Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

*KL*

Är relativt ny här på buke men har följt denna tråden i 3 månader men aldrig riktigt vågat att presentera mig och min underbara Häst :)

Hästen heter :Inkasator och är då född: -05 han är
e: Imperators-Lobby-B - Ramiro Z och Ladykiller xx
u: Maska

Jag heter då Valentina och är en liten tjej på 16år :p Har då ägt ''Inkan'' i snart 3månader :)

Försöker Posta med en Bild :) :banana:http://www.pixbox.se/pic_show_id28678395.html

välkommen! (säger jag som knappt är aktiv i denna tråd)
Berätta mer: hur mycket har h*n gjort? inriden? såg supertrevlig ut (kollade vidare på några fler bilder), lite nackmuskler osv så kommer det bli en riktig snygging!!!

nytt från mig, som inte har så mycket nytt.. jag var iväg på 5dagars semester (min enda semester) de andr ahästarna fick jag ryttare till, men ingen ville ta sig an och rida Adonis :angel::devil: kan inte förstå det :angel:

så i förrgår gjorde jag första försöket, då var han inte riden på en vecka och vädret var lite ostadigt, precis när jag hade suttit upp så bara öppnar sig himlen och det spöregnar i sidled så in i h*lvete! inte ens en rutinerad häst hade kunnat gå rakt fram, det piskade i sidled nåt grymt. Han var spänd och tripapde och försökte vända rumpan åt det håll regnet kom ifrån. så jag insåg att det int evar lönt, hade jag pressat fram honom så hade han exploderat och explosion i gräspaddock vill jag inte ha :cool:, så jag såg bara till att han skrittade ett par meter sen gjorde en halt på mitt kommando så hoppade jag av.. så ett halvt varv i paddocken och vi var DYNGsura...

Idag skulle jag då göra nytt försökt, hade tagit på min nya snygga märkesunderkläder- ifall att man hamnade på sjukhus :angel:.

Han var lite spänd och pigg första varvet, sen slappnade han av och gick ett kanonpass!!!! Jättetrevlig verkligen!! :bump: så han fick skritta av ute, första gången han reds "ut" utan hästsällskap, men det gjord ehan bra, spetsade öron utan att bli förspänt och skritt och trav med egen framåtbjudning, helt underbar ;P

Har ingen ny bild, så ni får en från näst sista passet, kan nog visat, men ja, antar att ni inte minns oss ändå så :idea:
6570_119479099433_582504433_2907595_5021945_n.jpg

05an ska besiktigas och förhoppningsvis komma hit i nästa vecka, bilder på henne och mer info kommer då. Visserligen mammas häst men ja ganska mycket min. Ska däremot flytta ifrån henne då jag har fått jobb på ett stuteri :D.

Sådär =) 05an Galvé är besiktigad! Redan imorgon kommer ett litet fuxsto hit, imp. från Litauen, mkt tyskt hoppblod i sig hoppningen faller dock inte särskilt naturligt för henne, men hon hoppar fint när hon får det lite förklarat. Snäll och väl grundriden är hon iaf så det blir nog en mysig hobbyhäst till mamma.

välkommen till bukes bästa tråd! :D

Nytt från mig:
efter att ha åkt av ordentligt i lördags å nära att åka i söndags med då han är inne i en riktig testperiod :devil: Kickar och kastar sig, ställer sig på bakbenen å sånt trevligt. så longerades han i går och han var verkligen superfin! lyssnade på mig och gick riktigt trevligt stundtals! Så red vi lektion idag för min tränare, då vi har ridit i skritt och trav och få honom att lyssna och inte bråka med matte hela tiden. försökt komma undan någon gång men tji fick han! han blev riktigt trevlig det sista och vi fick nog båda 2 tillbaka självförtroendet! nästa gång så ska vi koncentrera oss på att även inte bråka i galloppen, som han har börjat med det sista.
Har även förstått att problemen grundar sig mest på mig, när jag gör som tränaren sägen och verkligen rider så är det inga problem! men oj vad trött man blir :o
går ju inte fuska när hon ser på! ;)

Har några av de andra 05 orna i tråden börjat att testa/trotsa?

Han va grund inriden när jag hämtade honom men va mer eller mindre ett skelett:cry: , Under dom här månaderna har målet varit att bara få honom lite rund! :) Vilket han lyckats med , med mycket , mycket kraftfoder och vitaminer! Han va totalt omusklad när han kom till mig och stallkompisarna sa att han va ett ras! Men det hindrade inte mig jag vet inerst inne hur fin han kommer bli med lite mer träning! Det vi hunnit med är väl våran träning för tränaren :) Vi har även varit ute på en CR på 50-70cm :p Utan något vidare resultat men det bryr jag mig inte om :) Är glad att han bara kom in på banan :) Han är löshoppad 150 och är ju som stammen visar en hopphäst :) Hoppat enstaka hinder på 120 med mig:)

*kl*

Jag skrittade ut Avalon idag tillsammans med en kompis. Hon skulle träna på ett närliggande fält och vi hängde med för att skritta runt lite.

Försökte hålla mig på raka spår och inga volter. Träna bara att svänga åt olika håll i form och balans, gå framåt, stanna på mitt kommande utan att slänga fram näsan och så vidare. Han var jättego' och frustade tom. efter ett tag! Slemmade massor i högersidan och lite i vänster mungipa. Han är ju mycket svagare i den sidan men det är inget jag ger mig på att lossa innan vi är igång.

Var väl ute en 30 minuter totalt inkl. dit och hem. Tänker skritta nu alla dagar jag är hemma. Sedan vilar han ju en vecka. Men det känns som ska man skritta bara 4 ggr/veckan så kommer igångsättningen att ta en evighet. Det är bättre att skritta korta pass varje dag. Bra att få ut lite energi också då han är lite speedad efter miljöombytet. Sedan när vi kommer igång lite mer så rider jag inte varje dag. Eller så rider vi kanske 5 dagar/veckan men bara 3 dagar intensivt och de andra skritt-turer.

Hur gör ni? Hur mycket rider ni nu ca? Jag tycker det känns lite trögt att bara rida 4 dagar i veckan. Jag kan tänka mig att TRÄNA 4 dagar/veckan och kanske tömköra och skritta resten av dagarna. Men jag vill snart börja aktivera mer och kanske låta honom ha 1-2 vilodagar/veckan. Vad tror ni?

Ok, spännande att följa honom. men, hmm, från grundriden till att bli hoppad 120 uppsutten, på tre månader??

Jag tror nog nu kan tömköra/löshoppa/träna från marken på de dagar som innan varit hans vilodagar, och någon gång måste man ju öka upp träningen också, men ja, just min skulle jag nog inte rida på fler dagar än vad jag gör nu för han måste få tid att bygga upp ryggmusklerna, smäta och återhämta. (men vi är nog efter er också?).

Men att rida mer seriöst 4dgr/ecka och sen lägga in annan träning utöver det tycker jag låter kanon.

Men du kan ju testa att rida honom flera dagar i följ, eller ja 2-3dagar, så känner du kanske vad det gör med honom. (henne?)

KL

Jag lovade ju att jag skulle skriva här när jag stötte på mitt första problem.

Pselma vill inte galoppera igenom vattenpölar hon inte har fått kolla på innan, där har vi problemet. Trav och skritt går utmärkt, men galopp då stannar hon första gången, så jag fick bråka lite med henne igår.

Jag höll på att flyga av första gången då jag var helt oförberedd och tänkte att vi skulle galoppera hem bara, så jag satt i fältsits och hon höjer ju inte huvudet när hon nitar utan sänker det... men jag satt kvar iaf.

Så idag ska jag rida på samma ställe igen, och sitter problemet kvar så blir det mkt galopp.

Tycker denna träning med vatten är viktig, det värsta jag vet är när man tävlar, rider i en grupp, och så kommer det en liten pöl och en/flera av hästarna bara kastar sig hejdlöst åt sidan, alternativt stannar, det bli ju en jätte stor skaderisk för både den hästen som kastar sig och hästen som blir påhoppad.

Någon som har nåt annat tips än att bara fortsätta galoppera, bryta av om hon inte går i vattnet, rida tillbaks, galoppera igenom igen... träliga är ju att det är bara första gången med varje vattenpöl, så jag får leta upp nya helatiden för att se om träningen verkligen funkar :crazy:

Ett litet tillägg.

Jag funderar på att vänja in Pselma på stångbett, det för att mina axlar har blivit värre, och det är rätt skönt att kunna slänga på ett sånt bett om jag har en dålig dag, för då behöver jag ju aldrig direkt ta i henne...

det är alltså inget jag kommer rida på varje dag, men i perioder kan det bli relativt ofta. Min sjukdom går ju i skov.

Samtidigt ska jag börja prova sidepull på henne, har ett lite starkare sådant som jag tänkte börja på, och sedan blir det väl de silvriga/lila som hon har i vanliga fall som även funkar som "vanligt" träns.

vad tror ni om det?
Jag är igentligen emot alla hjälpmedel, tycker man ska kunna rida hästen med i princip bara sätet, men ibland behöver man ju ta tag lite extra och påminna dem om vad som gäller, och när kroppen krånglar så kan det vara lite svårt.

Jag förstår ju tanker att de inte ska kasta sig åt sidan (det tränar jag med min 05-a nu också).

Men som hopp-Fälttävlandshäst så låter jag hästen vid vatten och nerhopp sakta ner om den vill- inte gå åt sidan- men hästen får sakta ner och titta.
Jag ser hellre att hästen ser sig för en gång för mycket än att bara rejsa rätt ut och går omkull..

fast jag antar att det inte finns så stora bankar/djupa vattengravar på distansbanorna..

Fast ur en 3e synvinkel- när han agerar dressyrhäst så får han gärna undvika vattenpölarna för att inte skita ner lindorna :angel::cool: (lite skämt)

Problemet blir att Pselma inte saktar ner, hon nitar när hon är framme, ett beteende som jag absolut inte vill ha! då kan ju nån galoppera in i hennes rumpa och i värsta fall kan ju det faktiskt bli den sista ritten någonsin då...

håller med om den 3 e synvinkeln! Ska köpa nya skydd till pselma tänkte jag, blir proffessional choice i LILA!!!

Vad är det du säger Å fy tusan åt?
man skulle ju kunna tolka det på ganska många sätt :p

har sådana bruna benskydd,superbra. Dock ska man inte börja med stångbett förrän hästen kan allt den ska kunna på tränsbett.:idea:

Haha, nä inte det minsta! Köpt på Ponnypr*kt eller?
Jag kan på min höjd sträcka mig till ett par Celeste Stein-strumpor med mönster! ;)

Gillar naturfärger, brunt läder och marin/röd/vit-kombon.

Fyndade förresten lite igår, hästbutiken i Flyinge hade en korg med "allt 50:-". Köpte svarta träningslindor och bygelsporrar. Och ett par Cavalloridbyxor för 120 kronor!

Och så har jag beställt CO Wellington-hjälmen i marinblått för 1300:- på en brittisk hemsida. Det är typ halva priset mot vad de tar här hemma.

Senast ändrad:

KL

Länge sen sist brudar!
Jag har semester, sista veckan denna vecka, o har inte suttit så mkt vid datorn utan pysslat med annat :)

Brosus har inte haft nån sommarvila "på riktigt" utan istället fått en veckas helvila o sen ridits tre dagar i veckan ist för fyra. Han ska ju säljas o det är svårt att visa en häst som stått i 2 månader o betat gräs bara... men han trivs med tillvaron att ridas så det funkar bra på honom. Har är redan så "klar" i kroppen så han behöver ingen växtvila direkt.

Min har inte börjat trotsa än... *peppar peppar*
Går riktigt riktigt bra i dressyren nu. Höger o vänster blir bara mer o mer jämnlika, nu känns sidorna mer som på en vuxen häst där en sida bara tar lite extra tid att lossa. Har fått fram en riktigt trevlig trav oxå. En kompis kommer upp i helgen o ska filma oss :) Har tränat dressyr för henne innan o hon e grym så det blir skoj att filma ordentligt! Ska styla honom med vita lindor, vitt shabrak, vita ridbyxor o dressyrträns ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama