Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

Backar!
aktiverar både rygg och rumpa! När hästen är riktigt musklad sen så kan man börja rygga uppför, då får de kämpa!

Jag rider backar 1-2 ggr i veckan.

anni0001: tack så mkt! Ja det är nya stallet som jag är så nöjd med :love:

Vi skrittade 2 gånger förra veckan, han var lika snäll som vanligt. Hade tänderna fixade samma vecka och nu är jag borta denna veckan så han vilar. På måndag sätter vi igång igen, tömkör för eva på tisdag. Har löst medlemskap i ny klubb och förnyat licensen så siktar på P&J i oktober och sedan några lokala + jakten. Jag är superpepp!

Korta och länga stegen är ett mycket bra sätt att få snurr på rumpan. Var också noga med att ha koll att din häst går rakt vilket du kan kolla av genom att rida en halvmeter innanför spåret. Det blir ofta tydligt att rakriktningen inte är vad den borde vara.

hur stora bett har ni? vad för bett rider ni med, växlar ni bett?

Jag har ridit min på ett stångbett som är 11,5 cm och ett tredelat äggbett som är 12,5 cm. När tandläkaren var hos oss förra veckan så bad jag honom ta en titt på tränset, och han tyckte jag skulle ha ett tredelat som var lite kortare, typ 11,5 som stångvbettet. Så det ska infröskaffas till på måndag!
Jag hade problem med att antingen glappade sidostyckena eller så såg Avalon väldigt uppdragen ut i munnen. Detta löser vi då enkelt med ett lite kortare bett så det kan ligga rätt i munnen utan att sidostyckena glappar.

Ofta ofta rider folk med på tok för långa bett vilket resulterat i knipskador på insida kinden. Min hade inget sådant dock. Jag hade redan köpt kort tyckte jag, just pga. den anledningen, men det skulle tydligen vara ännu kortare.

Håller med Myggan om att betten ska va tunna. De får mkt bättre plats i hästen mun då. Mitt tredelade med rörliga ringar är ett bridongbett.

KL

Fröken stor går det framåt med. Hon är ju stor, tror nästan hom mäter ikapp dressyrhästen på 178-180. Hon verkar inte van att gå ute så mycket som hon gör för hon är väldigt trött, hon rids nu varannan, var 3:dje dag.

Bakskor har hon fått på fötterna så nu skall hon nog trampa på bättre, hon hoppar även lite kryss eller hoppar och hoppar, går snarare över dom små hindren:D

ja jag har varit medveten om att man oftast har för stora bett, men inte kunde jag tänka mej 11,5 på en häst som är 170 i manke. ;)
men storleken har ju ingen betydelse, en liten häst kan ju har bredare mun än en stor.

jag vill också ha smala bett, eftersom ett tjockt bett får inte plats i hästens mun.
De som rider på tjocka bett (då menar jag tjocka) borde korsfästas :devil:

dessutom är jag inne på att köpa ett sidepull, eller bettlöst.. någon här som har det? eller har ridit med det?

var ett tag sen jag skrev här.

min tjej har fått en månads vila nu hela juli, ska sättas igång igen i dagarna o sen är det dags för kvaliten i slutet av augusti :)

Jag har ridit måååånga mil på sidepull. Red även dressyr på det, men iomed att jag red dressyr på långa tyglar och i princip endast med vikthjälper så spelar det väl inte så stor roll vad man har på hästens huvud. Men han fungerade inte så bra på bett, sprang och gapade helatiden. Det gjorde han iofs utan bett med. Men då slapp jag komentarer på buke om att hästen inte gillade bettet iaf :cool:

idag har vi varit på vår första terrängträning!!
Dörren skötte sig galant den lilla kraken :laugh: Han är väldigt bussig och tycker det är kul, det enda problemet är att han kan bli lite seg och att det går i undertempo ibland. Han blir lätt så när han är på nya ställen och det är mkt intryck.
Men efter ett tag så lossade det och det flöt på bra :) !

Tränaren tyckte att han var väldigt trevlig och just bussig och att när han varit ut ett par gånger så kommer han fatta lite mer vad det går ut på och det här med undertempot kommer försvinna :). Man märkte det, krokodilhindret hoppade vi några gånger och sista gången när vi styrde upp mot det tände han till ordentligt och riktigt nästan drog mot hindret! För då kände han igen sig, visste vad som skulle göras och tja.. Och när han är så, så är han så himla rolig att rida!

P7300344.jpg

P7300348-Kopia.jpg

Namnls-1.jpg

P7300352.jpg

synd att den här bilden blev suddig, för han hoppar stort och fint över hindret
P7300362.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=rkxwv_bmPOo

Det var länge sedan jag skrev här, Ibiza har vilat i 5 veckor nu under sommarbetet. Började skritta henne i måndags och det går bra. Känns som hon har mognat lite mentalt, dock inte vad det gäller skoningen men vi jobbar på det (=jag får stå och knacka på hennes hovar & skor en stund varje dag).
Kommer skritta ett tag till innan vi lägger in travpass. Ska sen jobba upp hennes kondition & styrka. Har planer på att vara med på en clear round hoppning i stallet i mitten av september, valfri höjd.

Åh vad roligt det ser ut! och vad duktig dörren är! Decibell hade kissat på sig om hon kom ut på en terrängbana, vill inte ens tänka på det hahahaha! Fast i vår kanske hon är redo för att hänga med ut och hoppa lite terräng, vi får se.

Jag hade i allafall en riktigt trevlig upplevelse igår tillsammans med min fina ponny! Efter att först ha åkt hem från stallet utan att rida pga åska och spöregn så klarnade det upp framåt 21 och då tänkte jag att "va f*n, jag sticker tillbaka till stallet och rider!". Och oj vad härligt det var! Inga flugor, blinningar eller nåt annat småskryp och precis lagom varmt ute. Dessutom var det VÄÄÄÄÄRLDENS skilland på Decibell nu när hon fått bakskor! Trodde verkligen inte jag skulle märka så mycket men hon tog för sig mycket mer med bak + att hon fick en helt annan framåtbjudning kändes det som:D hoppas verkligen det håller i sig:P

Jodå! Det är på G, måste bara vänta in min semester först! En ev betäckning spekulerar jag om nästa vår i så fall!

Åhh vad avundsjuk jag blir på dig nu!!!!

trodde inte jag skulel kunna känna så- sakna fälttävlan... Även omd et var just till fälttävlan jag avlade fram min Adonis... Det är ju fälttävlandshäst han skulle bli..
Men på fem år (sen vi betäckte) har det hänt mycket, främst med mig, är liksom inte lika självmordsbenägen längre :devil: + att jag släppte alal drömmar och mål när jag fick avliva min champion-Calippo så trodde aldrig jag skulle våga ens tänak tanken på Ft igen...

Men vad faan, NÅGON GÅNG ska vi ut på riktigt fältävlandsbana..

än så länge har vi bara hoppat en stock i hagen.. Men nu blev jag taggad.. (TACK)...

om man liksom inte sätter kraven på de ***-hinder utan bara att ut och ha skoj..

oj sorry nu pladdrar jag mest med migsjälv..

svarar till alla: vi hade riktigt roligt :laugh: ! ska definitivt åka på träningen igen torsdagen om två (nu är det mindre än två) veckor!

jag skulle aldrig våga starta några högre klasser i fälttävlan men deb/lätt passar mig alldeles utmärkt ! det är ju hur kul som helst :bump: !

Nu ska Grotte få vila lite, han vilade igår och i förrigår och får vila idag och imorgon, sedan ska han gå med på läger i fem dagar, sedan får han vila i två veckor.
Om allt går som det ska nu så flyttar vi honom förhoppningsvis den 20:e, samma dag som vi hämtar hem ponny nr 2.
Så får de stå på samma ställe.
Då är det 2 ponnysar som ska ridas och skötas.
Jag ber nu till alla gudar att jag ska friskförklaras på måndag när jag ska in till USÖ, så jag också får rida....

Men uppdateringar, filmer och kort på Grotte kommer framöver. Han måste bara få lite semester först... ;)

*kl*
Idag betalade jag handpenning på en liten 07:a!;) Går hon bara igenom besiktningen flyttar hon hem till mig 1 sept! Visst är hon söööt?
Clara_024_Small.jpg

nu blev jag alldeles bestämt lite kär!!!! vill ocksåe veta vad det är för stam!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama