Hur går det för era -05'or #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05'or #7

GRATTIS :) Vad roligt för er!

Här kommer lite update om "min" 05a dvs mammas, fuxen på bild på sida 10 eller ngt sånt i tråden om ni har missat henne. Hon sköter sig iaf jättebra dock har mamma som inte ridit så jättemkt en tendens att rida henne lite i undertempo till följd av att hon inte aktiverar bakdelen tillräckligt och lätt kan hamna på bogarna. Så nu ska jag rida henne en del den lilla älgen. Så igår fick jag hoppa upp och be henne gå på lite haha det var ganska spännande hon blev sådär lagom sur men gör liksom alla protester i slow motion. Men var faktiskt ganska nöjd med henne i slutet när hon hade lagt av med att helt plötsligt svänga rätt in i banan och stanna osv. Hoppas vi kan ta lite nya kort ngn dag här :)

har lite tråkigt på jobbet så svarar på din fråga om utbildning.

Ambrosius skulle nog kunna få godkänt dressyrprogram i LB om han gick lika bra på helt främmande plats som han gör på träning :p När han är pigg och alert så går han i fin form i alla gångarter och i de flesta övergångar. Han gör sidvärtsrörelser (påbörjade skänkelvikningar i sin rätta form) Jag kan lätta i handen o han stannar kvar i form och böjning. Har börjat korta o länga steglängden och det funkar superfint! (inför kommande samlingar o ökningar) Tja, han kan det en fyraåring ska kunna enligt Flyingemodellen i dressyr.

Sen är han lite dåligt hoppad under våren o sommaren, men har ju hoppat bana på 70 cm o hoppar studs utan problem. Ska ta tag i den biten nu med start nästa vecka och blir han inte såld så ska vi upp på 90-1 meters banor fram mot vintern.
Tävlingsdebuten kanske sker i höst om allt känns bra. (mina nerver dvs)

Nu är det ju tyvärr så att risken är överhängande att jag får lägga ned ridningen inom alldeles för snar framtid pga folglossning (fick det i v 16 förra gången) och då kommer det inte bli mycket gjort för prinsen min :( Men fram till dess får vi lägga på ett rejält kol helt enkelt.
Har en seriöst spekulant som kommer o provrider bara jag får på en sko på kraken :)

Anni001: Jag tror inte att Grotte är för avancerad för oss, däremot hade du rätt i att jag inte ska ta åt mig av det stallägaren sade. Jag vet ju att han behöver vila. Sen gick han ju bra med Hanna, vi behöver bara vänja in oss.
Sen är det lite svårt att träna för Gabby, eftersom vi flyttat till Kopparberg....
Men han ska få vila och vi ska byta stall och sen blir det nog mycket bättre när vi kommer igång igen. Vi har tränare till hjälp där. Sen tycker jag det är lite taskigt att jag blir påhoppad så för jag gnällde lite. Ni andra stöttar varandra när ni gnäller, men jag får svaret att han inte passar oss...lite taskigt. :confused:

kl

Jag välkomnar mig själv lite i förskott till tråden :angel:
Har en 05a på G, besiktad o klar, så det är "bara" själva köpet som ska slutföras.
Ett sto e. Jeopardy-Concorde som jag köper lite som ett "projekt" på sidan om min 6-åring (också det en Jeopardyhäst:p), då hon är väldigt speciell och tuff, men jag tror att det blir väldigt roligt iaf :)

28865072.jpg

28865074.jpg

28864995.jpg

28864998.jpg

En liten film från provridningen..:
http://www.youtube.com/watch?v=bBu3yoOiQFY

Senast ändrad:

Taskigt o taskigt, jag bara funderar helt ärligt som jag gör med alla andra hästar här inne. :)

eftersom han gått så bra hos inridaren så bara lyfte jag fram det som en tanke. Eftersom att du var så besviken på uttalandet som stallägaren gjort så tänkte jag bara att ni själva kanske inte heller fått Grotte att galoppera eller flytta för skänkeln eftersom ni tog hennes uttalande på sådant allvar...
Det är ju inte så snällt gjort heller att hänga ut inridaren i en officiell tråd heller genom att säga "om han inte kan det och det så är ju inridningen åt skogen" o inridaren befinner sig i tråden.. men men. Nog om detta! Det är ni som ska rida hästen så gör bedömningen efter era egna åsikter o erfarenheter och inte andras, helt enkelt!
Om ni heller inte får Grotte att gå så bra som hos Hanna (efter han vilat) så är det ju något som inte stämmer.
Med avancerad menade jag inte att ni är dåliga på att rida, mer att din dotter är väldigt ung och "grön" och att en unghäst kanske blir "för mycket". En omtanke! inget påhopp, det var inte så jag menade så ber om ursäkt!

Han har bytt stall många gånger under ett års tid så självklart kan det bli för mycket för honom uppe i huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

Fin modell! Kollade inte på hela filmen då den hackade så väldigt i min dator.
Har för mig att jag sett dig i 04ornas tråd? kanske... om jag inte blandar ihop dej med nån annan. Och om det är den Linn så är jag säker på att du får ordning på denna rödhätta ;) Ser ut som en rolig häst ! en riktig Annihäst ;) Inte underligt jag tycker Brosus är lite tråkig mellan varven, han vet inte ens hur man utför fuxens konster :D
Hoppas det går bra med henne!

Jaa det är en riktig "Linn-häst" också :D Yes det är nog mig du har sett i 04ornas tråd, har hängt där ett tag men nu hoppar jag hit istället :laugh:

Kom på en sak till, Allessa..

Stallägaren sa att Grotte inte jobbade "framåt" eller ?

Men mig tänkte han framåt hela tiden, hela tiden positiv och framåt. Låt han nu få vila ett tag, han har nyss flyttat och allt är nytt åt honom där i nya stallet så ska du se att allt löser sig :)

Han är dock känslig och behöver stadig hand o stadiga, tydliga hjälper som jag sa åt er i våras.

Hur går det annars då med honom ??

Åkte till Skara ATG klinik idag. Kollade igenom hela honom och gjorde olika böjprover.Longerades osv. Han var den friskaste hästen som dom hade haft på flera månader:) Det enda jag skulle tänka på var att rida på mer framåt och med mer tempo och hålla igång honom lite mer.
Han hade höger framhov som var ngt mindre men annars inget.

Uhu inte en sådan häst för fegisar ;) ser ut som en häst med mycket humör!
Jag gillar när hästarn a är lugna och inte hittar på för mycket dumheter.

ser att hästen alltid stannar i ena hörnet av ridbanan! se till att bryta det annars har man ett problem på halsen. min var sån att han vid varje öppen del på en volt stannade eller kastade sig, och nu efter mycket om och men har vi fått bukt på det. men man måste få bort såna ovanor.
sen är det ju provridning så du är säkert medveten om problemet och får jobba med det när hon kommit hem.

Välkommen i tråden föressten! :)

Tack. :)
Yes det är en dam med väldigt mycket humör... Så det är mycket jobb men det är vi väl medvetna om.. :)

Tack! Ja, det känns himla roligt faktiskt.

Idag tömkörde jag för Eva och hon tyckte han hade växt till sig lite, även om han fortf. är gänglig. Och hon berömde hans utstrålning när vi längde på långsidorna (och jag fick springa mig högröd i ansiktet :o). Det kändes kul!

Han ska få en liten giva havre i sin foderstat så han får lite lite mer gnista. Och Eva rekomenderade att rida 4-5 dagar/veckan nu. Även om han är gänglig så bli ämnesomsättningen annorlunda när han är i träning, vilket också gör att han lägger på sig. Men om den fodergivan jag ger nu ger honom energi att bygga upp kroppen så måste han få lite havre som räcker att ge motor i träningen. Annars har vi ju inget att ta energi ifrån när vi ska hoppa och så.

Anni001: Jag vill be om ursäkt till både dig och Filipus. Det var inte meningen att gå till anfall. Efter att ha pratat med maken och lugnat ner mig lite så inser jag att det är jag som är för ivrig och att jag suger åt mig av det dåliga. Naturligtvis skulle jag ha misstrott stallägaren när hon sa så. Grotte är en känslig och framåt ponny, det vet jag ju. Och när hon säger att han inte är "framåt" så borde jag lagt ihop 2+2. (=de passar inte ihop och eftersom han gick så bra med Hanna så borde jag ha fattat...)
Det var inte alls meningen att hänga ut någon som dålig inridare.
Vi ska flytta honom om dryga två veckor, sedan får vi ta ut en tandläkare som får kika på hans tänder. Jag vet att Grotte är ponnyn med stort P för oss. Vi måste naturligtvis ge honom tid att acklimatisera sig och smälta allt han lärt sig. Sen måste vi kolla upp om han fått vargtänder.
När vi har flyttat honom så ska han få vila i en vecka till och sen ska vi köra igång så smått. Det blir nog inga inlägg från mig förrän vi kommit igång med hans ridning igen, men jag vill i alla fall be er om ursäkt, det var inte meningen att vara sån "subba".....:devil:

UPPD:
Lika mycket till salu som min plutt var i förrgår lika mycket osäljbar är han idag. trots att han dragit sönder en grimma och ett par tyglar på två dar :devil:
(Sen vet jag att det alltid går upp och ner med unghästar att de har sina perioder osv, och jag har kunnat ta det förr, just nu är jag dock känslig (sjuk), hade jag kunnat "lämna bort" alla mina hästar en månad eller två så hade jag gjort det, men dte är svårt att hitta ev. fodervärdar och att bara sälja snabbt och billigt känns fel också.. Samtidigt är jag rädd att mitt ego (för jag vill ha kvar dem om en månad) gör att de lider (med de har hagar, får mat, tillsyn kel och motion, bara inte 100% tillräcklig träning..), hmm gah, sorry jag ventilerar nu bara)...)

aja idag var han underbar, men inga bilder från idag men kan direktlägga in bild från i förrgår (det sämre hoppasset)
6170_130237299433_582504433_3097921_805403_n.jpg

Idag har jag och Decibell "lekt dressyr" på ridbanan:D Blev ett väldigt lugnt pass och mest runt på fyrkanten eftersom hon precis är igångsatt efter sommarvilan. Men det var full dressyrmundering på i allafall hihi. Första gången hon hade dressyrsadel på sig. FIck låna stora pollens sadel och den låg faktiskt riktigt bra även om den var lite låång eller hur man ska säga. Hon är så fin att rida min lilla skrutt!
DSC000141.jpg

Vad söt hon är! Men ligger inte sadeln lite för långt fram? Kanske för att den är lite för stor till henne så du fick sadla så för att inte den skulle bli för lång? Hon ser ut att drunkna lite i den :)

*kl*

Idag kom förresten min CO Wellingtonhjälm från England, 1300:- inkl. frakt :bump:

ta det lungt! ta vara på dig själv och känner du inte för att rida så gör inte det, utan vila upp dej och bara mys med dem! Jag lovar de dör inte av att stå still ett par veckor!!
hellre det än att man kör sig själv i botten!! dessutom finns det en hel del annat man kan göra förutom att rida och träna!
Just nu så rider inte jag heller pga att jag har ont i mitt knä och har är sjukskriven.. så jag vet hur det känns! Jag vill dock rida men kan inte för att min knä är paj. :(
ska till sjukgymnast om en vecka får se om hon kan rekomendera något knäskyddför att få knäet mer stabilt, annars så kanske jag måste sluta med ridningen :cry:
vill verkligen inte det men det är inte kul om det ska göra ont konstant när man rider.
så Just nu har Dacke fått oplanerad semester.. suck

Ok, Tack, (skönt att höra någon utomståendes syn på saken) Tanken var ju att Adonis inte skulle ha någon vila innan , då han sattes igång sent efter vintervilan, utan han har fått en vecka nån gång sen en vecka igen.. Har mått fysiskt dåligt hela sommaren, men hållt igång alla (4 ridbara hästar + 2), men inte pallat jobba eller fixa inför studierna eller ta körkort som det var tänkt.

Läkarna hade ju däremot semester och jag hamnad emellan stolarna och ja.. är testad nu men inte fått svar men troligen kan det vara borrelia som satt sig i hjärnan eller blivit hjärnhinneinflammation, har ingen balans, ingen ork, ingen styrka, ingenting..
så på ett sätt är det grymt dålig stil att ens sätta mig på en häst, och jag lät bli första veckan (eller höll mig i paddock) men efter att ha blivit hemskickat (eller runtskickad) en hel dag utan att de ens kollat ngt så bestämde jag mig för att rida endå, tack och lov har inget hänt när jag ridit, men ja.. vad gör man?

nu hoppa sjag bara att få svar och ev behandling.. men drar det ut på det mer så får de nog ta det lugnare de små fyrbenta,

samtidigt ska ju som sagt Adonis gå kvaliten, fast har bestämt att vi inte tar den uppsuttna hoppningen eftersom de höjt kraven där *morr*

kl

Cesar är inne i en väldigt härlig period nu, så jag suger bara åt mej. I förrgår hoppade vi lite, och vi hoppade en oxer på hela 70cm i bakkant, haha. Men han tar i som att hindret ligger på 1.40, och är 3-4m brett. I måndags åkte vi med honom till en väldigt duktig unghästryttare, och där ska han vara i 2 veckor nu, mest för att han ska få komma till ett annat ställe och bli riden, och bo i en annan miljö, men även för att jag är så nojjig att jag ska "förstöra" honom. Det kan vara skönt att få hjälp av en riktigt duktig unghästryttare ibland. Hon ska känna hur han känns nu också, så kanske han får följa med på en liten träningstävling och skutta runt en bana på 50cm.

Iaraphel: Vad är kraven på kvalitén i år? för den uppsatta hoppningen alltså. Jag visade ju en häst på kvalitén förra året, men jag lyckas inte öppna prop. osv. som gäller för årets kvalité.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 941
Senast: Asko
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 245
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama