ledarskapsproblem!

Sv: ledarskapsproblem!

Tycker som dom andra att det är toppen att du vågar be om hjälp och skaffar det som hästen och du behöver för att komma vidare!! Det är tecken på mognad och förståelse att kunna be om hjälp och jag tror absolut att det kommer ordna sig och ni kommer få en relation nu när du skaffat kompetent hjälp :) tänk bara på att om första kitopraktorn inte tycker det är något fel så ta ut en Equiterapeut spm går igenom mjukdelar, leder, kotor, utrustning och foder. Det är s mycket som hänger ihop och skapar en helhet, bra som dålig. Så ge dig inte utn gå verkligen till botten med det här så kommer ni kunna få den där fina roliga förhållandet som du strävar efter! Uppdatera oss gärnu hur det r för dig och hästen, är så kul att höra :)

tintilar
Jag måste bara berömma dig för dina inlägg i den här tråden, tydligt och positivt skrivet. Jag har läst de tre senaste.

Så att binda hästen hårdare är ditt förslag?:eek:
Den har ju uppenbarligen ont någonstans. Till 99% vill hästar vara oss till lags, skulle de på något sett protestera, så är det pga smärta, rädsla, att den inte förstår osv.

TS, snälla ta ut en equiterapeut, det kommer bli så mycket bättre.
Prata med dina föräldrar, förklara att hennes beteende tyder på smärta.
Och att inte bara en genomgång av hästen är relevant, utan även en ny, utprovad sadel.

Det ska vara kul att ha häst!

Fast om man misstänker smärta så är det veterinär som först ska konsulteras.

okej jag vill ju absolut inte att hon ska ha ont någonstans så vi måste ju kolla upp det där..
men idag hotade hon mig i hagen idag igen, hon hoppade till och svängde med huvudet och liksom attackera oxå vände hon baken och lyfte hoven..
jag var bara där.
Sånt gör hon väl knappast för att hon har ont eller?

Så gör min häst oxå, men jag tar det för glädje när hon hon ruskar,svänger med huvudet hoppar och skuttar, och springer som i bus.....

kl

Hej Eliin98!

Har läst hela tråden här nu och du har fått massor av tips och en del kritik.

Jag funderade på en sak och det är att saker görs lite för komplicerade och jag tycker personligen att man inte ska hålla på med massa olika övningar som man själv knappt förstår men framförallt som man inte behärskar.
Dessa repövningar kräver att du ger en eftergift i precis rätt stund och kanske det inte heller är riktigt din grej?

Det blir lätt pannkaka då.

Nu har ni ringt en kiro redan men mitt bästa råd när det kommer till hästens hälsa är först en veterinär som är duktig på häst dvs kanske inte en som främst håller på med kossor.

Sen när det gäller dig och din häst, plocka ner det ni gör i smådelar, gör det inte så komplicerat.
Vilken typ av människa är du?
Vad känner du dig bekväm med att göra?

Vad kan hon? Vad brukar gå bra att göra tillsammans?

Skit i allt vad sk nhövningar heter sålänge du inte har ngn riktigt duktig som hjälper dig och du känner att det faktiskt är ditt sätt att arbeta med en häst. det tar många år att bli skicklig där och att ge sig på alla dessa saker själv är inte bra alls. Det blir för svårt!

Jag har själv testat för flera år sedan med en häst som var svår och det var det dummaste jag ngnsin har gjort under mina hästår.- Varför, jo för att jag tog tips i massor utifrån gällande nh, join up you name it och det enda jag åstadkom var en förvirrad häst och en dito matte. Det är inte jag helt enkelt. Man ska känna sig trygg i sättet man umgås med sina djur och det fantastiska är att man kan nå mål på många olika sätt!:)

Åter till din häst;
Men finns det något som fungerar där hon är glad eller iaf ickeagressiv?

Eftersom det tydligt inte fungerar med tillrättavisningarna så försök att vara smartare än henne.. framförallt måste ni bryta hennes agressivitet då den kan bli farlig för dig.

Gör saker där du kan berömma henne istället, överraska henne.

Det kan vara små saker, det viktiga är att bryta den negativa trenden hos er.
Ställ inte höga krav och ha ej bråttom. Det måste få ta tid och ni ska bli kompisar. Det finns ingen Quick Fix.

Läste att ni haft en bra dag och sen gav ni er på nh-övningar/ledövningar och det blev fel igen. Det är som att gå från steg 1 till steg 50 i ett hopp. Så det gick för fort, deppa inte ihop utan gå tillbaka flera steg igen.

Ta myrsteg, ha inte bråttom! Har ni en bra dag, så gör samma saker de nästkommande dagarna och gör framförallt inte dominansövningar iom att du inte behärskar dessa. Sånt ska du ha riktigt kunnig hjälp med.

Försök nu istället att hitta det goa mellan er.

Det finns som sagt så många olika metoder på hur man tränar hästar, det är NH a la PP, Monty Roberts etc, sen kan man träna hästar som Tobbe Larsson gör också. Tycker att hans träning är mer som vi tränar våra hundar.

Det är intressant för de flesta hundar tränas med positiv förstärkning, dvs vi berömmer när de gör rätt! Vi ger godis och de är så duktiga eller de får sin favoritleksak att leka med alt kampa lite med en trasa om de gillar det.
Att träna hund med dominans kräver en MYCKET skicklig tränare för att det inte ska bli fel och det är få som gör det. Men på hästsidan ges det tips till kleti och pleti:cool: Hästar ska domineras och tillrättavisas, godis får man INTE ge.. Jag har efter så många år äntligen valt att fullständigt skita i det och göra vad som fungerar för oss. Jag har en häst som älskar mat, hon gör allt för lite mat. Tja där har vi hennes belöning. Ps hon nafsar inte pga detta heller.

MEN man kan befästa sitt "ledarskap" om man nu ens ska kalla det för det genom att ha gränser, men man slår inte om djuret inte förstår utan man tar lugnt och metodiskt och visar vad man vill. Sen tror jag att genom att träna tillsammans och få en häst som uppför sig på ett sätt som du tycker är ok så har du rent naturligt blivit en ledare/kompis.

När folk säger att man ska markera hårt en gång så talar de kanske om djur som inte är inne i en negativ/agressiv fas.. Alla djur testar ibland det är kanske vid ett sånt tillfälle de menar att man markerar hårt en gång. Om en av mina hästar som jag känner skulle hota att sparka mig då skulle jag bli arg. För det är inte ok här hos oss. Jag säger till på skarpen en gång och ser till att hästen flyttar sig nu och bort från mig. MEN sen är det glömt, det finns ingen långsinthet i relationen med djur.

Detta med djur och tom relationer till andra människor kan vara svårt och de flesta råkar ngn gång ut för att man stöter på ett problem i en relation, det händer alla oavsett ålder,rutin och art.:)

Utan att ha träffat er så skulle jag vilja ge dig tipset att testa med positiv förstärkning som jag skrev ovan.
I början handlar det kanske bara om att rykta henne.
Eller kanske ngt ännu mindre, ställa på gången och kratsa hovar. Strunta i sadling mm, när du kommer så långt tycker jag att du åter ska bryta mönstret dvs lägg på sadeln, biter hon inte där beröm henne och ta av sadeln och sen sadlar du inte igen utan ni gör ngt annat. Hugger hon vilket är troligt iom hur du beskriver henne, så låt sadeln bara ligga på. Jag rek inte att du pratar med henne alls under tiden. Ta av sadeln och lägg på igen. Hugger hon, se till att hon är bunden på ett sånt sätt att hon inte kan få tag i dig! Gör du detta ett par gånger så kan jag lova dig att till slut kommer hon inte hugga efter dig. Då berömmer du massor, gillar hon kli, ge kli alt en liten bit morot om hon gillar det. hon ska vilja göra rätt! när du lagt på sadeln och hon inte hugger så tar du av sadeln- där är ni färdiga för dagen. Gör samma sak under flera dagar ända tills hon inte hugger efter dig en enda gång. Om hon inte hugger förrän du ska spänna gjorde så tar du det därifrån och gör som en tidigare skrev. Spänn inte allt på en gång.
Som vi brukar säga "gör om, gör rätt" i ert fall är det att gå tillbaka till basic.

Vill du rida så be din pappa följa med, rid barbacka men låt pappa leda henne en bit från gården. Sen får du hjälp upp och rider hem i skritt utan krav. Gör kanske ngr halter återigen beröm när hon gör halt. Men var tyst annars såvida du inte pratar lite med din pappa. När du kommer hem sitt av, beröm igen kanske en liten skön klistund och sen ut i hagen/eller in i boxen för att äta kvällsmat/middag.

Tänk på att inte prata hela tiden utan var tyst så ditt beröm förstärks. Jag tror att hästarna kan tycka att vi blir tjatiga iom att de själva inte pratar högt så ofta.
Gillar hon beröm så använd både röst och kanske lite kli på hennes absolut bästa kliställe. Bara en kort stund. Jag har en unghäst som älskar beröm duktig tjej braaaaa och lite kli på bogen så är hon så lycklig så hon nästan kryper ur skinnet:D
Personligen så tycker jag att de mysstunder ni har ska komma som en förstärkning när ni gjort ngt tillsammans som gått bra.

Med mina unghästar så "tränar" vi på att öppna dörren, stå och vänta en stund och inte gå förrän på kommando. Första gångerna så får man backa in dem igen sen när de stått still i tre sekunder så "braaa" kom och så går vi, den tiden utökar jag sen.. Jag försöker hitta lägen där jag får berömma.
Ledövningar, jag kör inte nh, utan jag vill att de går snett brevid och stannar o "startar" på kommando. Detta gör jag på stallgången först. Första gången så går vi en sträcka på gången och gör två stop sen räcker det för dagen.. Det är myrsteg:D
När det fungerar så gör vi det ute. Ute gör vi det på en sträcka som är 50 meter kanske, vi brukar gå till brevlådan och hämta posten.

Varje gång jag släpper ut dem i hagen så säger jag stanna.. de stannar.. beröm.. sen tar jag av grimma alt knäpper loss grimskaftet och säger varsågod.. Då går de.
Det här är alltså saker jag gör med alla unghästar och det är en del av vardagen så det har blivit en naturlig grej för mig att göra så jag ser det inte direkt som träning men unghästarna växer väldigt mkt av att få göra saker som de klarar av, som inte är för svåra.

Det går att hitta små framgent i alla små vardagliga ting som man kan använda som ett sätt att träna och få berömma.

Jag tror att både din häst och du är inställda på att nu kommer det bli problem, båda blir osäkra och ledsna/arga.

Hästar är inga dumma djur, hon vet till viss del vad hon kommer undan med. Men om man kan hitta ett sätt att få henne att vilja göra rätt istället?

Sen kan det vara så att du ändå behöver hjälp av en tränare, nästan alla behöver vi tränare om vi vill utvecklas. Jag rekomenderar att du tar hjälp men gör inget som inte känns bra för er!

Se vad det finns för alternativ i Sundsvallstrakten.
Du har tränarportalen, islandsfolk finns det nog en del också. När det kommer till NH så vet jag inte vilka som är verksamma där uppe..

Så det blidde en lång novell!

Försök att inte lasta dig själv för mkt. Det kommer inget gott ur det överhuvudtaget. Alla gör vi fel, jag är helt övertygad om att de som kritiserar dig också gjort fel någon gång under sitt liv. Annars är det väl bara att gratulera till deras fullkomlighet;)
Det absolut viktigaste är att du vill hitta en förändring och väg ut ur det hela.

Kram på dig och håll oss uppdaterade!
Samt ta en funderare på hur du skulle vilja gå vidare med din häst, är det nh som känns naturligt eller är det gammal bashantering eller är det a la Tobbe Larsson mm mm.. finns många vägar som leder till Rom.
Det är viktigt att du hittar ngt som känns naturligt för dig och som ett sätt du vill jobba på.

Jag tror inte att du har det hårda i dig, är du en dominant person även i relation till andra? Jag tror det finns en tvekan i dig när du tillrättavisar rent fysiskt.

Slutligen så vill jag bara igen skriva att saker tar tid, måste få ta tid.
Det finns ingen Quick Fix
(såvida man inte är proffs och åker runt o håller clinics i just detta. Vilket i sig kan få förödande konsekvenser då 99% av allt hästfolk som inte är proffs försöker sig på detta hemma:D )

Senast ändrad:

hej! tack så mycket! jag håller med dig, det här med NH känns lite överdrivet ibland och man kan lätt göra fel. Visst man kan lära hästen att flytta för tryck osv för de är ju en del av hanteringen men man ska nog inte hålla på med massor av dominansövningar om man inte verkilgen VET vad man gör.
Du undrade om jag är en dominant person, nej de kan jag nog inte säga att jag är.
Jag ska ta till mig dina tips :)

idag jagade hon mig tom i hagen, aldrig hänt förut.
Jag har aldrig blivit rädd för henne förut men de blev jag igår.
hon jagade mig med öronen bakåt och försökte sparka.
jag vet att man inte ska visa sig rädd men det är svårt när man är rädd.
blir så jävla ledsen, jag önskar hon kunde prata.
imorgon kommer iaf en massör/kiropraktor som ska kolla henne.

Hur har det gått?

Att hon anfaller i hagen är inte bra. När jag var i din ålder (för länge sedan, på åttiotalet) ;) red jag ett sånt sto. Hon attackerade och rusade rakt på. Första gången det hände blev jag ganska rädd, men stod kvar tills hon var alldeles nära, då tog jag ett steg åt sidan och högg tag i grimman och då blev hon snäll direkt. Ingen vet vad hon varit med om tidigare i livet.

Vad har du gjort tillsammans med henne sedan du skrev senast?

Hej! Jag har inte läst hela tråden, så du har säkert fått många bra tips. Men tänkte komma me lite råd, inte säkert att det funkar med din, men det har funkat med min.

Det är jättebra att du inte blir rädd, för om man blir rädd, har hästen inte den minsta respekt för en.
Jag har haft en lång resa med min otrygga kille och ett problem var hans aggressivitet, jag vill inte säga hugga eller bita, men han nappade efter mig när jag kom med sadel eller schabrak och jag nappade tillbaka men det blev inte bättre. Då testade jag att ignorera honom, samtidigt som jag gjorde alla moment överdrivet lugnt, stod med sadeln vid honom och "låtsades" fundera över något, lade på den och rättade till saker överdrivet långsamt. Brydde mig inte om ifall han nappade, förutom om han nuddade mig, då satte jag upp armbågen (den närmast huvudet) så om han var för nära så fick han den i mulen, men jag låtsades som att jag inte märkte honom ändå, att jag bara råkade ta upp armbågen just då.
Han är fortfarande lite sur när jag sadlar men han orkar inte tjafsa längre.
Det är dock bara ett förslag till lösning på ett av dina problem, men att hålla sig totalt lugn i alla situationer kan lösa många problem.
Att ta hjälp av en duktig tränare är jättebra, oavsett disciplin. Jag har haft jättemycket stöd av westernfolk.

Lycka till!

Jag måste börja med att säga att jag tycker du är modig som ber om hjälp och att det är jättebra att du har tagit tag i problemet!

Du har råkat på en tuffing till häst och en sådan häst "vinner" man aldrig över med våld utan med list och uthållighet. Jag är övertygad om att du med hjälp kommer att lösa det här. Nu är det svårt att ge bra råd när man inte ser det framför sig men börja med en grundlig koll av en veterinär. Även om förra ägaren känt på henne så vet en veterinär vart och hur man palperar korrekt.

Sliter sig hästen så led den med lina istället. Då kan du mata ut linan så du kommer utom sparkhåll för att sedan hala in den när den lugnat sig.

Sparkar den efter dig i gången så ställ höbalar runt omkring den så den inte träffar dig

Och sen, låt den ha tid ifred. Alla hästar är inte kelgrisar utan är helt nöjd med en rykt och ett par klappar.

Men det viktigaste, kolla så den inte har ont! De råden jag har skrivit är för din egen personliga säkerhet, inte lösningar på problemet. Och ha en hjälm på huvudet vid hanteringen!

Alla hästar är inte kelgrisar utan är helt nöjd med en rykt och ett par klappar.
Men alla kan bli med rätt hantering. Min Madam var väldigt långt ifrån kelgris när hon kom men det sket jag bara i, morgonkram och kvällskram och så lite morotsbitar på kvällen har alltid alla mina hästar fått och efter ett par veckor så KRÄVER dom det ANNARS,,,,,,,,,:devil:

Grannens hästar släppte jag ut under en längre tid och likadant där, dom kom inte ur boxen utan den obligatoriska morgonkramen som den ena hatade i början (då hade hon VÄLDIGT mordisk uppsyn när jag kom) men efter ett par veckor så dängde hon ner huvudet på axeln med ett "Mmmmm" och så låg det kvar där, hon hade fattat att det egentligen var riktigt mysigt med den närkontakten och en mysig början på dan. :p

Djur kan man inte krama för mycket, jag kramar alla, tom kossor brukar få en kram om dom kommer. :love: (Både fyrbenta och tvåbenta,,,,,,) :angel: ;)

okej, men är det inte hon som inte respekterar mig? :confused:

Fundera över vilken relation du vill ha till din häst. Du har fått många svar och du har lång väg att vandra oavsett vilken du väljer.

Vill du vara kompis och ha ett team med din häst? Vill du att hästen ska lyda dig för att den är rädd att få stryk? Osv.

Efter varje gång du varit i stallet bör du ta en funderare på allt som hänt, både bra saker och dåliga saker. De bra sakerna går du igenom igen. Varför blev det bra? Och de dåliga sakerna går du igenom lösningar på som du kan ta med dig till nästa gång.

Det är heller aldrig fel att pausa en stund i ridningen när det är något som du inte riktigt får en bra lösning på. Tänk att hästen stannar och stampar i marken och vill inte gå fram när du ber. Stanna upp och ta tillfället i akt att fundera på alternativa lösningar. Kan det vara ett alternativ att kliva av och gå en bit, klappa och mysa med hästen och sen hoppa upp, mysa en stund till och be den att gå framåt t.ex? Varva dina ridturer med promenader där ni blir kompisar.

Och som sagt, kolla så inte hästen har ont någonstans.

Jag blir nästan lite sugen på att bjuda in mig med min ena häst till MacGyver på studiebesök ett tag. Det verkar gå så lugnt och behagligt till där, det skulle säkert vara nyttigt för oss båda att få en lite annorlunda syn hanteringen :)

idag jagade hon mig tom i hagen, aldrig hänt förut.
Jag har aldrig blivit rädd för henne förut men de blev jag igår.
hon jagade mig med öronen bakåt och försökte sparka.
jag vet att man inte ska visa sig rädd men det är svårt när man är rädd.
blir så jävla ledsen, jag önskar hon kunde prata.
imorgon kommer iaf en massör/kiropraktor som ska kolla henne.
Hon har tappat förtroendet för dig eller tagit över..
Jag kan säga att hon ser jättefarlig ut med hon har glimten i ögat jämt och när hon inte håller på är hon världens gulligaste.
Jag har märkt att hon biter mer om jag är osäker såklart eller tänker på att "nu kommer hon bita.." osv, och de är ju självklart.
Men det är så svårt att inte tänka så tex om man ska krypa under repet och gå förbi henne i gången då tänker man ju på det även fast man inte är rädd..
Det är dags att ta ut en Vet o ngn som kan tolka erat samspråk.Du måste sätta gränser för vad som är OK. De kan vara som med barn- ger man ena fingret tar de sedan hela handen- testar var din gräns går. Om det finns ngn.

hon får självklart inte attackera dig! men ngt har gjort att det eskalerat.
Om man inte bryr sig om hästens signaler i början så säger de till mer o mer. som med en annan häst som inte kan hästspråket. de förtydligar.

Ston måste man respektera o vara schysst emot. de förstår också skillnaden i att bli flyttad av en anledning. att du ska kunna komma förbi eller ren o skär mobbing- flytta bara för att o upprepade gånger. Även backande har den effekten.

Du behöver hjälp NU!

Jag blir nästan lite sugen på att bjuda in mig med min ena häst till MacGyver på studiebesök ett tag. Det verkar gå så lugnt och behagligt till där, det skulle säkert vara nyttigt för oss båda att få en lite annorlunda syn hanteringen :)
Vi kan ses i vår-försommar nån gång för jag ska upp till storstan ett par dar och hälsa på en kompis och en annan häst och matte samtidigt. :idea:

Om man inte bryr sig om hästens signaler i början så säger de till mer o mer. som med en annan häst som inte kan hästspråket. de förtydligar.
Exakt! Du har väl sett filmen när jag och Madam retas med varann, först spelar hon oåtkomlig för att senare "attackera" och hade det varit på allvar och inte bus så hade hon lätt gjort processen kort med mig. Hon och jag demonstrerade det tydligt för andra som hade "problemhästar" då vi var så tighta att det inte var nån risk att vi skulle missuppfatta varann. Det var många som fick en aha-upplevelse när jag förklarade samtidigt som hon spelade skitförbannad och livsfarlig. ;)

Ston måste man respektera o vara schysst emot. de förstår också skillnaden i att bli flyttad av en anledning.
Japp, ston är bra mycket smartare än vallackar i det avseendet. Jag är ju en typisk "stomänniska", jag ser och känner signalerna direkt, liksom att dom läser mig som en öppen bok. Hade det inte funkat så, då hade jag varit död vid det här laget med tanke på dom galningar jag haft. :o

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: BoYo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 369
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka