Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har du inte läst tråden?
Från början gick allt bra tyckte jag, jag märkte inte inte att hon småtestade mig från början och jag var alldeles för snäll med henne.
hon är dominant mot andra hästar, det är hon som bestämmer.
Men hon har alltid varit världens snällaste häst vad jag vet.ALDRIG NÅGONSIN bitit, sparkat elr gjort ngt annat dumt.
annars hade jag aldrig köpt henne.
Men sen kanske i September började hon bitas, mest vid sadlingen då står hon och hugger för fullt.
men även vid annan hantering.
borstning, ledning, nästan jämt.
hon började även vända baken till mig ibland och tom hota med hoven några ggr har hon gjort.
när man tex ska longera (vilket jag nästa aldrig gör) så kan hon bara dra iväg med longerlinan efter sig. Hon försöker alltid gå iväg eller springa iväg.
eller så protesterar hon bara när jag säger åt henne tex att hon ska springa.
När hon "protesterar" attakerar hon typ marken med framhovarna som en kanin typ och hoppar omkring, svårt att förklara.. men de ser ut som om hon säger "du bestämmer INTE över mig"
Du måste ju se att det är du som gör ngt fel o det är knappast så att du varit för snäll med tanke på vad du själv skriver.Sen började hon tjura, vägrade gå lite då och då, funka bara med pisk då går hon, annars kunde man sitta och skrika och sparka och slå till henne med händerna på rumpan och smacka ( jag har ett jävla humör, men jag har lärt mig kontrollera mig de bättre nu¨haha)
och hon rörde sig inte ett steg, så jävla irreterande..¨
Du måste ju se att det är du som gör ngt fel o det är knappast så att du varit för snäll med tanke på vad du själv skriver.
Det är nog DU som är dominant o stoet gillar inte det. Man ska vara vän med sitt sto. Annars blir det som nu- att du får henne EMOT dig.
Alltså vi har aldrig trott att hennes beteende beror på smärta för det märks starkt att det handlar om ledarskap.
Men för att vara säker innan vi kan börja träna med henne så gjorde vi en vetrinärbesiktning som inte visade ngt fel med böjprov och allt.
Sen så vetrinärbesiktades hon innan jag köpte henne i somras också och inget fel och då gjorde vi spattröntgen oxå.
Vi har haft två olika massören ute 3 ggr som har "behandlat" henne, hon har haft lite spända muskler osv som alla hästar typ har, också har hon ngt problem med SI-leden som tydligen typ 70 % av alla hästar har.
Det har hon troligen inte spec ont av, dom trodde bara att det kanske stramade lite elr ngt och dom trodde inte det gjorde ont.
Massören sa att jag måste vara mer bestämd och säga till ordentligt när hon tex naffsar och biter ( typ genom att "slå" till med handflatan på mulen när hon försöker bitas osv)
dom sa att dom inte kunde hitta ngt som gav henne andledning att bete sig sådär men om jag ville kolla för säkerhets skull kunde jag ju göra en ordentlig vet- besikting och det gjorde jag.
Det låter ju då inte spec troligt att det beror på smärta elr hur? och när det är starka tecken på ledarskap. Plus att det hela började vid ägarbyte.
Isf har hon ont "ibland" vid olika tillfällen när man är lite mindre bestämd elr har låtit henne "vinna" ngn gång elr när man känner sig "svagare" elr när man inte är tillräckligt snabb att tillrättavisa elr när hon har en dålig dag. Det låter ju lite konstigt i så fall :P
och ALLA som träffat henne säger att det beror på LEDARSKAP.
dom där ryggproblemen tror jag knappast att det beror på i det här fallet.
Samma med det andra.
nej men jag ska nog ringa i helgen kanske om det är värt?