Sv: ledarskapsproblem!
Jag har en gammagubbe, importerad Island för 18-19 år sedan och det var jag som tog hem honom. Han har aldrig varit och ens blivit en kelgris även fast vi försökt, det här är en häst med en stor portion intrigitet. Han accepterar att man ger honom en kram men provar du en gång till så signalerar han klart och tydligt att nu får det väl fasen räcka med kladdandet. Har alltid varit sån och verkar så förbli, man ser riktigt hur förnärmad han blir, vrider bort huvudet, försöker backa osv. Det får man helt enkelt acceptera.
Har haft en sto som var oerhört högrangad, att klappa henne var helt ok men krama nej du där gick gränsen. Däremot har hennes avkommor blivit lite av kelgrisar, öronen är favoritplatsen och gärna inne i örat.
Men alla kan bli med rätt hantering. Min Madam var väldigt långt ifrån kelgris när hon kom men det sket jag bara i, morgonkram och kvällskram och så lite morotsbitar på kvällen har alltid alla mina hästar fått och efter ett par veckor så KRÄVER dom det ANNARS,,,,,,,,,
Grannens hästar släppte jag ut under en längre tid och likadant där, dom kom inte ur boxen utan den obligatoriska morgonkramen som den ena hatade i början (då hade hon VÄLDIGT mordisk uppsyn när jag kom) men efter ett par veckor så dängde hon ner huvudet på axeln med ett "Mmmmm" och så låg det kvar där, hon hade fattat att det egentligen var riktigt mysigt med den närkontakten och en mysig början på dan.
Djur kan man inte krama för mycket, jag kramar alla, tom kossor brukar få en kram om dom kommer. (Både fyrbenta och tvåbenta,,,,,,)
Jag har en gammagubbe, importerad Island för 18-19 år sedan och det var jag som tog hem honom. Han har aldrig varit och ens blivit en kelgris även fast vi försökt, det här är en häst med en stor portion intrigitet. Han accepterar att man ger honom en kram men provar du en gång till så signalerar han klart och tydligt att nu får det väl fasen räcka med kladdandet. Har alltid varit sån och verkar så förbli, man ser riktigt hur förnärmad han blir, vrider bort huvudet, försöker backa osv. Det får man helt enkelt acceptera.
Har haft en sto som var oerhört högrangad, att klappa henne var helt ok men krama nej du där gick gränsen. Däremot har hennes avkommor blivit lite av kelgrisar, öronen är favoritplatsen och gärna inne i örat.