Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

att rida barbacka ända tills maj 2010, låter inte som en bra ide, eftersom dina sitteben trycker hela tiden på ryggen utan något emellan.. om du ska rida barbacka så ha iaf en barbackagjord och en padd att sitta på. Självklart kan man rida barbacka då och då men jag hade inte gjort det under så lång tid.

Uppdatering om oss då.

vred i fredags till mitt knä ordentligt på jobbet, (gammal ledbandsskada) och satt från 16 15 till 23 15 på akuten igår.. inte kul..
men doktorn ordinerade mig att ta det lugnt, men kunde iaf inte hålla mig från hästryggen ikväll :p
red bara en skrittrunda på 30 min, och han var så duktig idag! vi red på det stället där han de senaste gångerna jag har ridit tvärstannat och vägrat att gå, och det har slutat med att jag har fått hoppa av, men i dag så gick han!! :banana:
Han var lite tveksam först, men jag manade på honom och pratade med honom så gick han! Kan bara säga att han fick massor av beröm! :love:

får se om jag arbetar han med longering i morgon, annars så tänkte jag höra med en kompis om hon har lust att rida honom nu när jag inte bör anstränga mitt knä.
Suck antingen är det hästen som är skadad eller jag..

Åhh va fina ni är! tråkigt med alla små motgångar, men man ska ju bli starkare efter sådana ;P

åhh, kul det lät med klubbfälttävlan?! vad är det för klubb som annordnar sådana? och på vilken nivå(klasser?) och har du bilder?

Tack tack... jo det känns som om det stärker oss iaf den här gången:).

Jag rider på ljungby Ridklubb men det är ridskolan som anordnar en sån liten tävling varje år. Det finns en LC och en LB dressyr och sen är det hoppning LD,90 cm om man vill rida full tävling eller om man bara vill hoppa en klass så kan man välja vilken höjd man vill mellan 50-120 cm. Sen är det en liten terrängklass på eftermiddagen. Man får ridan ensam eller i lag upp till 3 personer... fantastisk tävling som man ser fram emot varje år:bump:. Varje klass är en tävling för sig oxå så när jag red med den förra hästen för ett par år sedan så blev vi tvåa i dressyren hamnade precis utanför placering i hoppningen, blev sexa i terrängen och 3a totalt... Oerhört lyckat måste jag säga... så bra gick det dock inte den här gången men vi tog oss runt terrängen på slutet vilket var det viktigaste och förbannat kul hade vi båda två oxå:).

Senast ändrad av en moderator:

Idag har jag ridit Cesar igen och han skötte sej jättebra! Han tycker det är så kul att få röra på sej och arbeta, och är väldigt positiv. Ska dock kolla tänderna en gång till innan kvalitén, då han tjorvade lite, men det kan vara lite bekvämlighet och test från hans sida också. Han fortsätter dock med sina fina galoppfattningar, och det känns jättekul att han verkligen har förstått dom nu. Sedan har jag börjat sitta ner korta bitar i galoppen nu. Cesar har ju växt en hel del :o och han har en väldigt luftig och stor galopp, så om jag ska kunna visa honom på den uppsuttna hoppningen på kvalitén så måste jag börja sitta ner mer och mer i galoppen så att jag får ihop hela paketet.

såg att du hade fått nått mindre trevligt svar i avelsforumet, men jag kan hålla med dem lite ;)

Det är hysteriskt svårt att välja en hingst till ett sto som inte är inriden, då kan man i princip bara blunda o peka nånstans i hingstkatalogen.... Sen kan man ju svara snällt o i all välmening :)

Sen är det ju MÅNGA som är emot att man avlar på sitt "hemmasto" som man "tycker så mkt om och som är SÅ fin" men jag tycker att det är upp till var och en. Något jag tycker du dock ska satsa på är att helt enkelt köpa en färdig fölunge. Det är ju svindyrt att avla o inga garantier att man ens får en fölunge för alla tiotusentals kronor. Lägg pengarna på en född fölis istället då stoet inte ens har de egenskaper du söker. Du kan ju råka få en fölis som är etter "värre"...

Jag har också sett filmen. Han har verkligen utvecklat sin trav!! Nåt som jag tänkte på är när du travar (rider lätt) så guppar ytterhanden upp och ner. När du galopperar så är handen mycket mer stilla.

Han har hursomhelst blivit jätte fin, borde väl komma en spekulant som vill köpa honom snart. :)

Här kommer en lite uppdatering från oss:D

Eftersom dressyrsadeln började glida fram undertiden jag red var vi på sadelprovning i veckan. Det problemet var lätt avhjälpt med en fårskinnspadd så vi gick in på hoppsadel istället:laugh: Det var dock inte helt lätt. Det är jättesvårt att hitta sadlar som ligger bra på Inesperado. Det blev precis som med dressyrsadeln, bara en som låg bra så den fick det bli.

Igår var det dags för hoppning igen och han börjar komma upp mer med ryggen nu och även få in tekniken med benen lite bättre:laugh: Här kommer några bilder från veckan som gått.

KopiaavIMG_6198.jpg

KopiaavIMG_6142.jpg

KopiaavIMG_6139.jpg

Här kommer äntligen film på Grotte när 10-åriga dottern rider honom.
Det är första gången hon rider honom på 6 månader och han har precis flyttat till nytt ställe.
Dottern har bara ridit i knappt ett år på ridskola så ingen jättehård kritik behövs. Vi vet att hon har mycket jobb framför sig.
Vi vet också att stiglädrena är för långa och att svanskappa behövs. Allt det ska fixas till nästa ridpass.

allessa
[/URL][/IMG]

Fler filmer......

allessa
[/URL][/IMG]

allessa
[/URL][/IMG]

Jag såg också filmen nu, vad fin han är! Tycker också han bättrat på sin trav rejält! Det enda jag kan säga som var kritik var isf att ibland är du en millisek. efter i lättridningen. Men det kan också se ut så bara eftersom du är lätt framåtlutad. Sträck på dig vackra Angelika! :bow:

Ang. den där gården så håller vi alla tummar och hovar vi har! Ja, varför man köper ett sånt ställe utan hästintresse det är det ingen här som bekgriper, men desto bättre för oss så då spelar det inte så stor roll ;)

Kan inte se filmerna nu, sitter på jobbet men hur gick Grotte? skötte han sig ?

Jullan saknar honom lite verkar det som, hon gnäggar lite efter honom likaså Filipus (och hela min familj saknar honom med, känns lite tomt hemma nu).

Mailar över foderstaten ikväll om mitt internet vill fungera, har den hemma uppskriven. :)

att rida barbacka ända tills maj 2010, låter inte som en bra ide, eftersom dina sitteben trycker hela tiden på ryggen utan något emellan.. om du ska rida barbacka så ha iaf en barbackagjord och en padd att sitta på. Självklart kan man rida barbacka då och då men jag hade inte gjort det under så lång tid.

Man kan faktikt rida lätt å stå i fält sitts även utan sadel..........
Har ridit in henne utan sadel å har nästan alltid ridit barbacka på henne å kommer fortsätta med det. hon trivs bäst utan de känns på henne hon är mkt mer avslappnad. därimot håller jag faktiskt på å samlar ihop pengar till att köpa en torsion (bomlös) sadel =) det finns inga sadlar som sitter bra på henne (har provat 50 st) :confused: så nu blir de bomlöst.

jag har rådfrågat vet, rygg knäckare mm för häst å dom säger att det är ingen fara alls å rida henne barbacka eftersom hon bara rids max 3 dagar/vecka. ibland bara 1 dag/vecka. sen e de max ½ timme vi är ute. om vi bara skrittar e de kanske 1 timme men längre än så rider jag ej.

dom sa visst har man en spännd häst eller så så kanske man ej ska rida barbacka för mkt för rygg musklernas skull och för att e hästen spänd så blir det ju offtast skumpigt å dant för ryttaren å då får pållen ont i ryggen.

så barbacka håller jag mej till tills jag har pengar till min efterlängtande bomlösa sadel. hällre barbacka än en sadel som ej passar.

Mitt sto är nu konstaterat dräktig på 18 dygnet med Faustinus! Hoppas allt går vägen och att lille Farao därinne mår bra :p

*Till Filipus*
Jodå, Grotte har skött sig så jättebra så. Han blev lite stirrig när vi tog in honom i stallgången för att rykta honom, men han lugnade sig snabbt.
Den nya sadeln satt bra, men vi behöver nog en svanskappa.
Vi måste också köpa ett nytt träns och ett nytt bett (en halv cm större) till honom.
Hanna ska få rida lektioner för stallägaren och det är ju jättebra.
Men han gick jättebra för att vara första gången Hanna red honom på 6 månader. Det var lite problem med galoppen, precis som du sa,men han tog båda galopperna efter lite övertalning. :p

Förhoppningsvis kommer en till ponny till familjen i slutet av nästa månad....

Ja, jag vet inte om det nu är i all välmening här på Buke;) som folk svarar...

Visst kan jag förstå och ta till mig resonemanget, men min tanke var att ha en plan B för min lilla problemhäst. Såld blir hon inte, verkar det som, och ge bort henne är inget alternativ tycker jag.

Det är väl en dröm som jag har och som jag inte riktigt kan släppa, det här med betäckning och att få vara med från början! Förnuftigt är det inte...men vad med hästar är egentligen förnuftigt?

Nåja, nu har jag i alla fall fått många trevliga svar även på det andra forumet! Men, det är långt till nästa vår och mycket kan hända tills dess....

jag tror inte man får direktlända här, men om du googlar på waldhof.se så finns han där under hingstar.

De har fler hingstar, kanske även någon som passar ditt sto? :) När jag var o tittade på Faustinus så var han den hingsten som hade mest drag under galoscherna om man säger så (temperamentfull..) men de andra hingstarna var hur coola som helst. Damino SD och Rubinrot stod o sov i sina hagar, Ludwigs champion o Tsarevitj tror jag det var var lite halvvakna och då Faustinus som knappt stod still hehe.

Men mitt sto kan liknas vid tjuren Ferdinand så hon behöver lite temp.

Kanske Damino passar ditt sto? Jag läste också din tråd och tycker inte att man nödvändigtvis måste rida in och tävla sitt sto innan betäckning, man får göra som man själv vill.

Skönt att höra :)

Kul att han gick bra, han är riktigt trevlig att rida :)

Kul med ny ponny, vad är det för ponny då ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama