Sv: ledarskapsproblem!
okej tack så mycket för tipset, kanske ska testa det
NY UPPDATERING!!
Vi har nu bokat vetrinär-undersökning på onsdag.
Vi tycker det är bäst att kolla upp henne ordentligt innan vi börjar med NH-träning elr ngt.
Man vet ju aldrig..
Men jag är nästan helt SÄKER på att om hon har ont någonstans så beror inte beteendet på det.
Jag är nästan helt SÄKER på att det handlar om ledarskap.
Och att hon är väldigt speciell och personlig och lite busig.
Att hon testar gränserna, lite som en unghäst kan göra fast värre.
För jag tycker att det inte riktigt tecken på att hon har ont som hon visar.
För då kanske det skulle vara specifikt vi ngt visst tillfälle som hon beter sig så.
Men hon har testat allt.
Och om jag tänker efter så "småtestade" hon mig redan från början.
Jag minns att hon vända baken några gånger men jag trodde inte det var därför, hon hotade nån gång då också men jag ville inte tro att det var därför.
Hon drog iväg i ridningen och när man ledde henne drog hon iväg till närmsta grästuva all the time.
Hon tjurade ibland och vägrade gå, påväg in till stallet, när man red osv.
allt blev mer och mer och hon började även bli sur vid vissa tillfällen.
fårn början var det mest när jag spände gjorden elr smörjde ljuvret som hon började bitas. Hon hade aldrig gjort så innan. Sen slutade hon när man smörjde ljuvret och började när man borsta under magen istället. Sen ett tag kunde man knappt gå och klappa henne utan att hon hugg efter en.
Hon har likson testat allt hela tiden, tex dra iväg när man leder och springa iväg. testat vara sur vid alla möjliga tillfällen, tex när man borstar magen, det har hon slutat med nu så det är inte att hon ogillar en specifik sak.
En sak till jag reagerat på är att tex när man spänner sadelgjorden då gör hon inte som hästar som ogillar det "brukar göra" Tex spänna sig, lägga öronen bakåt och sen markera.
Hon spänner sig inte, hon lägger inte öronen bakåt, hon hugger bara.
Nu när jag börjat knyta fast henne så att hon inte når mig så försöker hon men det går ju inte och då står hon bara där så snällt med öronen frammåt medans man drar åt.
Detta tycker jag visar starkt på ledarskap.
Nu när hon inte kan bita mig vid sadling så har hon börjat hålla på när man ska tränsa istället. biter och håller på.
hon testar ALLT.
och tex igår när jag skulle rida så skulle jag rida i hagen, då gick jag med henne till hagen och skulle hoppa upp där vilket var ett MISSTAG.
Hon brukar ibland bitas och hålla på när man ska hoppa upp också.
Men där så blev hon mycket värre en vanligt ( Jag tror hagen är hennes plats där hon har mest övertagit över mig för hon har ju tex jagat mig, sparkat mot mig osv) hon slängde med huvudet och puttade bort mig, nästan gick över mig och hugg mot mig hela tiden...'jag fick inte hoppa upp..
jag höll på ett bra tag att försöka komma upp, jag röt jag putta till henne, jag backade henne jag höll upp spöt vid nosen men hon brydde sig inte utan bara fortsatte..
tillslut kom jag upp men gud va dåligt det kändes sen..
sen var hon som en ängel när jag red som hon vanligtvis är.
Sen var hon jättemysig och snäll och go i stallet efteråt som hon också är nästan jämt nu (förut var hon bitig hela tiden när man borstade osv)
hon har även börjat acca mig mer i boxen och i stallet men mindre i hagen.
Hon testar allt hela tiden som sagt, tex har hon börjat i ridningen nu att dra iväg (låtas bli rädd) och sparka bakut och bocka..
så håller hon på ibland sen när hon försökt gjort så ngn gång så är hon jättemysig att rida igen. Hon har typ slutat stanna och tjura och börjat dra iväg istället nu, det går i peroíder.¨
Jag försår inte ens varför jag skriver det här för ingen kan förstå hur hon är fören ni har träffat henne.'
Hon är världens snällaste och mysigaste fast det är svårt att förstå.
Men jag hoppas vi kan lösa det här nu.
Jag tycker verkligen att det verkar vara ledarskap för det är så tydligt att hon visar att hon inte vill att jag ska bestämma över mig och vid vissa tillfällen tycker hon att hon har övertaget och att jag är respektlös och gör intrång på hennes "revir". Men det är ju bra att kolle upp henne ordentligt för det kan ju vara att hon har ont någonstans också.
Men det här ska vi lösa, och jag lovar att hon är världens bästa häst egentligen (vilket hon är ofta nu med men ibland är hon helt knäpp)