alla fall jag (som inte är här så ofta...)!:laugh:

Tack, tack!

Ja, hon är från Belgien, så vi får se vad det blir av henne:D

Jisses! Det finns då folk med kosing.... vore ju kalas om ni finge stå där! Superhärligt ju!

Lite bilder på Ambrosius från helgens dressyrträning. Nån som sett filmen jag postade innan?
Hoppas ni oxå kan se bilderna, de är från FBs server så det är kanske bara mina "vänner" som kan se dem. Nätet här hemma är lite segt så jag orkar inte ladda upp dem på pixbox just nu, ska gå o lägga dottern.

6569_1122558195721_1580083254_305711_3778095_n.jpg

6569_1122558115719_1580083254_305709_6062700_n.jpg

6569_1122558035717_1580083254_305708_6016154_n.jpg

Ja, jag har sett den!

Jag tycker han ser riktigt fin ut. Du vill inte byta till ett litet fuxsto;)!

(Någon annan här på detta trevliga forum noterat att avelsforumet är en klubb för inbördes beundran? Jag får aldrig några trevliga svar där....) Helt OT:angel:

Här kommer 2 bilder på min lilla älskling.
Efterson hon är dräktig har jag gett mej attan på att nu jäkla
ska jag få upp min balans igen så nu ska jag bara rida barbacka
på henen fram tills fölningen i maj 2010 =) Får se hur de går =)
Visserligen rids hon ej varje dag utan brukar rida 3 dagar/vecka.

Än så länge är hon världens snällaste att rida ut på själv å med sällskap
å vi har ej haft några duster direkt. för det mesta väldigt medgörlig:
MEN hon e ju trotts allt FUX sto så åsikter har hon om allt.
Men älskar mitt lilla hjärta ändå =)

28732114.jpg

Här e hon i sitt nya bling bling träns =)
28732115.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama